OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

kl

lite OT måste jag bara säga att jag älskar när Yvonne läser upp domarpoängen och ibland låter exakt som väderleksrapporten från SMHI i P1 :D
...meen, det kanske bara är jag haha.

Men om man nu är FATTIG är det verkligen ett problem att dessa ungar inte får en enkel chans att bli toppryttare? Det känns som att det finns helt andra och större problem för fattiga barn.

Det gör det säkert. Men det är negativt för ridsporten att den är så (medvetet) exkluderande. Hade den varit lättillgänglig och talat till människor på ett språk som är begripligt även för de som inte är så insatta, hade vi kanske haft fler supertalanger som ex Rolf att matcha mot framtiden. Och så hade vi kanske kunnat följa den här sändningen på tv, snarare än en laptop...Med stipendier och insatser riktade mot personer som saknar medel hade fler haft en chans att åtminstone kunna träna för bra tränare och haft tillgång till bra hästar. Regelverk och tävlingsformer hade kunnat utformas mer för att gynna den som tagit fram hästen genom att helt enkelt lägga mer vikt på ryttarens insats och inte hästens gångarter. Exempelvis. Det finns säkert tusentals reformer som man skulle kunna genomföra om det fanns ett uns av vilja.

Annars håller jag helt med om problemen med korruptionen i sporten, och det är ju andra sidan av myntet med en pengastyrd sport. Inte så svårt att få igenom mutor direkt och indirekt när alla är beroende av alla.

Vad gäller hästarnas välbefinnande känns det inte som något specifikt problem inom dressyren, eller hur menar du? Är det inte mer generella djurskyddsfrågor?

Är det bara jag eller går Salinero bakom lod ca hela tiden? Kontrasten: Carl Hester där jag håller med om att det är klass! Så avspänt i jämförelse!

Nej det är inte bara du.

Halvt KL och helt OT

Det skulle vara roligt att få se OS-stallen. Är det någon som vet om det finns bilder tillgängliga online?

kl

Jag älskar hur kommentatorerna upprepar frasen "Allt kan hända!" precis som om dressyren skulle vara en intressant sport för en icke-insatt :p

Wow liksom, hästen tog en galoppfattning istället för att gå in på diagonalslutan... herregud vad spännande ;)

Jag håller med!
Jag sitter oftast och lyssnar på de ryttarna jag inte behöver se (måste ju jobba lite också). Speciellt nu efter att ha sett hoppning några dagar så tror jag det typ är nån ny uteslutning på gång när de skriker till... ;)

Är det bara jag eller går Salinero bakom lod ca hela tiden? Kontrasten: Carl Hester där jag håller med om att det är klass! Så avspänt i jämförelse!

Nej, inte hela tiden. Men Utophia har ju en helt annan styrka och undersatthet. Inte så konstigt när man är 18 år, att man inte kan matcha ungdomarna. Men vilken häst att vara så fin efter alla år! Det får man ju ge Anky, rollkursdebatter till trots, att det inte kan vara någon slump att båda hennes gamla trotjänare fortfarande briljerar på den här nivån.

Det kan man nog rätt enkelt räkna ut - det var domaren vid K som gav Hester 86%. Jag skall kika på OS-siten, återkommer. :D

Tyckte det var kul när Yvonne räknade lite fel och sa att han hade gått OS i 12 år. Sjukt imponerande att starta OS som 6 åring :D
Nu gick väl iofs både Gigolo och Bonfire GP som 6åringar men OS startade de knappast inte.

Han har ju gått OS 2004, 2008 och nu. Blir ju 8 år:D

Är det bara jag eller går Salinero bakom lod ca hela tiden?

Jag reagerade också på att han var bakom lod mycket. Å andra sidan kan jag inte låta bli att vara imponerad över att en häst som är så gammal som han ändå är faktiskt håller sig så fin.

Jag håller med!
Jag sitter oftast och lyssnar på de ryttarna jag inte behöver se (måste ju jobba lite också). Speciellt nu efter att ha sett hoppning några dagar så tror jag det typ är nån ny uteslutning på gång när de skriker till... ;)

Haha tack, någon som förstod hur jag menade ;)

Ja jag följde fälttävlan slaviskt och när Viktoria Carlebäck (som kommenterade) skrek till där - då var de typ någon som behövde ambulans :p När de skriker till nu i dressyren har hästen skyggat lite för en blomkruka haha

Senast ändrad:

*kl*
angående att ingen reklam får förekomma så undrar jag hur det kan stå "pikeur" o "cavallo" på frackarna?

Funderar bara lite, eftersom domarna "absolut inte vill se bakom lod" så borde hon kunna justera det om det drog ner så mycket. Antagligen gör det inte det då? Alltså priotiriterar hon annat är just formen? Jag undrar helt enkelt hur mycket domarna egentligen bryr sig?
Därmed inte sagt att det är bra gjort av gamlingen :) men fick ju trots allt bra poäng och de borde ju inte ha mercy för åldern?

Funderar bara lite, eftersom domarna "absolut inte vill se bakom lod" så borde hon kunna justera det om det drog ner så mycket. Antagligen gör det inte det då? Alltså priotiriterar hon annat är just formen? Jag undrar helt enkelt hur mycket domarna egentligen bryr sig?
Därmed inte sagt att det är bra gjort av gamlingen :) men fick ju trots allt bra poäng och de borde ju inte ha mercy för åldern?

Nej, det kan man inte göra - inte när man väl är på tävling. Det är ju många månader och år av träning för att få hästen stark. Om hästen inte har styrkan för att bära sig mer är det bara för ryttaren att lägga hästen där den kan utföra alla rörelser så stadigt som möjligt, utan att tappa för många poäng. Jag tycker att han oftast bar sig fint, men han var ju hela tiden lite på gränsen. I övrigt flöt ju uppvisningen på fint med få missar och taktfel, därav hög poäng.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka