OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad är det problematiska med att anmälan kom sent?
Att många hästar har utsatts för misshandeln under åren eftersom det inte direkt ser ut som en engångshändelse?

Jag har personligen svårt att förstå hur man kan se detta (flera gånger till och med) men välja att vara tyst trots att man till och med har filmbevis. Vetskapen om att fler hästar utsätta under tiden man väntar hade påverkat iaf mig värre än rädsla kring anmälan. Jag fattar att det kan finnas mycket rädsla inblandat kring anmälan, men personen hade ju tex kunnat skicka filmen anonymt till journalist eller liknande. Så hade iaf jag själv resonerat.
 
Att många hästar har utsatts för misshandeln under åren eftersom det inte direkt ser ut som en engångshändelse?

Jag har personligen svårt att förstå hur man kan se detta (flera gånger till och med) men välja att vara tyst trots att man till och med har filmbevis. Vetskapen om att fler hästar utsätta under tiden man väntar hade påverkat iaf mig värre än rädsla kring anmälan. Jag fattar att det kan finnas mycket rädsla inblandat kring anmälan, men personen hade ju tex kunnat skicka filmen anonymt till journalist eller liknande. Så hade iaf jag själv resonerat.
Anonym inom kretsen skulle man definitivt inte att vara, CD och även andra vet garanterat vem som är med på filmen. Att då tro att man kan vara fullt anonym skulle vara väldigt naivt. Rent av korkat. Ryttaren skulle få skit, milt sagt.
 
Alltså, snacka om att inte vilja ta till sig verkligheten. Det uttalandet borde ge henne sparken från tv.
Jag visade det för min (icke-hästiga) sambo som tyckte att hon påminde precis om coacherna i Texas Cowboys Cheerleaders (går på Netflix just nu, det är inte sport-cheerleading utan typ en korsning mellan beauty pageants, prom queen, och dans, med riktigt verklighetsfrånvända coacher som uppmuntrar till ätstörningar med mera).

Det blev så tydligt liksom, Gunilla och de där coacherna har huvudet i en helt annan värld där de i beroendeställning till dom inte verkar ses som individer vars hälsa och känslor spelar någon roll...
 
Nu finns filmen på SVT också. Och skitlöjlig kommentar från Gunilla Byström som visar ruttenheten i systemet... "Jag tror att hon ville hjälpa hästen"

https://www.svt.se/sport/ridsport/a...t-24-ganger-pa-en-minut-fei-ar-djupt-besvikna
Men det säger väl om nåt att sådant här är förankrat i toppen
Byström är väl tränare själv och kanske också har ”hjälpt” en och annan häst
Dagens tävlingsdressyr borde läggas ner helt och hållet
 
Vill verkligen kräkas när jag ser dessa klipp. Speciellt det där den som filmar tydligt sitter och skrattar när CD piskar hästen. Fy f****n.
Det här med skrattet har jag funderat på.

Är det inte så att vi människor skrattat av olika orsak?
Dels av ren glädje m också i situationer när det inte är så rätt. När vi försöker distansera oss till det som händer.
 
Det här med skrattet har jag funderat på.

Är det inte så att vi människor skrattat av olika orsak?
Dels av ren glädje m också i situationer när det inte är så rätt. När vi försöker distansera oss till det som händer.
Ja när man blir lite chockad så kan man ju skratta till nervöst tex
Och det kan ju mycket väl filmaren ha blivit antar jag
 
Ska moderator kanske lyfta ur denna diskussionen till en egen tråd? Känns som det bara blir massor av sidor med precis samma argumentation.
 
Att många hästar har utsatts för misshandeln under åren eftersom det inte direkt ser ut som en engångshändelse?

Jag har personligen svårt att förstå hur man kan se detta (flera gånger till och med) men välja att vara tyst trots att man till och med har filmbevis. Vetskapen om att fler hästar utsätta under tiden man väntar hade påverkat iaf mig värre än rädsla kring anmälan. Jag fattar att det kan finnas mycket rädsla inblandat kring anmälan, men personen hade ju tex kunnat skicka filmen anonymt till journalist eller liknande. Så hade iaf jag själv resonerat.
Jag tycker inte alls att det är svårt att förstå att det här kan normaliseras. Eller att en tonåring inte vågar anmäla en auktoritet eller idol. Om du var så stentuff i den åldern kan jag bara gratulera. Jag hade nog inte anmält pga inte tillräckligt gott självförtroende då.

Jag var i samma ålder när jag inte anmälde att en kvinna, som jag beundrade jättemycket, höll liv i sin hund med förlamad bakdel. Jag valde att tro på mattes ord, att hunden hade bra livskvalitet. Den såg ju glad ut, var livfull i blicken och drog jättemycket när man "gick på promenad" (höll upp bakbenen genom att lyfta den i svansen). Idag skäms jag såklart, jag ångrar verkligen att jag inte sa vad jag egentligen kände. Det är faktiskt det jag ångrar allra mest i litt liv. Men det är förbannat lätt att vara efterklok! Och helt ärligt så får man rätt mycket skit när man säger åt folk som beter sig illa. Nu är jag vuxen och nu vågar jag säga vad jag tycker. Men det har aldrig hänt att det har varit utan konsekvenser för mig.

Så jag tycker att vi ska ägna åt oss ryggdunkande när folk tar mod till sig och anmäler, istället för att genast anklaga dem för att de inte anmälde tidigare.
 
Jag var i samma ålder när jag inte anmälde att en kvinna, som jag beundrade jättemycket, höll liv i sin hund med förlamad bakdel. Jag valde att tro på mattes ord, att hunden hade bra livskvalitet. Den såg ju glad ut, var livfull i blicken och drog jättemycket när man "gick på promenad" (höll upp bakbenen genom att lyfta den i svansen). Idag skäms jag såklart, jag ångrar verkligen att jag inte sa vad jag egentligen kände. Det är faktiskt det jag ångrar allra mest i litt liv. Men det är förbannat lätt att vara efterklok! Och helt ärligt så får man rätt mycket skit när man säger åt folk som beter sig illa. Nu är jag vuxen och nu vågar jag säga vad jag tycker. Men det har aldrig hänt att det har varit utan konsekvenser för mig.
Jag håller helt med dg om det förkastliga men när och om man bör avliva ett djur är en svår fråga och de som håller fast vid sitt älskade husdjur trots att att en avlivning för de flesta är det rätta gör inte det för att plåga djuret. Det är en helt annan sak när en häst piskas som här för att få den att göra vad man vill.

Edit. Kanske lite OT vid närmare eftertanke.
 
Senast ändrad:
Jag tycker att det är förvirrande med alla motstridiga uppgifter och vissa av dem får mig att undra om anmälarens motiv/del i det hela.
Jag tycker såklart inte att det var fel att anmäla.

Du får tycka det är oskönt om du vill.

Nämen det har dom varit tydliga med vad jag har läst.
Dom vill inte att Charlotte ska få ytterligare en OS medalj efter vad hon har gjort och dom vill att dressyren ska kunna få vara kvar på OS typ
 
Jag håller helt med dg om det förkastliga men när och om man bör avliva ett djur är en svår fråga och de som håller fast vid sitt älskade husdjur trots att att en avlivning för de flesta är det rätta gör inte det för att plåga djuret. Det är en helt annan sak när en häst piskas som här för att få den att göra vad man vill.

Edit. Kanske lite OT vid närmare eftertanke.
Poängen har inget med orsaken till ägarens beteende att göra. Utan om att inte våga säga till eller ens anmäla anonymt. Ägaren lät mig rida hennes jättefina hingst och den bästa tävlingshästen. Jag hade aldrig suttit på så bra hästar förut. Och dessutom var hon en sådan självständig och tuff kvinna som jag ville bli. Lååångt ifrån den superstjärna som CD är, men jag kunde inte ens säga emot denna nobody.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 795
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp