OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
Nu va det inte bara dutt.
 
Man undrar ju hur många gånger hon gjort det där och inte blivit filmad?

Jag kan inte låta bli att dessutom undrar hur många gånger hon varit ryttaren i den situationen? Med en tränare på marken som gör just det där?
 
Man undrar ju hur många gånger hon gjort det där och inte blivit filmad?

Jag kan inte låta bli att dessutom undrar hur många gånger hon varit ryttaren i den situationen? Med en tränare på marken som gör just det där?
Jamen ryttaren i denna film styr ju in sin häst på volt runt CD så att hon når den med spöet så hon kan ge den stryk. precis som hon har gjort det förut och det hör till vanligheterna. Rätt åt henne med sådana träningsmetoder att hon åker dit.
 
Det kan också se ut som om CD tar dubbeltag ( mer kraft)om pisken sista rappet på en sekvens när hästen är på kortsidan. Varför är ryttaren med på det hela?
 
Det kan också se ut som om CD tar dubbeltag ( mer kraft)om pisken sista rappet på en sekvens när hästen är på kortsidan. Varför är ryttaren med på det hela?

Var inte ryttaren rätt ung? Det är svårt att som ung ifrågasätta OS-guldmedaljören och ens idol om man blir överraskad av en sån här metod. Det jag hade velat veta är om hon tränade för CD igen.
 
Jag tänker att är ryttaren 15 år (sett olika uppgifter om ålder) så är det inte så lätt att våga säga emot -men, det är väl en förälder med? Som filmar?
Senast jag läste (i en av länkarna som delats här i tråden) så var ryttaren 19 år.

Den som filmar och som anmält skulle ha sponsrat ryttaren med träning och ska också ha uttalat sig om att hen besökt CDs stall flera gånger och sett detta hända frekvent. Låter inte som att anmälaren är en ung person utifrån detta. Väldigt rörigt.
 
Nä, nu känns det som att något kommer hända. Nån konsekkvens för sporten generellt kommer att komma snart. Åker ridsporten ur OS snart kanske? Inte det här OS men framöver.
Tror det är viktigt för ridsporten att vara med i OS. Att ha den strålkastaren på.

(för ridskolebarnen, för hästvälfärden, för respekten för sporten, för licens to ride, och i slutändan även till skydd för brukshundsporten, rent av kattutställningar. I slutänden brukshundsklubbens valpträning.)

(däremot självklart att OS i sig behöver skärpa sina regler och inte använda platser som är farliga för idrottarna pga tex värme eller mänskliga rättigheter eller för byggarbetarna pga slaveri)

Förstår inte varför det skulle vara så stor skillnad mellan OS och andra hästtävlingar generellt sett, tex det är ju inget som säger att Charlotte här tränar en ryttare inför OS? det kan ju lika gärna vara så att hon tränar ryttaren för GP? Eller ngt lägre? Helgstrands tränade hästar skulle ju inte ens till stora tävlingar utan mer ge gratispiaffer på lägre nivå till rika personer under något år.

Det är ju snarare så att FEI skulle få en lättnad i kraven på sig och en chans att slinka in under en sten några år till om ridsporten åkte ur OS. Så lång tid på sig att rätta upp dressyren (och andra ev problem med ev barrering och vad som kan finnas) att de struntar i det och plötsligt står inför förbud mot all, först internationell och sedan nationell och sedan lokal sport. Varpå det inte finns något benchmark kvar för vardagsryttaren och hela ridkunskapen faller samman till oskicklighet och vad som då kan komma. (som sagt, om man inte kan rida en häst, varför i all världen ska man hålla på och bestämma allt en hund ska göra.)
 
Tror det är viktigt för ridsporten att vara med i OS. Att ha den strålkastaren på.

(däremot självklart att OS i sig behöver skärpa sina regler och inte använda platser som är farliga för idrottarna pga tex värme eller mänskliga rättigheter eller för byggarbetarna pga slaveri)

Förstår inte varför det skulle vara så stor skillnad mellan OS och andra hästtävlingar generellt sett, tex det är ju inget som säger att Charlotte här tränar en ryttare inför OS? det kan ju lika gärna vara så att hon tränar ryttaren för GP? Eller ngt lägre? Helgstrands tränade hästar skulle ju inte ens till stora tävlingar utan mer ge gratispiaffer på lägre nivå till rika personer under något år.

Det är ju snarare så att FEI skulle få en lättnad i kraven på sig och en chans att slinka in under en sten några år till om ridsporten åkte ur OS. Så lång tid på sig att rätta upp dressyren (och andra ev problem med ev barrering och vad som kan finnas) att de struntar i det och plötsligt står inför förbud mot all, först internationell och sedan nationell och sedan lokal sport. Varpå det inte finns något benchmark kvar för vardagsryttaren och hela ridkunskapen faller samman till oskicklighet och vad som då kan komma.

Att uteslutas ur OS skulle vara en GIGANTISK prestigeförlust för FEI.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 851
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp