Brittiska dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år

Dressyrstjärnan Charlotte Dujardin stängs av ett år för att ha piskat en häst under träning, något som fångades på film.
– Jag respekterar beslutet till fullo, skriver hon i ett uttalande på sociala medier.

Men blev ens Andreas Helgstrand avstängd av FEI?
Försöker googla, inte lagt mycket möda på det så kan ha missat, och hittar bara avstängningar av Danska Ridsportförbundet? Och lika med ryttare som visas på klippen, uteslutna ur ridlärarföreningen eller något i den stilen men hittar inget på FEI?
Varför hanterade inte FEI Helgstrand ärendet?
Paras hette väl den andra ”idioten” kom jag på, eller något i den stilen?
Jag har inte heller något minne av att han blev avstängd av FEI

Danska ridsportförbundet gjorde väl nåt?

Sen fanns det tyvärr inte nån video på när han personligen gjorde nåt. Han kunde alltså skylla på att han inte visste nåt (yeah right!) och skylla allt på sina anställda.
Ja så hittade jag med, att Danska ridsportförbundet ”hanterade” den skandalen. Men de som faktiskt slog vet jag inte om de blev avstängda?
Och varför hanterar FEI Dujardin fallet och inte Helgstrand fallet?
Har några regler ändrats? Eller vill inte brittiska förbundet hantera det och överlåter till FEI?

Jag tänkte ett tag på det där med att det inte var på ett FEI evenemang men Dujardin var väl inte heller det?

I sak spelar det ingen roll, man får inte slå hästar. Och avstängd bör man bli, oavsett vem som stänger av en. Men jag fattar inte riktigt skillnaden mellan fallen.

Carina C K (som var den som höll i piskan och slog på instruktion av Helgstrand) stängdes ju av men det var väl också av Danska förbundet och inte FEI? Eller blev hon avstängd av båda instanserna?

Ja så hittade jag med, att Danska ridsportförbundet ”hanterade” den skandalen. Men de som faktiskt slog vet jag inte om de blev avstängda?
Och varför hanterar FEI Dujardin fallet och inte Helgstrand fallet?
Har några regler ändrats? Eller vill inte brittiska förbundet hantera det och överlåter till FEI?

Jag tänkte ett tag på det där med att det inte var på ett FEI evenemang men Dujardin var väl inte heller det?

I sak spelar det ingen roll, man får inte slå hästar. Och avstängd bör man bli, oavsett vem som stänger av en. Men jag fattar inte riktigt skillnaden mellan fallen.

Carina C K (som var den som höll i piskan och slog på instruktion av Helgstrand) stängdes ju av men det var väl också av Danska förbundet och inte FEI? Eller blev hon avstängd av båda instanserna?

Förmodligen för att i Helgstrandfallet var det svårt att bevisa att han ligger bakom det. I CD fallet finns vattentätt bevis (filmen).

Det ÄR ju uppenbarligen lätt vilket framgår av hur ryttarna ifråga kommenterat det som hänt och konsekvenserna av de respektive händelserna.
Saken i sig är inte lätt att förklara bort men eftersom högsta instans låter det ske så kan de regelmässigt bortförklara det. FEI säger ju rent krasst att det de håller på med är enligt reglerna och då behövs det inga bortförklaringar för att undkomma konsekvens. Det är alltså lätt för att FEI inte bryr sig.

Saken i sig är inte lätt att förklara bort men eftersom högsta instans låter det ske så kan de regelmässigt bortförklara det. FEI säger ju rent krasst att det de håller på med är enligt reglerna och då behövs det inga bortförklaringar för att undkomma konsekvens. Det är alltså lätt för att FEI inte bryr sig.

Det var ju bevisligen hur lätt som helst att förklara bort...

Försöker googla, inte lagt mycket möda på det så kan ha missat, och hittar bara avstängningar av Danska Ridsportförbundet? Och lika med ryttare som visas på klippen, uteslutna ur ridlärarföreningen eller något i den stilen men hittar inget på FEI?

Antagligen för att ingen anmälde honom till FEI.
Charlotte blev anmäld till FEI och därför hanterade dom fallet.

Enda misstaget som jag ser att hon gjort är att hon inte visste om att det skulle läcka ut, att piska hästen var en medveten handling och 20 piskrapp är aldrig något misstag.
Jag tror inte vi använder ordet i samma typ av betydelse. Jag har skrivit i runt tre poster att det var medvetet och rätt straff (om inte möjligen lågt).

Hepp

Fick på whatsapp så han är avstängd av FEI

IMG-20241209-WA0000.webp

Jag undrar verkligen varför i hela världen det inte skulle gå? Vad är det rent biomekaniskt som just bett gör som gör annars tydligen helt omöjliga rörelser helt plötsligt möjliga?

Att det är svårare köper jag. Omöjligt köper jag inte på något sätt. Det är ju ändå hästens kropp som utför rörelsen.
Rent teoretiskt sett så kan jag föreställa mig att kommunikation mellan de mest finkänsliga, nervtäta kommunikationsmedel människan har -fingrarna till något av det mest känsliga hästen har kan vara en oerhört finstämd och tät kommunikation där små små vinklingar på hand och små små nervörelser i fingrar ger information direkt och hela tiden.

Kanske rent av en kommunikation som inte bara går direkt till en smal bit av munnen utan som även fördelar informationen över nackstycke, under hakan, mungipor, större yta av tungan, och kan finstämt välja precis vilken typ av inverkan som ska ske genom att påverka 1-4 tyglar med sin lilla lilla muskelrörelse. Och att det här inte är en envägskommunikation utan tillbaka till ryttaren går frågor, svar, positiv feedback eller negativ feedback, önskemål och tankar, rätt in i ett av ryttarens främsta kommunikationscentrum.

Sedan sittandes på två plattor som fördelar ryttarens tyngd över en stor yta av hästens två stora ryggmuskler, utan att trycka på ryggraden. Där en stor platt sadel ger ryttaren möjlighet att sitta perfekt för den ryttaren och de två plattorna ger hästen möjlighet att känna ryttarens tyngdförflyttning men där den får ett skydd mot sittbenen.

Jämfört med att kommunikationen med hand inte finns alls eller går till ett mer generaliserat tryck mot hästens strupe. Om hästen vill kommunicera tillbaka kan den kanske lära sig använda halsmusklerna till det, har den lika mycket muskelkontroll i halsen? eller får använda ryggen bara.
Och ryttaren sitter med tryck på hästens ryggrad (om den sticker upp) och på två 2 cm stora hårda benpunkter som sticker ned i hästens ryggmuskler.

(Sedan att det inte är det som alltid sker är ju en annan sak. Jag tror att våra nuvarande dressyrryttare med något års framförhållning är fullt förmögna att rida rollkur med halsring (tycker hästar med halsring ofta går bakom lod) och barbacka, eller helt fantastiskt perfekt med kandar och sadel. Det är motivationen som saknas. Och btw kunde man önska att dressyr kunde sluta vara en jättesport, börja vara så tråkigt att målarfärg torkar, då kommer ju även motivationen som gör att pengastinna och pengahungriga människor är där försvinna. Så kan de bygga hus eller ngt istället.)

Senast ändrad:
Jag tror att det går. En riktigt duktig tränare med klicker som kan klicka i exakt rätt ögonblick - då är inget omöjligt. Men utbildningen måste nog ske från marken då, för jag har svårt att se att man skulle klara av att både rida och klicka EXAKT rätt. Jag menar, det finns folk som lär sina hundar att göra volter med klicker. Kan kroppen utföra det och hästen är tillräckligt matmotiverad så tror jag alla gånger att det går. Men - det kanske tar längre tid? Sen visar ju alla studier att det går fortare med positiv förstärkning och att hästarna bara behöver 1-2 repetitioner då, medans de tydligen ofta behöver uppemot 25 repetitioner med negativ förstärkning. Så det är frågan om inte den biten jämnar ut?
Men då är det inte ridning? Utan uppvisade konster, domptering? Då är det ju mer att sitta på en intränad rörelse som är satt och försöka att inte påverka den? (så körde de på cirkus när jag var liten. En dam satt på hästen och en herre gick och visade hur hästen skulle sprattla med ena eller andra benet. Kul att se, men inte dressyr eller ridning, eller speciellt beundransvärt enligt ens gamla fastrar.) Med hästar har det ju en del av det fina varit tvåvägskommunikationen.

Hur är det lätt att förklara bort blå tungor som det finns massor av bilder och videos på?
Det var ju jättelätt, alla tidningarna visade ju prov på det. De pratade bildmanipulation tills folk inte trodde bilderna visade rätt och ville visa sig källkritiska. Trots att väl FEI sedan fick in originalen och det visade sig vara helt korrekt. Så det blev bortspelat och för luddigt. Om FEI hade varit det minsta smarta skulle de ge gigantiska oerhört diskreta utskällningar för blåa tungor och se till att domare diskret dömde ned all sådan tygelhållning så att de tungorna alddrig kom över 30 på en resultatlista. För det finns nog ingenting som hotar dressyren så i grunden som de blå tungorna. Eftersom det sker inne på själva banan och belönas.

Men då är det inte ridning? Utan uppvisade konster, domptering? Då är det ju mer att sitta på en intränad rörelse som är satt och försöka att inte påverka den? (så körde de på cirkus när jag var liten. En dam satt på hästen och en herre gick och visade hur hästen skulle sprattla med ena eller andra benet. Kul att se, men inte dressyr eller ridning, eller speciellt beundransvärt enligt ens gamla fastrar.) Med hästar har det ju en del av det fina varit tvåvägskommunikationen.
Du menar alltså att för att det ska kallas ridning så måste inlärningen ha skett med metoder som bygger på att hästen ska vilja undvika ett obehag?

Det var ju ett sätt att se på det också.

Då förstår jag att när man sitter på hästen och jobbar med positiv förstärkning aldrig någonsin kan bli ridning överhuvudtaget.

Många lär ju in avancerade rörelser från marken även med negativ förstärkning, i tex tömkörning, så att det lärs in från marken kan knappast vara problemet här. Skillnaden är alltså att man inte påverkar hästen negativt och då är det inte ridning. Eller?

Det är väl därför de här hästarna kostar många miljoner också och rika personers döttrar kan tävla på högsta nivå.

Du menar alltså att för att det ska kallas ridning så måste inlärningen ha skett med metoder som bygger på att hästen ska vilja undvika ett obehag?

Det var ju ett sätt att se på det också.

Då förstår jag att när man sitter på hästen och jobbar med positiv förstärkning aldrig någonsin kan bli ridning överhuvudtaget.

Många lär ju in avancerade rörelser från marken även med negativ förstärkning, i tex tömkörning, så att det lärs in från marken kan knappast vara problemet här. Skillnaden är alltså att man inte påverkar hästen negativt och då är det inte ridning. Eller?
Eh nej, faktiskt inte alls.

Jag menar att för att det ska vara ridning så måste man rida programmet i en interaktion med hästen, där båda kan kommunicera med den andre att påverka piaffen medan den sker tex.

Inte sitta på en häst som gör en piaff, tex man sätter en femåring på en häst, femåringen säger -Piaff och så gör hästen en piaff. Det är ju inte ridning, det är ett trick.

Jag är helt övertygad om att det finns människor som skulle kunna lära en häst att gå igenom ett program utan ryttare, på ett kommando. Men det vore ju inte ridning. (många till och med, hästar har ju gott minne och vissa kan ju göra ett dressyrprogram själva i hagen som det är säger vissa att de sett (i denna tråd eller annan).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrstjärnan och olympiska mäsatren Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ridsportförbundet efter skandalvideon
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
81
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av det internationella ryttarförbundet (FEI). Den brittiska dressyrstjärnans oetiska...
Svar
0
· Visningar
83
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin stängs av i ett år av internationella ridsportförbundet. Orsaken är videon som läckte ut när den 39-åriga brittiska...
2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar