Ja, tyvärr är ju rasen inte världens enklaste sällskapshund heller .. De kräver mer och har en ”svårare” mentalitet än många andra ”trendsällskapsraser” enligt min erfarenhet, särskilt när de är understimulerade.
Vissa ”uppfödare” menar ju att de avlat bort jakten, vilket vissa dumma valpköpare tror på .. Jag har en korthårig dvärgtax efter utställningslinjer som inte har jagande föräldrar (dock viltspårschampions båda) men han har MYCKET jakt i sig. Jag var dock beredd på detta eftersom det är en JAKThund och vi började därför träna viltspår tidigt. Nu håller både jag och min man på att ta jägarexamen så att taxen ska få möjlighet att jaga. Visst, man kan bo i stan (vi bor mitt i Stockholms city) och aktivera dem med nosework, rallylydnad osv men min hund skulle aldrig vara tillfreds/lycklig om han inte fick komma ut i skogen (och gärna spåra) ett par gånger i veckan. Lägger man inte spår hittar han spår själv
Och då är min hund ändå ett lugnt exemplar jämfört med många andra taxar ..
Jag tror att de flesta av dem som fallit för tax nu när rasen blivit trendig inte riktigt förstår detta, utan bara ser en söt liten hund som ”blir vad man gör den till”. Sorry för långt inlägg och lite OT, blir bara så frustrerad varje gång jag tänker på detta