Jag undrar verkligen varför i hela världen det inte skulle gå? Vad är det rent biomekaniskt som just bett gör som gör annars tydligen helt omöjliga rörelser helt plötsligt möjliga?
Att det är svårare köper jag. Omöjligt köper jag inte på något sätt. Det är ju ändå hästens kropp som utför rörelsen.
Rent teoretiskt sett så kan jag föreställa mig att kommunikation mellan de mest finkänsliga, nervtäta kommunikationsmedel människan har -fingrarna till något av det mest känsliga hästen har kan vara en oerhört finstämd och tät kommunikation där små små vinklingar på hand och små små nervörelser i fingrar ger information direkt och hela tiden.
Kanske rent av en kommunikation som inte bara går direkt till en smal bit av munnen utan som även fördelar informationen över nackstycke, under hakan, mungipor, större yta av tungan, och kan finstämt välja precis vilken typ av inverkan som ska ske genom att påverka 1-4 tyglar med sin lilla lilla muskelrörelse. Och att det här inte är en envägskommunikation utan tillbaka till ryttaren går frågor, svar, positiv feedback eller negativ feedback, önskemål och tankar, rätt in i ett av ryttarens främsta kommunikationscentrum.
Sedan sittandes på två plattor som fördelar ryttarens tyngd över en stor yta av hästens två stora ryggmuskler, utan att trycka på ryggraden. Där en stor platt sadel ger ryttaren möjlighet att sitta perfekt för den ryttaren och de två plattorna ger hästen möjlighet att känna ryttarens tyngdförflyttning men där den får ett skydd mot sittbenen.
Jämfört med att kommunikationen med hand inte finns alls eller går till ett mer generaliserat tryck mot hästens strupe. Om hästen vill kommunicera tillbaka kan den kanske lära sig använda halsmusklerna till det, har den lika mycket muskelkontroll i halsen? eller får använda ryggen bara.
Och ryttaren sitter med tryck på hästens ryggrad (om den sticker upp) och på två 2 cm stora hårda benpunkter som sticker ned i hästens ryggmuskler.
(Sedan att det inte är det som alltid sker är ju en annan sak. Jag tror att våra nuvarande dressyrryttare med något års framförhållning är fullt förmögna att rida rollkur med halsring (tycker hästar med halsring ofta går bakom lod) och barbacka, eller helt fantastiskt perfekt med kandar och sadel. Det är motivationen som saknas. Och btw kunde man önska att dressyr kunde sluta vara en jättesport, börja vara så tråkigt att målarfärg torkar, då kommer ju även motivationen som gör att pengastinna och pengahungriga människor är där försvinna. Så kan de bygga hus eller ngt istället.)