OS i Paris 2024 (dressyr)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänkte exakt samma. Köper inte riktigt alla hyllningar om ft-dressyren och bitvis tycker jag att domarna är vääääldigt optimistiska. Det är dessutom en MsvB, går inte riktigt att jämföra med GPn.
Jag hade svårt att hänga med i bedömningen, väldigt ojämnt. Men min icke-hästkunniga sambo (som gillar att nörda ner sig i detaljer) lyckades gissa rätt på betygen ganska många gånger så någon slags röd tråd måste det ju ha funnits🤪😁
 
Jag hade svårt att hänga med i bedömningen, väldigt ojämnt. Men min icke-hästkunniga sambo (som gillar att nörda ner sig i detaljer) lyckades gissa rätt på betygen ganska många gånger så någon slags röd tråd måste det ju ha funnits🤪😁

Gångarterna bedöms inte utan det är mer fokus på noggrannhet, harmoni, lätthet och att hästen är avslappnad och lösgjord kan man säga. Finns inga samlingsbetyg alltså utan bara ett intryck. Om allt ovan faller på plats så blir ju hästen automatisk taktmässig. Men det blir inga direkta extra poäng för att hästen rör sig bra om den är spänd vilket då är den stora skillnaden egentligen till vanlig dressyr. Då går den tråkigare och mer avslappnade hästen oftast före.
Nu var ju programmet jättekort men skritten till galoppen avslöjar mkt då hästarna gärna vill iväg snabbt och när det ska bytas så få språng emellan som gärna gör att hästarna laddar på och hamnar bakom hjälperna.

Känner ju igen detta jätteväl med min egna svårklasshäst jag hade. Han låg ju lätt på.75-80 % i travprogrammet men flippade gärna iväg i galopprogrammet. Jäkligt svårt att rida när man måste lugna ner energin hela tiden och minsta du flyttar minsta skinnbit i röven så får du en reaktion 😆 Finns ju ingen rörelse som är jobbig för hästen I dessa program där man får tag i dom heller.
 
Gångarterna bedöms inte utan det är mer fokus på noggrannhet, harmoni, lätthet och att hästen är avslappnad och lösgjord kan man säga. Finns inga samlingsbetyg alltså utan bara ett intryck. Om allt ovan faller på plats så blir ju hästen automatisk taktmässig. Men det blir inga direkta extra poäng för att hästen rör sig bra om den är spänd vilket då är den stora skillnaden egentligen till vanlig dressyr. Då går den tråkigare och mer avslappnade hästen oftast före.
Nu var ju programmet jättekort men skritten till galoppen avslöjar mkt då hästarna gärna vill iväg snabbt och när det ska bytas så få språng emellan som gärna gör att hästarna laddar på och hamnar bakom hjälperna.

Känner ju igen detta jätteväl med min egna svårklasshäst jag hade. Han låg ju lätt på.75-80 % i travprogrammet men flippade gärna iväg i galopprogrammet. Jäkligt svårt att rida när man måste lugna ner energin hela tiden och minsta du flyttar minsta skinnbit i röven så får du en reaktion 😆 Finns ju ingen rörelse som är jobbig för hästen I dessa program där man får tag i dom heller.
Ja det fattar jag, men tyckte vissa fick lite glädjepoäng trots att de utförde momenten rätt dåligt, andra fick lite dåligt betalt..

Tyckte det var ett trevligt program👍
 
Och här är info om hur tävlingen går till. Är ett lite annorlunda format mot andra mästerskap men vet att jag gillade det mycket under Tokyo!

https://www.horseandhound.co.uk/fea...6BIhPpGQT6LPCDCfhg_aem_wCFxzYDtkYHp52XUgowxfg
Här är grupperna:

IMG_1660.jpeg

Reglerna finns i @Fiorano inlägg ovan
 
Någon som vet vem som kommenterar Max sändningar? Det står säker någonstans, men jag är lite lat..

Jag hoppas innerligt att det inte är Gunilla, vars största bedrift är att räkna antalet galoppombyten. Inte en endaste gång under alla dessa år har jag hört henne säga någonting om byternas kvalitet, bara sagt något om antalet.

Jag har blivit så bortskämd med Saras utmärkta kommentering i fälttävlan att jag verkligen våndas över att höra Gunillas räknande och bortförklaringar av allt som heter spända nosgrimmor, hårda tyglar och spända hästar.
 
Någon som vet vem som kommenterar Max sändningar? Det står säker någonstans, men jag är lite lat..

Jag hoppas innerligt att det inte är Gunilla, vars största bedrift är att räkna antalet galoppombyten. Inte en endaste gång under alla dessa år har jag hört henne säga någonting om byternas kvalitet, bara sagt något om antalet.

Jag har blivit så bortskämd med Saras utmärkta kommentering i fälttävlan att jag verkligen våndas över att höra Gunillas räknande och bortförklaringar av allt som heter spända nosgrimmor, hårda tyglar och spända hästar.
Det är Mats Eriksson och Henrik Jonsson.

Jag verkar bara komma in på brittisk stream även om det står "svensk kommentering". Gör mig inget alls men ja, det är lite godtyckligt.
 
Det är Mats Eriksson och Henrik Jonsson.

Jag verkar bara komma in på brittisk stream även om det står "svensk kommentering". Gör mig inget alls men ja, det är lite godtyckligt.
Vet du något om Mats? Är han bra? Vågar han kritisera?

På Max kommer jag in rätt. Min engelska är inte tillräckligt bra för att kunna lyssna utan textning.

Max har haft bra sändningar, har hackat några gånger, men överlag är jag nöjd.
 
Det är Mats Eriksson och Henrik Jonsson.

Jag verkar bara komma in på brittisk stream även om det står "svensk kommentering". Gör mig inget alls men ja, det är lite godtyckligt.

Trycker du på symbolen för 'byta undertext' så kommer alternativ för kommentatorspråk fram. Helt ologiskt men...
 
Vet du något om Mats? Är han bra? Vågar han kritisera?

På Max kommer jag in rätt. Min engelska är inte tillräckligt bra för att kunna lyssna utan textning.

Max har haft bra sändningar, har hackat några gånger, men överlag är jag nöjd.
Mats är åtminstone väldigt duktig och omtyckt. Men vet faktiskt inte om han vågar ha åsikter... Tittar också på Max-appen. Hade mycket lagg i terrängen igår men idag har det fungerat utmärkt.
 
Vet du något om Mats? Är han bra? Vågar han kritisera?

På Max kommer jag in rätt. Min engelska är inte tillräckligt bra för att kunna lyssna utan textning.

Max har haft bra sändningar, har hackat några gånger, men överlag är jag nöjd.
Jag har varit domarsekreterare åt Mats några gånger, och jag tycker han är bra. Han är den som är speaker på Friends t.ex.
 
Varför tror ni ”köpt framgång” fungerar dåligt inom dressyren?

Dvs t ex Saudiarabien som köper fantastiska hopphästar och låter en shejk rida den och de lyckas till och med få medaljer på OS.
(distansritt är en annan sak, men hoppning är ju tekniskt svårt att rida med liksom dressyren)

Är det kanske så att dressyren är ointressanta för dem? Dvs de försöker inte ens? Eller gör bedömningssporter det svårt att få poäng för fantastisk häst med normal ryttare?
Finns nog inget facit men vad tänker ni?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Snart är det VM och lagen är presenterade! För Sverige rider: Patrik Kittel/Touchdown Juliette Ramel/Buriel Therese Nilshagen/Dante...
38 39 40
Svar
793
· Visningar
44 795
Senast: MiniLi
·
Dressyr Är det inte dags att dressyren också får en egen OS-tråd? Det svenska laget består av Tinne Vilhelmson Silfvén, Patrik Kittel, Juliette...
48 49 50
Svar
999
· Visningar
78 775
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp