vallhund
Trådstartare
Röstar jag på!Corden? Golcor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Röstar jag på!Corden? Golcor?
Det låter som Gollums lillebrorRöstar jag på!
Från Mordor.Det låter som Gollums lillebror
Läste precis en annons om en golden/corgi
Den såg nästan precis it som den där amstaff/taxen(?) som var uppe till diskussion för ett tag sen. Bortsett från att denna hade ett lite mer golden aniskte och var blond.Stackars hundar.
Fattar inte vad något av deras svar har med JBV att göra. Det är ju bara ett ägarregisterJag råkat visst mucka gräl med en blandrasuppfödare på fb... och det va inte ens meningen....
Men jag har länge helt ärligt undrat varför -när man annonserar blandraser- anser att det är så viktigt att poängtera att föräldradjuren är reggad i jordbruksverket, är man verkligen bara ute för att lura folk att JBV är samma som att hunden har stamtavla eller anser man ätt det är av annan nytta (här tänker jag närmast att man på nått sätt vill visa att valparna inte är smuggelhundar) men så jag frågade vad det hade för betydelse.
Fick till svar att det
1 visade vilket släkskap hunden hade
2 att det inte va en tjuvparning
3 att föräldra djuren va vaccinerad och besiktade
4 att det garanterade att valparna var vaccinerade och besiktade.
Jag svarade att det va väl inte riktigt rätt men att jag nu måste kolla vad det verkligen står på jordbrukverket och tackade så mycket för svaret iaf.
Fick tre långa svar och blockerad ur tråden.
Svaren handlade om att jag skulle ställa sådana frågor till andra blandrasuppfödare istället, vikten av att vaccinera sina valpar samt att hon minsan alltid såg till att registrera valparan i JBV Eller SKK (!) Så att valpköparna visste vad dom köpte
Fattar inte vad något av deras svar har med JBV att göra. Det är ju bara ett ägarregister
Står ju inte ett skit där om härkomst, vaccinationer eller annat.
För att det ff finns köparnötter som inget fattar o så går dom hem med en oreg, buskavlad, reg sjv valpTillhör egentligen inte riktigt ämnet oseriös avel men....
Varför skriver man "valparna är efter friröntgade och meriterade föräldrar" om schäfervalpar det är krav på friröntgen för att regga avkommor. Eftersom annonserna sitter på sidor för RENRASIGA Schäfrar så är det ju uppenbart att föräldrarna är friröntgade.
I samtliga fall rör det sig om showavlade där föräldrarna är någar av få friröntgade av sina syskon ( kanske det som är meriten) och övriga meriter är MH (också krav) samt utställningsmeriter.
För att det ff finns köparnötter som inget fattar o så går dom hem med en oreg, buskavlad, reg sjv valp
Men det var ju inga brukshundar,det var vänstervarvareJadu. Om de inte ens har koll på hälsokraven i en ras de köper så faller faktiskt uppfödaren under kategorin "oseriös" som säljer en brukshund till sådana blåbär.
Men det var ju inga brukshundar,det var vänstervarvare
Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?
Funderar ur flera aspekter. Antal kullar? Engagemang i köpare? Underhåll av sina hundar (motion, träning, sociala livet i allmänhet för hunden)
Tanken slog mig när jag kom att tänka på en kennel som av väldigt många anses som seriös och kunnig. Både yrkesfolk (även från andra länder) tävlingsfolk mfl sätter högt anseende till kenneln.
Förra året tog 10 kullar som jag vet om, troligtvis har jag missat ett par. I år är 12 st planerade.
Hundarna lever enbart i hundstall. Utan tillhörande hundgårdar. Ett par rastgårdar finns. Vet inte hur många hundar som bor där permanent men 15 st är det iaf. De rastas 3 ggr om dagen. Vissa tränas. De är aldrig inne i människomiljö eller ute i ex samhälle osv mer än vid behov (veterinär, meritering)
Blev lite paff för jag fick höra av en annan uppfödare som med lite nedlåtande ton tyckte VI var stora och tog många kullar (0-2 per år, totalt 4 födda kullar och 2 till planerade på 6 år )
Jag hade tänkt på oss som en liten, familjär kennel (det är så vi vill vara iaf) jämfört med exemplaret över som i mina ögon är typ...industri.
Vad är egentligen litet, mellan, stort, valpfabrik?
Jag tycker personligen att har man hundarna i hundstall bara så vill man inte leva med hund på det sättet jag vill. Jag vill att även avelshundar ska vara familjemedlemmar. Så i mina ögon låter kenneln du beskriver som valpfabrik mera.Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?
Funderar ur flera aspekter. Antal kullar? Engagemang i köpare? Underhåll av sina hundar (motion, träning, sociala livet i allmänhet för hunden)
Tanken slog mig när jag kom att tänka på en kennel som av väldigt många anses som seriös och kunnig. Både yrkesfolk (även från andra länder) tävlingsfolk mfl sätter högt anseende till kenneln.
Förra året tog 10 kullar som jag vet om, troligtvis har jag missat ett par. I år är 12 st planerade.
Hundarna lever enbart i hundstall. Utan tillhörande hundgårdar. Ett par rastgårdar finns. Vet inte hur många hundar som bor där permanent men 15 st är det iaf. De rastas 3 ggr om dagen. Vissa tränas. De är aldrig inne i människomiljö eller ute i ex samhälle osv mer än vid behov (veterinär, meritering)
Blev lite paff för jag fick höra av en annan uppfödare som med lite nedlåtande ton tyckte VI var stora och tog många kullar (0-2 per år, totalt 4 födda kullar och 2 till planerade på 6 år )
Jag hade tänkt på oss som en liten, familjär kennel (det är så vi vill vara iaf) jämfört med exemplaret över som i mina ögon är typ...industri.
Har funderat på det här med var går gränsen mellan "normal" uppfödning och ren produktion eller valpfabrik?