Expertkommentator för dressyren blir Mats Eriksson.
Bra att de tagit in en dressyrmänniska den här gången.
Vem är det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Expertkommentator för dressyren blir Mats Eriksson.
Från ridsport.seVem är det?
Mats är tränare och domare, brukar kommentera på SIHS tillsammans med Pether Markne.Vem är det?
Mats är tränare och domare, brukar kommentera på SIHS tillsammans med Pether Markne.
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
Utan att alls försvara spörapp eller Dujardin har jag lite samma känsla, att spö är lätt att se och förfäras över (också lättare för FEI för spö är inte tillåtet inne på banan) medan pressen från betten och sporrarnas användning är svårare att definiera en gräns för.Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
Utan att alls försvara spörapp eller Dujardin har jag lite samma känsla, att spö är lätt att se och förfäras över (också lättare för FEI för spö är inte tillåtet inne på banan) medan pressen från betten och sporrarnas användning är svårare att definiera en gräns för.
Men jag tänker att när nu en sportens stora förebilder som är älskad av publiken ramlar av tronen kanske det tas ett omtag med allt gällande hästvälfärden inom dressyr?
Jag som älskar dressyren hoppas man tar med hoppningen i samma veva, publiken kommer att börja ifrågasätta där med och det vore klädsamt om sporten var före publiken denna gång.
Jag håller med. Jag hoppas ridsporten rebootar sig själv snart! Stäng av, rensa ut alla gammal fossil i toppen, in med nytt blod som kan ställa hårda krav på domarna och ryttarna och sen starta om.
Steg 1 hade varit att förbjuda nosgrimma helt. Tänk hur PKs häst hade sett ut om den inte haft en nosgrimma! Så uppenbart det hade varit då att hans hand är alldeles för hård!
Vad som känns ännu värre är att det finns ett beslut om att ett mått för hur hårt nosgrimman får spännas ska tas fram och användas. Beslutet är över ett år gammalt (!) och hur hårt man får spänna finns det både gamla direktiv om och nyare forskning kring hur mycket tryck som är smärtsamt…
….ändå har vi inte ens fått fram måttet ännu och är långt från att det ska börja användas.
Det går alldeles för långsamt!
Det finns väl redan ett sånt nosgrimmemått? Den där gröna stickan?Vad som känns ännu värre är att det finns ett beslut om att ett mått för hur hårt nosgrimman får spännas ska tas fram och användas. Beslutet är över ett år gammalt (!) och hur hårt man får spänna finns det både gamla direktiv om och nyare forskning kring hur mycket tryck som är smärtsamt…
….ändå har vi inte ens fått fram måttet ännu och är långt från att det ska börja användas.
Det går alldeles för långsamt!
Varför skulle ety objektivt mått vara spel för gallerierna?Det där är bara spel för gallerierna. Förbjud nosgrimmor och döm stenhårt bort alla moment där hästen gapar. Då kommer vi få se mjukare och finare händer.
Varför skulle ety objektivt mått vara spel för gallerierna?
Var hittar du det (och vilken kanal)? Framgår inte av den här artikeln:Expertkommentator för dressyren blir Mats Eriksson.
Om de faktiskt skulle ta beslut om måttet och de börjar användas korrekt så låter det i mina ögon som ett utmärkt sätt att hantera problemet.För att de vill få det att se ut som att de gör nåt när problemet är så mycket större än så.
Om de faktiskt skulle ta beslut om måttet och de börjar användas korrekt så låter det i mina ögon som ett utmärkt sätt att hantera problemet.
https://ridsport.se/evenemang/2024/...ridsportens-expertkommentatorer-pa-os-i-parisVar hittar du det (och vilken kanal)? Framgår inte av den här artikeln:
https://www.dn.se/sport/guide-sa-foljer-du-sommar-os-i-paris/
Enligt den har de bara skickat fälttävlansryttare att kommentera allt (som jag tolkar det).