OS-guldmedaljören Charlotte Dujardin stängs av

Status
Stängd för vidare inlägg.
Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet.
Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska piskade sin häst.
På meritlistan finns OS-guld i dressyr individuellt och lag i London 2012 samt individuellt i Rio de Janeiro 2016.

Fast det du själv skrev var också fel, att det är en ny regel att spöet inte får användas för att bestraffa hästen. Det är det inte. Så lite dumt att klaga på andra när man själv inte är helt klar över vad som gällt och i synnerhet om det nu är en ny regel.

Sen har spö använts även inom annan hästsport, reglerna har skärpts de senaste åren men det var tillåtet då för fyra år sedan och det är något att ha med sig när man bedömer Dujardin.
Det har vad jag vet aldrig varit tillåtet att mata på 20 slag med en långpisk i någon disciplin, så jag dömer CD utifrån hennes egna handlingar.

Såg en hoppning på tvn där ryttaren innan start petade till hästen med spöet flera gånger i rad. Jag fick dåliga vibbar. Varför göra så …? Får den pisk hemma vid träning så ryttaren bara påminner lite med spöet innan start på tävling … :(

• Ledsen
Reactions: Sel
Det har vad jag vet aldrig varit tillåtet att mata på 20 slag med en långpisk i någon disciplin, så jag dömer CD utifrån hennes egna handlingar.
Min poäng var att det har varit accepterat att använda spöet för att slå hästen och att jag tror att hon är långt ifrån ensam om att ha gjort det bland eliten.

Jag ser ändå grader i helvetet och rusar inte till försvar av misshandel som du gör.
Du får ju ge dig, det är snarast du som försvarar de som använt spöet på hästen och kommit undan med det. Att se det Dujardin gjorde som något unikt är att försöka dölja ett långt större problem än att en enskild ryttare går över gränsen för det accepterade.

Du får ju ge dig, det är snarast du som försvarar de som använt spöet på hästen och kommit undan med det. Att se det Dujardin gjorde som något unikt är att försöka dölja ett långt större problem än att en enskild ryttare går över gränsen för det accepterade.
Var har jag försvarat misshandel? Hon är inte unik på något vis och är med rätta avstängd. Att spöa en häst är misshandel och att du försvarar henne med din whataboutism är på samma låga nivå.

Var har jag försvarat misshandel? Hon är inte unik på något vis och är med rätta avstängd. Att spöa en häst är misshandel och att du försvarar henne med din whataboutism är på samma låga nivå.
Jag har inte försvarat henne på något sätt. Men utan att inse att det har varit och delvis fortfarande är accepterat att använda spö på en häst, utan det blir klippet med hennes träning omöjlig att förstå. Det här är inget hon gjorde i smyg bakom stängda dörrar utan under en filmad träning med en elev, om hon där haft en tanke på att det skulle kunna göra att hon stängdes av om det kom ut hade hon aldrig gjort det så öppet.

Sist på bollen och inser att diskussionen tagit andra spår men måste bara få ur mig det:

ÄR INTE ETT ÅRS AVSTÄNGNING LÖJLIG LITE???!!!!

Det är ju enbart ett spel för galleriet. Visa att man visst markerar, men knappt. Förmodligen känner sig FEI tvingad för CD blivit känd även utanför hästkretsar och att hennes agerade går emot allt hon sagt sig stå för tidigare (och att hon blivit väldigt populär pga sina tidigare approach).

Och jodå, jag tycker att alla andra har fått allt för låga straff också och är helt övertygad om att kön är en avgörande faktor i ekvationen. Kön spelar (nästan) alltid roll, även om vi inte vill det.

• Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film. – Jag...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
8 139
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar