OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

*kl*

Kan vi inte släppa kommentatorerna och tjafset dressyr vs FT häst och faktiskt diskutera OS?

Det jag ser mest framemot idag är:
Damon Hill
Desperados
Valegro
och Ravel.

Sen såklart svenskarna även fast pessimistiska jag inte tror laget eller de har en chans i helvete på medalj. Hoppas de kan slå sina pers iallafall. Vore kul om de lyckas toppa formen till OS liksom.

Jag tycker att diskussionen är allra grad mycket intressant att det är just ft hästar som håller sig på mattan i dressyren..

Personligen tycker jag att lydnad och avspändhet borde premieras betydligt högre än vad de gör idag. Tycker inte att det är ok att hästar på den absoluta toppen i dressyr beter sig som unghästar som är ute första gången.

Då har man missat något väldigt väsentligt i sin träning.

Here we go again, under OS.

Patrik Kittel anklagas för djurplågeri

"Patrik Kittel anklagas för att plåga sin häst Scandic. Det är en bild från en uppvärmning under OS, samt en tre år gammal video, som just nu väcker ramaskri i ridsportsvärlden."

Jag kan väl lika gärna lägga in bilden:

ImageHandler.axd

Senast ändrad:

fast om man kollar på importerna på bruksprovet så har de överlag sämre skrittbetyg än svenskarna.
En 7a verkar vara nåt man får räkna på om det ska ingå Jazzblod tex.

Nog måste man få lov att kommentera eliten trots att man själv inte är av samma kaliber... Sen får man givetvis ta alla våra "amatörsåsikter" med en nypa salt men det vore väldigt trist om "vi" inte får tycka något.

Javisst! Jag tycker att det är härligt att folk engagerar sig! Jämför med tyckandet och tänkandet kring fotbollen. Var och varannan människa har ju någon åsikt om sitt landslag. Varför ska dressyren vara så skyddad verkstad? I stället för att gnälla över att människor tycker till borde det uppmuntras, så det byggs upp lite intresse för sporten! :)

Men är du allvarlig?

Tinne är en fantastisk ryttare och min kommentar om hennes piaff var för att det är allmänt känt att hennes hästar brukar ha problem med piaffen.

EM 2001 i Verden, Cezar stegrar sig och går helt bananas. Jag var där och såg det.

VM 2006 I Aachen, Carex stegrar och snurrar runt. Var där och såg det.

OS 2008 Carex bråkar igen i piaffen.

Favourit i Globen tror jag det var, kommer inte ihåg vilket år. Hästen blir istadig i piaffen.

Uppenbarligen har hon ju haft problem med den rörelsen på 3 hästar. Att då kommentera att hennes häst faktiskt piafferar kan jag väl få göra utan att jag behöver vara bättre än henne på att rida?

Med din syn så skulle ju kommentatorerna inte få säga ett ljud om någons ritt.

kl

Jag missade också när de svarade ang. rollkur, hörde bara något ord. Någon som har mer koll?

Och jisses, vilket fantastiskt fint ekipage med lusitanon :love:

Jag tycker att diskussionen är allra grad mycket intressant att det är just ft hästar som håller sig på mattan i dressyren..

Personligen tycker jag att lydnad och avspändhet borde premieras betydligt högre än vad de gör idag. Tycker inte att det är ok att hästar på den absoluta toppen i dressyr beter sig som unghästar som är ute första gången.

Då har man missat något väldigt väsentligt i sin träning.

Det håller inte jag med om. De är bara laddade. Det går inte att jämföra rakt av med hästarna i en helt annan disciplin.

Det är rätt tydligt att vissa ryttare alltid har koll på sina hästar och vissa aldrig.
Sen finns det såklart de där mittemellan där det finns anledningar (tex hingstar stressade vid visningar och
därefter "knasiga").

Ehhh okej. Jag har inte skrivit ett skit ang dressyr/FT hästar och den diskussionen får ni gärna fortsätta i en annan tråd och inte tråden som handlar om OS. Där kan vi väl hålla oss till att diskutera ritter eller?

Nej, nu tycker jag faktiskt att det är denna diskussionen som börjar bli löjlig...
Full respekt till fältävlanshästarna, som naturligtvis är fantastiskt välutbildade! Men att om och om igen sitta och tjata om att dom minsann är lika högt utbildade i DRESSYR, som dom internationella GP hästarna, det blir faktiskt lite löjligt. Man kan inte jämföra GP med St. George som ngn gjorde, inte heller att dom "går alla skolor". Sen finns det säkert ngn fältävlanshäst som är utbildad hela vägen till GP, men det är knappast ngt som gäller generellt. Varför skulle dom? Det är olika grenar, det är väl inget konstigt med det. Finns väl ingen anledning att förringa ngn grens prestasioner!

Nej jag menar inte St.George utan jag menar att de flesta kan både trampa och göra de rörelser som man rider i dressyrens GP

Hur många är det inte i landet som både piafferar och passagerar sina hobbyhästar? Det är ju bara att se på alla som tränar akademisk ridkonst.

Att säga här att det bara är de som rider ren dressyr i GP som gör detta är bara lögn.

Att man sedan inte gör det i världsklass eller för den delen kan starta en GP hör inte hit för de är fortfarande utbildade även om de kanske saknar gångarterna och den utstrålning som de rena dressyrhästarna måste ha

Och FYI så har jag inte tjatat i denna tråden..

Man räknar väl FT-hästen som allsidig- kan lite av allt o är uthållig.

Nog:o.

När börjar dressyren idag?
Ngn som vet starttider på Tinne o Patrick?

Det sista jag skriver om detta!

Och just det du skriver är väldigt tråkigt att folk har den inställningen. Idag räcker det inte med en häst som kan lite av varje för att hålla sig i toppen! Idag behöver man en häst som både rör sig betydligt över medel och som har kapacitet för minst 145cm hoppning om inte mer..

Det håller inte jag med om. De är bara laddade. Det går inte att jämföra rakt av med hästarna i en helt annan disciplin.

Nej jag tycker inte att det är ett försvar!
Dressyr handlar om lydnad och avspändhet.

Är en häst så laddad att den inte kan utföra sin uppgift så får man börja tänka om.

Jag tycker det är horribelt att man idag hittar på bortförklaringar för dåliga insatser och uppvisningar.

Och jag tycker det är ännu värre när man godtar detta och säger att de bara är laddade när de i själva verket är olydiga!!

Förr var det tvärtom de laddade hästarna var just ft hästar och dressyrhästarna gjorde det de skulle på banan.

Det är väl väldigt få sportkommentatorer som skulle få säga något alls eftersom det sällan är de som varit på den absoluta världseliten som faktiskt sitter med. Det skulle bli väldigt tråkiga sportsändningar då! :p

*knapp*

Blev också förtjust i Lusitanon och dess ryttare!

Och jag TOKgillar att så många rider i hjälm!

Precis. Jag kan ha lika mkt åsikter som min fotbollsspelande bror när vi ser på fotboll. DEtta trots att jag skulle springa åt andra hållet om någon sparkade en boll mot mig :D

Men är du allvarlig?

Tinne är en fantastisk ryttare och min kommentar om hennes piaff var för att det är allmänt känt att hennes hästar brukar ha problem med piaffen.

EM 2001 i Verden, Cezar stegrar sig och går helt bananas. Jag var där och såg det.

VM 2006 I Aachen, Carex stegrar och snurrar runt. Var där och såg det.

OS 2008 Carex bråkar igen i piaffen.

Favourit i Globen tror jag det var, kommer inte ihåg vilket år. Hästen blir istadig i piaffen.

Uppenbarligen har hon ju haft problem med den rörelsen på 3 hästar. Att då kommentera att hennes häst faktiskt piafferar kan jag väl få göra utan att jag behöver vara bättre än henne på att rida?

Med din syn så skulle ju kommentatorerna inte få säga ett ljud om någons ritt.

Ja, jag är både allvarlig och respektfull, både mot skribenterna på forumet och ryttarna på OS.
Dock kanske jag är ensam på detta forum om att tycka det är skillnad att glädja sig åt en fin piaff (om någon som tidigare haft problem med rörelsen), och de kommentarer som fällts här om OS-ryttarna och deras ritter.
Min tro är att ju skickligare man är själv, desto mindre benägen är man att uttrycka sig hånfullt om andra.
Jag tycker debatten blir mer stimulerande om den har en respektfull ton, i kombination med konstruktiva åsikter.

haha, jag kollar från norge nu. här påpekade kommentatorerna nyss att det är bra att titta på hästens alla tre gångarter om man nu ska köpa! herregud, går man i hästköpartankar bör man väl kanske ha koll på det ja..

Senast ändrad:

Nej jag tycker inte att det är ett försvar!
Dressyr handlar om lydnad och avspändhet.

Är en häst så laddad att den inte kan utföra sin uppgift så får man börja tänka om.

Är den inte laddad kanske den inte heller kan göra sina uppgifter, eftersom den inte är tillräckligt alert på hjälperna. En häst som är uppmärksam och blir rädd för sin omgivning är troligen väldigt känslig och marginalerna är små på den här nivån. Dessutom är hästarna i dag - även på den här nivån - relativt unga. Med lite mer rutin kanske den blir precis tillräckligt energisk och känslig för att göra allting perfekt utan att hoppa åt sidan!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka