OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Men det är väl inte att vara respektlös att påtala att det varit problem i piafferna för ett visst kipage? Jämför med Dahlby som tog silver i nånformav skytte igår. ALLA hade varit nervösa för att han skulle skjuta bort sig i finalen eftersom han gjort det i de tre andra OS-finaler han varit i. Det är vaäl knappast respektlöst att påtala det? Det är lika mycket fakta som att Tinnes hästar inte har funkat i piaffen?

Min tro är att ju skickligare man är själv, desto mindre benägen är man att uttrycka sig hånfullt om andra.

Ja, utåt i alla fall. Min erfarenhet är att många ryttare har ganska bestämda åsikter om andras ridning utan att nödvändigtvis yppa det rakt ut. Dressyren är ju en ganska liten ankdamm och alla är beroende av alla, på flera sätt. Så man håller sig nog ganska diplomatisk, av strategiska skäl. Men en kommentator ska ju ha integritet i förhållande till ryttarna (det är ju en journalistisk uppgift) och då måste man kunna vara öppet kritisk också. Jag tycker att sajten eurodressage ofta är bra på detta.

Är den inte laddad kanske den inte heller kan göra sina uppgifter, eftersom den inte är tillräckligt alert på hjälperna. En häst som är uppmärksam och blir rädd för sin omgivning är troligen väldigt känslig och marginalerna är små på den här nivån. Dessutom är hästarna i dag - även på den här nivån - relativt unga. Med lite mer rutin kanske den blir precis tillräckligt energisk och känslig för att göra allting perfekt utan att hoppa åt sidan!

Jag håller ändå inte med, det är ju OS!! Och laddar man en häst så mycket att den inte går att ridas på ett avspänt sätt så är man fel ute.

Jag tycker inte att det skall premieras på något vis. För mig är dressyr när hästen genomför ett program på ett avspänd, lydigt och uppmärksamt sätt.

Är det laddade hästar man vill ha i dressyren idag? Då tycker jag att man är på väg åt fel håll.

Tycker du är fjantig som hakar upp dig på min SKÄMTSAMMA kommentar om Tinnes piaff.

Sen får du gärna peka ut fler kommentarer som du anser är respektlösa och som saknar konstruktiv kritik.

Själv rider jag just nu på LB/LA nivå på min femåring så jag har väl inte tillräckligt skicklig ännu för att hålla käften när jag tycker något är fel/dåligt.

Håller verkligen med Eurodressage. Mycket välskrivet och nyanserat och ibland tom lite vass:).

Fuegos pannluggsfläta:love:!

Tycker du är fjantig som hakar upp dig på min SKÄMTSAMMA kommentar om Tinnes piaff.

Sen får du gärna peka ut fler kommentarer som du anser är respektlösa och som saknar konstruktiv kritik.

Själv rider jag just nu på LB/LA nivå på min femåring så jag har väl inte tillräckligt skicklig ännu för att hålla käften när jag tycker något är fel/dåligt.

Jag håller med dig! Det är väl självklart att man skall kunna kritisera de ryttare som rider i den absoluta eliten, och ffa deras träningsmetoder.

Många av världens bästa tränare har själva inte ridit i den absoluta eliten, det får man inte glömma bort!

Hej, det är visst OS just nu, med ritter och allt!

Cool P.R.E, även om jag personligen nog föll mer för portugisen med lusitanon!
Och Parish, vilken sprätt! Haha, love it :D

EDIT

och bara för att jag inte kan låta bli, har inte läst übernoga, men är det någon som på riktigt stör sig på kommentaren om tinnes piaffer, som hade en uppenbart skämtsam underton så.... kom igen... kom IGEN.
Släpp det.

Det jag nu skriver är inte endast ett svar på just denna kommentar av Tinnes ritt, utan även till en del andra inlägg här.
Jag är full av beundran för alla skickliga ryttare på detta forum. Själv tränar jag dressyr på (låg) hoppynivå, men för en riktigt bra tränare.
Jag är så nyfiken på var på världsrankingen ni ligger, kan ni skriva in och berätta?

Jag tävlar inte ens längre. Däremot hoppas man ju på i det närmaste perfektion när man tittar på världseliten, och framförallt OS. Hade alla varit perfekta hade alla suttit på nära 100% vilket det ju inte är - alltså har alla en massa små fel i sina ritter. Inget konstigt med det.

Tittar jag på tävlingar här hemma, typ regional, nationell osv så har jag givetvis lååångt ifrån samma höga "krav" på ekipagen.

Man lär sig massor av att titta på duktiga ryttare och kunna hitta "felen" och att diskutera det med andra. Om man bara ooohar och aaaahar över allt alla gör så kommer man inte så långt i sin egen ridning heller eftersom man kanske "nöjer" sig med inaktiva bakben i tramp, enbart frambensviftande i längningar, balkdelen före i galoppsluta osv. Brittiskan Dujardin som rider just nu har ju till exempel helt suveräna halter, något jag brukar störa mig på hos andra ekipage.

Jag tycker också att en dressyrhäst på den här nivån ska klara av blomdekorationer, fotografer etc som jag har skrivit innan.

Det sista jag skriver om detta!

Och just det du skriver är väldigt tråkigt att folk har den inställningen. Idag räcker det inte med en häst som kan lite av varje för att hålla sig i toppen! Idag behöver man en häst som både rör sig betydligt över medel och som har kapacitet för minst 145cm hoppning om inte mer..
Vilket blaha. OS-klassen rids i 125 o inte i svår hoppning som du VILL mena. O hästens gångarter- är helt klart framridna till ngt mer svår dressyr
än den naturliga gången i i FT lydnadsprogram- att hästen kan behärska sig på dressyrbana.
Dressyren är inte heller detsamma- när du skriver om att de ska vara lydiga o jämförs med AR-hästarnas piaff o passage. DET är ett HÅN!

Det finns ju de med väldigt låga straffpoäng i FT dressyren o de har mer kläm på vad det handlar om- MVS B dressyr

Senast ändrad:

Det är så bra att det är helt otroligt! Bättre än Toto!!

Jag fattar inte vilken ryttare som kommer kunna ta över den hästen? Kan inte drottningen köpa den åt henne:p?

Jäkla tur han är valack annars hade jag varit tvungen att skaffa mig ett bra dressyrsto och göra en Valegro-bebis :angel:

Nä vem ska rida den där? Två domare hade henne över 85% och hästen är väl bara 10 år?

Ska hon som red den nu inte fortsätta rida den? Eller menar ni att det lär bli en toto-affär och att hästen säljs nu efter OS? Det hoppas jag verkligen inte i alla fall, utan att hon får fortsätta utveckla den vidare mot att slå världsrekordet :)

ja det lär de bli om de inte hoppar över staketen eller nåt i specialen

Fiorano: Men nääää, vad synd!! (jag har verkligen dålig koll på vad som händer i dressyrvärlden... skyller på en jävla lång fölvaka!)

Det är Hester som äger den och Uthopia och de ska båda säljas efter OS av pengaskäl.

Vi kan hoppas att Minna och Tinnes miljardärer slår till nu ;)

ah nu var jag lite snabb. Tänkte att detta avgjorde lagfinalen men de ska rida specialen också i lag alltså?
och så kur för individuella avgörandet?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka