Oseriös avel, ämnet som tyvärr aldrig tar slut

Status
Stängd för vidare inlägg.
OT men Alltså oseriös avel på kattsidan. Bondkatter i säg brukar jag inte säga så mycket om men hanteringen och uppfödningen som om det vore leksaker gör mig fan förbannad
Läste annons nu på en lokal säljgrupp typ -"säljer några kattungar från två olika mammor. Kattungarna säljes för 100kr st men även mammorna ska bort och dom är gratis" (och ingen reagerar på det utan det anses vara helt okej - hade kanske vara något mer i frågasatt om annonsen gällde hundar)

Alltså finns det inget mellanting i synen på djur? Antingen så har man dom som leksaker eller så postar man saker som "om din hund och ett främande barn befinner sig i en brinnande byggnad och du kan bara rädda en av dem - vem räddar du? - jag skulle iaf rädda hunden framför barnet"

:banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead:
Är vi helt säkert på att världen hela tiden blir bättre??

:angel:- trötter spekulerar-:angel:

Jag råkat visst mucka gräl med en blandrasuppfödare på fb... och det va inte ens meningen....

Men jag har länge helt ärligt undrat varför -när man annonserar blandraser- anser att det är så viktigt att poängtera att föräldradjuren är reggad i jordbruksverket, är man verkligen bara ute för att lura folk att JBV är samma som att hunden har stamtavla eller anser man ätt det är av annan nytta (här tänker jag närmast att man på nått sätt vill visa att valparna inte är smuggelhundar) men så jag frågade vad det hade för betydelse.

Fick till svar att det
1 visade vilket släkskap hunden hade
2 att det inte va en tjuvparning
3 att föräldra djuren va vaccinerad och besiktade
4 att det garanterade att valparna var vaccinerade och besiktade.

Jag svarade att det va väl inte riktigt rätt men att jag nu måste kolla vad det verkligen står på jordbrukverket och tackade så mycket för svaret iaf.

Fick tre långa svar och blockerad ur tråden.
Svaren handlade om att jag skulle ställa sådana frågor till andra blandrasuppfödare istället, vikten av att vaccinera sina valpar samt att hon minsan alltid såg till att registrera valparan i JBV Eller SKK (!) Så att valpköparna visste vad dom köpte :angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::banghead:

Jag råkat visst mucka gräl med en blandrasuppfödare på fb... och det va inte ens meningen....

Men jag har länge helt ärligt undrat varför -när man annonserar blandraser- anser att det är så viktigt att poängtera att föräldradjuren är reggad i jordbruksverket, är man verkligen bara ute för att lura folk att JBV är samma som att hunden har stamtavla eller anser man ätt det är av annan nytta (här tänker jag närmast att man på nått sätt vill visa att valparna inte är smuggelhundar) men så jag frågade vad det hade för betydelse.

Fick till svar att det
1 visade vilket släkskap hunden hade
2 att det inte va en tjuvparning
3 att föräldra djuren va vaccinerad och besiktade
4 att det garanterade att valparna var vaccinerade och besiktade.

Jag svarade att det va väl inte riktigt rätt men att jag nu måste kolla vad det verkligen står på jordbrukverket och tackade så mycket för svaret iaf.

Fick tre långa svar och blockerad ur tråden.
Svaren handlade om att jag skulle ställa sådana frågor till andra blandrasuppfödare istället, vikten av att vaccinera sina valpar samt att hon minsan alltid såg till att registrera valparan i JBV Eller SKK (!) Så att valpköparna visste vad dom köpte :angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::angel::banghead:
Fattar inte vad något av deras svar har med JBV att göra. Det är ju bara ett ägarregister :confused:

Står ju inte ett skit där om härkomst, vaccinationer eller annat.

Fattar inte vad något av deras svar har med JBV att göra. Det är ju bara ett ägarregister :confused:

Står ju inte ett skit där om härkomst, vaccinationer eller annat.

Näh alltså det kanske va tur att hon blockade mig efter första svaret för jag känder mig minst sagt förvirrad av deras svar

Tillhör egentligen inte riktigt ämnet oseriös avel men....
Varför skriver man "valparna är efter friröntgade och meriterade föräldrar" om schäfervalpar det är krav på friröntgen för att regga avkommor. Eftersom annonserna sitter på sidor för RENRASIGA Schäfrar så är det ju uppenbart att föräldrarna är friröntgade.
I samtliga fall rör det sig om showavlade där föräldrarna är någar av få friröntgade av sina syskon ( kanske det som är meriten) och övriga meriter är MH (också krav) samt utställningsmeriter.

Tillhör egentligen inte riktigt ämnet oseriös avel men....
Varför skriver man "valparna är efter friröntgade och meriterade föräldrar" om schäfervalpar det är krav på friröntgen för att regga avkommor. Eftersom annonserna sitter på sidor för RENRASIGA Schäfrar så är det ju uppenbart att föräldrarna är friröntgade.
I samtliga fall rör det sig om showavlade där föräldrarna är någar av få friröntgade av sina syskon ( kanske det som är meriten) och övriga meriter är MH (också krav) samt utställningsmeriter.
För att det ff finns köparnötter som inget fattar o så går dom hem med en oreg, buskavlad, reg sjv valp :idea:

Senast ändrad:
Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?
Funderar ur flera aspekter. Antal kullar? Engagemang i köpare? Underhåll av sina hundar (motion, träning, sociala livet i allmänhet för hunden)

Tanken slog mig när jag kom att tänka på en kennel som av väldigt många anses som seriös och kunnig. Både yrkesfolk (även från andra länder) tävlingsfolk mfl sätter högt anseende till kenneln.
Förra året tog 10 kullar som jag vet om, troligtvis har jag missat ett par. I år är 12 st planerade.
Hundarna lever enbart i hundstall. Utan tillhörande hundgårdar. Ett par rastgårdar finns. Vet inte hur många hundar som bor där permanent men 15 st är det iaf. De rastas 3 ggr om dagen. Vissa tränas. De är aldrig inne i människomiljö eller ute i ex samhälle osv mer än vid behov (veterinär, meritering)

Blev lite paff för jag fick höra av en annan uppfödare som med lite nedlåtande ton tyckte VI var stora och tog många kullar (0-2 per år, totalt 4 födda kullar och 2 till planerade på 6 år :down:)

Jag hade tänkt på oss som en liten, familjär kennel (det är så vi vill vara iaf) jämfört med exemplaret över som i mina ögon är typ...industri.

Vad är egentligen litet, mellan, stort, valpfabrik?

Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?
Funderar ur flera aspekter. Antal kullar? Engagemang i köpare? Underhåll av sina hundar (motion, träning, sociala livet i allmänhet för hunden)

Tanken slog mig när jag kom att tänka på en kennel som av väldigt många anses som seriös och kunnig. Både yrkesfolk (även från andra länder) tävlingsfolk mfl sätter högt anseende till kenneln.
Förra året tog 10 kullar som jag vet om, troligtvis har jag missat ett par. I år är 12 st planerade.
Hundarna lever enbart i hundstall. Utan tillhörande hundgårdar. Ett par rastgårdar finns. Vet inte hur många hundar som bor där permanent men 15 st är det iaf. De rastas 3 ggr om dagen. Vissa tränas. De är aldrig inne i människomiljö eller ute i ex samhälle osv mer än vid behov (veterinär, meritering)

Blev lite paff för jag fick höra av en annan uppfödare som med lite nedlåtande ton tyckte VI var stora och tog många kullar (0-2 per år, totalt 4 födda kullar och 2 till planerade på 6 år :down:)

Jag hade tänkt på oss som en liten, familjär kennel (det är så vi vill vara iaf) jämfört med exemplaret över som i mina ögon är typ...industri.

Jag tänker att det inte har så mycket att göra med hur många kullar de producerar, som vilket hundmaterial de använder och vilken sorts kullar de tar fram. En kennel som kanske bara har en tik och avlar flera gånger på den trots mediokra resultat på tidigare kullar tycker jag är ett större varningstecken än om det finns tio bra tikar som får en kull var.

För mig är det inte nödvändigtvis dåligt att hundarna bor i stall, på ett sätt tycker jag att det blir ytterligare en kontrollpunkt vad gäller mentaliteten: är det trevliga sociala och stabila hundar trots det livet, så säger det en del!

Jag tycker personligen att har man hundarna i hundstall bara så vill man inte leva med hund på det sättet jag vill. Jag vill att även avelshundar ska vara familjemedlemmar. Så i mina ögon låter kenneln du beskriver som valpfabrik mera.

Jag kanske är för mjäkig eller något. Men jag tycker inte riktigt att den hundhållningen är helt okej. Jag kan inte riktigt sätta fingret på varför helt men det är väl det där med att hundar är sociala djur bl.a.

Jag tror för egen del att man kan missa många minussidor i en hund som bara bor ute och inte allt lever socialt med människor eller aldrig vistas i "världen utanför".

Jag har sett hundar få bra på MH men som aldrig skulle palla leva 24/7 i en familj, som har problem med trappor eller vissa underlag, som blir osäkra på dammsugaren eller osäkra och nervösa på besökare.
Jag tycker det finns massor med prövningar i vardagen som avelshundar ska klara.
En annan sak (iaf i min ras) är kvalsterallergier. Hur hittar man dessa anlagsbärare om de aldrig bor med folk?

Jag har också träffat hundgårdshundar som är tysta och lugna för att de är fullständigt avstängda.

Sen undrar jag, har man verkligen riktig koll på alla kombinationer man gör om man har 7 kullar och uppåt? Det kanske är jag som är döseg och okunnig men det har tagit månader att sätta ihop en kombo :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
943
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 045
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka