OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Ägandeformen för OS-ekipage är redan begränsad. Hästens ägare måste ha samma nationalitet som den nation den tävlas för och den måste ha rätt ägare vid årsskiftet innan OS. Hur ska det mer begränsas? Den får bara kosta en viss summa? Om man har en för stor förmögenhet får man inte vara med?

Ägt hästen längre än ett halvår, tex? Det finns säkert många sätt att reformera sporten. Men det verkar ju i a f i den här diskussionen som att kritik mot dressyren som sportform och bedömningsform inte är helt välkommet.

Ett hån tycker jag det (som jag sagt innan) är att hävda att det enbart är överklass som håller på med ridsport. För det stämmer inte för bredden av sporten i Sverige.

Vem har påstått det? Det är en överklass-sport med tanke på hur överrepresenterad överklassen är i toppsporten i dressyren i jämförelse med andra sporter. Försöker du argumentera mot det?

men du skojar? Tror du att barnen i Rinkeby kan åka ut på landet och rida?
helt seriöst? du tror att Zlatan kunde blivit ryttare lika gärna?
Att många hade tagit emot honom som 19åring utan någon erfarenhet?

Vi pratade heller inte om bredden, jag håller själv på och är arbetarklass i grunden.
Men min heltidslön som är rätt bra räcker inte på långa vägar för en OSsatsning.

Ni som gnäller på kommentatorerna : Lyssna på radiokommentatorn, jag höll på att skratta ihjäl mig under hoppningen i går, så det måste vara riktigt underhållande i dressyren :p

Så deffad Scandic ser ut, lite lättare än vanligt i kroppen va? Så sällan jag ser nån ritt av dem.
Men medaljer blir det inte detta OSet.

varför ska Patrik slänga sig till höger och vänster i bytena? :crazy: Inte konstigt att han inte får bättre betyg, ser ju urlöjligt ut!

varför ska Patrik slänga sig till höger och vänster i bytena? :crazy: Inte konstigt att han inte får bättre betyg, ser ju urlöjligt ut!

Tinne kan åka till honom och träna piaff och passage och Patrik får ta hjälp av henne för att sitta snyggt i bytesserierna;).

Jag tycker att Scendic ser ut att vara långt bort från superform. Sa det redan i Falsterbo och tycker inte han är bättre nu.

Hur ska det mer begränsas? Den får bara kosta en viss summa? Om man har en för stor förmögenhet får man inte vara med?

Lånehästar som lottas ut till deltagarna tre dagar innan? ;)

Detta var alltså mest ett skämtsamt inlägg men i paradressyr är det väl ganska vanligt med lånehästar?

Scandic har ju faktiskt varit skadad och vilade från tävlingar rätt länge. Det är nog därför de inte är på topp än. Om man bortser från bytesserierna så tycker jag de visade ett riktigt bra program idag. Hans övergångar piaff och passage var mera som vanligt jämfört med i fredags.

Ägt hästen längre än ett halvår, tex? Det finns säkert många sätt att reformera sporten. Men det verkar ju i a f i den här diskussionen som att kritik mot dressyren som sportform och bedömningsform inte är helt välkommet.

Vem har påstått det? Det är en överklass-sport med tanke på hur överrepresenterad överklassen är i toppsporten i dressyren i jämförelse med andra sporter. Försöker du argumentera mot det?

Tror du verkligen att det hade gjort någon skillnad? I dressyren kan jag inte komma på ett enda ekipage heller som det hade gjort någon skillnad för med den typen av ägarregel. I hoppningen är det iofs annorlunda.

Jag tycker att både du och Ponte är rätt duktiga på att hävda att hela sporten består av överklass. Att heller inget stackars betongbarn får möjligheten att komma till toppen osv. Det blir lite tramsigt för att det spelar ju ingen roll vilken sport det handlar om så har inte ALLA förutsättningar att lyckas. Om det beror på att man är talanglös, saknar pengar eller bor mitt i skogen och vill segla så ÄR livet orättvist. Så enkelt är det. Men att säga att det är prompt omöjligt att lyckas för en betongunge är inte sant.

Nästan?? Var ordentligt bakom lod! Han förtjänade verkligen inte mer.

Ang fattiga invandrarbar (som oftast inte brukar vara så himla fattiga, inte häromkring iaf) så undrar jag hur många av dem som skulle ridit i sitt hemland, eller öht är intresserade av att rida... Någon som sett en GP ryttare från Somalien? Det är nog värre för fattiga svenska barn, som verkligen VILL rida och drömmer om en egen ponny.

Om de verkligen vill så finns möjlighet, ett busskort har de väl och det finns alltid möjlighet att hjälpa till på ridskolor eller andra stall om man är villig att börja på botten och mocka.

Svårare än om mamma är tränare, snorrik och driver en hästgård såklart men säg inte att de inte kan.

Nu är ju inte alla barnen i Rinkeby födda någon annanstans. De flesta är nog födda här i Sverige. Så när räknas de som stackars fattiga svenska barn?

Ang fattiga invandrarbar (som oftast inte brukar vara så himla fattiga, inte häromkring iaf) så undrar jag hur många av dem som skulle ridit i sitt hemland, eller öht är intresserade av att rida... Någon som sett en GP ryttare från Somalien? Det är nog värre för fattiga svenska barn, som verkligen VILL rida och drömmer om en egen ponny.

I skolan har jag lärt mig att det är fel att skylla på kulturella skillnader-men i detta fallet finns det nog en mycket stor kulturell skillnad.

Patriks ritt var helt ok. Några bra delar och några mindre bra. Men är det bara jag som inte är förtjust i Scandic? Hade velat se honom lite grövre och inte lika slimmad :)

Håller med er om Anton. Fin men långsamma bakben idag. Jävlar att hon alltid ska missa något bara. Hade hon inte gjort den missen bör väll procenten varit ett par snäpp högre?

Såg bara halva Patriks ritt och tyckte han fick väldigt bra betalt. Scandic var ju låg, kröp bakom hand och såg långsam ut.

Oj vilken ful inställning som kom i dagen...:crazy:

Du illustrerar snobbigheten och världsfrånvaron som vi pratar om rätt bra.
"de har väl busskort". eh nej? Vissa har inte ens mat på bordet.

Mina klasskompisar JOBBADE ihop de 250kr ett par fotbollsskor kostar.

och jag håller med lil-sis, vaddå "svenska barn"?
Är man inte i tredje generationen inte svensk?

Fiorano, jag har aldrig hävdat att ridsport rakt igenom är en överklassport
men du måste själv kunna läsa Hiddeous inlägg om vilka krav som ställs på
en satsande YR?

Alla andra länder förutom Sverige har ingen hästkultur eller hur menar du?
Eller ha de rätt kultur i Alby där det mest bor turkar och serbier/kroater?
Eller i södertälje där det bor syrianer? Eller är de alla samma pack enligt dig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Äta rätt saker, vad då?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka