Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Det du beskriver är absolut möjligt. Mer sannolikt är nog att man väljer att göra något annat däremot, än att delta i en traditionell ridlektion - men det är ju bara min gissning. För min egen del vet jag inte vad jag skulle få ut av den riktigt. Däremot kan man naturligtvis rida och ta lektioner i ridning av instruktör, men jag hade ju valt en belöningsbaserat utbildad instruktör för att få ut så mycket som möjligt av det.

Vad man väljer att använda som signal är också en stor "det beror på"-fråga. Om hästen är crossover (omskolad till belöningsbaserad träning) så kan det vara svårt att avgöra om den svarar på hjälpen på grund av gammal eller ny förstärkningshistorik om man använder de traditionella hjälperna - där hade jag velat byta ut dem. Som crossovermänniska kan det vara lika svårt, vi har ju också förstärkningshistorik. Det är lätt att falla in i gamla mönster. Återigen kanske bättre att byta till andra signaler som bara har belöningsbaserad historik. Men har man inte detta att ta hänsyn till kan ju en taktil signal användas lika gärna, som liknar traditionella hjälper. Definitivt är det skillnad i användningen dock. Att man "inte är bra på det" efter en lektion är inte konstigare än att man "inte är bra på att rida" efter en enda ridlektion. Det tar tid och det är massor att lära sig.

Det är viktigt att komma ihåg att ridning utan sadel och träns inte är det minsta likställt med belöningsbaserad träning - åt varken det ena eller det andra hållet. Likaså s k frihetsdressyr som har nämnts i tråden är inte heller vanligtvis belöningsbaserat, om än ibland mixat.

Ofta har man nog helt andra mål med sin belöningsbaserade träning än att tävla tillsammans med traditionella ryttare. Kanske inte från början, men så småningom. Men det är så klart upp till varje individ att sätta sina mål.
Ah! ja det besvarar den frågan :)
Då får man ju inte det problemet.
(nu ska jag försöka komma ihåg det till nästa gång och sedan inte heller blanda ihop det med minimal utrustning, utan det kan ingå eller inte, oavsett system.)

Jag är ju väldigt förtjust i att rida i grupp och ännu mer förtjust i att leka boll med häst (gör inte längre) och rida snabbt. Så det är därför jag inte förstår hur det fungerar.

Jag kan absolut se hur det fungerar om just den träningen är det hela man gör så att säga och också målet i sig. Man tänkte sig tex inte ge sig ut och driva kor när inridningen var klar utan man tänkte sig träna belöningsbaserat början till slut och det är det som är själva hela vitsen med hästinteraktionen.

Ah! ja det besvarar den frågan :)
Då får man ju inte det problemet.

Jag är ju väldigt förtjust i att rida i grupp och ännu mer förtjust i att leka boll med häst (gör inte längre) och rida snabbt. Så det är därför jag inte förstår hur det fungerar.

Jag kan absolut se hur det fungerar om just den träningen är det hela man gör så att säga och också målet i sig. Man tänkte sig tex inte ge sig ut och driva kor när inridningen var klar utan man tänkte sig träna belöningsbaserat början till slut.
Det behöver så klart inte vara målet i sig. Det finns ju ingen gräns för vad man kan göra och träna till. Även det du tar upp. Däremot är ju inte målet att träna traditionellt - ifall det hade varit målet så hade det ju varit det man hade gjort, helt enkelt. Det är ju mycket mer lättillgängligt som det ser ut idag. Men det finns ju både de som tävlar och tränar för tävlingsgrenar belöningsbaserat, så det kan man absolut göra. (Vi tränar även i grupp här. Men inte traditionellt.)

De svarar inte för att den farliga situationen helt enkelt inte är en träningssituation. Där använder man inte positiv förstärkning. Så vad ska man svara? Håller jag på att bli översprungen av en häst så använder jag troligen samma reflexreaktion som alla andra människor, samma sak om man blir biten, sparkad osv osv. Det är inte träningssituationer, så att överhuvudtaget dra in träningsmetod i det blir helt bakvänt. Vilken negativ förstärkning använder du om du håller på att bli översprungen, blir biten osv osv?
Tack! Varför säger man då inte det direkt, kan ju bara fråga just dig men det är rätt allmänt, när man får frågan utan väljer att istället undvika den?

Tack! Varför säger man då inte det direkt, kan ju bara fråga just dig men det är rätt allmänt, när man får frågan utan väljer att istället undvika den?
Just mig är väl knepigt att fråga eftersom jag inte har några problem med att svara på frågan? :p Jag har ju försökt få flera att förstå vad jag menar i flertalet inlägg, men misslyckats. Så om jag ska gissa hej vilt så har det nog med att göra att folk inte vill hålla på och förklara saker och ting i absurdum. Det är ju inte som att jag fick svar när jag ställde samma fråga, men om negativ förstärkning, ellerhur?

Det är ju negativ förstärkning om signalsystemet från början lärts in baserat på tex "flyttar du dig vid tryck så försvinner trycket". Sen om det är schysst eller oschysst värderas inte i begreppet, "negativ" betyder i det här sammanhanget "subtraherande", dvs något försvinner.

Jag skulle säga att det är allt fler idag som baserar sin träning på att man inte eskalerar trycket, men fortfarande med negativ förstärkning som grund eftersom det är så hästen är grundtränad i att förstå våra signaler. I det fallet ligger kvar i hästens minne att signalen kommer upprepas, bibehållas eller eskaleras tills hästen svarar.

Tryckbaserat signalsystem med belöning som förstärkare blir en mix, som många hästar verkar trivas väldigt bra med om de haft ett schysst bemötande i träningen även tidigare. Ska man vara renodlat r+ används dock inte tryck i inlärning av momenten, utan vill man använda traditionella hjälper bör de läggas till när responsen redan är inlärd (eftersom vi inte säkert kan avgöra vilken nivå av tryck som ska till för att det ska vara en negativ förstärkning för hästen). Om man ska grotta ner sig i nomenklatur.

Man ska bara inte lura sig att tro att hästen inte kommer ihåg att tryck ofta följs av mer tryck, bara för att man slutat med den typen av träning. Jag tränar mestadels med både r+ och r- i kombination, men undviker i regel eskalerande tryck i träning.

Håller helt med i resonemanget, men det innebär (nog) att ingen häst är helt tränad med R+ ännu och att det (nog) därför är svårt att utvärdera den träningen helt?
Att aldrig ha använt R- på en häst sedan födseln känns omöjligt att uppnå om man tänker på t ex sårvård, veterinär, hovslagare etc. Kanske det teoretiskt kan hända men t ex att sitta fast är ju ofta en R- upplevelse?

Men hittills tyder ju det mesta (av den lilla forskning som finns) på att en kombination av R+ och R- fungerar väl, och att R- inte behöver vara fel så länge en förstärkning inte blir så stark att den är obehaglig.

Håller helt med i resonemanget, men det innebär (nog) att ingen häst är helt tränad med R+ ännu och att det (nog) därför är svårt att utvärdera den träningen helt?
Att aldrig ha använt R- på en häst sedan födseln känns omöjligt att uppnå om man tänker på t ex sårvård, veterinär, hovslagare etc. Kanske det teoretiskt kan hända men t ex att sitta fast är ju ofta en R- upplevelse?

Men hittills tyder ju det mesta (av den lilla forskning som finns) på att en kombination av R+ och R- fungerar väl, och att R- inte behöver vara fel så länge en förstärkning inte blir så stark att den är obehaglig.
Horse Brain Human Brain boken verkar luta åt att en kombination är bäst (men det är ju såklart den författarens bild och hur den författaren tolkat forskning om hur hjärnorna fungerar) och att även med R+ var det bra att inte ta i med hårdhandskarna -morot och godis direkt utan att köra hårt på klia hårrem och annat. (något superintressant skrev hon om hur jobbigt det kunde vara för en häst att bara stå uppbunden tex) Men det låter helt annorlunda mot hur man brukar prata om R+. Blev förvånad.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 091
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar