Jag tycker att detta egentligen är flera frågor i ett. En är hur FEI har behandlat detta och eventuellt behandlat folk olika och syftet till det.
Men- sen kan jag inte tycka synd om henne. Jag är besviken då jag hade en annan bild av henne. Beter man sig på det sättet ska man inte jobba med djur. Det handlar om värderingar och empati.
Ridsporten har utvecklats enormt sen jag började rida på 80-talet. Men - jag har under de senaste åren börjat ändra min inställning till ridning och framförallt tävling. Om vi människor ska ta oss rätten att hantera djur och hästar kan vi inte ha en så slapp inställning till "hårda metoder".
Jag ser det i diskussioner på facebook, olika forum och även lite i denna tråden att det finns en inställning hos vissa att det är lätt att ta till hårda metoder såsom pisk, hård ridning fastän man inte borde gjort det. Folk som skriver att man kanske är stressad, är under press att prestera eller har en dålig dag. Och för mig är det helt ohållbart. Och jag blir förvånad över hur många som skriver såna saker. Kan man inte hantera press, dåliga dagar etc utan att ta till hårda metoder så är något fel. Vi har lyckligtvis kommit ifrån att se på barn på det sättet och vi måste komma vidare även i synen på hästar.
Jag håller med dig, men bilden är mycket mer komplex än så.
Jag är bara en människa, jag handlar fel. Det ska jag egentligen inte göra.
Proffsen borde veta bättre, men gör det inte (eller i alla fall inte alla).
Även jag har mer och mer börjat ifrågasätta all tävling med djur.
Cirkusar som i barndom hade både elefanter och lejon har fått tänka om.
Nu måste ridsporten också ta ett omtag. Nej, jag tycker inte det är rimligt att flyga hästar kors och tvärs över jorden för att delta i tävlingar. Jag har svårt att tro att någon tävlingsplats är en plats som är naturlig för hästen.
Att rida hästen är väl inte heller naturligt … var drar vi gränsen?
Att vi inte ska piska våra hästar är väl i stort sett alla (med några få undantag) överens om. Men hur är det med bett och sadel?
Sporrar är ju tillåtet. Är det ”bättre” för hästen att ständigt gnetas i sidorna med sporrar, än att smiska till med spöet? Självklart är inget av det bra, men att ständigt knega med sporren är tillåtet, medan piskning med spö inte är det.
Är det verkligen rimligt?