Jag och några andra R+ tränare pratade just om det här idag, att folk har den här uppfattningen om oss, som givetvis inte är sann överhuvudtaget (det är anledningen till att det inte sägs rakt ut... för det tänks inte ens), och vi har en teori som baserar sig på hur debatten går idag. Det är ju mycket välfärdsdebatter, precis som i den här tråden, och där är det högt tonläge ganska ofta. Vi ställer liksom R+ mot blå tungor och pisk. Så klart vill vi som använder belöningsbaserad träning se vår träning mycket hellre då!
Däremot pratas det väldigt sällan offentligt om "vardagsfolket". Trevlig, vanlig, lättnadsbaserad träning av vanliga, trevliga hästar, alltifrån lättklass tävling (eller högre) till skogsmullar, där hästarna har det jättebra. Ingen som jag känner i min belöningsbaserade krets har minsta agg mot den här typen av träning och ridning. Vi väljer i och för sig att göra på ett annat sätt eftersom vi tycker det är bättre (om vi tyckte det var sämre hade vi ju inte valt den, det tycker jag kan få vara okej ändå) men vi har aldrig kritik mot hur väl hanterade och skötta hästar tränas lättnadsbaserat. De hästarna har det ju bra.
Men just de där höga tonlägena i välfärdsdebatten gör ju att det blir polariserat väldigt lätt. Jag tycker dock att man kan prata med oss som faktiskt tränar belöningsbaserat och se om vi verkligen är som du tror. Jag har nämligen aldrig träffat någon som anser sig perfekt, snarare är vi de mest självkritiska personer jag har mött... vi har en tendens att vara rejält mycket hårdare mot oss själva än mot någon annan! Och självklart gör vi misstag i vår träning och klantar till det etc. Det är något som inom kretsen av belöningsbaserade tränare pratas om hur mycket som helst. Vi pratar dock aldrig vad jag har upplevt om vanliga traditionella hästägare och ryttare på minsta nedlåtande vis, ever. Så jag tror inte någon behöver vara så bekymrad över att vi sitter och är kritiska speciellt mycket, såvida vi inte då pratar om den typen av hästmisshandel som alla i den här tråden känns väldigt eniga om att den måste upphöra.