OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Fin ritt av Minna! Roligt att se! Kommer bli ännu bättre när han väntar lite på henne!

Just nu ligger hon ju 2a och vårt lilla lag leder, så det var ju fint :D

(och jadå, jag är medveten om att det inte alls är många som ridit än, men det börjar ju bra)

Men det förändrar ju inte kravet på pengar för att kunna prestera i sporten. Det är ju den springande punkten. Ingen annan OS-gren avgörs till 50 procent av plånboken.

Än igen undrar jag vart ni vill komma? Ska staten subventionera ridsport så att alla kan vara med? Ska ridsport förbjudas för att det är så orättvist? Eller är det bara principen att det ska gnällas och poängteras att det är dyrt?

Santana såg jättefin ut i dag! Lite stark och pigg som sagt, men det var ju betydligt bättre och mer fokuserat än i GP:n! Heja!!

Jag ser väääääldigt mycket fram emot att se Valegro i dag :love:

Syntes lite att minnas nervositet lös igenom vilket inte är så konstigt ;) verkade sim kamera-träningen gjort nytta :D bra ridet! :)

Fin ritt av Minna! Roligt att se! Kommer bli ännu bättre när han väntar lite på henne!

Men eller hur! Hon hade honom egentligen mer på bakbenen i första Grand Prixen och han var väl finare då. Men det gäller att ändra planen för att få det att funka och han är nog inte helt klar att gå med mer samling och det var kanske därför det spökades.

Är väl VM om två år och då borde de vara riktigt bra (bara han håller, Minnas hästar försvinner lite som mest tycker jag).

Faktiskt kostar det ju att satsa på elitnivå oavsett vilket sport man håller på med. För att ha tid att träna så mycket som de gör så är det få som kan jobba heltid eller ens halvtid.

Alltså måste det komma pengar någonstans ifrån.

Men visst är det så att man kan köpa sig en riktigt bra häst och rida för riktigt bra tränare om man har råd men lite talang måste man ju ha också.

Och det går nog inte att komma ifrån vad gäller hästsporten.

Än igen undrar jag vart ni vill komma? Ska staten subventionera ridsport så att alla kan vara med? Ska ridsport förbjudas för att det är så orättvist? Eller är det bara principen att det ska gnällas och poängteras att det är dyrt?

Det är ingen ren sport, är tyvärr slutsatsen. Kanske begränsa ägandeformerna för OS-ekipage? Man kanske inte ska kunna köpa en medaljhäst några månader innan ett OS?

Som det är nu, får vi som utövare får stå ut med att andra tycker att den snobbig, oavsett vilket arbete som ligger bakom. Dressyren har länge varit för skyddad verkstad. Det vore på tiden om den debatterades mer öppet.

Det håller jag med om är trist! Jag tror inte att nån idrottare kan leva på pengar eller talang, hårt arbete krävs.

Men jag tycker det också är ett hån mot betongbarn att säga att
"alla kan". Hur lär man sig rida om föräldrarna inte kan häst, har råd med lektioner och det är flera mil till något som kan likna en gård där kan det finnas hästar?

Sanningen ligger troligen nånstans emellan.

Var kan man se vem som dömer? Och finns det någonstans där man kan följa poängen för varje rörelse?

Var det någon som hörde svaret angående varför dressyrhästarna har massa vilodagar, men inte hopphästarna? Kom en veterinär med prover precis så ljudet från datorn blev dränkt av hundens skall. :D

Var kan man se vem som dömer? Och finns det någonstans där man kan följa poängen för varje rörelse?

Nope. Bara kommentatorerna som får det. De gav den infon förra veckan. Dock läser kommtorerna upp siffrorna. Man kan se totalen på nätet.

Jag missade tyvärr den ritten men med tanke på att han verkar vara ganska taggad är det nog bra att inte pressa honom för mycket. Jag tycker Minna rider fint, det vore ju synd om denna trevliga häst inte skulle hålla. Men vi får hålla tummarna för att dom utvecklas åt rätt håll för jag tror den kan bli riktigt bra faktiskt :)

Lustigt.. Häromdagen sa Bylund att tjejen på painted black var bosatt i Spanien och pendlade med flyg flera ggr i veckan till ankys anläggning? El missuppfattade jag det? Nu var hon ju väldigt tydlig med att påpeka att hon är stationerad hos anky på heltid..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Ringkota, operation!?
  • Skadade hästar och konvalescenter

Omröstningar

Tillbaka