OS 2008, Dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: OS 2008, Dressyr

Så klart att man blir förbannad men menar bara tt hon verkligen var störd över det inträffade, fio får det att låta som att det inte var någonting riktigt "farligt".
Besviken var snälla ord ;) skulle mer säga just arg/förbannad i Tinnes fall efter dem TV bilderna :p
Tinne är ju normalt en tolerant person. Jag förstår att hon blev besviken. Det är ju inte en vanlig GP-tävling precis. Har riskerat med färd över halva jordklotet o sen tar det slut- efter en klass.
Tror att hon hade lyckats att gå till semi. vi får se hur de rider idag.

Senast ändrad:

Så klart att man blir förbannad men menar bara tt hon verkligen var störd över det inträffade, fio får det att låta som att det inte var någonting riktigt "farligt".
Besviken var snälla ord ;) skulle mer säga just arg/förbannad i Tinnes fall efter dem TV bilderna :p

Ja, hon verkade verkligen arg.

"Ilona (eller vad skötaren nu hette), tar du honom?! TAR du honom?! GÅ!"

Jag förstår att Sverige lägger in en protest för är ju brukligt men att skylla hela ritten på en sådan sak tycker jag bara är pinsamt.

Det är ingen av de inblandade som har skyllt hela rittens poäng på det som hände, särskilt inte Tinne som snarare har uttryckt tvärtemot. Det görs ju mer för att det inte är rättvisa förhållanden, något som inte ska behöva hända. Om det blåser/regnar etc är ju saker som ingen kan råda över, men man måste ju ändå kunna kräva att en OS-domare inte stör ekipagen.

Jag menar att man MÅSTE i ett OS vara så mentalt förberedd att man direkt rider vidare. Det är ingen semester dom är på...

I Aten råkade några hoppryttare ut för att hindren höll på att blåsa ner under deras ritter, hur kommer det sig att dom klarar av det?
Där kan man snacka om störande moment att du inte vet om hindret står upprätt när du kommer fram.

Här hände det i början av ritten och det skall inte mentalt påverka henne i flera flera minuter senare DÅ är man inte mentalt förberedd för ett OS.

Sen fattar jag väl oxå att hon är fly förbannad

Det skriver jag under på.

Då var det väl bra att ingenting hände den gången. Jag förstår fortfarande inte varför du anser att man inte kan få lämna in en protest när en domare rasar av stolen mitt framför hästen, och ber om ursäkt för det.
Dressyr är ju uppenbarligen en sport där de tävlande är lättstörda, som t.ex. 100 m sprint där de aktiva kan hindra ett lopp från att starta om de störs av någonting.

Om inte annat är det väl bra att det lämnas in en protest så att domarna är mer noggranna framöver för att inte ramla av stolar och liknande...

Då har du inte läst mina inlägg, Det ÄR brukligt att Sverige lämnar in en protest för en sådan sak och det förstår jag men att skylla hela ritten på vad som hände DET förstår jag inte.

Jag undrar vad det är som tävlas idag. Alltså, är det kur eller ett program, musik?? Jag kan ingenting om sånt så om nån vill vara vänlig och förklara. Jag menar, igår red de runt - förvisso kul men det är ännu roligare och se när de komponerar ihop egna program med musik. När visas det?? mvh

:confused:

Tja, om Briar har stressat upp sig över flaggor som slår, så är jag inte förvånad över att avramlande folk kan störa en annan häst...

Var det inte Ulla H.´s häst som oxå fick friliret när de stängde bakom i ett OS?

Var ngt besviken på Kittel. Förstår förvisso att han inte ville rida på mer än säkerhet, men lite mer energi hade jag velat se:angel:

Senast ändrad:

Det är ingen av de inblandade som har skyllt hela rittens poäng på det som hände, särskilt inte Tinne som snarare har uttryckt tvärtemot. Det görs ju mer för att det inte är rättvisa förhållanden, något som inte ska behöva hända. Om det blåser/regnar etc är ju saker som ingen kan råda över, men man måste ju ändå kunna kräva att en OS-domare inte stör ekipagen.

Nä men tack! Blev riktigt orolig. För vad man läser i media (och här) så står det ju överallt att det bara är pga att domaren trillade av stolen som ritten blev så dålig.

Vilken tur att vi har dig
:bow:

Då har du inte läst mina inlägg, Det ÄR brukligt att Sverige lämnar in en protest för en sådan sak och det förstår jag men att skylla hela ritten på vad som hände DET förstår jag inte.

OK. Det jag kan tänka mig händer i en sådan situation är dock att incidenten stör inledningen av programmet, varefter ryttaren kanske försöker kompensera genom att rida upp resten av programmet, och ändrar något lite i sin ridstil, vilket stör hästen. Cirkelproblematik.

Har någon för övrigt från svensk del skyllt hela ritten på vad som hände? Skulle det inte räcka att första halvan (tex) av ritten stördes för att man skulle vilja klaga?

Var det inte Ulla H.´s häst som oxå fick friliret när de stängde bakom i ett OS?

Ingen aning, (jag följer bara dressyr under OS i princip skall erkännas). Dock verkar ju dressyrhästar vara rätt "på tårna", vilket kanske på ett sätt är rimligt om de ska kunna visa upp sig och vara explosiva.

Som jag ser det är regn och blåst och annat väder någonting som är yttre omständigheter som man inte kan skylla på, men däremot bör funktionärsmisstag påpekas.

Tinne är ju normalt en tolerant person. Jag förstår att hon blev besviken. Det är ju inte en vanlig GP-tävling precis. Har riskerat med färd över halva jordklotet o sen tar det slut- efter en klass.
Tror att hon hade lyckats att gå till semi. vi får se hur de rider idag.

Nåja jag minns i ett EM med den där Cortez avkomman hon hade , den stod på bakbenen i piaffen och förklaringen till det var att dom dammsög arenan dagen innan när hon red därinne och att dammsugaren hade slagit emot kanten precis när hon red förbi och det kom hästen ihåg :crazy:

VM-02 i Jerez så var det en fluga som hade irriterat.

Så nej jag har hört för många märkliga ursäkter från denna människa så jag är inte ett dugg förvånad ärligt talat :cool:

Nä men tack! Blev riktigt orolig. För vad man läser i media (och här) så står det ju överallt att det bara är pga att domaren trillade av stolen som ritten blev så dålig.

Vilken tur att vi har dig
:bow:

Är du förvånad..? :angel:

Är det ingen som kommer ihåg när Dante blev skrämd av en kamerablixt i VM-90? Efter det fick de inte stå så nära banan.

men på den tiden var det ingen som vågade/ behövde öka på max:D

"- Han kändes så fin innan, sade Tinne Vilhelmson-Silfvén.
Sedan blev han liksom seg, något som inte går att skylla på domaren."

Citat från gp.

OK. Det jag kan tänka mig händer i en sådan situation är dock att incidenten stör inledningen av programmet, varefter ryttaren kanske försöker kompensera genom att rida upp resten av programmet, och ändrar något lite i sin ridstil, vilket stör hästen. Cirkelproblematik.

Har någon för övrigt från svensk del skyllt hela ritten på vad som hände? Skulle det inte räcka att första halvan (tex) av ritten stördes för att man skulle vilja klaga?

Ulla Salzgeber fick i Sidney OS i sin omritt börja ifrån skritten och rida om därifrån då det var där hennes problem uppstod. Här hände det i början av programmet så jag vet inte riktigt vad som skulle kunna kompenseras upp , egentligen efter halt och hälsning och första ökade traven.
Skulle hon får rida om hela programmet och få mkt bättre poäng säg 70% kommer det säkerligen fler protester. Då nu när Holland är borta har faktiskt Sverige chans till medalj om Brink rider som han brukar

Nåja jag minns i ett EM med den där Cortez avkomman hon hade , den stod på bakbenen i piaffen och förklaringen till det var att dom dammsög arenan dagen innan när hon red därinne och att dammsugaren hade slagit emot kanten precis när hon red förbi och det kom hästen ihåg :crazy:

VM-02 i Jerez så var det en fluga som hade irriterat.

Så nej jag har hört för många märkliga ursäkter från denna människa så jag är inte ett dugg förvånad ärligt talat :cool:
Oj då:crazy:
Den här tål ju inte heller att pressas i piaffen.

tror faktiskt på en sadelåterförsäljare som menar att de blir klämda när de ska piffas av dt märket.
Mickey hade ju ridits med ett annat märke i alla år.

Är det ingen som kommer ihåg när Dante blev skrämd av en kamerablixt i VM-90? Efter det fick de inte stå så nära banan.

men på den tiden var det ingen som vågade/ behövde öka på max:D

Det var någon häst (tysk) troligtvis Rusty som blev skrämd av en kameraman (tv) som stod mellan domarkurerna men faktiskt så sa dom då att skall sporten ha mediabevakning får ryttarna stå ut med det och det är väl helt rätt :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 111
Senast: Rumpnissen
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fler och fler OS-lag i dressyr presenteras nu, bland annat Storbritannien och Nederländernas lag är klara för Paris.
Svar
0
· Visningar
120
Senast: Gunnar
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 016
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hon var reserv i OS-laget, men nu slog Maria von Essen till med en tredjeplats i kür när världscupen i dressyr drog i gång i Herning...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V