OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag gillar, särskilt i dressyren men också i hoppningen, det nya upplägget!
Mycket enklare att räkna och mer spännande när vi slipper ”stryk resultat” 👍
Och ja det blir kanske lite mer chansartat, en blodsdroppe på en häst gör det omöjligt för laget nå medalj MEN det blir intressantare tycker jag.

Jag gillar också att det är EN lagmedalj och EN individuell tävling.
Och att lagtävlingen går i mer utmanande GPS (som jag gillar mycket) gör det än mer intressant.

Jag kan förstå risken att någon startar en ofräsch häst och att det i fälttävlan blir press på att fortsätta även om man borde bryta men det gör inte att jag vill gå tillbaka till den gamla modellen.
Håller med på alla punkter! Startordningen med grupperna och att de två högst placerade går vidare gör formatet mycket mer intressant att titta på. Sen är det dessutom bra att en blodsdroppe kan ha en så stor påverkan, hästvälfärden ska ha stort utslag.
 
Det tror inte jag. Han är inte så skicklig. Dessutom så känns det som att det flashiga ska maxas när den hästen behöver precis tvärtomarbete för att bli stark. Isabell skulle möjligtvis få till det med Jovian till slut men tror inte hon ens skulle tacka ja till den hästen.

Wendy är mer lik Bella Rose så att hon har gjort underverk med den hästen är inte förvånande.

Är inte sannolikheten rätt stor att Isabel fick första tjing på att välja häst från Helgstrand? Att hon faktiskt redan har valt bort honom?
 
Är det bara jag som fått för mig att Isabell sagt att hon skulle lägga tävlandet på hyllan efter OS 2024??
 
Ja alltså det där blir en intressant utveckling. Frågan är om Andreas öht vill tillbaka till sporten. Wendy äger han tydligen inte längre enligt Eurodressage. Så henne får vi verkligen hoppas se under lång och framgångsrik karriär med Isabell!
Ah jag har undrat över detta. Men han äger fortfarande Jovian?
 
Ja alltså det där blir en intressant utveckling. Frågan är om Andreas öht vill tillbaka till sporten. Wendy äger han tydligen inte längre enligt Eurodressage. Så henne får vi verkligen hoppas se under lång och framgångsrik karriär med Isabell!

Var hittar du att Helgstrand inte äger Wendy längre? Överallt jag hittar står bara att Winter-Schultze gått in som co-owner. Inte att Helgstrand inte äger Wendy längre.
 
Var hittar du att Helgstrand inte äger Wendy längre? Överallt jag hittar står bara att Winter-Schultze gått in som co-owner. Inte att Helgstrand inte äger Wendy längre.
Tror det var eurodressage som skrev att winter-schulze och någon mer ägde honom , men det var oklart om de ägde 50/50 eller om Helgstrand fortfarande äger en del.
 
Tror det var eurodressage som skrev att winter-schulze och någon mer ägde honom , men det var oklart om de ägde 50/50 eller om Helgstrand fortfarande äger en del.

Jag såg en resultatlista från för 2 månader sen och där stod det tre namn: Fontaine nånting, Helgstrand och Winter-Schultze.
 
Var hittar du att Helgstrand inte äger Wendy längre? Överallt jag hittar står bara att Winter-Schultze gått in som co-owner. Inte att Helgstrand inte äger Wendy längre.
Det var som sagt Eurodressage och det är Chateau de Fontaine och Winter Schulze som ska vara ägare nu. Men Helgstrand står med på FEI-registreringen än. På Jovian står det Helgstrand och Patrik.
 
Om ens det.

Tippar på att enbart Therese har chans att komma bland de 15 (?) bästa som får rida kuren.

Kittel vann Världscupen enbart för att han var minst sämst. Han har ingen chans på OS.
Dante har inte gått super senaste tävlingen så tror küren blir svår. Kvalet till küren är redan i GPn dessutom.
 
Dante har inte gått super senaste tävlingen så tror küren blir svår. Kvalet till küren är redan i GPn dessutom.
Så kanske första gången på mycket länge ingen svensk i kuren?

Hur ser reglerna ut, tidigare var det begränsat hur många från samma land som fick rida kuren. Hur ser det ut nu med treryttarkonceptet?
 
Så kanske första gången på mycket länge ingen svensk i kuren?

Hur ser reglerna ut, tidigare var det begränsat hur många från samma land som fick rida kuren. Hur ser det ut nu med treryttarkonceptet?
Alla får rida küren. Tyskland och Storbritannien hade alla sina tre ryttare i küren i Tokyo.
 
Hade hoppats på Lexner i laget :( men vi får väl hoppas att de andra rider bättre än sitt PB så det räcker till pallen.
 
Fast nog tror jag vi kommer kunna se någon svensk, eller några, i individuella finalen.
18 ekipage ska dit, det finns ”bara” 9 britter, tyskar och danskar ;) och sen tävlar övriga om de 9 platser som återstår.
Vi har en fransk ryttare som borde komma med, vi har spanskt ekipage och amerikanskt. Lägg till någon eller några holländare med… men att inte Patrik och Therese med ”normal bra” ritter skulle kunna komma in topp-18 (särskilt om grupperna är seedade, de ligger högt på världsrankingen) känns ändå ganska otroligt?

Långt från medaljerna är vi ju ändå, men det har vi väl i ärlighetens namn varit länge nu?
 
Jag sällar mig till er andra som tyckte det här var ett sjukt tråkigt lag! Känns som man gör som hopplaget med skillnaden att där har man toppat laget för att man vet att det finns chans på medalj, här har man bara fegat. Vi har ju ändå ingen chans på pallen, skicka ett lite spännande nytt lag då! Perfekta chansen ju. Är SÅ besviken. Och så Touchdown, så träigt allting. Här har vi en riktig världshäst tillgänglig och så ska den där stela köttbullen gå istället…

Så, rant over…
 
Jag sällar mig till er andra som tyckte det här var ett sjukt tråkigt lag! Känns som man gör som hopplaget med skillnaden att där har man toppat laget för att man vet att det finns chans på medalj, här har man bara fegat. Vi har ju ändå ingen chans på pallen, skicka ett lite spännande nytt lag då! Perfekta chansen ju. Är SÅ besviken. Och så Touchdown, så träigt allting. Här har vi en riktig världshäst tillgänglig och så ska den där stela köttbullen gå istället…

Så, rant over…

Jag tycker att jämförelsen med hopplaget haltar betänkligt. Hopplaget har en realistisk chans på guld. Självklart toppar man laget!

Dressyrlaget har inte en realistisk chans på medalj om de tre toppnationerna inte gör bort sig totalt... om jag tittar på dressyren i OS är det ju inte svenskarna jag kommer titta på, förutom Nilshagen. Jag tycker att hon rider trevligt och med väldigt lätt hand på Dante. Sen är Dante lite oberäknerlig, vissa gånger superfin och andra gånger ser han mest loj och trött ut.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 860
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp