OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Tror du verkligen att det hade gjort någon skillnad? I dressyren kan jag inte komma på ett enda ekipage heller som det hade gjort någon skillnad för med den typen av ägarregel. I hoppningen är det iofs annorlunda.

Jag tror absolut att det går att göra mycket där.

Jag tycker att både du och Ponte är rätt duktiga på att hävda att hela sporten består av överklass.

Jaha - ett citat tack.

Att heller inget stackars betongbarn får möjligheten att komma till toppen osv. Det blir lite tramsigt för att det spelar ju ingen roll vilken sport det handlar om så har inte ALLA förutsättningar att lyckas. Om det beror på att man är talanglös, saknar pengar eller bor mitt i skogen och vill segla så ÄR livet orättvist.

Självklart har människor olika förutsättningar, men oftast handlar det om strikt fysiska förutsättningar. Och det är ju vad sport handlar om - och har gjort i alla tider. Fysiken kan man ändå påverka med ganska små medel. Även om du är en fattig bonde från Kenya kan du vinna i distanslöpning, tex.

Jag är mest häpen över hur oerhört envist du och vissa andra försvarar den riktigt sunkiga delen av sporten som om det inte vore ett problem eller någonting som ens ska behöva dryftas. Då är man missunnsam. Locket på! Le! Det är klart att vi måste unna hårt arbetande Minna (fast vem jobbar inte hårt för att nå framgång i ett OS?) att kunna köpa en medaljhäst som Uthopia 6 månader före ett OS! Smile!

KL

På svts sida står det att de ska sända dressyr från 14.45 i Kunskapskanalen. I tidningen står att de ska visa handboll där då. Två gånger under svt-playsändningen har de sagt att de säger hej då till tittarna i Kunskapskanalen från dressyren, nu under dagen. Har de visat dressyr i Kunskapskanalen idag? och varför står inte det på svts sida? Jag blir tokig av alla olika bud. (Jag har då dålig uppkoppling att jag mer än gärna ser på tv istället)
Är det någon som vet vad som stämmer?

Oj vilken ful inställning som kom i dagen...:crazy:

Du illustrerar snobbigheten och världsfrånvaron som vi pratar om rätt bra.
"de har väl busskort". eh nej? Vissa har inte ens mat på bordet.

Mina klasskompisar JOBBADE ihop de 250kr ett par fotbollsskor kostar.

och jag håller med lil-sis, vaddå "svenska barn"?
Är man inte i tredje generationen inte svensk?

Fiorano, jag har aldrig hävdat att ridsport rakt igenom är en överklassport
men du måste själv kunna läsa Hiddeous inlägg om vilka krav som ställs på
en satsande YR?

Min bästa kompis i gymnasiet - vars föräldrar blev arbetslösa - hade inte ens råd att betala skolmaten (900 kronor) för terminen. Hon sa att det var en för hög klumpsumma och levde på ett par tekakor om dagen. När jag tänker tillbaka på detta känner jag nästan dåligt samvete.

KL

På svts sida står det att de ska sända dressyr från 14.45 i Kunskapskanalen. I tidningen står att de ska visa handboll där då. Två gånger under svt-playsändningen har de sagt att de säger hej då till tittarna i Kunskapskanalen från dressyren, nu under dagen. Har de visat dressyr i Kunskapskanalen idag? och varför står inte det på svts sida? Jag blir tokig av alla olika bud. (Jag har då dålig uppkoppling att jag mer än gärna ser på tv istället)
Är det någon som vet vad som stämmer?

De har visat Minnas och Patriks ritter och ska visa från kl 14.45 och sändningen från 14.45 har stått på SVTs sida ett par timmar i alla fall. Även på text tv där jag kollade i förmiddags. Men tidningarna hänger inte riktigt med idag när allt ändras hela tiden så deras tablåer är tyvärr inget att lita på

KL
Jag tror att det är bra att barnen får kämpa för sitt intresse.

Jag har fått göra det o lyckats rätt väl. Att rida OS har aldrig varit en dröm;)
Att ha den förmånen att kunna ha häst bara.
De barn som fått allt serverat o fått riktigt dyra hästar har slutat med ridning i YR år o hela familjen. föräldrar som vill att barnen ska leva deras dröm slutar i ja t o m skilsmässa.

däremot när föräldrarna själva är engagerade o duktiga så behövs inte direkta pengar.
Jag kan vara avundsjuk på föräldrar som ställer upp med tid. inte de som sköter ALL markservice.

Alla andra länder förutom Sverige har ingen hästkultur eller hur menar du?
Eller ha de rätt kultur i Alby där det mest bor turkar och serbier/kroater?
Eller i södertälje där det bor syrianer? Eller är de alla samma pack enligt dig?

Sverige ÄR ett unikt land med tillgängligheten till ridskolor. Även med västerländska mått. Så ja det finns en kulturell skillnad där. Det handlar inte om att det sätta någon i facket för att vara något "pack", jag säger bara att det är skillnad.

Ja sändningen 14.45 har jag sett på svts sida, men jag blev fundersam eftersom det står i dagens tidning att de visar handboll där då och sen stod det ingenting i förmiddags om att de visar dressyr två ggr till på kunskapskanalen under dagen. Men i eftermiddag blir det tv istället för dator. Det är ett som är säkert.

Självklart har människor olika förutsättningar, men oftast handlar det om strikt fysiska förutsättningar. Och det är ju vad sport handlar om - och har gjort i alla tider. Fysiken kan man ändå påverka med ganska små medel. Även om du är en fattig bonde från Kenya kan du vinna i distanslöpning, tex.

Jag är mest häpen över hur oerhört envist du och vissa andra försvarar den riktigt sunkiga delen av sporten som om det inte vore ett problem eller någonting som ens ska behöva dryftas. Då är man missunnsam. Locket på! Le! Det är klart att vi måste unna hårt arbetande Minna (fast vem jobbar inte hårt för att nå framgång i ett OS?) att kunna köpa en medaljhäst som Uthopia 6 månader före ett OS! Smile!

Men alltså betyder det att du vill att vi ska ta bort alla sporter som kostar pengar? Ska det införas ett kostnadstak på hur mycket det får ha kostat att komma till toppen?

Jag försvarar inte att det är dyrt, för mig är det bara den bistra verkligheten. Jag har heller inget väldigt stort problem med det. Tycker att sporten har andra betydligt viktigare problem som inte är vackra att brottas med. Som hela affären med saudiernas dopingavstängning-hur illa det sköts. Hur politiken i FEI styr och förfular sporten. Även hur vissa ryttare beter sig mot hästar och folk borde helt klart vara något som ska regleras hårdare än vad jag tycker att behovet att det ska regleras vad en häst för kosta är betydligt större. För DET är en mycket ful sida av sporten.

Och att Minna hittat en rik karl är väl kul för henne?

Sen är väl den ekonomiska problematiken isf störst på YR/J-sidan. Det håller jag med om. I förlängningen kanske det också skapar ett problem på seniorsidan. Men mitt naiva jag tror ändå att det alltid kommer finnas möjlighet för såna som Carl Hester som tar fram sina hästar själv att bli bäst!

Senast ändrad:

Eurodressage rapporterade nyss att detta troligen är Patriks sista tävling på Scandic då han ska säljas:eek:!

Alltså detta har blivit en riktig cirkus med topphästar som ska säljas efter OS. Nästa år är det väl ett ganska ordentligt mellanår utan mästerskap. Till VM om två år har förhoppningsvis de flesta ryttarna nya stjärnor. Patrik har iaf Donna Unique då:love:!

Senast ändrad:

Det beror nog inte på det, han är ju nästan bakom lod och bär sig inte. Synd, för i övrigt superfin ritt.

Sant, men överkroppens svajande måste ju dra ner endå på allmänt intryck isf.

Tinne kan åka till honom och träna piaff och passage och Patrik får ta hjälp av henne för att sitta snyggt i bytesserierna;).

Jag tycker att Scendic ser ut att vara långt bort från superform. Sa det redan i Falsterbo och tycker inte han är bättre nu.

:idea:

HUR många barn gäller det då? Jag hade iaf inte en enda klasskompis som inte hade råd med ett busskort. Även de med arbetslösa ensamstående mammor hade båda råd med klassresor, busskort och fotbollsskor.... De du talar om som inte ens har mat på bordet är som tur är få!

Du är inte mer politisk korrekt för att du vägrar inse att det finns kulturella skillnader mellan olika land och kulturer vad gäller hästsport.... Det handlar inte om rätt eller fel kultur, det handlar om OLIKA kulturer!

jag gillar verkligen den italienska ryttaren. Även om det var en del misstag ser det så himla mjukt och samspelt ut

Eurodressage rapporterade nyss att detta troligen är Patriks sista tävling på Scandic då han ska säljas:eek:!

Alltså detta har blivit en riktig cirkus med topphästar som ska säljas efter OS. Nästa år är det väl ett ganska ordentligt mellanår utan mästerskap. Till VM om två år har förhoppningsvis de flesta ryttarna nya stjärnor. Patrik har iaf Donna Unique då:love:!

Nämen oj! Det var ju synd! :( Finns nån köpare?

KL
Jag tror att det är bra att barnen får kämpa för sitt intresse.

Jag har fått göra det o lyckats rätt väl. Att rida OS har aldrig varit en dröm;)
Att ha den förmånen att kunna ha häst bara.
De barn som fått allt serverat o fått riktigt dyra hästar har slutat med ridning i YR år o hela familjen. föräldrar som vill att barnen ska leva deras dröm slutar i ja t o m skilsmässa.

däremot när föräldrarna själva är engagerade o duktiga så behövs inte direkta pengar.
Jag kan vara avundsjuk på föräldrar som ställer upp med tid. inte de som sköter ALL markservice.

Ett sista inlägg i pengadebatten från mig, hädanefter tänker jag inte ens läsa de inläggen...

För en gångs skull ;) håller jag med Axel...

Jag kommer från en fattig familj, men fick ändå förmånen att rida på ridskola (4H-gård) när jag var liten. Jag hade tur eftersom ingen av mina bröder var speciellt sportintresserade och jag alltså var den som "fick lov" att ha ett intresse som kostade. När jag blev lite äldre fick jag rabatt på lektionsavgifterna pga extra stallpass, som hjälpledare på lektioner osv och senare även som instruktör och RIK0. Många grupper gjorde att jag hade möjlighet att rida mycket och vara med på många träningar "gratis".

Jag var i stallet så ofta jag kunde och fick förtroendet att motionera shettisen och senare hjälpa till med ponnyernas utbildning, rida privathästar osv. Nu kom inte jag visserligen längre än MSV i dressyren. På på stor häst som jag själv utbildade som tonåring parallellt med att den gick lektioner, men tror nog ändå jag hade kommit längre om jag inte flyttat söderut för att plugga som 18-åring.

Jag är verkligen inte rik i dagsläget heller men har fortfarande inte gett upp drömmen om att börja tävla igen, och hoppas förstås på att åtminstone ta mig till MSV igen. Om det går pga min sjukdom eller inte får tiden utvisa.

Här uppe där jag bor handlar det mycket om avstånd till tränare och tävlingar, och förstås även om utbudet. Visst behövs det pengar, men man måste inte vara överklass hävdar jag. Även om det givetvis underlättar betydligt, precis som med allt annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka