Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Eh nej, faktiskt inte alls.

Jag menar att för att det ska vara ridning så måste man rida programmet i en interaktion med hästen, där båda kan kommunicera med den andre att påverka piaffen medan den sker tex.

Inte sitta på en häst som gör en piaff, tex man sätter en femåring på en häst, femåringen säger -Piaff och så gör hästen en piaff. Det är ju inte ridning, det är ett trick.

Jag är helt övertygad om att det finns människor som skulle kunna lära en häst att gå igenom ett program utan ryttare, på ett kommando. Men det vore ju inte ridning.
Varför skulle man inte kunna göra det efter att man har klickat in hästen menar du?

Det var ju jättelätt, alla tidningarna visade ju prov på det. De pratade bildmanipulation tills folk inte trodde bilderna visade rätt och ville visa sig källkritiska. Trots att väl FEI sedan fick in originalen och det visade sig vara helt korrekt. Så det blev bortspelat och för luddigt. Om FEI hade varit det minsta smarta skulle de ge gigantiska oerhört diskreta utskällningar för blåa tungor och se till att domare diskret dömde ned all sådan tygelhållning så att de tungorna alddrig kom över 30 på en resultatlista. För det finns nog ingenting som hotar dressyren så i grunden som de blå tungorna. Eftersom det sker inne på själva banan och belönas.
Fast det är ju fortfarande inte ryttarna som förklarar bort dem utan alla runtomkring.

Varför skulle man inte kunna göra det efter att man har klickat in hästen menar du?
Beskrivningen du gav var ju att man klickade in hästen i piaff och sedan sitter på den och den gör piaff på inlärt kommando? Jag uppfattade diskussionen så som den fördes, kanske felaktigt, som att man sedan sitter på den barbacka utan tygel och den gör en viss inlärd typ av piaff.

Jag antar att man faktiskt ganska utan problem kan klicka in den på att göra hela dressyrprogrammet klart och sedan få morötter när den gått ut. Varför ska man ha en ryttare på?

Fast det är ju fortfarande inte ryttarna som förklarar bort dem utan alla runtomkring.
De behövde ju knappt?
De hann väl inte förklara bort det? innan någon annan hade gjort det.
Långt efter:
https://www.dn.se/sport/kittel-om-omstridda-bilden-fick-ingen-varning/

– Om jag ska berätta exakt hur det var kallade de in mig på ett trevligt samtal där jag fick se ett foto – jag tror att det var det samma som sedan publicerades men det är en spekulation från min sida. Jag fick frågan ”vad kan vi göra för att förbättra det här”. Jag svarade hur jag tänkte kring det, och sedan var det färdigt.

– När det kommer upp en bild som visar något tvivelaktigt är det som visas inget som jag som ryttare är glad över, utan något som jag då försöker jobba vidare med för att förbättra.

– I och med att jag sitter på hästryggen och rider ser jag inte vad som händer i hästens mun utan måste lita på att de som ser mig rida – domare, stewards (utbildad funktionär) och så vidare – säger till. Under hela OS hade vi en steward i varje hörn på varje framridningsbana, så vi var extremt bevakade. Trots det var det inte en enda som sa något till mig.

Nej men precis, de behöver inte bortförklara för det ses som helt okej. Om det skulle börja ifrågasättas så skulle det inte vara lätt alls.
Det är alltså inte lätt att bortförklara det är bara ingen som ställer frågan.
Grejen är väl det att det är väldigt lätt för en lekman att förstå att man inte kan slå den med en pinne.

Dessutom är de som ifrågasätter uppdelade i många läger.

Dels de som menar att domarna inte borde ge poäng när folk drar hårt i ett snöre.

Dels de som menar att om man bara slutar ha husdjur är man av med problemet.

Senast ändrad:
Beskrivningen du gav var ju att man klickade in hästen i piaff och sedan sitter på den och den gör piaff på inlärt kommando? Jag uppfattade diskussionen så som den fördes, kanske felaktigt, som att man sedan sitter på den barbacka utan tygel och den gör en viss inlärd typ av piaff.

Jag antar att man faktiskt ganska utan problem kan klicka in den på att göra hela dressyrprogrammet klart och sedan få morötter när den gått ut. Varför ska man ha en ryttare på?
Det finns inget som säger att man inte kan "rida" rörelsen sedan bara för att man har klickat under inlärningen (Förutsätter nu att man inte behöver använda aversiva metoder för att det ska få kallas ridning). Man gör ju precis samma sak med tömkörning, longering och mycket annat, lär in skritt, trav, galopp, stopp med rösten och sedan tar med det upp på ryggen för att där ta hjälp av rösthjälpen och så småningom ta bort den. Förutom att själva grundinlärningen oftast består av negativ förstärkning.

Att piaff lärs in från marken, eller åtminstone med en person på marken också är väl ändå det vanligaste även i "vanlig" ridning?

Givetvis kan man göra enligt ditt nedre stycke också, om man nu vill det. En del vill det. Andra vill inte det. Det är ju valfritt.

Det finns inget som säger att man inte kan "rida" rörelsen sedan bara för att man har klickat under inlärningen (Förutsätter nu att man inte behöver använda aversiva metoder för att det ska få kallas ridning). Man gör ju precis samma sak med tömkörning, longering och mycket annat, lär in skritt, trav, galopp, stopp med rösten och sedan tar med det upp på ryggen för att där ta hjälp av rösthjälpen och så småningom ta bort den. Förutom att själva grundinlärningen oftast består av negativ förstärkning.

Att piaff lärs in från marken, eller åtminstone med en person på marken också är väl ändå det vanligaste även i "vanlig" ridning?

Givetvis kan man göra enligt ditt nedre stycke också, om man nu vill det. En del vill det. Andra vill inte det. Det är ju valfritt.
Men hur "rider" man då? (det är dina "")

(jag vet för lite om dressyr men jag har nog varit lite besviken när jag fick reda på att man lärde in piaff som ett trick från marken i allmänhet istället för som en ökad samling.)

Jag tänker envist hävda att om man gör enligt mitt nedre stycke är det inte ridning.

Men hur "rider" man då? (det är dina "")

(jag vet för lite om dressyr men jag har nog varit lite besviken när jag fick reda på att man lärde in piaff som ett trick från marken i allmänhet istället för som en ökad samling.)
Typ på samma sätt som annars, generellt mer fler pauser, (för att ge belöning) och utan att någonsin eskalera eller förlänga trycket. Utifrån ser det likadant ut (förutom ev blåatungor och div annat otyg).

Varför är du besviken över det? Samlingen är väl samma oavsett? Skillnaden är övergången givetvis, som är nog så svår, men kan man ta isär rörelsen, renodla och förfina varje del för sig så blir det nog lättare för inlärningen för hästen. Att man liksom ser övergången som en egen rörelse. Är du med på hur jag menar? Och så binder man ihop det när varje del är befäst.

Typ på samma sätt som annars, generellt mer fler pauser, (för att ge belöning) och utan att någonsin eskalera eller förlänga trycket. Utifrån ser det likadant ut (förutom ev blåatungor och div annat otyg).
Fast om du menar då att man rider med de vanliga typen av tryck och eftergift i essens? Men helt enkelt bara inte ber en gång till när hästen inte gör som man ber den, eller förklarar hur man menar när den inte förstod, utan då blir det helt enkelt inte en rörelse/byte av gångart/en avsaktning. Vad hände då med utan tyglar och sadel delen som väl var i starten på den här delen av diskussionstråden?

Varför är du besviken över det? Samlingen är väl samma oavsett? Skillnaden är övergången givetvis, som är nog så svår, men kan man ta isär rörelsen, renodla och förfina varje del för sig så blir det nog lättare för inlärningen för hästen. Att man liksom ser övergången som en egen rörelse. Är du med på hur jag menar? Och så binder man ihop det när varje del är befäst.

De exempel jag sett fokuserar på att lyfta hovarna i ordning inte på att ha en samling, iofs utan ryttare spelar det ju ingen roll såklart.

Dessutom är det ju fullt möjligt att rida in och rida med "vanlig" ridning utan ha blåa tungor, olycklig häst, eller liknande. Det är ju till och med så som det ska vara.

Vore ju dumt att förlora det i diskussionen.

Att det är full möjligt att rida en dressyrhäst i ett GP program på ett kandar, i en sadel, utan att dra i tyglarna eller leverera blå tungor.

Förhoppningsvis även om den är "talangfull" "ny" dressyrhästtyp och går det inte så är ju talangfull fel ord på djuret.

Fast om du menar då att man rider med de vanliga typen av tryck och eftergift i essens? Men helt enkelt bara inte ber en gång till när hästen inte gör som man ber den, eller förklarar hur man menar när den inte förstod, utan då blir det helt enkelt inte en rörelse/byte av gångart/en avsaktning. Vad hände då med utan tyglar och sadel delen som väl var i starten på den här delen av diskussionstråden?

De exempel jag sett fokuserar på att lyfta hovarna i ordning inte på att ha en samling, iofs utan ryttare spelar det ju ingen roll såklart.
Mja, tryck och eftergift är lite annorlunda. Man släpper trycket först när hästen gör det man vill, man släpper det obehagliga när hästen gör rätt helt enkelt. Med positiv förstärkning så ska det dels aldrig vara obehagligt, och man ger det mer som en signal och släpper direkt, oavsett om hästen gör det man vill eller inte. Hur den här signalen ser ut spelar inte så stor roll. Den kan se exakt likadan ut som när man rider med negativ förstärkning eller så kan det vara att man petar hästen på örat, bara fantasin sätter gränsen här. Väldigt många använder dock de hjälperna de har använt hela sina liv redan, som härstammar från den negativa förstärkningen.

Jag vet dock väldigt många ryttare som redan rider så, ger hjälpen, släpper direkt, håller inte kvar trycket, eskalerar inte trycket osv men som ändå inte håller på med positiv förstärkning.

Det hela är egentligen alldeles för komplicerat för att ta såhär, det är som att jag ska förklara "hur man rider" när man rider med negativ förstärkning lite snabbt och så ska du förstå HELA systemet efter 4-5 meningar. Det säger sig självt att det liksom inte riktigt går :p

Grundskillnaden är hur man har lärt in det har man använt en metod som bygger på att hästen vill undvika något, eller har man använt en metod som gör att hästen söker belöningen? Skillnaden för hästen är givetvis enorm, även om det kan se precis likadant ut för en som står och tittar utifrån när själva utbildningen är "klar".

Mja, tryck och eftergift är lite annorlunda. Man släpper trycket först när hästen gör det man vill, man släpper det obehagliga när hästen gör rätt helt enkelt. Med positiv förstärkning så ska det dels aldrig vara obehagligt, och man ger det mer som en signal och släpper direkt, oavsett om hästen gör det man vill eller inte. Hur den här signalen ser ut spelar inte så stor roll. Den kan se exakt likadan ut som när man rider med negativ förstärkning eller så kan det vara att man petar hästen på örat, bara fantasin sätter gränsen här. Väldigt många använder dock de hjälperna de har använt hela sina liv redan, som härstammar från den negativa förstärkningen.

Jag vet dock väldigt många ryttare som redan rider så, ger hjälpen, släpper direkt, håller inte kvar trycket, eskalerar inte trycket osv men som ändå inte håller på med positiv förstärkning.

Det hela är egentligen alldeles för komplicerat för att ta såhär, det är som att jag ska förklara "hur man rider" när man rider med negativ förstärkning lite snabbt och så ska du förstå HELA systemet efter 4-5 meningar. Det säger sig självt att det liksom inte riktigt går :p

Grundskillnaden är hur man har lärt in det har man använt en metod som bygger på att hästen vill undvika något, eller har man använt en metod som gör att hästen söker belöningen? Skillnaden för hästen är givetvis enorm, även om det kan se precis likadant ut för en som står och tittar utifrån när själva utbildningen är "klar".

Det har väl blivit OT här kanske men vilken bra förklaring! :)

Jag tänker mer att jag inte håller med om att de flesta signaler en ryttare ger är obehagliga. Eller att folk håller i dem tills den ger effekt. Utan att flertalet gör precis som du, kommunicerar, men du kallar det signal.

Om samma skänkeltryck kallas signal när ett system gör det och obehagligt tryck när ett annat gör det blir det lite konstigt.

Vet att vi hade den där diskussionen med en etolog på en teorilektion för ngn halvår sedan. Ingen i vår ridgrupp höll med om att man körde ett ihållande tryck som släppte när hästen gjorde "rätt". Jag tror nog ingen rider så egentligen.
(drar i tyglarna tills hästen stannar eller klämmer hårdare och hårdare med benen tills hästen går är inget som brukar funka.)

Och för att bygga vidare. När jag sett inridning av unghäst har jag inte sett den här -hästen försöker komma undan ett obehag träningen du pratar med.

Jag har sett en positiv situation av intresserade positiva individer som försöker förstå vad varandra menar och blir glad när det förstods rätt och morötter var involverade. Men det var vanlig inridning.

Nästan som om unghästen fick ut någonting av och vara intresserad av att interagera och engagera i aktivitet i tio till 20 minuter någon gång ibland.

Jag kapar en liten bit av ditt inlägg, för just detta känner jag igen mig själv i. Ge en hjälp, kolla vilken respons jag får men inte förstärka eller bestraffa eller liknande om det blev nåt annat än jag tänkt… beröm om det blev rätt men finns gånger det helt enkelt inte blev min respons alls utan bara att jag fick en reaktion (eller inte) och funderar på hur det kan användas 😅

Men VAD kallar man detta?
Det är inte negativ förstärkning, och inte positiv förstärkning… är det någon förklaringsmodell alls eller bara ett ”trial and error” där man inte säkert kommer nå ett önskat resultat?

Jag kapar en liten bit av ditt inlägg, för just detta känner jag igen mig själv i. Ge en hjälp, kolla vilken respons jag får men inte förstärka eller bestraffa eller liknande om det blev nåt annat än jag tänkt… beröm om det blev rätt men finns gånger det helt enkelt inte blev min respons alls utan bara att jag fick en reaktion (eller inte) och funderar på hur det kan användas 😅

Men VAD kallar man detta?
Det är inte negativ förstärkning, och inte positiv förstärkning… är det någon förklaringsmodell alls eller bara ett ”trial and error” där man inte säkert kommer nå ett önskat resultat?
Det blir troligen någon form av negativ förstärkning ändå, eftersom 1 hästen är inlärd med det och förväntar sig det 2 Du troligen gör hjälpen igen om hästen inte gör det du vill första gången. Rent begreppsmässigt alltså.

Jag har nördat ner mig alldeles för lite i sådana här saker, så det är fullt möjligt att jag tänker fel.

Det blir troligen någon form av negativ förstärkning ändå, eftersom 1 hästen är inlärd med det och förväntar sig det 2 Du troligen gör hjälpen igen om hästen inte gör det du vill första gången. Rent begreppsmässigt alltså.

Jag har nördat ner mig alldeles för lite i sådana här saker, så det är fullt möjligt att jag tänker fel.
I just mitt (teoretiska) fall gör jag antagligen något annat nästa gång för att se vad som händer då 😎 eller möjligen samma hjälp/instruktion men ur ett annat läge. Det är väldigt mycket ”trial and error” och svaret är kanske mer att jag inte tränar systematiskt utan testar saker?
Lite likt shapeing liksom, men med häst har jag alltid tyckt det varit svårt att friforma utan där blir det oftast med en uppmaning om att erbjuda något beteende som det startar med.

Negativ förstärkning använder jag absolut också, det känns (ännu) som ett tydligt sätt att träna vissa basala saker.

Ren nyfikenhet. Om du har full galopp och ger signalen sakta ned till trav och inte får respons, gör du då signalen igen direkt eller låter du det vara full galopp tills hästen väljer att gå ned till trav?

Eller tex om du är på väg mot en annan häst och behöver vika av, ger signalen gå till höger och hästen fortsätter rakt fram, gör du om signalen eller blir det krock?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 090
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Budget
  • Hur funkar det att flyga?