OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast motsägelsefulla uppgifter vad gäller ryttarålder, tidpunkt, vem som va där etc har väl i grunden ingen som helst betydelse? CD har spöat skiten ur en försvarslös häst, med långpisk, flera dubbelhandsfattningar med kraft och jagat hästen och slått ömsom bakifrån för att växla o slå framifrån direkt efter, på häst som är hållen med kandar. Det är VIDRIGT gjort och oavsett vad andra tycker snyft snyft hon missar OS så har människan inte där att göra. Aldrig mer.
Har inte sett en enda kommentar om att det är synd om CD att hon missar OS. Tycker att ALLA är rörande överens om att piskningen är absolut vidrig och att avstängningen är helt korrekt.

Det jag, och flera andra, här i tråden ändå känner är att CD faktiskt tagit ansvar för vad hon gjort. Det var hon själv som direkt hoppade av OS (garanterat för att hon insåg att hon skulle bli avstängd, men ändå), hon har inte ursäktat vad hon gjort utan står för det och att det var riktigt dumt. Det är för mig en ENORM skillnad mot hur ex PK och AH hanterat sin skit-och de har garanterat ett lika stort mediateam.

Så för min del har CD definitivt dalat ordentligt men jag är mer intresserad av hur hon kommer resa sig ur detta. Jag hoppas att det kommer nåt bra ur det. Att jag är naiv skiter jag i, det bjuder jag på.
 
Har inte sett en enda kommentar om att det är synd om CD att hon missar OS. Tycker att ALLA är rörande överens om att piskningen är absolut vidrig och att avstängningen är helt korrekt.

Det jag, och flera andra, här i tråden ändå känner är att CD faktiskt tagit ansvar för vad hon gjort. Det var hon själv som direkt hoppade av OS (garanterat för att hon insåg att hon skulle bli avstängd, men ändå), hon har inte ursäktat vad hon gjort utan står för det och att det var riktigt dumt. Det är för mig en ENORM skillnad mot hur ex PK och AH hanterat sin skit-och de har garanterat ett lika stort mediateam.

Så för min del har CD definitivt dalat ordentligt men jag är mer intresserad av hur hon kommer resa sig ur detta. Jag hoppas att det kommer nåt bra ur det. Att jag är naiv skiter jag i, det bjuder jag på.

Men tar hon verkligen ansvar? Jag tycker att det låter som ursäkter och bortförklaringar från en som blivit påkommen och inte har nåt val. Inte som nån som tar ansvar.

Att kalla det hon gör på filmen för ett "error of judgement" är inte att ta ansvar och visa att hon förstår hur långt över gränsen hon gick.
 
Men snälla, hon tar inte ansvar för nåt. Det är hennes PR-team som håller i hennes instagram och självklart inser de att det är bättre att gå ut med en formell ursäkt än att sticka huvudet i sanden med tanke på vad som sker i videon. Det är så sjukt naivt, och faktiskt korkat att tro att det är hon personligen som skrivit det där. Hon var inte ledsen innan den där videon dök upp.
 
Det som jag tycker är lite varningstecken på det är att hästar på den nivån, varför skulle dom känna att "nu blev det obekvämt och jobbigt så jag skiter i det"?

Hästar på den nivån ska klara av uppgiften, dom är inte unghästar som precis börjat tävla, dom bör vara tränade nog att ta sig igenom programmet utan att bli trötta mitt i eller utan att försöka komma undan momenten. Klarar dom inte det så är dom inte klara för uppgiften.

Hästar är ju inte dumma, dom vet oftast mycket väl vad dom kommer undan med på tävling och vad dom inte kommer undan med under träning.

Dom är hingstar. Hingstar är lite annorlunda att rida. Blir lätt tråcka och klämmigt om man inte passar sig. Så dom kan mkt väl säga Nu skiter jag i detta om dom har lust. Har inte så mkt med att dom inte är tränade för uppgiften. Kan räcka med lite för mkt sporre bara om det vill sig illa.

Var väl Ferro som bara tvärstannade i piaffen på OS i Sidney och ryttaren satt och piafferade för fullt i sadeln på en stillastående häst som.inte tänkte gå en meter framåt.
 
Dom är hingstar. Hingstar är lite annorlunda att rida. Blir lätt tråcka och klämmigt om man inte passar sig. Så dom kan mkt väl säga Nu skiter jag i detta om dom har lust. Har inte så mkt med att dom inte är tränade för uppgiften. Kan räcka med lite för mkt sporre bara om det vill sig illa.

Var väl Ferro som bara tvärstannade i piaffen på OS i Sidney och ryttaren satt och piafferade för fullt i sadeln på en stillastående häst som.inte tänkte gå en meter framåt.
När jag skriver tränade för uppgiften så menar jag både mentalt och fysiskt och i sådant samspel med sin ryttare att det blir ett vacker uppvisning. Och som jag skrev, samspelet mellan häst och ryttare ska vara tiptop på sådan nivå. Dessutom ska en ryttare på den nivån vara såpass skicklig att inte göra missar som sätter hästen ur spel, dom ska vara på högsta nivån av en anledning.

Tycker inte man ska nöja sig med att jaja, det är en hingst, dom är sådana. Ryttarna på den nivån måste vara skickligare med att matcha sina hästar rätt och förbereda dom för uppgiften. Kraven på ryttarna måste öka rejält. Man får inte längre bortse från hästars ovilja att genomföra programmen med att "den är sån".
 
Jag personligen tycker det är jättesynd att så många "nu skiter i att kolla på dressyren" eller "nu slutar jag med dressyr" pga att det finns personer som tagit felaktiga och rent av vidriga genvägar. Detta då jag anser att det börjar komma ekipage som går emot strömmen och nu drabbas av "dressyren borde inte få finnas"... Tex Justina Vanagaité, Litauen som ju redan ridit utan sporrar på tävling.


Sen kan jag definitivt hålla med om att dressyren behöver en upprensning. I dagsläget PREMIERAS "hård ridning" dvs en häst som "spänns mellan hand och skänkel" och det är de som ligger i topp som rider så. De som rider med "känsligare" hjälper och därmed inte har "spänt bågen" lika hårt får inte lika höga poäng.
Det är som baletten, personer går för att titta på anorektiska personer som dansar. De som inte är anorektiska FÅR INTE chansen att dansa. Hur kommer man åt det ?

Inte bara hästsporten som brottas med estetik och etik. MEN fortfarande en förändring som behöver ske för hästarnas välfärd ! Men min kontenta är att det sker mer och bättre förbättringar av att man tittar och påverkar än att man tittar bort och fördömmer. Då ALLA inte ska dömas. (Hoppas jag iaf)
 
Har inte sett en enda kommentar om att det är synd om CD att hon missar OS. Tycker att ALLA är rörande överens om att piskningen är absolut vidrig och att avstängningen är helt korrekt.

Det har funnits en hel del kommentarer om att det har "väntats" tills nu just för att hon ska missa OS, kommentarer att väntan gjorts av den anledningen. Och vilka ALLA? Jag tycker det är dödstyst nära överallt där man skulle vilja se ett tydligt ställningstagande.
 
Jag personligen tycker det är jättesynd att så många "nu skiter i att kolla på dressyren" eller "nu slutar jag med dressyr" pga att det finns personer som tagit felaktiga och rent av vidriga genvägar. Detta då jag anser att det börjar komma ekipage som går emot strömmen och nu drabbas av "dressyren borde inte få finnas"... Tex Justina Vanagaité, Litauen som ju redan ridit utan sporrar på tävling.


Sen kan jag definitivt hålla med om att dressyren behöver en upprensning. I dagsläget PREMIERAS "hård ridning" dvs en häst som "spänns mellan hand och skänkel" och det är de som ligger i topp som rider så. De som rider med "känsligare" hjälper och därmed inte har "spänt bågen" lika hårt får inte lika höga poäng.
Det är som baletten, personer går för att titta på anorektiska personer som dansar. De som inte är anorektiska FÅR INTE chansen att dansa. Hur kommer man åt det ?

Inte bara hästsporten som brottas med estetik och etik. MEN fortfarande en förändring som behöver ske för hästarnas välfärd ! Men min kontenta är att det sker mer och bättre förbättringar av att man tittar och påverkar än att man tittar bort och fördömmer. Då ALLA inte ska dömas. (Hoppas jag iaf)

Det fetade. Det är nog just det som är grejen. Det ser ut som att "alla" i toppen går emot vad som är god hästvälfärd. Det ser ut som att ingen går att lita på. Det ser ut som att domarna dömer utan hänsyn till hästvälfärden. Det ser inte ut som att det är några enstaka idioter/djurplågare utan det ser ut som att det är "hela" eliten.
 
Det jag, och flera andra, här i tråden ändå känner är att CD faktiskt tagit ansvar för vad hon gjort. Det var hon själv som direkt hoppade av OS (garanterat för att hon insåg att hon skulle bli avstängd, men ändå), hon har inte ursäktat vad hon gjort utan står för det och att det var riktigt dumt. Det är för mig en ENORM skillnad mot hur ex PK och AH hanterat sin skit-och de har garanterat ett lika stort mediateam.

Så för min del har CD definitivt dalat ordentligt men jag är mer intresserad av hur hon kommer resa sig ur detta. Jag hoppas att det kommer nåt bra ur det. Att jag är naiv skiter jag i, det bjuder jag på.

Så om Parra hade pudlat direkt och sagt att han skämdes och sa att det var riktigt dumt då hade du tänkt/hoppats att det kommer nog nåt bra ur det och skulle vara intresserad hur han skulle resa sig ur detta?

Hon har inte tagit ansvar ett skit, det hade hon gjort om hon gått ut självmant och förekommit och sagt att jag har tränat häst riktigt fult, jag ber om ursäkt, det kommer inte ske igen. Jag går i terapi och vill verkligen ändra mig. Men det har hon inte gjort.
 
Det fetade. Det är nog just det som är grejen. Det ser ut som att "alla" i toppen går emot vad som är god hästvälfärd. Det ser ut som att ingen går att lita på. Det ser ut som att domarna dömer utan hänsyn till hästvälfärden. Det ser inte ut som att det är några enstaka idioter/djurplågare utan det ser ut som att det är "hela" eliten.
Jag gissar men jag tror domarna är rädda-oavsett nivå-
 
Det har funnits en hel del kommentarer om att det har "väntats" tills nu just för att hon ska missa OS, kommentarer att väntan gjorts av den anledningen. Och vilka ALLA? Jag tycker det är dödstyst nära överallt där man skulle vilja se ett tydligt ställningstagande.
På alla plattformar jag är på, på snudd på alla sidor så pratas det inte om annat just nu, folk från alla länder pratar och skriver om det. Det är verkligen inte tyst om det.
Så om Parra hade pudlat direkt och sagt att han skämdes och sa att det var riktigt dumt då hade du tänkt/hoppats att det kommer nog nåt bra ur det och skulle vara intresserad hur han skulle resa sig ur detta?
Fast Parra är på en helt annan nivå av människa, han är inte riktigt klok på många områden. Hästdelen var bara en del av alla skandaler runt honom. Han har väl dessutom aldrig direkt dolt någonting heller eller velat ta ansvar för någonting.
 
Jag är faktiskt mer besviken på CD än PK tex. Han ser inga fel med sin ridning och kör på, jag tycker dock att det är förkastligt och trist att det inte ger kännbara konsekvenser.
CD vet om och visste där och då att det inte är acceptabelt att piska en häst som hon gör och att det går emot allt vad hästvälfärd heter, men hon gör det ändå. Utåt sett målas det upp en fasad men bakom den finns något helt annat….. Det gör mig oerhört besviken.
 
Det jag, och flera andra, här i tråden ändå känner är att CD faktiskt tagit ansvar för vad hon gjort
Hon tar inte ansvar, hon försöker med hjälp av sitt PR-team att göra damage control.

Det vore en sak om hon blivit förbannad på hästen och gjort en lapse of judgment för att hon är arg och inte tänker klart. Men videon visar ju att hon systematiskt och sansat använder detta som nån form av träningsmetod. Varför ska man tro att det här var enda gången? Varför ska man tro att det var ett tillfälligt hjärnsläpp och inte vad det ser ut som: hur hon väljer att träna hästar.

Jag tycker fortfarande att du är ursäktande mot henne. Skit samma om hon genom nån instagramursäkt ”tar ansvar”. Hon piskade en häst över benen mer än 20 ggr på en minut. Hur kan så många ta så lätt på det?
 
Hon tar inte ansvar, hon försöker med hjälp av sitt PR-team att göra damage control.

Det vore en sak om hon blivit förbannad på hästen och gjort en lapse of judgment för att hon är arg och inte tänker klart. Men videon visar ju att hon systematiskt och sansat använder detta som nån form av träningsmetod. Varför ska man tro att det här var enda gången? Varför ska man tro att det var ett tillfälligt hjärnsläpp och inte vad det ser ut som: hur hon väljer att träna hästar.

Jag tycker fortfarande att du är ursäktande mot henne. Skit samma om hon genom nån instagramursäkt ”tar ansvar”. Hon piskade en häst över benen mer än 20 ggr på en minut. Hur kan så många ta så lätt på det?

Det är ju för att det är den stora idolen som gjorde det. Hon som ingen trodde gjorde sånt här. Hon som var dressyrens framtid och skulle leda den in i en trevligare, mjukare och hästvänligare framtid.

Jag håller med. 20 slag med pisk på en elevs häst är inget tillfälligt hjärnsläpp. Det är i allra högsta grad en medveten strategi.
 
Det är ju för att det är den stora idolen som gjorde det. Hon som ingen trodde gjorde sånt här. Hon som var dressyrens framtid och skulle leda den in i en trevligare, mjukare och hästvänligare framtid.

Jag håller med. 20 slag med pisk på en elevs häst är inget tillfälligt hjärnsläpp. Det är i allra högsta grad en medveten strategi.
Ja, det hela är ett så mycket större svek och besvikelse, speciellt eftersom hon är så öppen och står för så starkt att vara mjuk mot hästarna och vilja hästarnas bästa hela tiden, uteritter och hoppning och hagar och allt. Böcker till och med om det..Hon stod för så mycket hopp och sen kom det här.

Hon är nästan mer falsk än dom andra som åkt fast, av någon anledning så har jag aldrig riktigt varit förvånad när det gällt dom, då har jag mest varit förvånad över hur illa det faktiskt var.

Men inte en chans att det där var en engångsgrej..jag tror hon får mycket svårare än dom andra att komma tillbaka faktiskt.
 
Hon tar inte ansvar, hon försöker med hjälp av sitt PR-team att göra damage control.

Det vore en sak om hon blivit förbannad på hästen och gjort en lapse of judgment för att hon är arg och inte tänker klart. Men videon visar ju att hon systematiskt och sansat använder detta som nån form av träningsmetod. Varför ska man tro att det här var enda gången? Varför ska man tro att det var ett tillfälligt hjärnsläpp och inte vad det ser ut som: hur hon väljer att träna hästar.

Jag tycker fortfarande att du är ursäktande mot henne. Skit samma om hon genom nån instagramursäkt ”tar ansvar”. Hon piskade en häst över benen mer än 20 ggr på en minut. Hur kan så många ta så lätt på det?
Jag begär inte att du eller någon annan i tråden ska tycka som jag. Det är möjligt att jag har fel och ni har rätt. Jag skriver bara utifrån hur jag känner och hur jag upplever det hela.
 
Jag begär inte att du eller någon annan i tråden ska tycka som jag. Det är möjligt att jag har fel och ni har rätt. Jag skriver bara utifrån hur jag känner och hur jag upplever det hela.
Jag känner lite samma faktiskt. Det hon gjort är helt oacceptabelt - men att åtminstone erkänna det är långt bättre än att gå i försvar och påstå att det som visas i filmen är jättebra, hota med advokater och tjafsa om att de som kritiserar bara är gnälliga och okunniga. Men det säger väl mest hur oerhört lågt personer som AH, PK och IW lagt ribban.

Och ja, jag är besviken. Trodde bättre om henne.
 
För att återgå till OS och de ryttare som faktiskt ska rida så la Simone Pearce ut sin troliga resultatlista, tycker det är kul när ryttarna vågar göra det!
Screenshot_20240725_202326_Instagram.jpg
 
Det är ju för att det är den stora idolen som gjorde det. Hon som ingen trodde gjorde sånt här. Hon som var dressyrens framtid och skulle leda den in i en trevligare, mjukare och hästvänligare framtid.

Jag håller med. 20 slag med pisk på en elevs häst är inget tillfälligt hjärnsläpp. Det är i allra högsta grad en medveten strategi.
Kan inte låta bli att undra om det var pga CDs träningsmetoder som Freestyle togs hem igen och senare hamnade hos CLD istället…
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 678
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 514
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp