OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker att jämförelsen med hopplaget haltar betänkligt. Hopplaget har en realistisk chans på guld. Självklart toppar man laget!

Dressyrlaget har inte en realistisk chans på medalj om de tre toppnationerna inte gör bort sig totalt... om jag tittar på dressyren i OS är det ju inte svenskarna jag kommer titta på, förutom Nilshagen. Jag tycker att hon rider trevligt och med väldigt lätt hand på Dante. Sen är Dante lite oberäknerlig, vissa gånger superfin och andra gånger ser han mest loj och trött ut.
Det var exakt det jag skrev, hopplaget har toppat laget eftersom de har en riktig medaljchans, dressyren verkar ha tänkt att jo vi toppar också laget, men det blir inte samma sak eftersom vi inte har nåt häng på medalj. Vi hade lika gärna kunnat skicka nåt ungt och fräscht.
 
Det var exakt det jag skrev, hopplaget har toppat laget eftersom de har en riktig medaljchans, dressyren verkar ha tänkt att jo vi toppar också laget, men det blir inte samma sak eftersom vi inte har nåt häng på medalj. Vi hade lika gärna kunnat skicka nåt ungt och fräscht.

Jag förstod inte att du ens drog en parallell mellan hopplaget och dressyrlaget.

Jag förstår inte riktigt Ramel och Buriel. Hästen bör väl vara rätt gammal nu? Har ju ingen realistisk medaljchans överhuvudtaget och ändå låter de inte nån annan få åka istället.

Och PK ska vi inte tala om...
 
Jag förstod inte att du ens drog en parallell mellan hopplaget och dressyrlaget.

Jag förstår inte riktigt Ramel och Buriel. Hästen bör väl vara rätt gammal nu? Har ju ingen realistisk medaljchans överhuvudtaget och ändå låter de inte nån annan få åka istället.

Och PK ska vi inte tala om...
Jag känner likadant om Buriel, Bo har uttalat att de har en ”uppåtgående kurva” men alltså va? Sånt otroligt trist val.
 
Jag förstod inte att du ens drog en parallell mellan hopplaget och dressyrlaget.

Jag förstår inte riktigt Ramel och Buriel. Hästen bör väl vara rätt gammal nu? Har ju ingen realistisk medaljchans överhuvudtaget och ändå låter de inte nån annan få åka istället.

Och PK ska vi inte tala om...

Buriel är väl bara 1 år äldre än Dante dock? Men inte på samma nivå.
 
Buriel är väl bara 1 år äldre än Dante dock? Men inte på samma nivå.

Nä, de är ju inte på samma nivå. När Dante har en bra dag har han mycket hög potential! Jag tycker inte att Buriel har riktigt visat den star quality som Dante har. Då hade det varit roligare med någon som är på väg upp än någon som är på väg ner. OM allt annat är lika.
 
Buriel är väl bara 1 år äldre än Dante dock? Men inte på samma nivå.
Buriel HAR varit fantastisk. Särskilt i GPS där han verkligen kunnat briljera i piaff och passageövergångar. Men de senaste åren har han blivit tydligt trött i kroppen, orkar inte hålla ihop sig och blir väldigt ful i munnen. Eftersom domarna faktiskt blivit lite (betoning på lite) hårdare på just kontakt ligger det oss verkligen i fatet även med Touchdown. Jag tror domarna kommer vara extra vaksamma på munnar detta mästerskapet iom opinionen.

Buriel är 18, Dante 17 och Touchdown är 12 (känns som 22 dock).
 
Efter Sofies ritt med Inoraline i Aachen hade jag gärna sett dem som tredjeryttare, trots att de också hade missar, sån otrolig häst!
 
Ridsport har en krönika i ämnet.
Intressant, författaren drar samma slutsats som nästan alla i denna tråd, om man bortser från Kittel som hon ser som självklar…

Tror Kittel lever på sin Världscupseger som han tog i ett ytterst mediokert startfält. Har för mig att jag läste någon kommentar om procenten och någon domare just kommenterade kontakten med munnen (alldeles för hård) och att det drog ner procenten rejält.

Nej, jag hade velat se ett helt annat lag, eller åtminstone att man bytt ut Ramel och Buriel mot någon annan.
 
Ridsport har en krönika i ämnet.
Intressant, författaren drar samma slutsats som nästan alla i denna tråd, om man bortser från Kittel som hon ser som självklar…

Tror Kittel lever på sin Världscupseger som han tog i ett ytterst mediokert startfält. Har för mig att jag läste någon kommentar om procenten och någon domare just kommenterade kontakten med munnen (alldeles för hård) och att det drog ner procenten rejält.

Nej, jag hade velat se ett helt annat lag, eller åtminstone att man bytt ut Ramel och Buriel mot någon annan.
Väldigt många kommentarer som tycker att laget borde förnyats. En och annan höjer rösten om att Bo borde avgå. Och ja, om dressyren ska föryngras är det nog dags för en fräschare förbundskapten a la Ankarcrona.
 
Just OS med bara tre ekipage kan jag tycka ”amerikansk uttagning” (de tre med högst medelprocent på större tävlingarna) kan få åka även om de är äldre. Men jag känner mig lite tveksam till hur fräsch Buriel är i kroppen?
Han har varit skadad tidigare och tävlat extremt sparsamt i år. Förhoppningsvis har förbundskaptenen och ryttaren bra koll på hans status….
Har man bara tre hästar som får tävla så måste det vara fräscha hästar som tas ut. Minns med fasa fälttävlanslaget i Tokyo, det var PINSAMT för svensk ridsport
 
Just OS med bara tre ekipage kan jag tycka ”amerikansk uttagning” (de tre med högst medelprocent på större tävlingarna) kan få åka även om de är äldre. Men jag känner mig lite tveksam till hur fräsch Buriel är i kroppen?
Han har varit skadad tidigare och tävlat extremt sparsamt i år. Förhoppningsvis har förbundskaptenen och ryttaren bra koll på hans status….
Har man bara tre hästar som får tävla så måste det vara fräscha hästar som tas ut. Minns med fasa fälttävlanslaget i Tokyo, det var PINSAMT för svensk ridsport

Det var väl lika pinsamt för dressyren då Patriks häst blev halt på framridningen.
 
Väldigt många kommentarer som tycker att laget borde förnyats. En och annan höjer rösten om att Bo borde avgå. Och ja, om dressyren ska föryngras är det nog dags för en fräschare förbundskapten a la Ankarcrona.

Inte vilka som helst heller. Kyra har ju ovanligt nog varit aktivt kritisk i kommentarsfältet om uttagningen.
Maria absolut framför Juliette men vet inte om jag håller med att Sofie ska vara med framför Therese.
 
Det var väl lika pinsamt för dressyren då Patriks häst blev halt på framridningen.
Nä det vete sjutton om jag tycker det, Luddes häst ofräsch redan efter dressyren och Sara startar inte ens eftersom laget var ute…
Var det någon av de fyra svenska ryttarna som fullföljde tävlingen?

Hoppas verkligen på att de gör ett bättre OS i år
 
Väldigt många kommentarer som tycker att laget borde förnyats. En och annan höjer rösten om att Bo borde avgå. Och ja, om dressyren ska föryngras är det nog dags för en fräschare förbundskapten a la Ankarcrona.

Jag håller med! Nu känns det väldigt mossigt, förlegat och utan driv. Någon yngre, med modernare synsätt och driv framåt hade behövts!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 860
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp