OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns kvar på SVTs 18-nyheter. Kolla på play.

Hon säger inte att CD ville hjälpa hästen utan ryttaren.
 
Det blir ingen OS dressyr för mig. Känns som även CH solkas ner av det här och man undrar över hans träningsmetoder. Lägg då till Kittel och hans tungelände. Jag vill se på dressyr eftersom det är roligt, och det här är inte roligt på något sätt.

Det får bli hoppning och FT. Sedan vet man ju inte hur utbrett misshandeln är även där, cf Lindelöw så man börjar verkligen fundera.
 
Jag tycker inte alls att det är svårt att förstå att det här kan normaliseras. Eller att en tonåring inte vågar anmäla en auktoritet eller idol. Om du var så stentuff i den åldern kan jag bara gratulera. Jag hade nog inte anmält pga inte tillräckligt gott självförtroende då.

Jag var i samma ålder när jag inte anmälde att en kvinna, som jag beundrade jättemycket, höll liv i sin hund med förlamad bakdel. Jag valde att tro på mattes ord, att hunden hade bra livskvalitet. Den såg ju glad ut, var livfull i blicken och drog jättemycket när man "gick på promenad" (höll upp bakbenen genom att lyfta den i svansen). Idag skäms jag såklart, jag ångrar verkligen att jag inte sa vad jag egentligen kände. Det är faktiskt det jag ångrar allra mest i litt liv. Men det är förbannat lätt att vara efterklok! Och helt ärligt så får man rätt mycket skit när man säger åt folk som beter sig illa. Nu är jag vuxen och nu vågar jag säga vad jag tycker. Men det har aldrig hänt att det har varit utan konsekvenser för mig.

Så jag tycker att vi ska ägna åt oss ryggdunkande när folk tar mod till sig och anmäler, istället för att genast anklaga dem för att de inte anmälde tidigare.
Fast nu verkar det ju inte som att anmälaren var tonåring?
Det är ju en av de saker det funnits väldigt olika uppgifter kring, men sammantaget tolkar jag det som att anmälaren var vuxen (eftersom hon var där i rollen som sponsor).
 
Fast nu verkar det ju inte som att anmälaren var tonåring?
Det är ju en av de saker det funnits väldigt olika uppgifter kring, men sammantaget tolkar jag det som att anmälaren var vuxen (eftersom hon var där i rollen som sponsor).
Fast motsägelsefulla uppgifter vad gäller ryttarålder, tidpunkt, vem som va där etc har väl i grunden ingen som helst betydelse? CD har spöat skiten ur en försvarslös häst, med långpisk, flera dubbelhandsfattningar med kraft och jagat hästen och slått ömsom bakifrån för att växla o slå framifrån direkt efter, på häst som är hållen med kandar. Det är VIDRIGT gjort och oavsett vad andra tycker snyft snyft hon missar OS så har människan inte där att göra. Aldrig mer.
 
Jag sa också (i en annan diskussion) att Klimke och Nilshagen tror jag rider schysst rakt igenom. Bådas hästar brukar se bekväma ut och är helt okej med att säga ”nu skiter jag i det här” när det blir obekvämt.
DET är någonstans ett sundhetstecken att hästen törs lägga av när det blir obekvämt. Till skillnad från väldigt känsliga hästar som skrämts till att vara lydiga och sen tvingats till en inlärd hjälplöshet så känsligheten inte används till ”oönskade reaktioner”.

Dressyren är sjuk när jag tror att nästan hela startfälten har pressat sina hästar till detta…
Det som jag tycker är lite varningstecken på det är att hästar på den nivån, varför skulle dom känna att "nu blev det obekvämt och jobbigt så jag skiter i det"?

Hästar på den nivån ska klara av uppgiften, dom är inte unghästar som precis börjat tävla, dom bör vara tränade nog att ta sig igenom programmet utan att bli trötta mitt i eller utan att försöka komma undan momenten. Klarar dom inte det så är dom inte klara för uppgiften.

Hästar är ju inte dumma, dom vet oftast mycket väl vad dom kommer undan med på tävling och vad dom inte kommer undan med under träning.
 
Fast motsägelsefulla uppgifter vad gäller ryttarålder, tidpunkt, vem som va där etc har väl i grunden ingen som helst betydelse? CD har spöat skiten ur en försvarslös häst, med långpisk, flera dubbelhandsfattningar med kraft och jagat hästen och slått ömsom bakifrån för att växla o slå framifrån direkt efter, på häst som är hållen med kandar. Det är VIDRIGT gjort och oavsett vad andra tycker snyft snyft hon missar OS så har människan inte där att göra. Aldrig mer.
Jag har aldrig sagt något annat.
 
Det som jag tycker är lite varningstecken på det är att hästar på den nivån, varför skulle dom känna att "nu blev det obekvämt och jobbigt så jag skiter i det"?

Hästar på den nivån ska klara av uppgiften, dom är inte unghästar som precis börjat tävla, dom bör vara tränade nog att ta sig igenom programmet utan att bli trötta mitt i eller utan att försöka komma undan momenten. Klarar dom inte det så är dom inte klara för uppgiften.

Hästar är ju inte dumma, dom vet oftast mycket väl vad dom kommer undan med på tävling och vad dom inte kommer undan med under träning.

Jag tror man helt enkelt tänker lite olika?

Mina hästar är inte särskilt lydiga ;) och ser mest hjälperna som förslag på rörelser att utföra. De KAN fatta galopp. Men är de upptagna med något annat mer intressant (en läskig blomma 👻 t ex) kan de lika gärna strunta i förslaget för att de inte är rädda för ”förstärkningen” (eller hämnden/bestraffningen).

Så för mig kan en lite olydig häst vara ett rätt positivt tecken, de är inte skrämda till lydnad. Å andra sidan gillar jag ju bäst när mina hästar faktiskt tycker mina hjälper är mer intressanta än blommorna så en lydig häst som vill göra vad ryttaren vill är såklart vackrast. BARA det är så att hästen vill det för att den VILL och inte för att man skrämt eller tvingat den till det.
 
Jag tror man helt enkelt tänker lite olika?

Mina hästar är inte särskilt lydiga ;) och ser mest hjälperna som förslag på rörelser att utföra. De KAN fatta galopp. Men är de upptagna med något annat mer intressant (en läskig blomma 👻 t ex) kan de lika gärna strunta i förslaget för att de inte är rädda för ”förstärkningen” (eller hämnden/bestraffningen).

Så för mig kan en lite olydig häst vara ett rätt positivt tecken, de är inte skrämda till lydnad. Å andra sidan gillar jag ju bäst när mina hästar faktiskt tycker mina hjälper är mer intressanta än blommorna så en lydig häst som vill göra vad ryttaren vill är såklart vackrast. BARA det är så att hästen vill det för att den VILL och inte för att man skrämt eller tvingat den till det.
Det är det absolut i det normala livet, det håller jag med om. Jag är inte en person som är för någon typ av kadaverlydnad eller en relation med hästen där den måste lyda minst vink, men nu handlar det ändå om tävlingar på högsta nivåerna med hästar som är elithästar.

Jag tycker elitnivå ska kännetecknas av ryttare och hästens relation och samspel, jag vill kunna bli imponerad av samspelet och att dom är såpass ihop och med på varandras noter att ingenting är för svårt eller jobbigt. Det är trots allt en ganska kort tid som dom är på banan. Dom ska vara folk att se upp till på det sättet, att man som "vanlig" ryttare ska kunna ha dom som förebilder när det gäller samarbetet och samspelet med hästen.

Men det var förr iofs..innan jag visste om hur illa många tränar..innan jag gav upp om elitfolket. Nu ser jag ingen större skillnad i elitfolks relation med sina hästar och vanliga människors kunskap och relation till sina hästar. Dom är inga förebilder längre men jag tycker att dom borde vara det.

Däremot glädjefnatt hos hästen, absolut, på alla nivåer stödjer jag hästar som är så glada att glädjefnatt infinner sig.
 
För varje ny skandal som briserar så stärks bara min uppfattning att modern sportdressyr på elitnivå inte är ett dugg bättre än alla "dansande hästar" man ser i andra delar av världen som folk i västvärlden förfasar sig över.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 678
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 514
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp