OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja det låter lite oskönt sådär att lägga en viss skuld på anmälaren.
Jag tycker att det är förvirrande med alla motstridiga uppgifter och vissa av dem får mig att undra om anmälarens motiv/del i det hela.
Jag tycker såklart inte att det var fel att anmäla.

Du får tycka det är oskönt om du vill.
 
Jag tycker inte det spelar någon roll alls faktiskt och att spekulera i det och ifrågesätta den som anmält och dens motiv vilka de än må vara känns väldigt sunkigt när det finns konkreta videobevis på hästmisshandeln. Även om anmälaren nu i "värsta fall" skulle vara specifikt ute efter att skada CD så mkt som bara möjligt och valt tidpunkt slugt och beräknade med stor omsorg försvinner ju tyvärr inte äktheten i videon och vad hon faktiskt gjorde. Att ifrågasätta tidpunkten tar bara fokus ifrån händelsen, och i värsta fall leder till att andra personer som ev sitter på filmklipp eller bilder på toppryttare som misshandlar hästar inte vågar komma fram med sina berättelser (vilket för övrigt, om man ska tro den där advokaten, är en av anledningarna till att det dröjde tills personen anmälde och att AH-skandalen gav hen en knuff till att våga göra det).
vi tänker uppenbarligen olika. Från mitt perspektiv är det fullt görbart att både fördöma CD och att undra kring alla förvirrande uppgifter.
 
Jag tycker att det är bra att videon offentliggjorts och att CD anmälts. Jag fpr dock vibbar kring att anmälaren tidigare verkade ha varit ok med denna misshandel men nu helt plötsligt anmält, och det är ju ga ska problematiskt (men såklart orelaterat till CDs skuld).
Ja, klart de verkat vara mer eller mindre ok med det iom att de varit hos CD på hennes anläggning efter det enligt någon text jag såg här. Men samtidigt så vet jag fler som inte vågat gå ut med saker. Och också folk som hotats av "stora namn" när de ens bara sagt till någon vän vad som skett. Vi pratar alltså förstöra deras karriär/liv, hota med advokater med massor med miljoner i ryggen att processa etc. Det kan vara tufft att våga som ung/en nobody etc. Plus normaliseringsprocess..
Så jag känner att man kanske ska vara glad bara att de till slut nådde läget där de anmälde.
 
Ja, klart de verkat vara mer eller mindre ok med det iom att de varit hos CD på hennes anläggning efter det enligt någon text jag såg här. Men samtidigt så vet jag fler som inte vågat gå ut med saker. Och också folk som hotats av "stora namn" när de ens bara sagt till någon vän vad som skett. Vi pratar alltså förstöra deras karriär/liv, hota med advokater med massor med miljoner i ryggen att processa etc. Det kan vara tufft att våga som ung/en nobody etc. Plus normaliseringsprocess..
Så jag känner att man kanske ska vara glad bara att de till slut nådde läget där de anmälde.
Ja absolut, så kan det säkert vara. Svårt att veta när allt är rörigt. Vi får väl se vad som blir tydligare och inte framåt.
 
Jag har inte sagt att anmälan är problematisk. Jag tycker det är problematiskt om ngn sitter på info om pågående hästmisshandel utan att agera.

Så du menar att den rådande tystnadskulturen och normaliseringen, som får folk att antingen vittna i tysthet eller ta lång tid på sig, är problemet?

Eller vad är det du menar med att det är problematiskt att anmälan tog tid?

Jag tror vi är jäkligt många härinne som skett skit och inte anmält det. Jag själv tillexempel. Jag anmälde inte, dels för att jag inte filmade det och dels för att jag inte skulle vara anonym, och personerna inblandade skulle definitivt kunna var hämndsugna, mentalt instabila, och länet är litet.

Jag kan inte ens föreställa mig hur läskigt det måste kännas att anmäla CD. Riskera att få ett helt land emot sig, hon skulle ju bli adlad efter OS.
 
Jag tycker att det är förvirrande med alla motstridiga uppgifter och vissa av dem får mig att undra om anmälarens motiv/del i det hela.
Jag tycker såklart inte att det var fel att anmäla.

Du får tycka det är oskönt om du vill.
Det är just det där med anmälningar att det blir så många som undrar över anmälarens motiv, känns lite väl onödigt när filmen visar vad den visar- att anmälaren inte anmält förrän nu kan ju bero på att alla vet att anmälare blir ifrågasatta-uppenbart även som här om filmen är solklar.
 
vi tänker uppenbarligen olika. Från mitt perspektiv är det fullt görbart att både fördöma CD och att undra kring alla förvirrande uppgifter.
Enligt DN så har CD hävdat att filmen är fyra år, medan anmälaren säger att det är två år sedan. Var ju lite rörigt i början, men nu verkar det ju vara hyfsat klart vad som hänt och varför personen inte anmälde detta förrän nu.
 
Men snälla, det är inte hästen som anmält, eller hur? Men att du spekulerar kring anmälarens motiv som du gör ÄR victim blaming.
Jag har skrivit att det förekommer flera motstridiga uppgifter. Jag har skrivit en gång om ”vibbar” kring just anmälarens sida. I övrigt spekulerar jag inte alls utan konstaterar bara att det florerar väldigt olika uppgifter. Jag tycker du förstorar upp detta något enormt.
 
Jag har skrivit att det förekommer flera motstridiga uppgifter. Jag har skrivit en gång om ”vibbar” kring just anmälarens sida. I övrigt spekulerar jag inte alls utan konstaterar bara att det florerar väldigt olika uppgifter. Jag tycker du förstorar upp detta något enormt.

Men vad är det för vibbar du menar?

Att hon väntade tills precis innan OS är ju snarare bra, om man ser det ur perspektivet hästarnas välfärd globalt och i lång sikt. Maximal slagkraft och medial uppmärksamhet, bra för hästvälfärdsfrågan.
 
Jag orkar inte ens bemöta alla inlägg. Jag har skrivit flera gånger att jag tycker att det var bra att det anmäldes. Jag har konstaterat att det hela verkar rörigt och att det står olika saker på olika ställen. Jag har ingen aning om vilka intentioner anmälaren har men tycker det är problematiskt att anmälan kom så långt senare. Exakt varför anmälan dröjt lär vi väl aldrig få veta, kanske är det pga rädsla eller så är det något annat. Oavsett bra att detta kom fram.
 
Jag har skrivit att det förekommer flera motstridiga uppgifter. Jag har skrivit en gång om ”vibbar” kring just anmälarens sida. I övrigt spekulerar jag inte alls utan konstaterar bara att det florerar väldigt olika uppgifter. Jag tycker du förstorar upp detta något enormt.
Du tycker inte att det är ett enda dugg problematiskt att resonera så? Den jättestora grejen här är ju att en häst har fått ordentligt med pisk av CD. Om det var 2 eller 4 år sedan, om anmälaren är hämdlysten eller lika god kålsupare är ju helt irrelevant. CD är inget offer i den här situationen.

Hade det handlat om att man piskade en hund på samma sätt hade vi inte haft den här diskussionen. Då hade ingen brytt sig om motivet hos anmälaren.
 
Jag orkar inte ens bemöta alla inlägg. Jag har skrivit flera gånger att jag tycker att det var bra att det anmäldes. Jag har konstaterat att det hela verkar rörigt och att det står olika saker på olika ställen. Jag har ingen aning om vilka intentioner anmälaren har men tycker det är problematiskt att anmälan kom så långt senare. Exakt varför anmälan dröjt lär vi väl aldrig få veta, kanske är det pga rädsla eller så är det något annat. Oavsett bra att detta kom fram.
Men vad är det problematiska med att anmälan kom sent?
 
Vill verkligen kräkas när jag ser dessa klipp. Speciellt det där den som filmar tydligt sitter och skrattar när CD piskar hästen. Fy f****n.
 
Du tycker inte att det är ett enda dugg problematiskt att resonera så? Den jättestora grejen här är ju att en häst har fått ordentligt med pisk av CD. Om det var 2 eller 4 år sedan, om anmälaren är hämdlysten eller lika god kålsupare är ju helt irrelevant. CD är inget offer i den här situationen.

Hade det handlat om att man piskade en hund på samma sätt hade vi inte haft den här diskussionen. Då hade ingen brytt sig om motivet hos anmälaren.
Jag har aldrig sagt eller ens tänkt att CD skulle vara något offer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 795
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp