OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Kl

Tyska sprehes piaff fick väldigt höga poäng. Jag tyckte den såg väldigt överdriven ut och var mest bara konstig som hästen hävde omkring med sin kropp, hur ska det se ut om det är en 10:a och denna var nära att få det? Gals piaff var ju typ perfekt (som jag tänker), och så otroligt annorlunda. Betyder det att jag i min idé om piaff är fel ute?

Gal fick väl 8,5 för sina första piaffer, på slutet var den ju allt för het. Kan tänka mig att de tyckte Desperados var mer igenom och lösgjord därav den högre poängen men jag är ju ingen dressyrdomare :)

De säger ju inte heller vilken domare som satte en 9 på ena piaffen, kan ju vara en som ser framifrån och inte ser att han triangulerade lite mycket.

Kul att man kan se poängen för varje domare på london2012.com samt vilken placering de har ekipagen på.

Desperados

K 75.957 3
E 81.383 1
H 81.383 1
C 77.447 3
M 80.638 1
B 77.447 2
F 79.574 1

Skiljer ju typ 5 % mellan domare K och domare E & H....

Förövrigt undrar jag om det är passfoton de publicerat på sidan.... alla ser ju helt bananas ut :D

Haha, jag reagerade också på att så många såg ut som att de fått mugshots eller något publicerade på sidan. :D

Men åh vad bra, då kan jag med gott samvete fortsätta heja mest på dem då. :D

Det jag nu skriver är inte endast ett svar på just denna kommentar av Tinnes ritt, utan även till en del andra inlägg här.
Jag är full av beundran för alla skickliga ryttare på detta forum. Själv tränar jag dressyr på (låg) hoppynivå, men för en riktigt bra tränare.
Jag är så nyfiken på var på världsrankingen ni ligger, kan ni skriva in och berätta?

Nog måste man få lov att kommentera eliten trots att man själv inte är av samma kaliber... Sen får man givetvis ta alla våra "amatörsåsikter" med en nypa salt men det vore väldigt trist om "vi" inte får tycka något.

Precis!

Och man kan vara duktig på att se vad som är bra utan att vara duktig på att rida. :)

Ta min mamma som exempel, hon kan inte mer än rida väldigt basic men efter att i alla år, vecka ut och vecka in, sett mig träna och tävla. Det har ridits för såväl svenska som internationella tränare och tävlats på hög nivå. Nog tusan har hon blivit väldigt duktig på att se när det är bra även om hon inte kan utföra det själv :)

Jag heter Adelinde och ligger etta på världsrankingen. Skriver lite på Buke nu innan jag ska rida fram.

Knapp.

Ngn blev lite svettig i kommentatorshytten när den skulle svara på en rollkürsfråga... :D

Fast det var väl ändå Åströms, inte Byströms kommentar? De tog ju upp det i alla fall, även om svaret nog kan klassas som otillfredsställande. :p

Absolut! Det är intressant att läsa åsikterna.
Men jag antar att om man uttrycker sig på ett sätt som innebär att man på något sätt värderar exempelvis OS-ryttarna på ett hånfullt sätt, så borde man besitta en högre ridförmåga själv. Dock är det ju inte säkert att man längre kan rida GP-nivå. Man kan ju t ex ha skadat sig så att man inte längre kan rida, utan istället tränar andra GP-ekipage.
Men vore det inte spännande att få veta skribenternas ranking?!
Sen är det nog ofta så att ju högre kunskap/färdighet man själv besitter, desto större respekt har man för svårigheten att prestera på toppnivå. Man känner så att säga till allt som kan gå snett.
Så de allra duktigaste kanske inte så ofta uttrycker sig hånfullt om de lägre presterande?

Jag säger som jag brukar (även om jag inte skrivit så mycket i den här tråden):
Man behöver inte vara en gris för att vara veterinär.

*kl*

Jag tror att portugisens hjälper i bytesserierna är dom mest osynliga jag nånsin sett!

...och det är klart att det är HALSEN som skiljer att rida PRE/Lusitano i jämförelse med ett traditionellt halvblod.

Ah det är en Glockhäst? Har inte sett Undercover (kan inte se sändningarna) men efter allt snack om Romanov i våras trodde jag han var tilltänkt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka