OS-dressyren

Sv: OS-dressyren

kl

saxat från ridsport om fler än jag har svårt att förstå räkningen.
"Nu ska vi försöka bringa klarhet i hur lagresultaten räknas ihop: samtliga tre lagryttares procent räknas och läggs ihop, för att sedan delas med tre. Man får då fram ett snitt som blir lagprocenten. De sju bästa lagen från idag går vidare till tisdag, då de rider Olympic Grand Prix Special. Då gör man likadant med lagens resultat där, och lägger samman den lagprocenten med dagens lagprocent för att få fram medaljörerna i lagtävlingen. Kristallklart?!"

Det var väl fullt logiskt?

Har Britterna och Tyskarna hunnit tävla i sina tro? :angel: För där har väl alla haft "landslagsdressen" (har dock inte sett hela sändningen, men de bilder jag sett verkar iaf britterna alla haft likadana)

Jo, men den fracken Charlotte hade har hon tävlat i innan också. Eller iaf en likadan:).

*kl*

Säga vad man vill, men jag tycker inte att Scandic ser lika bra ut som förra året.

Att det finns många hästar som kan gå både piaff och passage utan att för den delen ha kapacitet att gå ett dressyr OS borde ju inte vara så svårt att förstå men det gör dem inte för den delen mindre utbildade än de som gör det!

Vad menar du med det? Självklart hänger kvaliteten på rörelserna mycket ihop med hur väl hästen är utbildad?

Var nog besvikelse över missarna, man hörde att han sa "så har han ALDRIG gjort förut" till hästskötaren (eller in det var innan istället för förut).

Jo, men den fracken Charlotte hade har hon tävlat i innan också. Eller iaf en likadan:).

*kl*

Säga vad man vill, men jag tycker inte att Scandic ser lika bra ut som förra året.

Nä jag fortsätter vidhålla att han skulle ha ridit Toy Story istället, men men...
sen är jag nog lite färgad av rollkur-bilderna också men jag kan inte låta bli att störa mig på hans sits. Det är ett fasligt gungande i bytena bland annat... (som vanligt)

Fast det gör dom, en del tränar ju tom för sjef. Carl och adepten rider ju rund och djup och sen har dom lite av samma ridteknik som sjef lär ut om jag fattat det rätt.

Men nu kom iallafall Steffen Peters och gjorde en fin klassisk ritt :)

Ravel är fantastiskt fin fortfarande.

Carl tränar för Anne van Olst och Erik Theilgaard

Charlotte tränar för Carl

Laura för Wilfried Bechtolsheimer

Vet inte vilka tyskarna tränar för. Kan iofs tycka att det är viss skillnad på djup och rund och HF. HF känns som djup och rund 2.0 typ.

Har iallafall inte sett sådana bilder som finns på holländarna på varken de britter eller de tyskar som är med i OS. Men ska ärligt säga att jag inte letat heller :D

Ja, har du missat det? Inte nödvändigtvis spända, men gärna lite heta, framåt och uppmärksamma. Det är väldigt svårt att klara av de övergångar som krävs annars, och det är ju där många poäng kommer! En fälttävlanshäst behöver inte alls ha samma grad av lydnad, inte heller i dressyren, utan det är långa transportsträckor utan krav på jobbig piaff och passage. I terrängen och hoppningen kan de agera betydligt mer självständigt än dressyrhästen kan i grand prix. Och det ger nog i sig också en mer avspänd häst.

Jag jämför inte fälttävlanshästar nu, så släpp det!

Sedan så kanske du borde läsa på lite om fälttävlan om du anser att de inte behöver lydnad :eek:

Jag tycker att dressyrhästarna gått från avspända till spända överlag och jag ser det inte som en positiv utveckling, snarare tvärtom!

Det har ju att göra med att domarna i flera år har premierat viss spänning och "elektricitet" framför avspändhet och lösgjordhet. Därav att det är så mycket nerv nu men jag tycker det börjar ändra på sig igen.

Kolla bara på Valegro, Uthopia, Desperados och Damon Hill.

Förr i tiden hade man alltid prisutdelning på sin egna häst men nu förtiden vågar ju typ ingen rida sin häst på ärevarv längre.

Vad menar du med det? Självklart hänger kvaliteten på rörelserna mycket ihop med hur väl hästen är utbildad?

Jamen ge dig. Det gör de väl absolut inte. Alla hästar har ju inte världsmästargångarter men kan ju mycket väl göra alla rörelser som bara finns..

En hopphäst behöver inte ha kapacitet för att kunna vara väl utbildad i hoppning!

Himla kul att vi iaf kvalade till Specialen på tisdag! Var faktiskt lite orolig efter Minnas ritt och sen när Scandic spökade...

Har dessutom tagit ledig både tis och tors nästa vecka så att jag ska kunna kolla:D!

Själv rider jag just nu på LB/LA nivå på min femåring så jag har väl inte tillräckligt skicklig ännu för att hålla käften när jag tycker något är fel/dåligt.

:bow::bow:

Dessutom har jag samma upplevelse som Hiddeous, utåt sett är alla diplomatiska men inom kretsen låter det väldigt annorlunda.

ja jösses de drar verkligen på för fulla muggar med rubriken.. i texten sedan står det att han inte är anklagad för något, snygg journalistik... :angel:

Det har ju att göra med att domarna i flera år har premierat viss spänning och "elektricitet" framför avspändhet och lösgjordhet. Därav att det är så mycket nerv nu men jag tycker det börjar ändra på sig igen.

Kolla bara på Valegro, Uthopia, Desperados och Damon Hill.

Förr i tiden hade man alltid prisutdelning på sin egna häst men nu förtiden vågar ju typ ingen rida sin häst på ärevarv längre.

Ja det är bra om det vänder.

Tycker att det ger en extra dimension till dressyren nuförtiden att ryttaren är tvungen att anpassa sig till hur nerven ser ut för dagen, det är inte bara att driva igenom sina hjälper. De flesta av dessa hästar är nog betydligt mer jämna hemma men det klart att både med och utan avsikt lägger man på lite extra på tävling..? Ibland blir det vinst, ibland slår det över och blir pannkaka.

Himla kul att vi iaf kvalade till Specialen på tisdag! Var faktiskt lite orolig efter Minnas ritt och sen när Scandic spökade...

Har dessutom tagit ledig både tis och tors nästa vecka så att jag ska kunna kolla:D!

Jag med! :D

Har semester hela veckan så jag kan kolla dressyren/hoppningen och hinna med hästen. Perfekt uppvärming inför min egna start i LB:2 på fredag :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Regntäcke
  • Guldfasanerna
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

• Nyårsafton i stallet - 2025
  • Födda -21
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka