Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Håller med om att det är ett problem när det blir ojämna bedömningar. Tycker CDs straff var rimligt. Andra borde staffas hårdare/överhuvudtaget få ett straff.
Det håller jag fullständigt med dig om.
CD straff är rimlig.
Helgstrand är det inte. Inte heller Cassøe Krüth straff.
Hanteringen av blåtungorna är under all kritik, liksom hanteringen av rollkur, hårda händer och spända hästar.

Problemet är i sig inte CD straff. Problemet är hur det hela har hanterats. Samt att andra ryttare har straffats för lite/inte alls.

Det jag verkligen verkligen aldrig förstår är varför Helgstrand får fortsätta träna hästar övht, det är ju så mycket bevis ändå att han uppmuntrat att misshandla hästarna. Som filmen på danskan så kom det väl fram också att det var Helgstrand hon tränade för, varför får dessa människor fortsätta alls? Jag förstår verkligen inte. Hade tex CD ridit så illa som Kittel eller ja, nån av alla dom andra som så lättvindigt rider med blåa tungor och hårdare händer tex så hade det väl blivit ramaskri antar jag.

Jag tycker att detta egentligen är flera frågor i ett. En är hur FEI har behandlat detta och eventuellt behandlat folk olika och syftet till det.
Men- sen kan jag inte tycka synd om henne. Jag är besviken då jag hade en annan bild av henne. Beter man sig på det sättet ska man inte jobba med djur. Det handlar om värderingar och empati.

Ridsporten har utvecklats enormt sen jag började rida på 80-talet. Men - jag har under de senaste åren börjat ändra min inställning till ridning och framförallt tävling. Om vi människor ska ta oss rätten att hantera djur och hästar kan vi inte ha en så slapp inställning till "hårda metoder".

Jag ser det i diskussioner på facebook, olika forum och även lite i denna tråden att det finns en inställning hos vissa att det är lätt att ta till hårda metoder såsom pisk, hård ridning fastän man inte borde gjort det. Folk som skriver att man kanske är stressad, är under press att prestera eller har en dålig dag. Och för mig är det helt ohållbart. Och jag blir förvånad över hur många som skriver såna saker. Kan man inte hantera press, dåliga dagar etc utan att ta till hårda metoder så är något fel. Vi har lyckligtvis kommit ifrån att se på barn på det sättet och vi måste komma vidare även i synen på hästar.
Jag håller med dig, men bilden är mycket mer komplex än så.

Jag är bara en människa, jag handlar fel. Det ska jag egentligen inte göra.
Proffsen borde veta bättre, men gör det inte (eller i alla fall inte alla).

Även jag har mer och mer börjat ifrågasätta all tävling med djur.

Cirkusar som i barndom hade både elefanter och lejon har fått tänka om.

Nu måste ridsporten också ta ett omtag. Nej, jag tycker inte det är rimligt att flyga hästar kors och tvärs över jorden för att delta i tävlingar. Jag har svårt att tro att någon tävlingsplats är en plats som är naturlig för hästen.

Att rida hästen är väl inte heller naturligt … var drar vi gränsen?

Att vi inte ska piska våra hästar är väl i stort sett alla (med några få undantag) överens om. Men hur är det med bett och sadel?

Sporrar är ju tillåtet. Är det ”bättre” för hästen att ständigt gnetas i sidorna med sporrar, än att smiska till med spöet? Självklart är inget av det bra, men att ständigt knega med sporren är tillåtet, medan piskning med spö inte är det.

Är det verkligen rimligt?

Hur tänker du kring det? Att hennes beteende inte var så allvarligt? att hon har en schysst syn på djur?
Jag tänker såhär, om man läser hennes bok och sättet hon har hästarna på och hanterar hästarna på av det man ser så är hon väldigt ödmjuk gentemot dom. Hon rider ut, hon låter sina hästar vara hästar i den mån det går osv. Hon verkar inte se hästarna som maskiner som bara ska prestera till varje pris. Hon verkar ju vara en genuin hästmänniska till skillnad från tex Helgstrand som jag inte förstår varför han håller på med hästar alls.

Finns det egentligen någon tränare som handlat rätt genom hela sitt liv? Efter alla konstiga hästmänniskor dock så hade jag haft svårt att lämna min häst till någon tränare utan att jag såg på faktiskt.

Klart man inte ska se förbi det hon gjort och jag tycker inte det är okej självklart men kan man verkligen döma ut en människa helt för en händelse? Finns det någon hästmänniska som rakt igenom tagit bra beslut och aldrig varit orättvis mot någon häst?

Det jag verkligen verkligen aldrig förstår är varför Helgstrand får fortsätta träna hästar övht, det är ju så mycket bevis ändå att han uppmuntrat att misshandla hästarna. Som filmen på danskan så kom det väl fram också att det var Helgstrand hon tränade för, varför får dessa människor fortsätta alls? Jag förstår verkligen inte. Hade tex CD ridit så illa som Kittel eller ja, nån av alla dom andra som så lättvindigt rider med blåa tungor och hårdare händer tex så hade det väl blivit ramaskri antar jag.
Jag håller fullständigt med dig.
Jag har aldrig förstått varför Helgstrand och Kittel kommit så enkelt undan.

Jag tänker såhär, om man läser hennes bok och sättet hon har hästarna på och hanterar hästarna på av det man ser så är hon väldigt ödmjuk gentemot dom. Hon rider ut, hon låter sina hästar vara hästar i den mån det går osv. Hon verkar inte se hästarna som maskiner som bara ska prestera till varje pris. Hon verkar ju vara en genuin hästmänniska till skillnad från tex Helgstrand som jag inte förstår varför han håller på med hästar alls.

Finns det egentligen någon tränare som handlat rätt genom hela sitt liv? Efter alla konstiga hästmänniskor dock så hade jag haft svårt att lämna min häst till någon tränare utan att jag såg på faktiskt.

Klart man inte ska se förbi det hon gjort och jag tycker inte det är okej självklart men kan man verkligen döma ut en människa helt för en händelse? Finns det någon hästmänniska som rakt igenom tagit bra beslut och aldrig varit orättvis mot någon häst?
Jag håller med dig.
Alla som gör bot och bättring förtjänar en andra chans.

Problemet ligger hos de ryttare som menar sig inte göra fel och fortsätter i samma gamla hjulspår utan att bry sig om kritiken.

Jag håller med dig, men bilden är mycket mer komplex än så.

Jag är bara en människa, jag handlar fel. Det ska jag egentligen inte göra.
Proffsen borde veta bättre, men gör det inte (eller i alla fall inte alla).

Även jag har mer och mer börjat ifrågasätta all tävling med djur.

Cirkusar som i barndom hade både elefanter och lejon har fått tänka om.

Nu måste ridsporten också ta ett omtag. Nej, jag tycker inte det är rimligt att flyga hästar kors och tvärs över jorden för att delta i tävlingar. Jag har svårt att tro att någon tävlingsplats är en plats som är naturlig för hästen.

Att rida hästen är väl inte heller naturligt … var drar vi gränsen?

Att vi inte ska piska våra hästar är väl i stort sett alla (med några få undantag) överens om. Men hur är det med bett och sadel?

Sporrar är ju tillåtet. Är det ”bättre” för hästen att ständigt gnetas i sidorna med sporrar, än att smiska till med spöet? Självklart är inget av det bra, men att ständigt knega med sporren är tillåtet, medan piskning med spö inte är det.

Är det verkligen rimligt?

Ok jag förstår. Jag tror också att ridsporten befinner sig i en brytningstid och fler har börjat ifrågasätta. För mig känns det som varje fall som kommer fram så börjar jag mer och mer undra om dressyren är hållbar som sport om folk använder dessa metoder för att lyckas.

Jag känner att om man beter sig så som hon gör på filmen- så för mig så är det något som inte stämmer. Om man piskar en häst mer än 20 gånger på det sättet så tycker jag att man saknar empati, värderingar och liknande. Jag tycker inte det är ett normalt beteende för en person som säger sig värna om djur. För mig är inte det här något litet fel- det är över 20 piskrapp som för mig är onödiga. Ska vi ta oss rätten att arbeta med djur så kan det inte vara på denna nivån. Det här handlar för mig inte om att "alla människor gör fel" utan beter man sig såhär så känner jag att det är betydligt allvarligare. Att slå till med pisken 20 gånger och inte känna i hjärtat att det känns fel...

Frågan är väl vilka skillnader det är mellan teori och praktik och om det är en händelse eller vardagsmat

Nu har du missförstått vad jag skriver. Jag vet inte vad som hänt. Jag tar på inget sätt CD i försvar.

Det jag menar är att det finns andra ryttare som gjort liknande/värre saker som kommit väldigt billigt undan.

CD har blivit en syndabock som gjort att FEI inte tar tag i de verkliga problemen inom dressyr.
Åjo, du skriver att hon är utsatt för en "häxjakt", ( vilket betyder omotiverad kraftig kritik eller angrepp som övergår i ren förföljelse).
Och vadå inte vet vad som hänt? kolla filmen en gång till.
Och syndabock? Det här är ett av sätten som Fei försöker reda ut skiten inom dressyren, det är ju inte fei som basunerat ut rollkur som ngt önskvärt utan det är ryttarna själva som har tagit andra vägar som vem som helst förstår inte är hästvälfärd. Det här med CD piskprygel är ju också en ryttare som tagit en egen väg fast hon givetvis förstod att det är fel- och stackars stackars CD som haft så mkt press ( enligt dig), är lätt att tolka det som du tycker det är ursäktande för händelsen.

Men borde det inte finnas vittnesmål från fler i så fall, och även filmer? Jag tror såklart inte heller att det var en engångsföreteelse men det kan ha varit under en kortare period och att hon sen förstod att det inte är så lyckat att träna en häst på det sättet.

Det finns det alldeles säkert! Men de flesta håller varandra om ryggen och hyser inget agg mot Charlotte, dessutom vill dom nog inte hamna i blåsväder själva!

Bara ta filmen hos Helgstrand! Hur många har inte sett vad som pågått där i 100 år utan att det kommit fram tidigare?

Det jag inte förstår riktigt är varför vissa verkar få bete sig som skit med en väldigt tråkig attityd och som inte ens ångrar sig eller tycker dom borde bättre sig alls medans vissa inte får göra något fel alls och döms mycket hårdare för mindre. Som den där danskan, som jag aldrig kommer ihåg vad hon heter riktigt, men hon betedde sig mycket värre tycker jag och hon kom undan väldigt lindrigt.

Alla borde tycker jag dömas lika, jag tycker inte det CD gjorde borde gå obemärkt förbi men det känns känns ändå orättvist på nåt vänster. Det är så många som betett sig otroligt illa mot hästarna men där det går hyfsat obemärkt förbi.

För egen del är den stora besvikelsen kring CD just att jag trodde bättre om henne. Att hon skulle vara det positiva exemplet. Sen ska givetvis straff vara likvärdiga, men tonen i diskussionen kan ju bero på att man helt enkelt gett upp om stora delar av dressyrvärlden och då tar det väldigt hårt när de man haft som goda exempel visar hur fult det är. :(

Åjo, du skriver att hon är utsatt för en "häxjakt", ( vilket betyder omotiverad kraftig kritik eller angrepp som övergår i ren förföljelse).
Och syndabock? Det här är ett av sätten som Fei försöker reda ut skiten inom dressyren, det är ju inte fei som basunerat ut rollkur som ngt önskvärt utan det är ryttarna själva som har tagit andra vägar som vem som helst förstår inte är hästvälfärd. Det här med CD piskprygel är ju också en ryttare som tagit en egen väg fast hon givetvis förstod att det är fel- och stackars stackars CD som haft så mkt press ( enligt dig), är lätt att tolka det som du tycker det är ursäktande för händelsen.
Vi får nog konstatera att vi tänker olika i frågan. Jag anser ditt svar onyanserat.

Att CD har handlat fel är vi helt överens om.

Däremot menar jag att hanteringen av det har varit fel. Straffet är rätt, men vägen dit är fel.

Nej, FEI har inte basunerat ut att rollkur är bra, men de har heller inte tagit tag i frågan ordentligt. Inga kännbara straff har delats ut.

Det jag reagerar på är inte att CD har blivit avstängd, utan att så många andra har kommit väldigt lindrigt undan.

Jag står fast vid att CD har hanterats hårdare än andra, samt att hon fått stå som symbol att FEI i alla fall gör NÅGOT.

Om FEI försökte reda ut skiten inom dressyren så skulle mycket av skiten vara borta nu. Problemet är inte att CD straffas utan att inte CD+ AH, PK, EG m.fl. straffas. Problemet är att FEI inte har något intresse alls att reda ut skiten inom dressyren utan tycker att dagens cirkuskonster i usel form som skadar hästarna är eftersträvansvärt. FEI vill att ryttarna ska rida med stenhård hand och dra ihop hästarna så det rör sig på det konstlade sätt som drar in pengar om de inte ville det skulle de satt stopp för det för 10+ år sedan. Att påstå att de inte basunerat ut rollkur som något önskvärt är att bedra sig själv eftersom de genom åren glatt belönat det och i sin reklam framfört dessa hästmisshandlare som något bra.
Så nej FEI vill inte reda ut skiten inom dressyren de vill statuera exempel för att se handlingskraftiga ut.

Precis.
Det du skriver är (tyvärr) helt sant.

Det gjorde ju en dokumentär (tror jag det var, kommer inte ihåg. Såg det någonstans) om hur man får fram dessa extremt viftande framben.

Det handlar inte om lösgjordhet. Av vad jag minns kommer de extrema frambenslyften (som får extremt höga poäng på tävling) av att ryttaren i stort sett ”lyfter” hästen med handen. Ryggen sänks, bakbenen kommer långt bakom. Det ser ut som att hästen är i två delar. Detta är en av anledningarna till hårda händer och spända stångtyglar.

Om ni tittade noga på Kittels ritt i Stockholm i helgen (där han hade slak stångtygel) ser man att hästen är mer ihop och inte har de extrema frambenen. Om han hade ridit Touchdown med samma slaka tygel hade han antagligen haft betydligt mer markbundna gångarter.

Dressyr idag är inte gymnastik. Precis som hos elitidrottande människor sliter dagens dressyr extremt mycket på hästen (kan vara en anledning till att dressyrhästar gör få starter per år).

Att gå med dessa framben är inte naturligt för hästen.

Det KAN säkert finnas undantag. Dantes ökade trav TROR jag är mer eller mindre naturlig. Men, de flesta dressyrhästar idag har inte dessa viftande framben naturligt.
Den hade jag gärna sett. Några tips på hur leta efter den?

Om FEI försökte reda ut skiten inom dressyren så skulle mycket av skiten vara borta nu. Problemet är inte att CD straffas utan att inte CD+ AH, PK, EG m.fl. straffas. Problemet är att FEI inte har något intresse alls att reda ut skiten inom dressyren utan tycker att dagens cirkuskonster i usel form som skadar hästarna är eftersträvansvärt. FEI vill att ryttarna ska rida med stenhård hand och dra ihop hästarna så det rör sig på det konstlade sätt som drar in pengar om de inte ville det skulle de satt stopp för det för 10+ år sedan. Att påstå att de inte basunerat ut rollkur som något önskvärt är att bedra sig själv eftersom de genom åren glatt belönat det och i sin reklam framfört dessa hästmisshandlare som något bra.
Så nej FEI vill inte reda ut skiten inom dressyren de vill statuera exempel för att se handlingskraftiga ut.
Precis.
Majoriteten av hästarna i dagens dressyr går bakom hand. De får noll och inget avdrag.
Många hästar väger bakåt i piaffen. Även här är det oftast noll och inget avdrag.
Rollkur kunde fram till för bara några år sedan (kommer inte ihåg exakt när det skärptes) öppet ridas på framridningen.
Varken formen, gångarterna eller kontakten med handen är något som domarna (eller FEI) prioriterar. Snarare är det tvärtom. Den med mest flashiga framben får högst poäng. Sen om hästen gapar, går bakom lod eller har sänkt rygg bryr sig domarna inte ett dyft om.

Den hade jag gärna sett. Några tips på hur leta efter den?
Jag har för mig att den var en del av Helgstrand dokumentären. Jag minns så väl förklaringen till de onaturliga frambenen … antingen i Helgstrand dokumentären eller någon artikel/dokumentär som publicerades i samma veva.

CH är kvinna och utan något särskilt stort kapital bakom sig,ett perfekt offerlamm med andra ord och så hoppas man att det lugnar ner sig efter att man kastat offret.

Nej rättfärdigar inte det CH har gjort utan försöker bara förstå varför hon är så perfekt att ställa på offeraltaret.

CH är kvinna och utan något särskilt stort kapital bakom sig,ett perfekt offerlamm med andra ord och så hoppas man att det lugnar ner sig efter att man kastat offret.

Nej rättfärdigar inte det CH har gjort utan försöker bara förstå varför hon är så perfekt att ställa på offeraltaret.
Och det kändes inte bra vilka det var som var med och gjorde offret heller.

(även om jag känner att avstängning ett år var väldigt välmotiverat och att det inte spelar någon roll att den som skickade in anmälan skrattade -det hände oavsett. och jag verkligen förstår hur superhemskt det måste vara för henne, det är jättehemskt att göra misstag och få sitt beteende synliggjort för sig själv (och hästen...))

Fast det spelar ingen roll, tycker jag. Att ens kunna förmå sig till att slå ett oskyldigt djur på det sätt hon gör i filmen... nej, finns inga ursäkter eller förmildrande omständigheter. Och "hårt mot hårt" handlade det ju inte om heller. Det var ju inte som att hästen bråkade ens. 🥺
Nu vet jag inte ens hur jag ska skriva det här men. Alltså det är ju absolut en typ av beteende som behövs synliggöras, inte för att det är ett extremt outlier beteende utan tvärtom?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar