Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Går folk på sådant?Det nya sättet att skylla bort att valparna inte är SKK-reggade:
"Ej till SKK ( På grund av att min tiks föräldrar är inregistrerade i Dansk Racehunde Union's "motsvarighet till SKK fast då den Danska" men hennes kull är födda i Sverige. Hanen är registrerad i SKK)"
Går folk på sådant?
Och man är en sån glädjedödare när man säger att de inte kan använda en sån hund för att beskriva hur -rasen- "är". (Nej jag är inte alls less på "Men MIN kompis har en som är jättenöjd utan att valla!" "Nej, papper har den ju inte men det är en BC!"Bara att titta i trådar här på buke där det blir upprört då o då över att vissa av oss ser icke stamtavla som = blandis.. För just deras hund (utan papper) är minsann rasren!
(nu är jag för bitter igen.. ska gå ut o andas lite)
Du får tipsa om bully, fralla och alla poo- och doodleblandningar. Där finns pengar att hämta för kusin
Går folk på sådant?
Jag träffade en person i höstas som hade en BC utan stamtavla som hon köpt för bruks och drag...
Och nyss i en brukshundsgrupp på FB var det en som annonserade ut sina valpar efter 2oreggade BC till "endast bruksintresserade".... hon ändrade sen sin annons efter att flertalet förklarade för henne att oregistrerade och blandraser inte får tävla bruks (men först verkade hon inte riktigt tro på dem som sa att de inte fick tävla det).
Såldes en kull på blocket nyligen "reggade i ISDS". Dvs inte i SKK, för att de inte uppfyller SKKs regler...Jag träffade en person i höstas som hade en BC utan stamtavla som hon köpt för bruks och drag...
Såldes en kull på blocket nyligen "reggade i ISDS". Dvs inte i SKK, för att de inte uppfyller SKKs regler...
Vi har det i BC-aveln också. En hane som precis fyllt ett blir pappa till minst två kullar nu i vår...Verkar vara en trend i aussie-aveln att avla på väldigt unga hundar
Verkar vara en trend i aussie-aveln att avla på väldigt unga hundar
Jag tycker ju att det enda giltiga skälet till att avla på hundar som inte är "gott vuxna" (>3 år för de flesta medelstora raser) är väl om drömkombinationen är hotad av partnerns höga ålder. Jag verkar dock rätt ensam om detSå himla dumt! T.ex. Tonto har ju varit en helt normal hund som ändrade sig helt. Tydligen så ska han vara i den absolut värsta åldern just nu, men ändå.
Jag tycker ju att det enda giltiga skälet till att avla på hundar som inte är "gott vuxna" (>3 år för de flesta medelstora raser) är väl om drömkombinationen är hotad av partnerns höga ålder. Jag verkar dock rätt ensam om det
Men det är ju snart en egen rasHon och maken har registrerad kennel (hennes man föder upp Drever seriöst) och håller sig till regelverket så blandraser och icke godkända raser går bort.
Men annars hade hon nog varit i Poo-träsket för länge sen.
Finns flera som avlar på hundar som inte ens är två år, på en ras som anses mogen vid 3, 4 för hanar :/Vi har det i BC-aveln också. En hane som precis fyllt ett blir pappa till minst två kullar nu i vår...
Verkar vara en trend i aussie-aveln att avla på väldigt unga hundar
Jag läste en gång om en Leonberger som vid 11 års ålder röntgades för första gången, resultated blev A-höfter och han avlades på, blev på första försöket pappa. Sånt gör mig så glad i själen. Mycket hellre det än en 2-åring!Jag är med i en uppfödargrupp på fejjan och för ett tag sen ställde någin frågan om vad andra tyckte om att avla på äldre hundar, dvs 7 år.
Marijoteten av uppfödarna tyckte det var förkastligt oavsett om den fått kull innan. Efter 8 år var det typ djurplågeri och girighet. Samtidigt verkade väldigt många ist förespråka avel på unga hundar, gärna så fort de var lovliga, för att slippa avla på äldre hundar.
Jag tycker resonemanget är helstört!!!!
Om en hund vid äldre år fortfarande är fräch, frisk och har utvärderade avkommor sen innan, är den ju guld värd mot en unghund.
Jag är med i en uppfödargrupp på fejjan och för ett tag sen ställde någin frågan om vad andra tyckte om att avla på äldre hundar, dvs 7 år.
Marijoteten av uppfödarna tyckte det var förkastligt oavsett om den fått kull innan. Efter 8 år var det typ djurplågeri och girighet. Samtidigt verkade väldigt många ist förespråka avel på unga hundar, gärna så fort de var lovliga, för att "slippa" avla på de stackars äldre hundarna.
Jag tycker resonemanget är helstört!!!!
Om en hund vid äldre år fortfarande är fräch, frisk och har utvärderade avkommor sen innan, är den ju guld värd mot en unghund.