OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller med. Jag hoppas ridsporten rebootar sig själv snart! Stäng av, rensa ut alla gammal fossil i toppen, in med nytt blod som kan ställa hårda krav på domarna och ryttarna och sen starta om.

Steg 1 hade varit att förbjuda nosgrimma helt. Tänk hur PKs häst hade sett ut om den inte haft en nosgrimma! Så uppenbart det hade varit då att hans hand är alldeles för hård!
Fast tänker att man tar in riktiga gamla tråkiga fossil (de som började klaga redan på 90-talet) och riktigt nytt blod och skippar alla däremellan!
 
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.
Jag är lite förvånad över att du skriver såhär när du inte ens sett videon. Det är väldigt ursäktande och ifrågasätter mer den som kommit med videon än Dujardin. Lite som när någon anklagas för sexuella övergrepp och folks generella reaktion är att försvara den som anklagas och ifrågasätta den som anmält.

Överhuvudtaget har det i tråden låtit väldigt annorlunda mot när nån manlig ryttare och tränare anklagats för någon form av ofredande.

Men skönt att ni reagerar rimligt efter att sett videon i alla fall 👍🏻.
 
Jag är lite förvånad över att du skriver såhär när du inte ens sett videon. Det är väldigt ursäktande och ifrågasätter mer den som kommit med videon än Dujardin. Lite som när någon anklagas för sexuella övergrepp och folks generella reaktion är att försvara den som anklagas och ifrågasätta den som anmält.

Överhuvudtaget har det i tråden låtit väldigt annorlunda mot när nån manlig ryttare och tränare anklagats för någon form av ofredande.

Men skönt att ni reagerar rimligt efter att sett videon i alla fall 👍🏻.
Skriver ju om olika scenarion. Nu var det verkligen worst case och ja, jag är djupt förvånad och besviken. Det blir intressant hur Charlotte kommer jobba sig ur detta. Kan inte låta bli att tänka på hennes mentala hälsa heller eftersom hon inte sett ut att må bra alls senaste halvåret. Hon är ändå den första av alla dessa avslöjade stjärnor som direkt sagt "jag gjorde fel". Det ansvaret har inte någon annan tagit. Tex PK tycker ju aldrig han gör fel🙄.
 
Vad gäller Charlotte Dujardin så tror jag inte en sekund på att videon kommit fram nu beror på att personen som suttit på den plötsligt fått en uppenbarelse. Sen är det väl också en definitionsfråga vad som är "piskrapp". Är det a la Ceasar Parra är det vansinne och kommer förvåna mig djupt faktiskt. Att det däremot är mer än att dutta på hästen för att öka aktiviteten lär det ju vara, men ja, bra är det inte. Oavsett så tycker jag att ridningen som PK visat med blå tunga på tävlingsbanan faktiskt är betydligt värre. Så tycker det silas mygg nu.

Jag har sett videon, det börjar som duttande men sen blir det tvåhandat gå på tills hästen får panik och börjar sparka bakut och grejer.

Jag tror inte hästen fick sår men det är vansinnigt dålig pedagogik, och galopp-piruetter är nog svårt som det är utan att någon drämmer longerpisk i baken på en...
 
Skriver ju om olika scenarion. Nu var det verkligen worst case och ja, jag är djupt förvånad och besviken. Det blir intressant hur Charlotte kommer jobba sig ur detta. Kan inte låta bli att tänka på hennes mentala hälsa heller eftersom hon inte sett ut att må bra alls senaste halvåret.

Det här är så intressant! När det gäller PK, AH och de män som misshandlar hästarna så är de i det närmaste djävulen själv som bara bryr sig om pengar alt framgång.

Men när det gäller Charlotte Dujardin så funderar du över hennes mentala hälsa och hur hon ska jobba sig ur detta.

Jag hoppas att alla som misshandlar hästarna åker dit för det och försvinner ur sporten så snabbt som möjligt! Oavsett om det är PK, AH eller CD. Jag funderar inte ett dugg på deras mentala hälsa! Däremot funderar jag över hur de stackars hästar de musshandlar/misshandlat mår och har det.
 
Skriver ju om olika scenarion. Nu var det verkligen worst case och ja, jag är djupt förvånad och besviken. Det blir intressant hur Charlotte kommer jobba sig ur detta. Kan inte låta bli att tänka på hennes mentala hälsa heller eftersom hon inte sett ut att må bra alls senaste halvåret. Hon är ändå den första av alla dessa avslöjade stjärnor som direkt sagt "jag gjorde fel". Det ansvaret har inte någon annan tagit. Tex PK tycker ju aldrig han gör fel🙄.

Det är klart att med all turbulens som varit med rätta kring vissa av H ryttare, Parra, om blåa tungor o utpekade ryttare så är det givetvis väldigt obehagligt för CD att gå omkring som ett gulligulligt föredöme och samtidigt veta att man kan tillhöra gruppen ovan enbart genom ett knapptryck. Kanske så till den grad att den mentala hälsan drabbas.

Vilket nu har hänt, vilket är såklart fantastiskt underbart att det kom upp i dager. Tycker du hon ska jobba sig ur detta? Jag har inte läst någonstans att Parra eller Helgestrand ska få jobba sig ur detta?, varför CD?

Och om du bisitter, eller som andra kan göra, skriver -högre klasser så kommer du se att det inte är ovanligt med blåa tungsekvenser i svensk dressyr heller ( kandarklasser) på tal om att du skrev nåt om att PK blå tunga va värre ( nu vet jag inte det va innan du sett filmen)
 
Hon är ändå den första av alla dessa avslöjade stjärnor som direkt sagt "jag gjorde fel".
Ribban är satt jävligt lågt om man kan komma undan med att piska en häst 24 gånger på benen genom att haspla ur sig en ursäkt efter.

Med tanke på vilket rättspatos du verkar ha när det gäller annat är jag oerhört förvånad över att du bagatelliserar det här som du gör. Rätt osmakligt faktiskt.
 
Ribban är satt jävligt lågt om man kan komma undan med att piska en häst 24 gånger på benen genom att haspla ur sig en ursäkt efter.

Med tanke på vilket rättspatos du verkar ha när det gäller annat är jag oerhört förvånad över att du bagatelliserar det här som du gör. Rätt osmakligt faktiskt.
Jag uppfattar det inte som att @Fiorano bagatelliserar. Men är nog som många av oss rätt chockade över att detta kommer från det här hållet.
Jag har också tänkt tanken att hon pudlar ju iaf till skillnad från AH och PK. Det betyder inte att jag ursäktar handlingen i sig.
 
Jag har ändå trott på tävlingsdressyren som koncept, att baksidorna finns men borde kunna stävjas. Nu känner jag mig mest besviken och uppgiven, och även lurad eftersom min bild av Charlotte och Blueberry nu är raserad. Nu måste det hända något drastiskt med sporten för att jag ens ska fundera på att följa det framåt, för såhär ska inga hästar behöva ha det.

Angående timingen att släppa filmen osv så finns det säkert massa strategiska tankar bakom det men jag känner det som så sjukt sekundärt att jag inte ens orkar fundera på det.
 
Det här är så intressant! När det gäller PK, AH och de män som misshandlar hästarna så är de i det närmaste djävulen själv som bara bryr sig om pengar alt framgång.

Men när det gäller Charlotte Dujardin så funderar du över hennes mentala hälsa och hur hon ska jobba sig ur detta.

Jag hoppas att alla som misshandlar hästarna åker dit för det och försvinner ur sporten så snabbt som möjligt! Oavsett om det är PK, AH eller CD. Jag funderar inte ett dugg på deras mentala hälsa! Däremot funderar jag över hur de stackars hästar de musshandlar/misshandlat mår och har det.
Tycker att det är väldigt stor skillnad på hur CD direkt hanterade det när filmen kom fram. I synnerhet eftersom vi har flera fall med andra ryttare som direkt slagit ifrån sig med att de inte gjort nåt fel. Vad gäller CDs mentala hälsa när detta nu briserar och allt hat flyger omkring så känner jag mycket mer för henne än någon av alla de andra. För jag väljer faktiskt att tro att hon är bättre än så här. Det är möjligen naivt av mig men må så vara. Jag väljer att tro att hon kommer ta sig ur detta bättre. Det tror jag inte på en fläck om AH, PK, CP osv.

...och jag tror verkligen att detta ALDRIG förekommer på Hesters gård. Om det skulle komma fram så slutar jag tävla dressyr.
 
Tycker att det är väldigt stor skillnad på hur CD direkt hanterade det när filmen kom fram. I synnerhet eftersom vi har flera fall med andra ryttare som direkt slagit ifrån sig med att de inte gjort nåt fel. Vad gäller CDs mentala hälsa när detta nu briserar och allt hat flyger omkring så känner jag mycket mer för henne än någon av alla de andra. För jag väljer faktiskt att tro att hon är bättre än så här. Det är möjligen naivt av mig men må så vara. Jag väljer att tro att hon kommer ta sig ur detta bättre. Det tror jag inte på en fläck om AH, PK, CP osv.

...och jag tror verkligen att detta ALDRIG förekommer på Hesters gård. Om det skulle komma fram så slutar jag tävla dressyr.

Tror du verkligen det? Jag tänker att hon har väl lärt sig det någonstans. Jag känner att det finns ingen jag skulle bli chockad av längre.
 
Är djupt chockad och besviken över vad filmen visar. I min enfald trodde jag att CD nog var en av de sista av alla elitryttare som skulle använda sådana metoder. Tydligen inte.
Nu undrar man ju om fler elever/ anställda mm kommer avslöja fler situationer liknande denna. Och är Carl inblandad i detta också?!
 
Tror du verkligen det? Jag tänker att hon har väl lärt sig det någonstans. Jag känner att det finns ingen jag skulle bli chockad av längre.
Ja alltså jag tror det. Betyder inte att det är så. CD är generellt en tuffare ryttare/tränare än CH så tror inte att hon lärt sig detta av honom. Det var nog väldigt mycket ett eget beslut. Men alltså, allt en kan göra är att spekulera liksom.
 
Tycker att det är väldigt stor skillnad på hur CD direkt hanterade det när filmen kom fram. I synnerhet eftersom vi har flera fall med andra ryttare som direkt slagit ifrån sig med att de inte gjort nåt fel. Vad gäller CDs mentala hälsa när detta nu briserar och allt hat flyger omkring så känner jag mycket mer för henne än någon av alla de andra. För jag väljer faktiskt att tro att hon är bättre än så här. Det är möjligen naivt av mig men må så vara. Jag väljer att tro att hon kommer ta sig ur detta bättre. Det tror jag inte på en fläck om AH, PK, CP osv.

...och jag tror verkligen att detta ALDRIG förekommer på Hesters gård. Om det skulle komma fram så slutar jag tävla dressyr.

Fast så sa många om CD också. Står inte CD och Hester varandra rätt nära träningsmässigt? Har han inte varit lite av en mentor/tränare för henne?

Jag kan inte förstå hur folk kan förminska det hon gjort bara för att hon pudlar och ber om ursäkt! Det gjorde inte mindre ont på hästen då för att hon pudlar och ber om ursäkt i media nu.
 
Fast så sa många om CD också. Står inte CD och Hester varandra rätt nära träningsmässigt? Har han inte varit lite av en mentor/tränare för henne?

Jag kan inte förstå hur folk kan förminska det hon gjort bara för att hon pudlar och ber om ursäkt! Det gjorde inte mindre ont på hästen då för att hon pudlar och ber om ursäkt i media nu.
Jag har inte alls tolkat det folk sagt som förminskning av det hon gjort. Jag tolkar det som att folk respekterar att hon åtminstone erkänner att hon gjort fel till skillnad mot AH, PK, m.fl. Att respektera den saken förminskar i mina ögon inte avskyn mot handlingen i sig.
 
Fast så sa många om CD också. Står inte CD och Hester varandra rätt nära träningsmässigt? Har han inte varit lite av en mentor/tränare för henne?

Jag kan inte förstå hur folk kan förminska det hon gjort bara för att hon pudlar och ber om ursäkt! Det gjorde inte mindre ont på hästen då för att hon pudlar och ber om ursäkt i media nu.
Jag förminskar inte vad hon gjort-det är förkastligt och hon får definitivt sota för det. Men jag hedrar henne för hur hon hanterar det. Det må ses som en dubbelmoral men ja, så känner jag. Och jag tänker inte hoppa på The hate train mot CD.
 
Ribban är satt jävligt lågt om man kan komma undan med att piska en häst 24 gånger på benen genom att haspla ur sig en ursäkt efter.

Med tanke på vilket rättspatos du verkar ha när det gäller annat är jag oerhört förvånad över att du bagatelliserar det här som du gör. Rätt osmakligt faktiskt.

Tror mer att man verkligen inte trodde detta om CD så det är chockartat.. Dom har ju stått för bra hästvälfärd med hagar, kompisar, uteritter lösdrift mm helt tvärtemot de flesta inom dressyreliten.

Helgstrand , Kittel mfl har ju misshandlat hästar i åratal och står för det. Dom anser ju att dom gör rätt.
 
Tycker att det är väldigt stor skillnad på hur CD direkt hanterade det när filmen kom fram. I synnerhet eftersom vi har flera fall med andra ryttare som direkt slagit ifrån sig med att de inte gjort nåt fel. Vad gäller CDs mentala hälsa när detta nu briserar och allt hat flyger omkring så känner jag mycket mer för henne än någon av alla de andra. För jag väljer faktiskt att tro att hon är bättre än så här. Det är möjligen naivt av mig men må så vara. Jag väljer att tro att hon kommer ta sig ur detta bättre. Det tror jag inte på en fläck om AH, PK, CP osv.

...och jag tror verkligen att detta ALDRIG förekommer på Hesters gård. Om det skulle komma fram så slutar jag tävla dressyr.
Men hallå? Undrar du inte hur det är med hästarnas mentala hälsa efter den där behandlingen? Och vad hon gör med dem när hon är helt ensam?

Jag fattar verkligen inte hur man kan påstå att man tycker om djur, och samtidigt känna så stark sympati för en djurplågare...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 851
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 859
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp