OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

Nu har rollkursdebatten uppmärksammats på ridsports hemsida och Lundholm uttalar sig ang Patrik.
Även FEI har kommmenterat st georgs foton.

"Det är ett foto taget i ett ögonblick."

Alltid. Skulle man komma med en lååååång ny film i superkvalité som är hur tydlig som helst så skulle det låta sådär.

Det sista jag skriver om detta!

Och just det du skriver är väldigt tråkigt att folk har den inställningen. Idag räcker det inte med en häst som kan lite av varje för att hålla sig i toppen! Idag behöver man en häst som både rör sig betydligt över medel och som har kapacitet för minst 145cm hoppning om inte mer..

En sista kommentar från mig om detta också. Givetvis måste hästen ha kapacitet för mer. Man tävlar knappast 125-klasser på en häst som klarar det men inte mer. Det inbjuder till onödiga fel och sänkt självförtroende för hsät och ryttare samt givetvis bara onödigt att åka och tävla på chans hela tiden.

I alla fall jag tävlar en klass snäppet under var hästen ligger i utbildning, just för att det ska vara ordentligt befäst, minimera risken för missförstånd och onödiga fel osv.

Med tanke på att det ingår tre moment i ft måste hästen givetvis vara bra på allt det. Gångarterna är givetvis en viktig del av det. Däremot är det sällan man har en GP-häst som dessutom kan hoppa både bana och terräng på den nivån. Inget ont i det, det är ju inte samma hästar som eftersöks i de olika grenarna.

"Det är ett foto taget i ett ögonblick."

Alltid. Skulle man komma med en lååååång ny film i superkvalité som är hur tydlig som helst så skulle det låta sådär.

Ja, det är ju liksom så fotografier fungerar... Det ska inte se ut så där i ett enda ögonblick :mad:

Nu är det även kommenterat ang varför de inte rider i de rätta OS-frackarna. De har inte hunnit tävla i dom och är därmed inte vana vid känslan av den nya fracken.

Ja och fy, fy och JÄTTEFY på Britterna som ändå ligger i topp trots att de inte rider så :cool:

Fast det gör dom, en del tränar ju tom för sjef. Carl och adepten rider ju rund och djup och sen har dom lite av samma ridteknik som sjef lär ut om jag fattat det rätt.

Men nu kom iallafall Steffen Peters och gjorde en fin klassisk ritt :)

Jag misstänkte att det ar nåt sånt faktiskt, det är förbaskat obekämt med nya kläder... speciellt kavajer! (har inte haft frack så det kan jag inte uttala mig om)

Om jag får vara lite taskig så var det ju jäkla skit att Peters gjorde en så fin ritt. Vi behöver ju lite tur och en bra ritt av Patrik nu för att gå vidare med laget.

Är det laddade hästar man vill ha i dressyren idag? Då tycker jag att man är på väg åt fel håll.

Ja, har du missat det? Inte nödvändigtvis spända, men gärna lite heta, framåt och uppmärksamma. Det är väldigt svårt att klara av de övergångar som krävs annars, och det är ju där många poäng kommer! En fälttävlanshäst behöver inte alls ha samma grad av lydnad, inte heller i dressyren, utan det är långa transportsträckor utan krav på jobbig piaff och passage. I terrängen och hoppningen kan de agera betydligt mer självständigt än dressyrhästen kan i grand prix. Och det ger nog i sig också en mer avspänd häst.

Nu är det även kommenterat ang varför de inte rider i de rätta OS-frackarna. De har inte hunnit tävla i dom och är därmed inte vana vid känslan av den nya fracken.
Har Britterna och Tyskarna hunnit tävla i sina tro? :angel: För där har väl alla haft "landslagsdressen" (har dock inte sett hela sändningen, men de bilder jag sett verkar iaf britterna alla haft likadana)

kl

saxat från ridsport om fler än jag har svårt att förstå räkningen.
"Nu ska vi försöka bringa klarhet i hur lagresultaten räknas ihop: samtliga tre lagryttares procent räknas och läggs ihop, för att sedan delas med tre. Man får då fram ett snitt som blir lagprocenten. De sju bästa lagen från idag går vidare till tisdag, då de rider Olympic Grand Prix Special. Då gör man likadant med lagens resultat där, och lägger samman den lagprocenten med dagens lagprocent för att få fram medaljörerna i lagtävlingen. Kristallklart?!"

Vilket blaha. OS-klassen rids i 125 o inte i svår hoppning som du VILL mena. O hästens gångarter- är helt klart framridna till ngt mer svår dressyr
än den naturliga gången i i FT lydnadsprogram- att hästen kan behärska sig på dressyrbana.
Dressyren är inte heller detsamma- när du skriver om att de ska vara lydiga o jämförs med AR-hästarnas piaff o passage. DET är ett HÅN!

Det finns ju de med väldigt låga straffpoäng i FT dressyren o de har mer kläm på vad det handlar om- MVS B dressyr

Tycker mest att ditt inlägg är osammanhängande förstår faktiskt inte riktigt vad du skriver för det är så rörigt. Det genomsyrar dessutom den där nedlåtande tonen mot just FT som många människor tyvärr har.

Hoppning i FT OS rids i 125cm grundomg och andra omg i 130cm! Jag har aldrig skrivit att det går i svår hoppning. Men det är väl klart att man måste ha en häst som har kapacitet för minst 145cm när många av hindren i terrängen ligger på just den höjden (risade hinder som i de flesta fall inte kan hoppas igenom) Eller du menar att man klarar sig på en 120cm häst!?

Dressyren idag är inte ett rent lydnadsprogram, det var det möjligen på 80-90 talet, men idag är det helt annorlunda med både sax, slutor, öppnor, byten och ökade och samlade rörelser i samtliga gångarter.

Och nej jag har inte jämfört dressyrhästarna (om det var dessa du menade??) med AR hästarna. Läs vad jag skriver innan du häver ur dig osammanhängande svar!

Att det finns många hästar som kan gå både piaff och passage utan att för den delen ha kapacitet att gå ett dressyr OS borde ju inte vara så svårt att förstå men det gör dem inte för den delen mindre utbildade än de som gör det!

Och de allra flesta har idag låga straffpoäng i FT dressyren

oj, patric såg sur ut efter besöket av stewardsen?

nej det blir inga medaljer för sverige i detta os i dressyr..

Oj vilka poäng trots alla de små missarna! Jag trodde det var helt kört för minsta möjliga chans till invididuell medalj om Scandic ska gå så där...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka