Oseriös avel 2023

Håller inte med alls
Menar du att det är lättare att se smärta på röntgen än på hunden?
att avstå en så enkel grej som att göra en höft och armbågsröntgen kan inte handla om annat än ren snålhet.
Som avelsvärdering är det ju vettigt. Likaså om du har en hälta (eller misstänker en hälta) och funderar på hur den ska åtgärdas.Men man bör ju ha någon sorts plan på vad resultatet ska användas till rent praktiskt. Strålning är cancerframkallande och det finns ingen helt säker dos.
Det är väl ändå ingen som pratat om att man ska låta hunden bli otränad och överviktig?
Fast om man inte tränar hunden så blir ju resultatet i allmänhet en otränad hund. Och väldigt många av de otränade hundarna är överviktiga. Så säger man att hunden bör avstå från den träning ägaren planerat pga hur den ser ut på röntgen blir det ju i praktiken väldigt ofta just så.

Fast om man inte tränar hunden så blir ju resultatet i allmänhet en otränad hund. Och väldigt många av de otränade hundarna är överviktiga. Så säger man att hunden bör avstå från den träning ägaren planerat pga hur den ser ut på röntgen blir det ju i praktiken väldigt ofta just så.
Det är ingen som sagt att man ska avstå träning, däremot är det kanske lämpligt att anpassa träningen så att hunden inte lider i förtid om den visar sig ha dåliga förutsättningar. Jag tycker det är enkel matematik.

Som sagt kanske jag inte kör agility med just den hunden utan tar simning, vandring eller någonting annat som rekommenderas - och för all del är Extra noga med att hålla hunden slank och stark om jag vet att den förmodligen inte kommer att hålla annars.

Menar du att det är lättare att se smärta på röntgen än på hunden?

Som avelsvärdering är det ju vettigt. Likaså om du har en hälta (eller misstänker en hälta) och funderar på hur den ska åtgärdas.Men man bör ju ha någon sorts plan på vad resultatet ska användas till rent praktiskt. Strålning är cancerframkallande och det finns ingen helt säker dos.

Det är betydligt lättare att se att något är fel på röntgen än med blotta ögat eller gissningar, är du på riktigt?
Okej hur många hundar har fått cancer för dom röntgat höfterna? Dom flesta hundar får cancer sent i livet och röntgen av höfter göra på unghundar.
Aldrig hört något samband mellan det och cancer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 050
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 132
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 576
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur