I mina ögon finns det nog ingen "seriös" uppfödare av sådana "mode" raser/färger även om de kallas sig själva det. Alla uppfödare kallas sig seriösa men det innebär ingen garanti alls för att de är det. Oerhört ironiskt att välja bort SKK pga. att det inte skulle gå att avla hälsomässigt pga. dem och sen avla på merle som är en färg direkt kopplad till ett sjukdomsanlag Det finns inget inom SKK som hindrar att man avlar på frallor med långa näsor så länge man avlar renrasigt och inte vill vinna en massa priser på utställning. Detta låter som urtypen av en oseriörs uppfödare som föder upp dyra moderaser för att tjäna pengar. Denna har absolut noll intresse i dessa rasers framtid och kanske inte ens hundarnas. Undrar hur höga krav denne har på sina valpköpare mer än att de ska betala antagligen hutlöst mycket för valpen?
Priser justeras ju hela tiden på hundar och valpar. Jag betalade betydligt mer för denna hund än min första av samma ras men det berodde inte på corona då jag fick veta priset innan corona var "känt". Den jag köpte därmellan kostade mitt emellan den första och sen senaste.
Du har sannolikt rätt och dina punkter om vad som definierar en seriös uppfödare är vettiga.