OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kanske är naiv. Men jag blev faktiskt förvånad. Jag hade hoppats på att CDs reaktion berodde på att hon var ovanligt reko och därför hoppade av trots ”mindre förseelse”. Sen fick man se filmen och blir bara superbesviken. Jag kanske inte är jätteförtjust i mycket av TR-dressyr pga spänning etc. Så jag är ju redan lite mer grundskeptisk än många andra dressyrryttare. Men jag trodde inte så här illa om just CD. Hade det varit vissa andra hade jag tyvärr inte alls blivit förvånad öht. Men i det här fallet känns det mer sorgligt.
För jag får oerhört svårt att tro att man bara plötsligt ber en elev rida så nära att man kan nå att sopa på hästen sådär och annars inte går över gränsen. Det var ju liksom rätt extremt beteende. Och jag trodde inte det om CD faktiskt.
 
Spelar det nån roll? Det finns en video. CD bestrider inte på nåt sätt att det är hon i videon. Hon misshandlade en häst! Spelar resten någon roll? Blir hon mindre skyldig om de som anmäler betett sig illa? Nä, det blir hon inte! Oavsett allt annat så piskade hon en häst och det finns filmbevis på det.
Jag har inte försvarat henne så vet inte varför du skriver sådär?
Klart hon är skyldig. Men innan jag rakt av köper påståenden om att detta sker hela tiden på träningar hemma hos CD så skulle iaf jag vilja ha lite mer på fötterna.

Jag försvarar henne inte. Jag tycker det är väldigt illa och är extremt besviken då jag inte trodde detta om henne. Tycker bara att det är väldigt mycket förvirrande uppgifter som florerar.
 
Jag har inte försvarat henne så vet inte varför du skriver sådär?
Klart hon är skyldig. Men innan jag rakt av köper påståenden om att detta sker hela tiden på träningar hemma hos CD så skulle iaf jag vilja ha lite mer på fötterna.

Jag försvarar henne inte. Jag tycker det är väldigt illa och är extremt besviken då jag inte trodde detta om henne. Tycker bara att det är väldigt mycket förvirrande uppgifter som florerar.

Oavsett vad någon annan säger eller påstår så tror jag det är högst osannolikt att det filmade tillfället var den enda gången någonsin som hon gjorde så. Förmodligen är det en metod hon använder och sett som hyfsat normal eftersom hon använde sig av den på en elevs häst. Frågan är snarare vad hon gör mot hästar när hon är helt ensam utan publik?
 
Jag har läst att hon var 19 år på filmen?
Som sagt, det står olika överallt. Men du kanske vet vem det är som rider? Isf har du ju bättre koll😊

Nä hon är 19 nu är det enda jag läst iallafall och sas vara 15 på filmen pga det var 4 år sedan men hon var ju 17 om det var 2022 som hon själv säger.
Nä vet inte vem hon är.
 
Oavsett vad någon annan säger eller påstår så tror jag det är högst osannolikt att det filmade tillfället var den enda gången någonsin som hon gjorde så. Förmodligen är det en metod hon använder och sett som hyfsat normal eftersom hon använde sig av den på en elevs häst. Frågan är snarare vad hon gör mot hästar när hon är helt ensam utan publik?
Det tror jag också. Jag tycker ändå att det är relevant att få hela bilden klar för sig. Iaf jag klarar av att både fördöma detta fullständigt SAMTIDIGT som jag vill få klarhet kring alla motstridiga uppgifter som florerar. Är inte så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt och det betyder INTE att jag försvarar detta beteende.
Nä hon är 19 nu är det enda jag läst iallafall och sas vara 15 på filmen pga det var 4 år sedan men hon var ju 17 om det var 2022 som hon själv säger.
Nä vet inte vem hon är.
Jag har läst flera artiklar och det står olika överallt. Helt förvirrande.
 
Oavsett vad någon annan säger eller påstår så tror jag det är högst osannolikt att det filmade tillfället var den enda gången någonsin som hon gjorde så. Förmodligen är det en metod hon använder och sett som hyfsat normal eftersom hon använde sig av den på en elevs häst. Frågan är snarare vad hon gör mot hästar när hon är helt ensam utan publik?

Jag fattar inte ens hur det skulle hjälpa. Piska pälsen av en häst så den lyfter benen högre. Det kommer den ju iallafall inte göra när pisken är av om dom inte samtidigt har något inlärt ljud som den ska förknippa med. Om hon bara ville gympa bakbenen så använd cavaletti.
Skulle dock inte förvåna mig ett dugg visserligen med tanke på botox i svansroten så dom inte kan piska med den och marshmallowskum runt käften för att dölja det ena och det andra. Hur fasen kan det ens vara tillåtet?
 
Det tror jag också. Jag tycker ändå att det är relevant att få hela bilden klar för sig. Iaf jag klarar av att både fördöma detta fullständigt SAMTIDIGT som jag vill få klarhet kring alla motstridiga uppgifter som florerar. Är inte så svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt och det betyder INTE att jag försvarar detta beteende.

Jag har läst flera artiklar och det står olika överallt. Helt förvirrande.
Fast spelar det så stor roll om det var två eller fyra år sedan och om ryttaren var 15, 17 eller 19 år? Filmen finns ju tillgänglig i offentliga kanaler och är i mina ögon så grov att ovanstående inte spelar någon som helst roll, det verkar ju utom allt rimligt tvivel vara CD på filmen och den är inte urgammal.
 
Fast spelar det så stor roll om det var två eller fyra år sedan och om ryttaren var 15, 17 eller 19 år? Filmen finns ju tillgänglig i offentliga kanaler och är i mina ögon så grov att ovanstående inte spelar någon som helst roll, det verkar ju utom allt rimligt tvivel vara CD på filmen och den är inte urgammal.
Det spelar ingen roll utifrån frågan om CD är skyldig till detta eller inte. Men det spelar ju stor roll när man ska försöka förstå varför någon sitter på info om hästmisshandel inkl filmbevis men väntar i flera år innan anmälan? Likaså gällande hur trovärdigt uttalandet är kring att detta sker frekvent hemma hos CD.

Ryttarens ålder spelar inte så stor roll, eftersom det inte är ryttaren som anmält. Men det är en av flera motstridiga uppgifter som florerar.
 
Jag fattar inte ens hur det skulle hjälpa. Piska pälsen av en häst så den lyfter benen högre. Det kommer den ju iallafall inte göra när pisken är av om dom inte samtidigt har något inlärt ljud som den ska förknippa med. Om hon bara ville gympa bakbenen så använd cavaletti.
Skulle dock inte förvåna mig ett dugg visserligen med tanke på botox i svansroten så dom inte kan piska med den och marshmallowskum runt käften för att dölja det ena och det andra. Hur fasen kan det ens vara tillåtet?
Det var väl just därför jag lite mer antog att hon hade klappat till en häst i piaff några ggr. För att det rent funktionsmässigt skulle vara mer begripligt även om det fortfarande inte är trevligt.
Visst kan man lära dem spastiskt lyfta benen högre genom att slå på dem. Men då får man ju slå rätt mycket längre tid än klippet. Och förmodligen regelbundet ett gäng pass. Idiotiskt och hemskt!
Fattar inte varför man inte kan göra det jobbet genom lösgjordhet och styrka istället. Det kommer ju isf. Och med ett trevligare även färdigt resultat.
Så sjukt med dels hemska metoder så klart. Men också hur stor ansträngning man lägger på fluffande, botox, rundspruta etc istället för att bara träna sunt.
 
Det spelar ingen roll utifrån frågan om CD är skyldig till detta eller inte. Men det spelar ju stor roll när man ska försöka förstå varför någon sitter på info om hästmisshandel inkl filmbevis men väntar i flera år innan anmälan? Likaså gällande hur trovärdigt uttalandet är kring att detta sker frekvent hemma hos CD.

Ryttarens ålder spelar inte så stor roll, eftersom det inte är ryttaren som anmält. Men det är en av flera motstridiga uppgifter som florerar.
På vilket sätt har det någon som helst betydelse vad motivet är hos den som skickat in filmen?
 
Kräver inte att andra ska känna/tycka som jag-skriver bara hur jag känner inför den här situationen. Den ger mig ett annat intryck än alla övriga skandaler på samma ämne.

Hon hör definitivt nu till gruppen offentliga hästplågare, även om vi bara sett denna film, och jag tror fler med mig undrar varför just denna skandal är förmildrande för dig?
 
På vilket sätt har det någon som helst betydelse vad motivet är hos den som skickat in filmen?
Jag tycker att det är bra att videon offentliggjorts och att CD anmälts. Jag fpr dock vibbar kring att anmälaren tidigare verkade ha varit ok med denna misshandel men nu helt plötsligt anmält, och det är ju ga ska problematiskt (men såklart orelaterat till CDs skuld).
 
Jag tycker att det är bra att videon offentliggjorts och att CD anmälts. Jag fpr dock vibbar kring att anmälaren tidigare verkade ha varit ok med denna misshandel men nu helt plötsligt anmält, och det är ju ga ska problematiskt (men såklart orelaterat till CDs skuld).

Ja, det är problematiskt att det är normaliserat. Och att det finns en tystnadskultur. Visselblåsarens advokat sa ju det.

"At that time, my client was thinking this must be normal. She is an Olympic winner. Who am I to doubt? My client asked around and was warned against speaking out in the UK. But last year my client saw others suspended in the UK and elsewhere.

“And this weekend, she eventually made a decision to let me admit the complaint to the FEI and that happened yesterday. The FEI took this immediately very seriously.”"
(The Guardian)



Det är inte problematiskt att vittnen till misshandel anmäler det, oavsett hur lång tid det tog.
 
Jag sa också (i en annan diskussion) att Klimke och Nilshagen tror jag rider schysst rakt igenom. Bådas hästar brukar se bekväma ut och är helt okej med att säga ”nu skiter jag i det här” när det blir obekvämt.
DET är någonstans ett sundhetstecken att hästen törs lägga av när det blir obekvämt. Till skillnad från väldigt känsliga hästar som skrämts till att vara lydiga och sen tvingats till en inlärd hjälplöshet så känsligheten inte används till ”oönskade reaktioner”.

Men du har väl sett Dante på tävling? när han lägger av / inte kan piaffera? hur tror du en sådan sak kan försökas korrigeras på träning?
 
Jag tycker att det är bra att videon offentliggjorts och att CD anmälts. Jag fpr dock vibbar kring att anmälaren tidigare verkade ha varit ok med denna misshandel men nu helt plötsligt anmält, och det är ju ga ska problematiskt (men såklart orelaterat till CDs skuld).
Trist när fokus läggs på anledning till anmälan / varför nu etc när det spelar noll roll. Finns ju massor av folk som inte anmäler saker direkt pga beroendeställning/bli av med jobb/ kompisar/tysta hot/ inte bli trodda osv.
 
Jag uppfattar det inte som att @Fiorano bagatelliserar. Men är nog som många av oss rätt chockade över att detta kommer från det här hållet.
Jag har också tänkt tanken att hon pudlar ju iaf till skillnad från AH och PK. Det betyder inte att jag ursäktar handlingen i sig.

Jag är inte det minsta chockad över hennes misshandel, dock förvånad att hon åkte fast. Hon är kanske ändå en av de snällaste i dressyrelitstoppen, om hon om det är så ska ha cred för det.
 
Ja, det är problematiskt att det är normaliserat. Och att det finns en tystnadskultur. Visselblåsarens advokat sa ju det.

"At that time, my client was thinking this must be normal. She is an Olympic winner. Who am I to doubt? My client asked around and was warned against speaking out in the UK. But last year my client saw others suspended in the UK and elsewhere.

“And this weekend, she eventually made a decision to let me admit the complaint to the FEI and that happened yesterday. The FEI took this immediately very seriously.”"
(The Guardian)



Det är inte problematiskt att vittnen till misshandel anmäler det, oavsett hur lång tid det tog.
Jag har inte sagt att anmälan är problematisk. Jag tycker det är problematiskt om ngn sitter på info om pågående hästmisshandel utan att agera.
 
Det spelar ingen roll utifrån frågan om CD är skyldig till detta eller inte. Men det spelar ju stor roll när man ska försöka förstå varför någon sitter på info om hästmisshandel inkl filmbevis men väntar i flera år innan anmälan? Likaså gällande hur trovärdigt uttalandet är kring att detta sker frekvent hemma hos CD.

Ryttarens ålder spelar inte så stor roll, eftersom det inte är ryttaren som anmält. Men det är en av flera motstridiga uppgifter som florerar.

Jag tycker inte det spelar någon roll alls faktiskt och att spekulera i det och ifrågesätta den som anmält och dens motiv vilka de än må vara känns väldigt sunkigt när det finns konkreta videobevis på hästmisshandeln. Även om anmälaren nu i "värsta fall" skulle vara specifikt ute efter att skada CD så mkt som bara möjligt och valt tidpunkt slugt och beräknade med stor omsorg försvinner ju tyvärr inte äktheten i videon och vad hon faktiskt gjorde. Att ifrågasätta tidpunkten tar bara fokus ifrån händelsen, och i värsta fall leder till att andra personer som ev sitter på filmklipp eller bilder på toppryttare som misshandlar hästar inte vågar komma fram med sina berättelser (vilket för övrigt, om man ska tro den där advokaten, är en av anledningarna till att det dröjde tills personen anmälde och att AH-skandalen gav hen en knuff till att våga göra det).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 840
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 843
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp