OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Gjorde lite snabbmatte i huvudet. Utan Charlotte i laget sĂ„ tar Danmark möjligen lagguldet (om DBA har en bra dag pĂ„ jobbet), men det blir tightare om silver/brons mellan Tyskland och England, till Tysklands fördel. MĂ„ste rĂ€kna lite till - utan Charlotte sĂ„ bildas det plötsligt luckor som andra lag kan tĂ€ppa till. Å andra sidan Ă€r Becky Moodys hĂ€st SÅ fin!
 
Jag blir alltid sĂ„ fundersam nĂ€r flera Ă„r gamla videor dyker upp sĂ„hĂ€r lagom innan mĂ€sterskap med motiveringen ”vi vill skydda hĂ€starna”. DĂ„ borde man vĂ€l anmĂ€lt och lĂ€ckt ut videon direkt nĂ€r det hĂ€nde? Eller tidigare i Ă„r nĂ€r Helgstrand-skandalen gjorde frĂ„gan het och öppnade upp för ett intresse för att förbjuda fula trĂ€ningsmetoder
 
Jag blir alltid sĂ„ fundersam nĂ€r flera Ă„r gamla videor dyker upp sĂ„hĂ€r lagom innan mĂ€sterskap med motiveringen ”vi vill skydda hĂ€starna”. DĂ„ borde man vĂ€l anmĂ€lt och lĂ€ckt ut videon direkt nĂ€r det hĂ€nde? Eller tidigare i Ă„r nĂ€r Helgstrand-skandalen gjorde frĂ„gan het och öppnade upp för ett intresse för att förbjuda fula trĂ€ningsmetoder
Fattar inte det heller? Varför sitter man och hÄller pÄ filmen sÄ lÀnge? Den skulle ju varit uppe direkt och inte preciiiis innan OS. Mycket mÀrkligt sÀtt
 
Jag blir alltid sĂ„ fundersam nĂ€r flera Ă„r gamla videor dyker upp sĂ„hĂ€r lagom innan mĂ€sterskap med motiveringen ”vi vill skydda hĂ€starna”. DĂ„ borde man vĂ€l anmĂ€lt och lĂ€ckt ut videon direkt nĂ€r det hĂ€nde? Eller tidigare i Ă„r nĂ€r Helgstrand-skandalen gjorde frĂ„gan het och öppnade upp för ett intresse för att förbjuda fula trĂ€ningsmetoder
Ja visst Ă€r det lurt? Tydligen Ă€r filmen pĂ„ Carina Cassö Krueth ocksĂ„ ett par Ă„r gammal. Är ett vĂ€ldigt sammantrĂ€ffande att bĂ„da kommer fram precis innan OS.
 
Ja visst Ă€r det lurt? Tydligen Ă€r filmen pĂ„ Carina Cassö Krueth ocksĂ„ ett par Ă„r gammal. Är ett vĂ€ldigt sammantrĂ€ffande att bĂ„da kommer fram precis innan OS.
Carinas film slÀpptes typ samma dag som det danska laget togs ut. Hon var uttagen men drog sig sjÀlv ur. Hennes uttalande Àr vÀldigt likt Dujardins.
 
OcksÄ förvÄnad, men vÀl formulerad ursÀkt och vÀl hanterat av Dujardin och GB tycker jag.

Just nu kÀnns det bara sÄ pinsamt att Sverige tar ut Kittel och att varken han eller förbundet ens sÄg över situationen med fotona och filmen pÄ honom. Resten av dressyr vÀrlden verkar ju ta sÄdana hÀr bevis pÄ allvar numera?
 
Googlade fort och enligt text verkade som att det pÄ en hollÀndsk sida skulle finnas video pÄ Charlotte som piskar en hÀst pÄ benen upprepade gÄnger nÀr annan ryttare sitter pÄ och ska piaffera.
Man skrev ocksÄ ngt om att det knappast Àr en slump att videon lÀcktes nu inför hennes stundande OS-start.
Har dock inte letat upp videon och sett den.
 
Eftersom jag Ă€r sjuk och har inget liv för tillfĂ€llet googlade jag vidare. 😅
En hollÀndsk sajt skriver namn pÄ advokat som lÀmnat in Àrendet Ät anonym klient. De sÀger att det ska vara 2,5 Är gammal film pÄ hÀst som man slagit pÄ benen för att lyfta dem högre i galopp. LÄter ju rÀtt udda.. Piaff-grejen lÄter vÀl troligare isf.
Det stÄr att den som lÀmnade in filmen inte kunde tillÄta att Charlotte förmodligen skulle vunnit medaljer nÀr personen visste om filmen.
Det som var bra i advokatens framstÀllan, om det stÀmmer, var att de tryckte pÄ att FEI mÄste göra fler ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla hÀstars vÀlfÀrd om sporten ska fortsÀtta existera. Vore vÀl bra om det blev nÄgot av det iaf, oavsett vad som ev har skett och inte just i detta fallet.
 
Jag blir alltid sĂ„ fundersam nĂ€r flera Ă„r gamla videor dyker upp sĂ„hĂ€r lagom innan mĂ€sterskap med motiveringen ”vi vill skydda hĂ€starna”. DĂ„ borde man vĂ€l anmĂ€lt och lĂ€ckt ut videon direkt nĂ€r det hĂ€nde? Eller tidigare i Ă„r nĂ€r Helgstrand-skandalen gjorde frĂ„gan het och öppnade upp för ett intresse för att förbjuda fula trĂ€ningsmetoder

Exakt. Filmerna kommer verkligen fram nÀr de kommer ha som störst impact.

Better late than never antar jag...
 
Eftersom jag Ă€r sjuk och har inget liv för tillfĂ€llet googlade jag vidare. 😅
En hollÀndsk sajt skriver namn pÄ advokat som lÀmnat in Àrendet Ät anonym klient. De sÀger att det ska vara 2,5 Är gammal film pÄ hÀst som man slagit pÄ benen för att lyfta dem högre i galopp. LÄter ju rÀtt udda.. Piaff-grejen lÄter vÀl troligare isf.
Det stÄr att den som lÀmnade in filmen inte kunde tillÄta att Charlotte förmodligen skulle vunnit medaljer nÀr personen visste om filmen.
Det som var bra i advokatens framstÀllan, om det stÀmmer, var att de tryckte pÄ att FEI mÄste göra fler ÄtgÀrder för att sÀkerstÀlla hÀstars vÀlfÀrd om sporten ska fortsÀtta existera. Vore vÀl bra om det blev nÄgot av det iaf, oavsett vad som ev har skett och inte just i detta fallet.

Jag har lÀst i galopp pÄ flera siter,23- 24st rapp med lÄngpiska under 1 minut för att hÀsten ska lyfta högre pÄ benen.

https://eurodressage.com/2024/07/23...yoJ82I_GYH_WCSBzvU_aem_wdmVUjBJ8Zr6_0IiPBV3BQ
 
KÀnns inte som hÀstsporten kan ta mer skit nu men jag lÀste ju nÄn kÀndisnisse Henrik Brinkmann som jag aldrig hört talas om som uttalade sig om hÀndelsen och jag kan ju inte hÄlla med om delar av hans text direkt. SÄg den bara för att Lena Nyström hade delat pÄ sin facebook. Sen Àr han ju oxÄ inne pÄ just det hÀr att det inte handlar om hÀstvÀlfÀrd utan om annat eftersom det kom precis nu.

Iallafall sÄ Àr det vÀl lite detta som Àr problemet i ridsporten att instÀllningen likt Helgestrand tycka att hÀsten ska tÄla lite misshandel. Jag kan nog tycka att man kan trÀna högintensivt utan att balansera pÄ grÀnsen till misshandel.

Let’s face it. High performance sport requires high intensity training and there is often only a fine line between an intense training and abuse.

https://www.facebook.com/henrikbrinkmann?locale=sv_SE

Förutom att vara nÄgon DressyrhÀsthandlare sÄ har han racingduvor?
 
KÀnns inte som hÀstsporten kan ta mer skit nu men jag lÀste ju nÄn kÀndisnisse Henrik Brinkmann som jag aldrig hört talas om som uttalade sig om hÀndelsen och jag kan ju inte hÄlla med om delar av hans text direkt. SÄg den bara för att Lena Nyström hade delat pÄ sin facebook. Sen Àr han ju oxÄ inne pÄ just det hÀr att det inte handlar om hÀstvÀlfÀrd utan om annat eftersom det kom precis nu.

Iallafall sÄ Àr det vÀl lite detta som Àr problemet i ridsporten att instÀllningen likt Helgestrand tycka att hÀsten ska tÄla lite misshandel. Jag kan nog tycka att man kan trÀna högintensivt utan att balansera pÄ grÀnsen till misshandel.

Let’s face it. High performance sport requires high intensity training and there is often only a fine line between an intense training and abuse.

https://www.facebook.com/henrikbrinkmann?locale=sv_SE

Förutom att vara nÄgon DressyrhÀsthandlare sÄ har han racingduvor?

NĂ€, nu kĂ€nns det som att nĂ„got kommer hĂ€nda. NĂ„n konsekkvens för sporten generellt kommer att komma snart. Åker ridsporten ur OS snart kanske? Inte det hĂ€r OS men framöver.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Dressyr Snart Àr det VM och lagen Àr presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren ocksĂ„ fĂ„r en egen OS-trĂ„d? Det svenska laget bestĂ„r av Tinne Vilhelmson SilfvĂ©n, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp