Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Hennes kön spelar absolut in i det här. Det är alltid tacksamt att gå loss utan spärrar på en kvinna :grin:

Ja, hon gjorde fel. Ja, hon förtjänar sitt straff. Men hon förtjänar INTE skampålekommentarerna hon fått! Klart hon ska straffas för det men när PK mfl kan hålla på som de gör utan att ens få smäll på fingrarna är det något som är skevt.
Jag tror definitivt kön kan spela in men det är inte hela orsaken. Det är ju mer än en kvinna som genomåren slitit sin häst i munnen på horribla sätt, helt utan åtgärd från FEI. Det är även misshandelsmetoden som är orsaken eftersom hon brukar en icke godkänd typ av misshandel.

Jag tror definitivt kön kan spela in men det är inte hela orsaken. Det är ju mer än en kvinna som genomåren slitit sin häst i munnen på horribla sätt, helt utan åtgärd från FEI. Det är även misshandelsmetoden som är orsaken eftersom hon brukar en icke godkänd typ av misshandel.

Läs vad jag skrev ordentligt. Jag sa att kön spelar in, inte att det var hela anledningen.

Hennes kön spelar absolut in i det här. Det är alltid tacksamt att gå loss utan spärrar på en kvinna :grin:

Ja, hon gjorde fel. Ja, hon förtjänar sitt straff. Men hon förtjänar INTE skampålekommentarerna hon fått! Klart hon ska straffas för det men när PK mfl kan hålla på som de gör utan att ens få smäll på fingrarna är det något som är skevt.

I ärlighetens namn har inte CD ridit så himla snyggt alltid heller. Visst, på Valegro såg det fantastiskt ut men hennes andra hästar i toppen, efter Valegro, har varit minst lika ihopknycklade i halsen PKs hästar. Det har inte var speciellt trevligt att se och hon har kommit undan med det.

PK har aldrig blivit påkommen med att piska en häst som hon har.

I ärlighetens namn har inte CD ridit så himla snyggt alltid heller. Visst, på Valegro såg det fantastiskt ut men hennes andra hästar i toppen, efter Valegro, har varit minst lika ihopknycklade i halsen PKs hästar. Det har inte var speciellt trevligt att se och hon har kommit undan med det.

PK har aldrig blivit påkommen med att piska en häst som hon har.

Om du läste mitt inlägg så var det inte handlingen i sig jag diskuterade (jag tror det finns en stabil konsensus att det inte var ok) utan att hennes kön är EN faktor i det här (i synnerhet hur trollen gått åt henne).

Och hennes ridning, om än inte vacker, har inte varit i närheten av PKs fulridning. Eller försöker du försvara PK?

Nej det går inte, finns ingen som har lyckats med det än- visst det finns filmer på barbackaryttare utan träns som trampar men de har fuskat och utbildat på träns och sedan filmar utan- dessutom vad gäller överrörliga framben o spektakulära rörelser - de fina hästar som många avlar fram nuförtiden har en helt annan front, helt andra bakben, och rörelseschema än hästarna förr- låga, kom aldrig i uppförsbacke och för att inte tala om bakbenen efter sig. Och jag misstänker att den film du hänvisar till men inte minns är Tennessee walking training abuse,.

Och det har du koll på?

Det finns massvis med hästägare, inte nödvändigtvis ryttare, som klickertränat samling och det är rejäl samling vi pratar om.

Det finns massvis av klipp på hästar som bjuder på skolhalt, terre-a-terre, piaff med mera.

Det är inte inlärt med huvudlag eller bett eller något annat än R+. Äkta samling, där hästen flyttar vikten till bakdelen för att kunna lyfta fram. Det går att träna in med R+ eftersom det finns i hästens naturliga rörelser. Hästar leker och dansar som en del i kommunikation och samspel, det är ett naturligt beteende. Det finns även massor med klipp på vilda mustanger som visar detta.

Skillnaden är att dom gör det i korta segment, bara precis så länge kroppen orkar och så länge som behövs för att signalen ska gå fram.

En del av momenten i dagens GP utför ryttarna utan äkta samling, speciellt piafferna kan man ju få se med hemska bakben och svankrygg. Dom kanske har glömt bort vad samling är för något, tack vare hästar som avlats för att vara byggda i uppförsbacke och vara överrörliga.

Mosern dressyr liknar allt mer saddleseat och TWH-träning. Extremt, onaturligt, framtvingat, stress och press.

Jag tänker såhär, om man läser hennes bok och sättet hon har hästarna på och hanterar hästarna på av det man ser så är hon väldigt ödmjuk gentemot dom. Hon rider ut, hon låter sina hästar vara hästar i den mån det går osv. Hon verkar inte se hästarna som maskiner som bara ska prestera till varje pris. Hon verkar ju vara en genuin hästmänniska till skillnad från tex Helgstrand som jag inte förstår varför han håller på med hästar alls.

Finns det egentligen någon tränare som handlat rätt genom hela sitt liv? Efter alla konstiga hästmänniskor dock så hade jag haft svårt att lämna min häst till någon tränare utan att jag såg på faktiskt.

Klart man inte ska se förbi det hon gjort och jag tycker inte det är okej självklart men kan man verkligen döma ut en människa helt för en händelse? Finns det någon hästmänniska som rakt igenom tagit bra beslut och aldrig varit orättvis mot någon häst?
Exakt vad jag skulle säga. Har också läst hennes bok och sett flera intervjuer. Dessutom vet jag att hon bidrog till att hjälpa hästar och åsnor som farit illa om det var i Spanien eller någon annanstans. Minns inte riktigt var.
De hästar som hon ridit och utbildat verkar inte vara traumatiserade och fungerar bra andra ryttare. De toppryttare som tagit över hennes hästar nu har uttryckt en stor tacksamhet över hur fina och välridna de är.
Om man jämför med en del hästar som utbildats hos Helgestrand och som blir som förbytta när de kommer till ryttare som inte alls sätter samma press på dem.
Jag skulle som sagt inte tveka att lämna min häst hos henne och jag skulle
inte oroa mig en sekund över att den skulle fara illa på något sätt.
Är helt säker på att jag skulle få tillbaka en väl omhändertagen och mycket välriden häst.
Däremot skulle det aldrig falla mig in att lämna den hos Helgestrand.

Det är helt vedervärdigt hur hon utsatts och alla som bidragit till det förtjänar att själva bli utsatta på samma sätt.

Om du läste mitt inlägg så var det inte handlingen i sig jag diskuterade (jag tror det finns en stabil konsensus att det inte var ok) utan att hennes kön är EN faktor i det här (i synnerhet hur trollen gått åt henne).

Och hennes ridning, om än inte vacker, har inte varit i närheten av PKs fulridning. Eller försöker du försvara PK?

Nä, jag tycker bara inte att CD rider så fint (på Valegro är undantaget) som många verkar tycka.

Jämförelsen haltar betänkligt eftersom det inte finns nåt bevis på att PK gått loss på en häst med piska som CD gjorde. PK (och de allra flesta andra dressyrryttare på den nivån och lägre) rider på det sätt som anses vara norm och som domarna belönar. Om det dyker upp en video där PK går loss med pisken ska han ha samma straff som CD och avsky.

Nä, jag tycker bara inte att CD rider så fint (på Valegro är undantaget) som många verkar tycka.

Jämförelsen haltar betänkligt eftersom det inte finns nåt bevis på att PK gått loss på en häst med piska som CD gjorde. PK (och de allra flesta andra dressyrryttare på den nivån och lägre) rider på det sätt som anses vara norm och som domarna belönar. Om det dyker upp en video där PK går loss med pisken ska han ha samma straff som CD och avsky.

Jag är inte ok med att någon piskar upp en häst så här eller att rida med ett sådant tryck som tex PK... men ska vi diskutera grader i helvetet (vilket jag inte är intresserad av, djur ska behandlas väl - punkt) så tycker jag att rollkur, idiotåtdragna nosgrimmor samt hackande sporrar är värre. Mycket värre.

Och det jag kommenterade var som sagt att det är enormt tacksamt att ge sig på en kvinna, oavsett vad det gäller. Vårt samhälle är så ohyggligt misogynt och misogynin kommer inte bara från män.

Jag är inte ok med att någon piskar upp en häst så här eller att rida med ett sådant tryck som tex PK... men ska vi diskutera grader i helvetet (vilket jag inte är intresserad av, djur ska behandlas väl - punkt) så tycker jag att rollkur, idiotåtdragna nosgrimmor samt hackande sporrar är värre. Mycket värre.

Och det jag kommenterade var som sagt att det är enormt tacksamt att ge sig på en kvinna, oavsett vad det gäller. Vårt samhälle är så ohyggligt misogynt och misogynin kommer inte bara från män.

Mycket svårare att se och framför allt mäta än 20+ piskrapp på en minut.

Mycket svårare att se och framför allt mäta än 20+ piskrapp på en minut.

Svårare att se?! Har du missat alla bilder/filmer där så många hästar har ett extremt pain face och/eller blå tunga?! Eller tror du att de är manipulerade? :grin:

Och du duckar fortfarande det jag kommenterade, att hon är en tacksam måltavla delvis för att hon är en kvinna. De misogyna trollen (oavsett kön) har verkligen gått igång.

Svårare att se?! Har du missat alla bilder/filmer där så många hästar har ett extremt pain face och/eller blå tunga?! Eller tror du att de är manipulerade? :grin:

Och du duckar fortfarande det jag kommenterade, att hon är en tacksam måltavla delvis för att hon är en kvinna. De misogyna trollen (oavsett kön) har verkligen gått igång.

Det är fortfarande lättare för folk att avfärda än att så öppet piska en häst. Det är därför hon fått ett straff, inte för att hon är kvinna. Man kan inte vifta med offerkoftan för allt. Det blir som att ropa varg. Till sist lyssnar ingen. Jag tycker att det blir så tröttsamt att könet ska dras upp i såna här diskussioner. Det för inte saken framåt. Bara distraherar från det som verkligen sker. I det här fallet djurplågeriet som FEI och rättsväsendet borde ta tag i.

Hon åkte dit för att det hon gjorde var fruktansvärt och extremt lätt för alla att se inkl de som inte kan ett skvatt om hästar och ridning.

De blå tungorna är också fruktansvärda och ryttarna borde straffas och FEI belönar på löpande band gräslig ridning. Men det är fortfarande lättare att se piskslagen.

Sen har CD dömts så hårt i sociala medier för att hon var den ryttare folk verkligen trodde var snäll mot hästarna. Den som stod för mjuk och fin ridning.

Senast ändrad:
Det är fortfarande lättare för folk att avfärda än att så öppet piska en häst. Det är därför hon fått ett straff, inte för att hon är kvinna. Man kan inte vifta med offerkoftan för allt. Det blir som att ropa varg. Till sist lyssnar ingen. Jag tycker att det blir så tröttsamt att könet ska dras upp i såna här diskussioner. Det för inte saken framåt. Bara distraherar från det som verkligen sker. I det här fallet djurplågeriet som FEI och rättsväsendet borde ta tag i.

Hon åkte dit för att det hon gjorde var fruktansvärt och extremt lätt för alla att se inkl de som inte kan ett skvatt om hästar och ridning.

De blå tungorna är också fruktansvärda och ryttarna borde straffas och FEI belönar på löpande band gräslig ridning. Men det är fortfarande lättare att se piskslagen.

Sen har CD dömts så hårt i sociala medier för att hon var den ryttare folk verkligen trodde var snäll mot hästarna. Den som stod för mjuk och fin ridning.

Du ser alltså inget som helst misogynt i reaktionerna?! Det är inte ett jäkla dugg tröttsamt att könet "dras upp" i när vi inte är jämställda och misogynin ökar något fruktansvärt i samhället!

Du ser alltså inget som helst misogynt i reaktionerna?! Det är inte ett jäkla dugg tröttsamt att könet "dras upp" i när vi inte är jämställda och misogynin ökar något fruktansvärt i samhället!

Inte i det här fallet. Kan du inte se skillnaden mellan blå tungor (svårt att se och lätt att förklara bort) och 20+ piskslag i minuten kan jag inte förklara det för dig.

FEI verkar inte vilja ta tag i det men grovheten och att det var så uppenbart vad CD gjorde samt tajmingen tvingade dem. FEI är fega och vill inte ändra på nåt. Pengarna trillar in från sponsorerna och höjdarna är nöjda...

Inte i det här fallet. Kan du inte se skillnaden mellan blå tungor (svårt att se och lätt att förklara bort) och 20+ piskslag i minuten kan jag inte förklara det för dig.

FEI verkar inte vilja ta tag i det men grovheten och att det var så uppenbart vad CD gjorde samt tajmingen tvingade dem. FEI är fega och vill inte ändra på nåt. Pengarna trillar in från sponsorerna och höjdarna är nöjda...
Hur är det lätt att förklara bort blå tungor som det finns massor av bilder och videos på?

Vi har öht inte samma referensramar. Men ett tips är att kolla upp internaliserad misogyni samt inlärd hjälplöshet. Men sådant är väl bara trams enligt dig :grin:

Det visste jag faktiskt inte (jag hade ingen vidare koll på toppdressyren då och kan inte ett ord tyska).

Vad jag minns (rätta mig gärna) fick hon i våras (eller när det nu var) inte någon vidare uttalad kritik mot blå tunga som hennes häst hade. (Eller minns jag helt fel? Var Werth inblandad i detta alls?)

Jo det fick hon men hon hotade alla med advokat om dom inte tog bort fotona och hävdade att dom var manipulerade. Hon blev oxå väldigt kritiserad när hon höll clinicen i USA på Helgstrands anläggning tillsammans med Ludger Beerbaum. Hon var väl tvungen antar jag, det ingick säkert i avtalet för att få ritten på Wendy

Jag fortsätter tycka att ett års avstängning för bebisen på videofilmen är rimligt.

Men jag blir (för debatten) lite nyfiken på hur lång avstängning Helgstrand egentligen fick av FEI? Och ryttarna som syntes på filmerna från Arkiv X, där det också förekom många spörapp, blev de avstängda? Hur länge?

Och den där mannen i USA… som jag (tacksamt nog) glömt namnet på…
Hur såg domen mot honom ut?

Absolut ska CD vara avstängd, och betydande länge. Men det gäller ju att samma regler gäller för alla för att det ska vara rättssäkert.

Men blev ens Andreas Helgstrand avstängd av FEI?
Försöker googla, inte lagt mycket möda på det så kan ha missat, och hittar bara avstängningar av Danska Ridsportförbundet? Och lika med ryttare som visas på klippen, uteslutna ur ridlärarföreningen eller något i den stilen men hittar inget på FEI?
Varför hanterade inte FEI Helgstrand ärendet?
Paras hette väl den andra ”idioten” kom jag på, eller något i den stilen?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar