Oseriös avel 2023

Fast om det går emot djurskyddslagen att röntga för att få rasstatistik där man försöker förhindra eller få en helhetsbild över HD i sin ras så är det en helt värdelös lag om man inte går efter folk som just röntgar sina djurs höfter. En lag är endast en lag om den faktiskt verkställs, annars bara sitter den där på papper.

Dessutom röntgar man inte "igenom hela hunden", man röntgar höfterna.
Är inte djurskyddslagen utan strålskyddslagen.
Som det är idag så anses röntgen i avelsvärderingssyfte berättigat. Att röntga en blandras har inget syfte i den meningen.

Fast om det går emot djurskyddslagen att röntga för att få rasstatistik där man försöker förhindra eller få en helhetsbild över HD i sin ras så är det en helt värdelös lag om man inte går efter folk som just röntgar sina djurs höfter. En lag är endast en lag om den faktiskt verkställs, annars bara sitter den där på papper.

Dessutom röntgar man inte "igenom hela hunden", man röntgar höfterna.
Ja det finns massor med jobb där personalen röntgar dagligen jag tänker att är man hysteriskt rädd behöver man inte välja något av dom jobben.

Ja det finns massor med jobb där personalen röntgar dagligen jag tänker att är man hysteriskt rädd behöver man inte välja något av dom jobben.
Det finns bestämmelser för hur mycket strålning personal får utsättas för per år, oavsett om de jobbar inom vården, på kärnkraftverk, flygbolag mm. Det handlar inte om hysteriskt rädda utan om myndighetsbeslut.

Om jag får lov att tänka lite här. Om jag vill tävla och träna agility på riktigt hög nivå skaffar jag inte en stor och tung hund, mitt sunda förnuft säger att den inte mår bra av det i kroppen pga sin vikt (även i normalhull) och kroppsbyggnad. Den är ju inte byggd för just det. Har svårt att se min rottweiler i något annat än lekfullt deltagande i agility faktiskt. Om vi ser till fysiken så passar nog huskyn bättre för det-om vi bortser från avsaknaden av intresse för just det.

Springer jag maraton är en bernerkorsning inte något jag hade valt heller, men å andra sidan, jag tror de flesta mår bra av hälsosam träning i rimlig mängd så så länge hunden hade orkat hänga med så visst, men jag hade inte varit förvånad över om hunden inte riktigt hade haft intresse och fysik till några maraton längden, är det rätt ras för just det intresset?

Jag behöver inte röntga en hund för att skapa hälsosam träning, det gör man väl ändå om man ska ha den till maraton? Annars når den ju inga maraton ens?

Det är ju en fördel att läsa på om den/de raserna man har om man ska använda dem till specifik träning, är höft- och ledproblem vanligt? Tja, vettig träning är väl rimligen A och O då framför röntgen tycker jag. Det är utslängda pengar att röntga en hund ur en ras med kända ledproblem om man vill ha den till något som påverkar lederna väldigt kraftigt. Det spelar inte någon roll om man inte ser något på bilderna, hunden kan ju ändå ha och sedermera få problem, känns nästan till och med troligt om man utsätter den för tuff ledpåfrestning. Vilket man ju vet om man har en hund ur en ras med kända ledproblem, ännu mer om det är en blandras ur oröntgad avel. Svaret sitter man ju redan på, tänker jag.

Att röntga för avel anser jag är en annan sak, det är ju för att få så friska individer i avel som möjligt och få bort ledproblem.

Nej men enligt användaren jag svarade verkar det handla om det.
Nej inte alls. Du tolkar fel. Det handlar om att ståröakyddsmyndigheten har bestämt hur höga stråldoser och hur ofta en människa får utsättas för det. Spelar ingen roll vad individen tycker eftersom det begränsas via lag. Det krävs dessutom särskild utbildning och fortbildning varje år för att få fortsätta röntga.

Jag har två större hundar i min bekantskapskrets som SKK-röntgades som del i avelsprogrammet. En med E-höfter som tränar och tävlar jaktapportering och gjort detta i flera år. Noll symtom.
En annan med D-höfter som tränar och tävlar agility på högre nivå. Också den inga symtom.
Dessa ägare har aldrig begränsat sina hundar eller anpassat träningen efter röntgenresultaten.

HD röntgen är en avelsutvärdering. Har hunden inga kliniska symptom finns ingen anledning att röntga. HD speciellt är så knepigt då de inte säger något om hur ont hunden har. De kliniska symptomen är ändå det som säger något om hur hunden mår. Har hunden inte ont varför ska den inte kunna springa milen?
Hur mycket ska man röntga? Bara HD eller vad mer? Rent krasst är det också emot lagstiftning att röntga utan en medicinsk anledning.
Det är viktigt att HD röntga så många valpar som möjligt för att kunna avelsvärdera linjerna. Så även om man inte ska ta valpar efter sin hund, så hjälper man avelsarbetet om man röntgar.

Det är viktigt att HD röntga så många valpar som möjligt för att kunna avelsvärdera linjerna. Så även om man inte ska ta valpar efter sin hund, så hjälper man avelsarbetet om man röntgar.
Självklart. Men här gällde det ju en blandras, så det är knappast relevant att avelsvärdera några linjer. Och i det perspektivet känns det ju ganska onödigt att lägga några tusen på en HD-röntgen så länge hunden är problemfri.

Min kollega har en renrasig flatcoated och han röntgades höfterna på när han hade åldern inne. Lite osäker på om det var för att de själva eller uppfödaren ville men det fanns iaf aldrig några ambitioner om att tävla med eller ställa ut honom, eller avla vidare på för den delen utan han är en familjemedlem bara.

Min kollega har en renrasig flatcoated och han röntgades höfterna på när han hade åldern inne. Lite osäker på om det var för att de själva eller uppfödaren ville men det fanns iaf aldrig några ambitioner om att tävla med eller ställa ut honom, eller avla vidare på för den delen utan han är en familjemedlem bara.
Många uppfödare vill (på goda grunder) att så många som möjligt av "deras" valpar röntgar. En del betalar dessutom hela eller delar av kostnaden, just för att få många röntgade och på så sätt enklare kunna utvärdera sin avel. Så det är ju inget konstigt när det gäller renrasavel.

Alla seriösa flatteuppfödare (och golden, labbe och en mängd andra raser) önskar att valpköparna röntgar hundarnas höfter. Där är flattarna en av de "bättre" retrieverraserna, d. v. s. de har låg andel hundar som drabbas av höftledsdysplasi. För att kunna fortsätta följa upp de hundar som använts i avel (och kunna identifiera eventuella "svagare" linjer) vill man att så många som möjligt röntgar sina hundar, även om de "bara" är familjemedlemmar :)

Självklart. Men här gällde det ju en blandras, så det är knappast relevant att avelsvärdera några linjer. Och i det perspektivet känns det ju ganska onödigt att lägga några tusen på en HD-röntgen så länge hunden är problemfri.
Det finns även blandrasuppfödare som vill hålla koll på hälsan på sina hundar och hundarnas avkommor, där man vill att föräldrar, släktingar och valpar röntgas för att utvärdera aveln. Sen är de väl tyvärr i minoritet, absoluta majoriteten av blandraser har nog inga hälsokollar inför avel, eller någon som helst utvärdering av valparna när de vuxit upp.

(Jag är inte uppfödare själv av varken renras eller blandras. Jag äger tre hundar (alla ca 20 kg) - en blandras (11 år) med hyfsat okänt ursprung och där det inte finns någon koll på släktingar mer än två namn nedskrivna på ett gammalt papper, en renrasig storpudel (8 år), och en blandras (2 år) där jag har mer kontakt med uppfödaren och andra valpköpare. Alla mina hundar är röntgade - den äldsta för att jag ville veta hur det låg till innan jag började träna agility med henne, den renrasiga för att jag tycker att det och BPH bör göras för avelsutvärdering av storpudlar (även om uppfödaren aldrig nämnde något om det, och det bara är en till hund i kullen av nio som är röntgad - uppfödaren har inte heller verkat superintresserad av att ha kontakt efter valpköp), och den yngsta var det krav från uppfödaren (och uppfödaren betalade för det) att röntga för att utvärdera aveln (och jag skulle nog vilja ha henne röntgad själv också då jag har planer att köra mer agility med henne, vilket jag nog inte hade valt att göra om hon hade haft E-höfter eller liknande - eller jag hade väl i alla fall tänkt om träningsupplägget då))

Senast ändrad:
Jag har två större hundar i min bekantskapskrets som SKK-röntgades som del i avelsprogrammet. En med E-höfter som tränar och tävlar jaktapportering och gjort detta i flera år. Noll symtom.
En annan med D-höfter som tränar och tävlar agility på högre nivå. Också den inga symtom.
Dessa ägare har aldrig begränsat sina hundar eller anpassat träningen efter röntgenresultaten.
Men om E-höfter då inte är ett problem i vardagen, varför är det en del av avelsutvärderingen? Känner att jag missar något i den här diskussionen 🙈

Men om E-höfter då inte är ett problem i vardagen, varför är det en del av avelsutvärderingen? Känner att jag missar något i den här diskussionen 🙈
Därför att sämre höfter såklart ökar riskerna för att hunden ska få ont/problem - samt att hundar med dåliga höfter nedärver i större grad dåliga höfter. Fortsätter man avla på dem, trots att de inte har kliniska symptom, så kommer fler och fler få dåliga höfter och därmed få problem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 065
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 150
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 583
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka