Även om jag håller med om att HD-röntgen inte alltid är nödvändigt för den specifika individen, så vill jag ändå protestera lite mot att det inte är befogat att röntga om det inte uppstår problem (eller ur avelssyfte, då)
En bekant till mig har haft en golden retriever modell stor och tung. De upptäckte vid röntgen att hunden hade rejält dåliga leder, och prognosen för ett långt och friskt liv såg inte vidare ljus ut.
Tack vare att min bekanta var medveten om hur lederna såg ut, kunde hen vara extra noga med att hålla hunden slimmad och vältränad, undvika fel sorts belastning i träningen o. s. v. Hen hade t. ex. tänkt träna agility och cykla med hunden, men valde i stället att simma och ta långa skogspromenader och sådant som på ett mer skonsamt sätt höll hunden stark och mjuk i kroppen. Hen var också extra uppmärksam på små tecken på överbelastning, som man kanske med en helt frisk hund bara sett som att hunden var lite trött eller hade begynnande träningsvärk.
Den hunden blev om jag minns rätt en bit över 10 år gammal, trots att man på grund av röntgenresultaten var tveksam till om den ens skulle bli 5. Pigg och fräsch i kroppen in i det sista, vilket den förmodligen inte hade varit om man inte anpassat hela hundens liv efter just de dåliga lederna.