Oseriös avel 2023

Håller inte med alls
Menar du att det är lättare att se smärta på röntgen än på hunden?
att avstå en så enkel grej som att göra en höft och armbågsröntgen kan inte handla om annat än ren snålhet.
Som avelsvärdering är det ju vettigt. Likaså om du har en hälta (eller misstänker en hälta) och funderar på hur den ska åtgärdas.Men man bör ju ha någon sorts plan på vad resultatet ska användas till rent praktiskt. Strålning är cancerframkallande och det finns ingen helt säker dos.
Det är väl ändå ingen som pratat om att man ska låta hunden bli otränad och överviktig?
Fast om man inte tränar hunden så blir ju resultatet i allmänhet en otränad hund. Och väldigt många av de otränade hundarna är överviktiga. Så säger man att hunden bör avstå från den träning ägaren planerat pga hur den ser ut på röntgen blir det ju i praktiken väldigt ofta just så.

Fast om man inte tränar hunden så blir ju resultatet i allmänhet en otränad hund. Och väldigt många av de otränade hundarna är överviktiga. Så säger man att hunden bör avstå från den träning ägaren planerat pga hur den ser ut på röntgen blir det ju i praktiken väldigt ofta just så.
Det är ingen som sagt att man ska avstå träning, däremot är det kanske lämpligt att anpassa träningen så att hunden inte lider i förtid om den visar sig ha dåliga förutsättningar. Jag tycker det är enkel matematik.

Som sagt kanske jag inte kör agility med just den hunden utan tar simning, vandring eller någonting annat som rekommenderas - och för all del är Extra noga med att hålla hunden slank och stark om jag vet att den förmodligen inte kommer att hålla annars.

Som avelsvärdering är det ju vettigt. Likaså om du har en hälta (eller misstänker en hälta) och funderar på hur den ska åtgärdas.Men man bör ju ha någon sorts plan på vad resultatet ska användas till rent praktiskt. Strålning är cancerframkallande och det finns ingen helt säker dos.

Det är betydligt lättare att se att något är fel på röntgen än med blotta ögat eller gissningar, är du på riktigt?
Okej hur många hundar har fått cancer för dom röntgat höfterna? Dom flesta hundar får cancer sent i livet och röntgen av höfter göra på unghundar.
Aldrig hört något samband mellan det och cancer.

Även om jag håller med om att HD-röntgen inte alltid är nödvändigt för den specifika individen, så vill jag ändå protestera lite mot att det inte är befogat att röntga om det inte uppstår problem (eller ur avelssyfte, då)

En bekant till mig har haft en golden retriever modell stor och tung. De upptäckte vid röntgen att hunden hade rejält dåliga leder, och prognosen för ett långt och friskt liv såg inte vidare ljus ut.

Tack vare att min bekanta var medveten om hur lederna såg ut, kunde hen vara extra noga med att hålla hunden slimmad och vältränad, undvika fel sorts belastning i träningen o. s. v. Hen hade t. ex. tänkt träna agility och cykla med hunden, men valde i stället att simma och ta långa skogspromenader och sådant som på ett mer skonsamt sätt höll hunden stark och mjuk i kroppen. Hen var också extra uppmärksam på små tecken på överbelastning, som man kanske med en helt frisk hund bara sett som att hunden var lite trött eller hade begynnande träningsvärk.

Den hunden blev om jag minns rätt en bit över 10 år gammal, trots att man på grund av röntgenresultaten var tveksam till om den ens skulle bli 5. Pigg och fräsch i kroppen in i det sista, vilket den förmodligen inte hade varit om man inte anpassat hela hundens liv efter just de dåliga lederna.

Fast nä?
Nu är det många år sen jag hade en stor hund men henne röntgade jag för jag helt enkelt ville veta vad hon hade för höfter och armbågar det är ju en enorm skillnad på a och e höfter och allt däremellan om man säger så.
Varför skulle man inte vilja veta?
Tar du aldrig någon hälsokoll på dig själv eller besöker en vårdcentral?
Man röntgar INTE folk "för att se om man hittar nått fel" om det inte redan finns smärtproblem.

Även till exempel mammografi/screening är en form av röntgen som utförs utan symptom just för att utesluta eller fånga upp problem. Jag tycker absolut att det är rimligt att kolla upp en symptomfri hund om det finns misstanke, eller som sagt för avelsvärdering och statistik.

Det är betydligt lättare att se att något är fel på röntgen än med blotta ögat eller gissningar, är du på riktigt?
Okej hur många hundar har fått cancer för dom röntgat höfterna? Dom flesta hundar får cancer sent i livet och röntgen av höfter göra på unghundar.
Aldrig hört något samband mellan det och cancer.
Är inte hunden man är orolig för utan personalen som jobbar i den miljön varje dag.

Även om jag håller med om att HD-röntgen inte alltid är nödvändigt för den specifika individen, så vill jag ändå protestera lite mot att det inte är befogat att röntga om det inte uppstår problem (eller ur avelssyfte, då)

En bekant till mig har haft en golden retriever modell stor och tung. De upptäckte vid röntgen att hunden hade rejält dåliga leder, och prognosen för ett långt och friskt liv såg inte vidare ljus ut.

Tack vare att min bekanta var medveten om hur lederna såg ut, kunde hen vara extra noga med att hålla hunden slimmad och vältränad, undvika fel sorts belastning i träningen o. s. v. Hen hade t. ex. tänkt träna agility och cykla med hunden, men valde i stället att simma och ta långa skogspromenader och sådant som på ett mer skonsamt sätt höll hunden stark och mjuk i kroppen. Hen var också extra uppmärksam på små tecken på överbelastning, som man kanske med en helt frisk hund bara sett som att hunden var lite trött eller hade begynnande träningsvärk.

Den hunden blev om jag minns rätt en bit över 10 år gammal, trots att man på grund av röntgenresultaten var tveksam till om den ens skulle bli 5. Pigg och fräsch i kroppen in i det sista, vilket den förmodligen inte hade varit om man inte anpassat hela hundens liv efter just de dåliga lederna.
Och man kan göra på samma sätt. Hålla hunden i gott trim och hålla utkik efter smärtsymptom utan röntgenbilder.

Och man kan göra på samma sätt. Hålla hunden i gott trim och hålla utkik efter smärtsymptom utan röntgenbilder.

Självklart, men att anpassa valet av träning till dåliga leder är ju lite svårare om man inte vet hur lederna ser ut. Alternativet är förstås att helt låta bli sådana aktiviteter som ger en (onödig) ökad belastning på lederna, med alla hundar som har en något förhöjd risk, men det känns lite väl drastiskt, kan jag tycka.

Självklart, men att anpassa valet av träning till dåliga leder är ju lite svårare om man inte vet hur lederna ser ut. Alternativet är förstås att helt låta bli sådana aktiviteter som ger en (onödig) ökad belastning på lederna, med alla hundar som har en något förhöjd risk, men det känns lite väl drastiskt, kan jag tycka.
Är ju just det. Finns ingen anledning att begränsa så länge hunden mår bra.

Fast on man vet att man har en stor hund med kassa höfter, så kan man ju låta bli att göra de mest slitande sakerna och träna på ett medvetet uppbyggande sätt så att hunden kanske blir 10 år utan att må dåligt, istället för att man gör allt utan begränsning (även de mer slitande aktiviteterna, i stor omfattning) de första fem åren (då den inte visar några symptom alls) men sedan är lederna slut och hunden behöver avlivas/gå på ständig medicinering för att den är så dålig.

Det beror väl på hur man ser på saken. Antingen vet man om att det finns en mycket stor risk för att viss träning/aktivering kommer att utsätta hunden för lidande och/eller förkorta dess liv avsevärt, och väljer att anpassa livet för att hunden ska få en större chans att må bra och leva länge. Eller också vet man inte om det, och ägnar sig åt de aktiviteter man tänkt från början, som belastar lederna väldigt mycket och som (i de fall då lederna faktiskt är dåliga) gör att hunden kanske bara kan vara med i några få år, eller att den drabbas av smärta och lidande som man annars kanske kunnat undvika.

Det är ju två helt olika saker att screena för vanliga cancerformer/tandbölder som är "lätta" att behandla om de hittas i tidigt stadie, och att göra ledröntgen för sakens skull. Hur många här var med om knäröntgen i sena tonåren för att veta om de var friska nog att vara aktiva inom sport och friluftsliv?

Det står ju tydligt i alla riktlinjerna runt HD-röntgen också: det är ett avelsutvärderingsvertyg, INTE en individs "friskförklaring". Och åtgärden vid dåliga höfter är ju densamma som vid friska: håll hunden i god form och så mycket rörelse som möjligt!

Det beror väl på hur man ser på saken. Antingen vet man om att det finns en mycket stor risk för att viss träning/aktivering kommer att utsätta hunden för lidande och/eller förkorta dess liv avsevärt, och väljer att anpassa livet för att hunden ska få en större chans att må bra och leva länge. Eller också vet man inte om det, och ägnar sig åt de aktiviteter man tänkt från början, som belastar lederna väldigt mycket och som (i de fall då lederna faktiskt är dåliga) gör att hunden kanske bara kan vara med i några få år, eller att den drabbas av smärta och lidande som man annars kanske kunnat undvika.
Men att hunden har A höfter är ju inte på något vis en garanti för att den kommer vara hel. Har den slappa leder kan den ju få A men ändå utveckla artros i tidig ålder. Det är inte heller så att alla hundar med dåliga höfter får kliniska symptom.
Dessutom kan den ju lika gärna får spondylos, wobbler eller ha övergångskota som ger problem vid hårt arbete.

Håller man hunden vältränad, bygger den för arbetet den ska utföra och håller den slimmad så har man ju förebyggt det man kan.

Men att hunden har A höfter är ju inte på något vis en garanti för att den kommer vara hel. Har den slappa leder kan den ju få A men ändå utveckla artros i tidig ålder. Det är inte heller så att alla hundar med dåliga höfter får kliniska symptom.
Dessutom kan den ju lika gärna får spondylos, wobbler eller ha övergångskota som ger problem vid hårt arbete.

Håller man hunden vältränad, bygger den för arbetet den ska utföra och håller den slimmad så har man ju förebyggt det man kan.

Nej, det är klart att det inte är och det har väl heller ingen påstått?

Om man däremot vet att hunden har dåliga höfter och/eller armbågar har man en möjlighet att anpassa träningen för att minska risken för att den får problem av det. Man kanske väljer att inte träna t. ex. agility (även om man från början tänkt göra det) för att minska risken för förslitningsskador. Man kanske skaffar sig en ökad medvetenhet om hur man bäst förebygger ledproblem, och aktiverar sin hund på sätt som stärker hela hundens muskulatur och som ger så lite slitage som möjligt på lederna. I stället för att t. ex. cykla på asfalterade cykelbanor kanske man väljer långa skogspromenader och mycket simning, till exempel. Vilket säkert är bra för många hundar även utan ledproblem, men som kanske inte är nödvändigt på samma sätt för en hund med bra leder.

Att veta att ens hund har dåliga höfter kan ju också fungera som en väckarklocka, så att en mindre kunnig hundägare förstår vikten av att hålla sin hund i form och arbeta uppbyggande. Även om det just här på Bukefalos, och antagligen i de flesta miljöer där aktiva hundmänniskor träffas, är övervägande pålästa människor så är det ju inte så verkligheten ser ut. Jag tror inte att man ska utgå från att "alla" tänker uppbyggande för sina hundar i vardagen. Tvärt om är det nog många "vanliga sällskapshundar" som är allt för dåligt tränade för att plötsligt t. ex. hänga med på agilitykurs, eller röja med kompisar i en stor rastgård etc. För dem tror jag att det kan vara väldigt bra om husse/matte får veta om hunden har dåliga höfter, och därför behöver ses om lite extra.

Fast on man vet att man har en stor hund med kassa höfter, så kan man ju låta bli att göra de mest slitande sakerna och träna på ett medvetet uppbyggande sätt så att hunden kanske blir 10 år utan att må dåligt, istället för att man gör allt utan begränsning (även de mer slitande aktiviteterna, i stor omfattning) de första fem åren (då den inte visar några symptom alls) men sedan är lederna slut och hunden behöver avlivas/gå på ständig medicinering för att den är så dålig.
Men är den välmusklad och slank så har du ju gjort det du ska. Att springa en mil gör ju vilken hund som helst om den är lös under en skogspromenad där ägaren går 5km. Den ursprungliga frågeställningen gäller ju en hund som skulle springa med sin ägare, inte hålla på ex. skydd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 447
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 362
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 644
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka