Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Och det kändes inte bra vilka det var som var med och gjorde offret heller.

(även om jag känner att avstängning ett år var väldigt välmotiverat och att det inte spelar någon roll att den som skickade in anmälan skrattade -det hände oavsett. och jag verkligen förstår hur superhemskt det måste vara för henne, det är jättehemskt att göra misstag och få sitt beteende synliggjort för sig själv (och hästen...))
Misstag? Att använda en pisk som hon gjort är inget misstag utan en medveten handling.

Misstag? Att använda en pisk som hon gjort är inget misstag utan en medveten handling.
Klart det var en medveten handling. Men fortfarande kan det vara en chock att få en handling man gjort synliggjord för sig själv. Det är bara så människor är. Det var definitivt ett misstag att göra så.

Ett misstag
lapsus, plump, faute, fåt, fadäs, blunder, klavertramp, tabbe, tavla, groda, misshugg, bock, bomskott, casus, dumhet, erratum, förblindelse, i misshugg, miss, missförstånd, missuppfattning, oklokhet, olycksfall, qui pro quo, sammanblandning, villa, villfarelse, våda, malör
Inte ett misstag
förvillelse, oavsiktligt fel, fel, förväxling, förbiseende

Det går, med mycket träning, att utföra alla rörelser barbacka och utan träns, men då kommer det inte att finnas några överrörliga framben och spektakulära rörelser.

Nej det går inte, finns ingen som har lyckats med det än- visst det finns filmer på barbackaryttare utan träns som trampar men de har fuskat och utbildat på träns och sedan filmar utan- dessutom vad gäller överrörliga framben o spektakulära rörelser - de fina hästar som många avlar fram nuförtiden har en helt annan front, helt andra bakben, och rörelseschema än hästarna förr- låga, kom aldrig i uppförsbacke och för att inte tala om bakbenen efter sig. Och jag misstänker att den film du hänvisar till men inte minns är Tennessee walking training abuse,.

Klart det var en medveten handling. Men fortfarande kan det vara en chock att få en handling man gjort synliggjord för sig själv. Det är bara så människor är. Det var definitivt ett misstag att göra så.

Ett misstag
lapsus, plump, faute, fåt, fadäs, blunder, klavertramp, tabbe, tavla, groda, misshugg, bock, bomskott, casus, dumhet, erratum, förblindelse, i misshugg, miss, missförstånd, missuppfattning, oklokhet, olycksfall, qui pro quo, sammanblandning, villa, villfarelse, våda, malör
Inte ett misstag
förvillelse, oavsiktligt fel, fel, förväxling, förbiseende
Enda misstaget som jag ser att hon gjort är att hon inte visste om att det skulle läcka ut, att piska hästen var en medveten handling och 20 piskrapp är aldrig något misstag.

Jag vet. Jag har funderat mycket över detta. Var det en engångshändelse? Vad hände innan? Har hon tränat ekipaget tidigare?

Videon är fruktansvärd, men jag saknar källkritik och en vettig granskning av det inträffade. Allt är inte som det ser ut vid första ögonblicket.

Högst osannolikt att den första och enda gången hon gett sig på en häst med pisk på det sättet är på en elevs häst med vittnen. Högst sannolikt är detta vardag och så normaliserat hos henne att hon inte tänkte på att det skulle se illa ut om det kom ut.

CH är kvinna och utan något särskilt stort kapital bakom sig,ett perfekt offerlamm med andra ord och så hoppas man att det lugnar ner sig efter att man kastat offret.

Nej rättfärdigar inte det CH har gjort utan försöker bara förstå varför hon är så perfekt att ställa på offeraltaret.
Näe...utan stort kapital kan man nog inte säga, hon har det väldigt gott ställt och ekonomiskt så klarar hon sig mer än bra. Men klart, som kvinna så kan jag tänka mig att hon har högre krav på sig än vad männen har, dom verkar få härja mera fritt.

Ändå märkligt hur en ryttare på den nivån väljer att piska hästen så där. För det kommer ändå inte leda till någon förbättring öht. Hästen går emot gång på gång och protesterar med all rätt. Bästa hade varit att bara fokusera på grunder istället. Tempoväxlingar. Hitta samspel. Ta det stegvis.
Här är det bara kaos och ingen rolig upplevelse för hästen. Och stör mig som tusen på personen i bakgrunden som skrattar. Vad är det som är så jäkla roligt :mad:

Mark Todd fick fyra månader för att han med en trädgren under en träning jagat på en häst som inte ville hoppa ut i vatten, det här var en längre sekvens och mera metodiskt så ett års avstängning är nog ganska rimligt.

Nej det går inte, finns ingen som har lyckats med det än- visst det finns filmer på barbackaryttare utan träns som trampar men de har fuskat och utbildat på träns och sedan filmar utan- dessutom vad gäller överrörliga framben o spektakulära rörelser - de fina hästar som många avlar fram nuförtiden har en helt annan front, helt andra bakben, och rörelseschema än hästarna förr- låga, kom aldrig i uppförsbacke och för att inte tala om bakbenen efter sig. Och jag misstänker att den film du hänvisar till men inte minns är Tennessee walking training abuse,.
Jag undrar verkligen varför i hela världen det inte skulle gå? Vad är det rent biomekaniskt som just bett gör som gör annars tydligen helt omöjliga rörelser helt plötsligt möjliga?

Att det är svårare köper jag. Omöjligt köper jag inte på något sätt. Det är ju ändå hästens kropp som utför rörelsen.

Du har faktisk fel.
Det går utmärkt att utbilda hästar utan sadel och träns, men det tar tid och man uppnår aldrig samma samling och höga benlyft.

För att få hästarna att gå som toppekipagen i dressyr gör krävs en helt annan samling och den kan inte fås utan huvudlag. Bettlöst går att uppnå liknande samling, men inte utan huvudlag.

Ja, aveln har gått framåt. Hästarna har blivit känsligare och fått bättre grundgångarter, men de rörelser dagens topphästar gör går inte att få fram med heltigenom etiska träningsmetoder. Sen varierar graden av ”våld”. Se bara hur sporrarna används. Det är ingen rolig syn om man studerar det ordentligt. Samma sak är det med formen (ofta bakom lod), munnen (oftast inte tillfreds) och handen (oftast lite väl mycket kontakt).

Det är inte Tennessee jag menar, utan ”vanlig” dressyr.

Jag tänker också att det är enkelt att kasta CD framför bussen därför att i hennes fall handlar det ju om något ALLA (utåt sett) är helt överens om att det är oacceptabelt.
Det hon gjort är ju inget som framtvingar ett omtag i hur dressyr ska ridas, hon är ju inte en av dem som ridit på det tråkiga sättet vi alla är så vana vid nu och som ifrågasätts utan hon representerade ju på många sätt dressyrens framtid.

På det här sättet visar FEI muskler men behöver inte agera för en förändring helt enkelt.

Du har faktisk fel.
Det går utmärkt att utbilda hästar utan sadel och träns, men det tar tid och man uppnår aldrig samma samling och höga benlyft.

För att få hästarna att gå som toppekipagen i dressyr gör krävs en helt annan samling och den kan inte fås utan huvudlag. Bettlöst går att uppnå liknande samling, men inte utan huvudlag.
Jaha, jag trodde givet att i en tråd där ryttare på hög nivå o deras hästar diskuteras bl a av dig att det var det du tänkte på- inte skogsmulleridning barbacka i grimma.

Har funderat i samma banor.

Sen är det faktiskt så att kritik inte riktas mot Kittel (från ”vanliga” Svensson, ja. Men inte från några högre instanser).

Han blev ju till och med invald SOK. Hörde inte heller några negativa kommentarer under Världcupsfinalen mot hans extremt hårda hand från kommentatorerna.

Kittel framställs ju i princip alltid som den högst rankade dressyrryttaren i Sverige. Kritik från högre instans (inklusive kommentatorer) hör jag sällan.
Kittel är man.

Snopptillägg= lika med lite bättre.

Jaha, jag trodde givet att i en tråd där ryttare på hög nivå o deras hästar diskuteras bl a av dig att det var det du tänkte på- inte skogsmulleridning barbacka i grimma.
Det är inte skogsmulleridning jag syftar på. Det var mer ett exempel på det faktum att topphästarna idag varken har naturliga gångarter, eller naturlig form.

Dressyr, samspelet mellan häst och ryttare, är fantastiskt att titta på. Tyvärr är dagens dressyr inget samspel mellan häst och ryttare.

Samtidig har Werth inte heller fått något vidare mycket kritik trots att hon (åtminstone förr om åren) ridit rollkur.
Hon fick heller ingen vidare mycket kritik (varken mer eller mindre än Kittel) för blåa tungor.

Jodå, hon fick sjukt mkt kritik av domarna på bundeschampionaten tror jag det var för sin hårda ridning för typ 20 år sedan. Hon hade en lång svår period i Tyskland efter det men sociala medier fanns ju inte på samma sätt på den tiden så spridningen blev ju inte så stor.

Jodå, hon fick sjukt mkt kritik av domarna på bundeschampionaten tror jag det var för sin hårda ridning för typ 20 år sedan. Hon hade en lång svår period i Tyskland efter det men sociala medier fanns ju inte på samma sätt på den tiden så spridningen blev ju inte så stor.
Det visste jag faktiskt inte (jag hade ingen vidare koll på toppdressyren då och kan inte ett ord tyska).

Vad jag minns (rätta mig gärna) fick hon i våras (eller när det nu var) inte någon vidare uttalad kritik mot blå tunga som hennes häst hade. (Eller minns jag helt fel? Var Werth inblandad i detta alls?)

Du har faktisk fel.

Ja, aveln har gått framåt. Hästarna har blivit känsligare och fått bättre grundgångarter, men de rörelser dagens topphästar gör går inte att få fram med heltigenom etiska träningsmetoder. Sen varierar graden av ”våld”. Se bara hur sporrarna används. Det är ingen rolig syn om man studerar det ordentligt. Samma sak är det med formen (ofta bakom lod), munnen (oftast inte tillfreds) och handen (oftast lite väl mycket kontakt).

Det är inte Tennessee jag menar, utan ”vanlig” dressyr.
Jag tror att det går. En riktigt duktig tränare med klicker som kan klicka i exakt rätt ögonblick - då är inget omöjligt. Men utbildningen måste nog ske från marken då, för jag har svårt att se att man skulle klara av att både rida och klicka EXAKT rätt. Jag menar, det finns folk som lär sina hundar att göra volter med klicker. Kan kroppen utföra det och hästen är tillräckligt matmotiverad så tror jag alla gånger att det går. Men - det kanske tar längre tid? Sen visar ju alla studier att det går fortare med positiv förstärkning och att hästarna bara behöver 1-2 repetitioner då, medans de tydligen ofta behöver uppemot 25 repetitioner med negativ förstärkning. Så det är frågan om inte den biten jämnar ut?

Jag tror att det går. En riktigt duktig tränare med klicker som kan klicka i exakt rätt ögonblick - då är inget omöjligt. Men utbildningen måste nog ske från marken då, för jag har svårt att se att man skulle klara av att både rida och klicka EXAKT rätt. Jag menar, det finns folk som lär sina hundar att göra volter med klicker. Kan kroppen utföra det och hästen är tillräckligt matmotiverad så tror jag alla gånger att det går. Men - det kanske tar längre tid? Sen visar ju alla studier att det går fortare med positiv förstärkning och att hästarna bara behöver 1-2 repetitioner då, medans de tydligen ofta behöver uppemot 25 repetitioner med negativ förstärkning. Så det är frågan om inte den biten jämnar ut?
Nu är ju detta egentligen ett helt eget ämne (man kanske bör starta en egen tråd om detta), men ju mer jag tänker på det du skriver desto mer inser jag att du har rätt.

Jag har själv sett att det går att rida in hästar utan vare sig sadel eller träns. Jag har sett (inom frihetsdressyr) hästar utföra exakt samma rörelser som ingår i GP, hästar som aldrig haft sadel och träns på sig.

Om man tänker ett steg vidare borde det inte vara omöjligt att utbilda och rida GP enbart med positiv förstärkning och mjuka metoder.

Vem vet, kanske är det just detta som är dressyrens framtid? Jag hoppas faktiskt på det.

CH är kvinna och utan något särskilt stort kapital bakom sig,ett perfekt offerlamm med andra ord och så hoppas man att det lugnar ner sig efter att man kastat offret.

Nej rättfärdigar inte det CH har gjort utan försöker bara förstå varför hon är så perfekt att ställa på offeraltaret.

Hennes kön spelar absolut in i det här. Det är alltid tacksamt att gå loss utan spärrar på en kvinna :grin:

Ja, hon gjorde fel. Ja, hon förtjänar sitt straff. Men hon förtjänar INTE skampålekommentarerna hon fått! Klart hon ska straffas för det men när PK mfl kan hålla på som de gör utan att ens få smäll på fingrarna är det något som är skevt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar