OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Patrik och Therese är klara för Paris. Inte sett vilken häst för Patrik, men han är väl köar oavsett det blir Jovian, Touchdown eller Forever Young. Tredje och reserv presenteras efter Aachen 8/7.

Kanada hade också presenterat lag men där verkar vara fullständigt kaos med överklaganden. Frankrike har tappat Morgan Barbancon iom hennes avstängning.
 
Patrik och Therese är klara för Paris. Inte sett vilken häst för Patrik, men han är väl köar oavsett det blir Jovian, Touchdown eller Forever Young. Tredje och reserv presenteras efter Aachen 8/7.

Kanada hade också presenterat lag men där verkar vara fullständigt kaos med överklaganden. Frankrike har tappat Morgan Barbancon iom hennes avstängning.
Jag såg det. Det känns tragiskt men som vanligt går glitter före hästvälfärden :(. SvRF i ett nötskal
 
Aachen pågår och nästan ”alla” av de man tänker kommer vara topp 15 på OS ligger på 74-76%, men kanske infrias min önskan om att Fry och Glamourdale ska ha utvecklats för de lyckades (i den fyrstjärniga GPn igår så går inte jämföra rakt av med dagens klass) vara över 80%…
Spännande!
 
Någon i Australien har överklagat uttagningen, jag tror på Jessica Dertell som skeppade ett gäng hästar till Europa enbart för att kvala till OS 😬
 
Aachen pågår och nästan ”alla” av de man tänker kommer vara topp 15 på OS ligger på 74-76%, men kanske infrias min önskan om att Fry och Glamourdale ska ha utvecklats för de lyckades (i den fyrstjärniga GPn igår så går inte jämföra rakt av med dagens klass) vara över 80%…
Spännande!
Jag såg Glamourdale igår och piaffen har blivit bättre men jag tyckte han såg väldigt stram ut. Inte riktigt samma lätthet som i Herning.
 
Letade upp poängen från Specialen på OS i Tokyo

Screenshot_20240705_191910_Samsung Internet.jpg
 
Och poängen i küren. Har inte dunderkoll vilka ekipage som varit över 90% I år? Men Jessica och Dalera naturligtvis och så Cathrine och Freestyle. Glamourdale har inte gått någon kür sen EM, då på 92%. Charlotte Dujardin med Imhotep har inte ridit kür sen i december, då på 89%. De har varit över 90% en gång förra året. Isabell och Wendy har som bäst ridit på 82% hittills.
Screenshot_20240705_192324_Samsung Internet.jpg
 
Någon i Australien har överklagat uttagningen, jag tror på Jessica Dertell som skeppade ett gäng hästar till Europa enbart för att kvala till OS 😬
Jag såg Jayden Brown träna när jag var hos Carl i April. Riktigt duktigt ekipage men kanske inte riktigt den där höjden.
 
Och poängen i küren. Har inte dunderkoll vilka ekipage som varit över 90% I år? Men Jessica och Dalera naturligtvis och så Cathrine och Freestyle. Glamourdale har inte gått någon kür sen EM, då på 92%. Charlotte Dujardin med Imhotep har inte ridit kür sen i december, då på 89%. De har varit över 90% en gång förra året. Isabell och Wendy har som bäst ridit på 82% hittills.Visa bifogad fil 148685
Cathrine och Freestyle har vad jag vet inte ridit på över 90% i kür, 86 eller nåt sånt på DM
 
Tittat på Marcus Orlob med Jane för USA nu i Aachen och är inte imponerad. Väldigt vacker och rörlig häst, men otroligt svag i länden och kort i formen med tråkig kontakt. Ryttaren är dessutom väldigt lång och blir lite ostkrok i ryggen. Om inte Sverige tar sig före USA med det laget så skäms jag lite...
 
Har ni möjlighet att titta från Aachen så se åtminstone Isabells sista linje med Wendy i specialen! Herregud vad hon gjort MIRAKEL med den piaffen! Så fint framme med nosen hela linjen och helt sömlösa övergångar. Första gången Wendy piaffar helt avspänt utan att börja frusta och spänna sig. Jag är verkligen djupt imponerad! 78% blev det med misstag i ettorna mellan piruetterna. Där finns som ännu mer poäng att hämta.
 
Patrik får inte riktigt till det med Jovian. Får lite samma känsla som ibland med Touchdown att han rider på lite långa tyglar och blir otydlig. Många missar, spänning och dålig piaff i specialen. 72.9%.

Dinja van Liere med sin andrahäst Vita de Luso var en trevlig bekantskap! Lite stressat ibland och kort form, men väldigt fin pi/pa.

Franziskus mulnade ordentligt i första piaffen. Det är verkligen en herre med åsikter och Ingrid gör det väldigt bra att få med honom på tåget😅.

Här finns alla uttagna lag och ryttare tills vidare
https://www.horseandhound.co.uk/dressage/paris-olympics-dressage-teams-863020
 
Patrik får inte riktigt till det med Jovian. Får lite samma känsla som ibland med Touchdown att han rider på lite långa tyglar och blir otydlig. Många missar, spänning och dålig piaff i specialen. 72.9%.

Dinja van Liere med sin andrahäst Vita de Luso var en trevlig bekantskap! Lite stressat ibland och kort form, men väldigt fin pi/pa.

Franziskus mulnade ordentligt i första piaffen. Det är verkligen en herre med åsikter och Ingrid gör det väldigt bra att få med honom på tåget😅.

Här finns alla uttagna lag och ryttare tills vidare
https://www.horseandhound.co.uk/dressage/paris-olympics-dressage-teams-863020

Tror inte Jovian har så himla lätt för piaff med sina enorma gångarter. Sen vill jag inte tänka på vad AH utsatt den stackaren för heller så det är nog inte så himla enkelt för Patrik att få den att piaffera bra. Då är väl egentligen Touchdown jämnare även om det inte blir samma toppoäng. Sen kan det vara så att domarna är stenhårda förhopp ingsvis och drar ner mkt på Touchdowns tråkiga mun eller Patriks tråkiga händer är väl mer korrekt.
 
Tror inte Jovian har så himla lätt för piaff med sina enorma gångarter. Sen vill jag inte tänka på vad AH utsatt den stackaren för heller så det är nog inte så himla enkelt för Patrik att få den att piaffera bra. Då är väl egentligen Touchdown jämnare även om det inte blir samma toppoäng. Sen kan det vara så att domarna är stenhårda förhopp ingsvis och drar ner mkt på Touchdowns tråkiga mun eller Patriks tråkiga händer är väl mer korrekt.
Piafferna ser dock rätt bra ut på träningsfilmerna han lägger upp. Idag var det dock sämre än tidigare med mycket rörelse framåt och ojämn takt. Han får som inte till resten av programmet heller. Jag hoppas ändå hellre på Jovian än Touchdown på OS eftersom Touchdown är bra tråkig.
 
Piafferna ser dock rätt bra ut på träningsfilmerna han lägger upp. Idag var det dock sämre än tidigare med mycket rörelse framåt och ojämn takt. Han får som inte till resten av programmet heller. Jag hoppas ändå hellre på Jovian än Touchdown på OS eftersom Touchdown är bra tråkig.
Jag tycker Touchdown passar Patrik bättre. Jag gillar inte riktigt Jovian för hur han är utbildad. Jag tycker att det är en häftig häst i grunden och som avelsmaterial, men som han är riden just nu så tror jag mer på Touchdown, han är jämnare.
 
Piafferna ser dock rätt bra ut på träningsfilmerna han lägger upp. Idag var det dock sämre än tidigare med mycket rörelse framåt och ojämn takt. Han får som inte till resten av programmet heller. Jag hoppas ändå hellre på Jovian än Touchdown på OS eftersom Touchdown är bra tråkig.
Jag gillade Touchdown himla mkt första säsongerna och tänkte att när han blir starkare kommer han bli så himla fin! Men det hände liksom aldrig, han går fortfarande kvar i samma form som när han var 9-10 och piaffen har typ blivit sämre ..
 
Piafferna ser dock rätt bra ut på träningsfilmerna han lägger upp. Idag var det dock sämre än tidigare med mycket rörelse framåt och ojämn takt. Han får som inte till resten av programmet heller. Jag hoppas ändå hellre på Jovian än Touchdown på OS eftersom Touchdown är bra tråkig.
Håller helt med ang Touchdown! Har så svårt att känna ngt engagemang alls över honom. Och passagen är minst sagt märklig…
 
Ett ekipage som inte kommer ha med medaljer att göra (den här gången) men som jag verkligen hoppas få rida sin kür är Sandra Sysojeva med Maxima Bella. De gjorde nyss en UNDERBAR uppvisning i Aachen och fick 78%! Hästen är bara åtta år och fet som jag vet inte vad men den ser ändå inte forcerad ut även om traven är enorm. Jättefin kontakt och jättefin form. Är väldigt imponerad! Musiken är dessutom som gjord för Paris!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 860
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp