Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

CD har levt under en enorm press de senaste åren. En enorm press att lyckas. De hästar hon haft har inte riktigt haft Valegros kapacitet. Jag känner så väl igen mig känslan att inte räcka till, att inte lyckas nå upp till allas förväntningar. Det är så lätt att ta genvägar. Det är så lätt att lägga till pisken fast man inte borde ha gjort det.

Det vet jag inte om jag håller med om! Hon har ju haft fantastiska hästar men betydligt hetare än Valegro och då svårare med en tendens att bli för korta i halsen. Dom behöver ju några år på sig att bli lika avspända. Men det är ju självvalt.

Det som skaver är tror jag att vi inte fått veta bakgrunden. Var det en enstaka händelse ett "misstag" som hon uttryckte det eller något som gjorts systematiskt under lång tid? Och om det var en enstaka händelse varför? Hästen gjorde absolut inget dumt på filmen som skulle kunna göra att man tappade humöret, vilket förstås inte gör att man går på med pisken men det hade gett en förklaring åtminstone.

Utan svar på det hänger hela den här saken i luften.

Det som skaver är tror jag att vi inte fått veta bakgrunden. Var det en enstaka händelse ett "misstag" som hon uttryckte det eller något som gjorts systematiskt under lång tid? Och om det var en enstaka händelse varför? Hästen gjorde absolut inget dumt på filmen som skulle kunna göra att man tappade humöret, vilket förstås inte gör att man går på med pisken men det hade gett en förklaring åtminstone.

Tror inte ett ögonblick på att det var en engångshändelse. Ser ut som något som görs regelbundet och hon var helt obrydd över att bli filmad. Jag tolkar det som att det ingår i träningsformen, sen om hon träffar hästen varje gång hon rappar efter den är ju svårt att se, troligtvis gör hon inte det men det spelar ju ingen roll i sammanhanget.

Jag tror inte ett ögonblick att det här var en engångshändelse.
Det som skaver för mig är att det i många år varit diskussioner och klagomål på rollkur, hårt åtdragna nosgrimmor och stenhård hand. Det enda svar FEI ger på denna kraftiga misshandel inför öppen ridå är "det ska vi utreda". Sen förhalar man det hela i flera omgångar och skapar slutligen den där blodsregeln (som är extremt tandlös iom att man då godkänner att man får mekaniskt slita sönder munnen på hästen så länge den inte blöder) och det där måttet som ska mäta nosgrimmans spänning som sedan visas användas på hästens kind (och så förhalar man igen med sina utredningar.
Det CD gör är definitivt något hon ska stängas av för MEN det skaver att man år efter år ser misshandel utan att bry sig nämnvärt mer än att möjligen lite slött vifta med pekfingret och säga "fy dig det där ser inte helt bra ut". Den enda slutsats jag kan dra av detta är att FEI vill ha den typen av misshandel eftersom det är bra för cirkusen och att man då skiter i hästens välfärd. Nu tar man då chansen att spänna musklerna och låtsas att man bryr sig om hästvälfärden när det är så uppenbart att det är en ren lögn

Jag tror inte ett ögonblick att det här var en engångshändelse.
Det som skaver för mig är att det i många år varit diskussioner och klagomål på rollkur, hårt åtdragna nosgrimmor och stenhård hand. Det enda svar FEI ger på denna kraftiga misshandel inför öppen ridå är "det ska vi utreda". Sen förhalar man det hela i flera omgångar och skapar slutligen den där blodsregeln (som är extremt tandlös iom att man då godkänner att man får mekaniskt slita sönder munnen på hästen så länge den inte blöder) och det där måttet som ska mäta nosgrimmans spänning som sedan visas användas på hästens kind (och så förhalar man igen med sina utredningar.
Det CD gör är definitivt något hon ska stängas av för MEN det skaver att man år efter år ser misshandel utan att bry sig nämnvärt mer än att möjligen lite slött vifta med pekfingret och säga "fy dig det där ser inte helt bra ut". Den enda slutsats jag kan dra av detta är att FEI vill ha den typen av misshandel eftersom det är bra för cirkusen och att man då skiter i hästens välfärd. Nu tar man då chansen att spänna musklerna och låtsas att man bryr sig om hästvälfärden när det är så uppenbart att det är en ren lögn
Det du skriver är tyvärr helt sant.

Problemet är att FEI inte vill ta tag i det grundläggande problemet eftersom det skulle förändra hela dressyrsporten.

Det hästarna gör i dagens dressyr är inte normala rörelser och kan (i de flesta fall) inte utföras utan tvång, hårda händer och oetiska träningsmetoder.

Hade man förbjudit sporrar, nosgrimma och bett hade hästarna inte kunnat gå på det sättet de gör i dagens dressyr.

Att dagens dressyren går mot sin egen undergång ser jag inte som något dåligt.

Det jag hoppas växer upp ur askan är en dressyr där harmonin sätts i centrum, där både sporrar, nosgrimmor och skarpa bett är förbjudet.

Det jag verkligen hade velat se är en tävling där dagens toppryttare genomför en GP utan träns och sporrar. Då hade man verkligen sett sanningen och hur hästarna verkligen går.

Det går, med mycket träning, att utföra alla rörelser barbacka och utan träns, men då kommer det inte att finnas några överrörliga framben och spektakulära rörelser.

Observera att min källa är vad heter sidan nu... Dressage something från usa/Kanada så ta detta med en gigantisk nypa salt...!
Men är det inte dessutom ganska bekvämt för FEI att stänga av henne nu när hon är gravid? Grundaren till sidan kallade det för "mammaledighet", kasta CD under bussen när hon ändå kanske inte skulle tävla så mycket så kan hon komma tillbaka sen.

Observera att min källa är vad heter sidan nu... Dressage something från usa/Kanada så ta detta med en gigantisk nypa salt...!
Men är det inte dessutom ganska bekvämt för FEI att stänga av henne nu när hon är gravid? Grundaren till sidan kallade det för "mammaledighet", kasta CD under bussen när hon ändå kanske inte skulle tävla så mycket så kan hon komma tillbaka sen.
Nja, filmen publicerades ju lite väl lägligt (just innan OS).

Om filmen inte hade kommit fram hade CD ridit OS och antagligen därefter tagit en paus för att sedan satsa mot Världscupsfinalen och EM nästa år.

Fast det är väl inget som säger att FEI visste om graviditeten när de tog beslut? Hon hade ju förmodligen tävlat under delar av graviditeten annars, och OS skulle hon ju ridit.

Det är ju verkligen att bara försöka hitta fel.

Ibland har hon dressage hub poänger, men ibland är hon verkligen långt ute och cyklar..

Fast det är väl inget som säger att FEI visste om graviditeten när de tog beslut? Hon hade ju förmodligen tävlat under delar av graviditeten annars, och OS skulle hon ju ridit.

Det är ju verkligen att bara försöka hitta fel.

Ibland har hon dressage hub poänger, men ibland är hon verkligen långt ute och cyklar..
Jo men det är det jag menar! Tog resonemanget och applicerade ännu en foliehattsförklaring att om FEI vet att hon är gravid är det ju lätt att stänga av henne för att visa på att de faktiskt gör något, när det kanske inte får så stor kraft då hon ändå inte skulle rida så mycket framöver.

Jo men det är det jag menar! Tog resonemanget och applicerade ännu en foliehattsförklaring att om FEI vet att hon är gravid är det ju lätt att stänga av henne för att visa på att de faktiskt gör något, när det kanske inte får så stor kraft då hon ändå inte skulle rida så mycket framöver.
Fast vad är alternativet? Att inte stänga av henne för att hon är gravid och inte kan rida? Håller helt med @MiniLi om att Dressage Hub ibland är ute och cyklar. Jag vill ändå tro att allt inte är en konspiration.

Sedan tycker jag att hatet mot CD är bitvis vidrigt. Ja hon gjorde fel. Ja hon ska straffas. Men har sett kommentarer som menar att hon inte borde få ha barn eller att hon säkert slår sitt barn också. Det är ändå en människa vi pratar om.

Fast vad är alternativet? Att inte stänga av henne för att hon är gravid och inte kan rida? Håller helt med @MiniLi om att Dressage Hub ibland är ute och cyklar. Jag vill ändå tro att allt inte är en konspiration.

Sedan tycker jag att hatet mot CD är bitvis vidrigt. Ja hon gjorde fel. Ja hon ska straffas. Men har sett kommentarer som menar att hon inte borde få ha barn eller att hon säkert slår sitt barn också. Det är ändå en människa vi pratar om.
Alltså jag har noll och inga egna åsikter kring det hela, utan lyfte bara vad jag hört därifrån som en fortsättning på vad som sagts i denna tråd om att hon stängs av och Helgestrand "får fortsätta".

Men usch! Håller helt med om att det är att gå över alla gränser.

Det tror inte jag har med saken att göra alls, hon red igenom stora delar av sin förra graviditet och jag tror inte hon är en person som slutar rida om hon inte måste. Dessutom så varför skulle FEI känna till hennes så tidiga graviditet. Och det ändrar oavsett inte någonting, varför skulle det vara bättre att kasta henne under bussen bara för att hon är gravid.

Tror inte ett ögonblick på att det var en engångshändelse. Ser ut som något som görs regelbundet och hon var helt obrydd över att bli filmad. Jag tolkar det som att det ingår i träningsformen, sen om hon träffar hästen varje gång hon rappar efter den är ju svårt att se, troligtvis gör hon inte det men det spelar ju ingen roll i sammanhanget.
Men borde det inte finnas vittnesmål från fler i så fall, och även filmer? Jag tror såklart inte heller att det var en engångsföreteelse men det kan ha varit under en kortare period och att hon sen förstod att det inte är så lyckat att träna en häst på det sättet.

Men borde det inte finnas vittnesmål från fler i så fall, och även filmer? Jag tror såklart inte heller att det var en engångsföreteelse men det kan ha varit under en kortare period och att hon sen förstod att det inte är så lyckat att träna en häst på det sättet.
Det är väl en sån sak vi kanske aldrig får veta. Men nog ser hon lite för bekväm ut med hur hon hanterar pisken, för att det ska ha varit en förstagångsgrej.

Jag aktar mig själv noga för konspirationsteorier och är alltid noga med att ta reda på all fakta.

Det i filmen kan vara en engångsföreteelse. Det kan ha varit något hon gjorde under kortare tid. Det kan också vara så hon tränar hästar (inklusive sina egna).

Vi vet inte. Och, det är mycket viktigt att säga detta.

Ridsporten är dålig på källkritik. Reportrarna vänder allt som oftast kappan efter vinden.

Det som behövs är en bred granskning i dressyren som görs av människor som inte känner ryttarna och som inte håller på med dressyr överhuvudtaget.

I brist på fakta kan vi bara gissa. Dessa gissningar kan få ett mycket obehagligt innehåll.

Jag håller mig till fakta och hävdar att i fallet med CD vet vi inte vad som har hänt och då är det mycket farligt att lyssna på rykten.

Jag aktar mig själv noga för konspirationsteorier och är alltid noga med att ta reda på all fakta.

Jag håller mig till fakta och hävdar att i fallet med CD vet vi inte vad som har hänt och då är det mycket farligt att lyssna på rykten.

Fast du kommer med en del insinuerande konspirationsteorier själv, till CD fördel, själv ser jag det som att hon har pryglat en häst jävligt illa så jag tycker inte det minsta synd om henne , OS till trots.

Fast du kommer med en del insinuerande konspirationsteorier själv, till CD fördel, själv ser jag det som att hon har pryglat en häst jävligt illa så jag tycker inte det minsta synd om henne , OS till trots.
Nu har du missförstått vad jag skriver. Jag vet inte vad som hänt. Jag tar på inget sätt CD i försvar.

Det jag menar är att det finns andra ryttare som gjort liknande/värre saker som kommit väldigt billigt undan.

CD har blivit en syndabock som gjort att FEI inte tar tag i de verkliga problemen inom dressyr.

Vad är egentligen värst, piska en häst, rida i rollkur, ha hästen ständigt bakom hand… exemplen kan göras många.

Piskrapp ser värre ut än exempelvis rollkur. Båda är lika dåliga, men bedöms olika.

Nu har du missförstått vad jag skriver. Jag vet inte vad som hänt. Jag tar på inget sätt CD i försvar.

Det jag menar är att det finns andra ryttare som gjort liknande/värre saker som kommit väldigt billigt undan.

CD har blivit en syndabock som gjort att FEI inte tar tag i de verkliga problemen inom dressyr.

Vad är egentligen värst, piska en häst, rida i rollkur, ha hästen ständigt bakom hand… exemplen kan göras många.

Piskrapp ser värre ut än exempelvis rollkur. Båda är lika dåliga, men bedöms olika.
Håller med om att det är ett problem när det blir ojämna bedömningar. Tycker CDs straff var rimligt. Andra borde staffas hårdare/överhuvudtaget få ett straff.

Jag tycker att detta egentligen är flera frågor i ett. En är hur FEI har behandlat detta och eventuellt behandlat folk olika och syftet till det.
Men- sen kan jag inte tycka synd om henne. Jag är besviken då jag hade en annan bild av henne. Beter man sig på det sättet ska man inte jobba med djur. Det handlar om värderingar och empati.

Ridsporten har utvecklats enormt sen jag började rida på 80-talet. Men - jag har under de senaste åren börjat ändra min inställning till ridning och framförallt tävling. Om vi människor ska ta oss rätten att hantera djur och hästar kan vi inte ha en så slapp inställning till "hårda metoder".

Jag ser det i diskussioner på facebook, olika forum och även lite i denna tråden att det finns en inställning hos vissa att det är lätt att ta till hårda metoder såsom pisk, hård ridning fastän man inte borde gjort det. Folk som skriver att man kanske är stressad, är under press att prestera eller har en dålig dag. Och för mig är det helt ohållbart. Och jag blir förvånad över hur många som skriver såna saker. Kan man inte hantera press, dåliga dagar etc utan att ta till hårda metoder så är något fel. Vi har lyckligtvis kommit ifrån att se på barn på det sättet och vi måste komma vidare även i synen på hästar.

Jag skulle aldrig tveka en sekund att lämna min häst i träning hos CD däremot aldrig hos Helgestrand.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar