OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Från ridsport.se
Mats Eriksson som är expertkommentator. Mats har tidigare tävlat Grand Prix-dressyr och jobbade under många år som elitsamordnare för dressyren på Svenska Ridsportförbundet. Han är utbildad fyrstjärnig internationell domare i dressyr och är känd av ridsportpubliken som speakerrösten under Sweden International Horse Shows dressyrklasser.
 
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
 
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.

Det är väl bara att det ena är lättare att se än det andra...
 
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
Utan att alls försvara spörapp eller Dujardin har jag lite samma känsla, att spö är lätt att se och förfäras över (också lättare för FEI för spö är inte tillåtet inne på banan) medan pressen från betten och sporrarnas användning är svårare att definiera en gräns för.

Men jag tänker att när nu en sportens stora förebilder som är älskad av publiken ramlar av tronen kanske det tas ett omtag med allt gällande hästvälfärden inom dressyr?
Jag som älskar dressyren hoppas man tar med hoppningen i samma veva, publiken kommer att börja ifrågasätta där med och det vore klädsamt om sporten var före publiken denna gång.
 
Utan att alls försvara spörapp eller Dujardin har jag lite samma känsla, att spö är lätt att se och förfäras över (också lättare för FEI för spö är inte tillåtet inne på banan) medan pressen från betten och sporrarnas användning är svårare att definiera en gräns för.

Men jag tänker att när nu en sportens stora förebilder som är älskad av publiken ramlar av tronen kanske det tas ett omtag med allt gällande hästvälfärden inom dressyr?
Jag som älskar dressyren hoppas man tar med hoppningen i samma veva, publiken kommer att börja ifrågasätta där med och det vore klädsamt om sporten var före publiken denna gång.

Jag håller med. Jag hoppas ridsporten rebootar sig själv snart! Stäng av, rensa ut alla gammal fossil i toppen, in med nytt blod som kan ställa hårda krav på domarna och ryttarna och sen starta om.

Steg 1 hade varit att förbjuda nosgrimma helt. Tänk hur PKs häst hade sett ut om den inte haft en nosgrimma! Så uppenbart det hade varit då att hans hand är alldeles för hård!
 
Jag håller med. Jag hoppas ridsporten rebootar sig själv snart! Stäng av, rensa ut alla gammal fossil i toppen, in med nytt blod som kan ställa hårda krav på domarna och ryttarna och sen starta om.

Steg 1 hade varit att förbjuda nosgrimma helt. Tänk hur PKs häst hade sett ut om den inte haft en nosgrimma! Så uppenbart det hade varit då att hans hand är alldeles för hård!

Vad som känns ännu värre är att det finns ett beslut om att ett mått för hur hårt nosgrimman får spännas ska tas fram och användas. Beslutet är över ett år gammalt (!) och hur hårt man får spänna finns det både gamla direktiv om och nyare forskning kring hur mycket tryck som är smärtsamt…
….ändå har vi inte ens fått fram måttet ännu och är långt från att det ska börja användas.
Det går alldeles för långsamt!
 
Vad som känns ännu värre är att det finns ett beslut om att ett mått för hur hårt nosgrimman får spännas ska tas fram och användas. Beslutet är över ett år gammalt (!) och hur hårt man får spänna finns det både gamla direktiv om och nyare forskning kring hur mycket tryck som är smärtsamt…
….ändå har vi inte ens fått fram måttet ännu och är långt från att det ska börja användas.
Det går alldeles för långsamt!

Det där är bara spel för gallerierna. Förbjud nosgrimmor och döm stenhårt bort alla moment där hästen gapar. Då kommer vi få se mjukare och finare händer.
 
Vad som känns ännu värre är att det finns ett beslut om att ett mått för hur hårt nosgrimman får spännas ska tas fram och användas. Beslutet är över ett år gammalt (!) och hur hårt man får spänna finns det både gamla direktiv om och nyare forskning kring hur mycket tryck som är smärtsamt…
….ändå har vi inte ens fått fram måttet ännu och är långt från att det ska börja användas.
Det går alldeles för långsamt!
Det finns väl redan ett sånt nosgrimmemått? Den där gröna stickan?
 
Jag har sett en del olik info om CD. Att hon står på marken och utdelar väldigt många piskrapp står överallt. Däremot står det på vissa ställen att videon är 4 år gammal och på vissa 2,5 år gammal. Ibland står det att det är eleven som haft filmen och anmält, ibland står det att anmälaren suttit i publiken (ngn form av clinic?). Har läst att anmälaren är 19 år gammal nu. Står ibland att hon var 15-16 år bär händelsen skedde, men inte överallt. Advokaten har uttalat sig åt sin klient och sagt att timingen var planerad (avstängning påverkar mer vid os än om det är tex lågsäsong för tävling), men också att det är först nu som personen vågar anmäla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 856
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp