I år är det 40 år sedan jag träffade min man. Min absoluta övertygelse är att ett förhållande ska vara positivt, det ska vara skönt att komma hem, det ska vara guldkanten i ens tillvaro. Sen får man vara realist; det är inte guldkant hela tiden, det är maginfluensor och takläckor och förtretligheter i allmänhet som inte gör att man kvittrar som en lärka varenda gång man kliver innanför dörren. Men det där med att man "måste jobba med sitt förhållande" - nej tack. Jobba, det göra jag i arbetslivet. Jag vill inte bli förändrad av någon, jag vill heller inte förändra någon.
Sen är det ju så att det finns tuffare tillfällen, min partner hade under en hyfsat lång tid en klinisk depression och jag var ganska nära att falla i omhändertagandefällan, vilket ju inte varit särskilt konstruktivt. Det jag gjorde, och det som, tillsammans med hans egna beslut, ledde till en lösning var att jag under många och långa diskussioner visade på lösningar, att man kan förändra sitt liv som partnern kanske hade svårt att se just då eftersom han var påverkad av depressionen. Beslutet som rörde hans liv var ju ändå hans eget. Sen får jag själv med jämna mellanrum säsongs- eller sjukdomsutlösta dippar; jag hade blivit synnerligen störd om någon då skulle "ta hand om" mig, ta ansvaret för mitt mående på sig. Det jag vill i de lägena är att partnern visar att "ok, jag ser att du inte är på topp, jag förstår varför och därför får du här en extra chokladbit". Typ. Det räcker långt, jag personligen fungerar så att jag helst tar ansvar för mig själv, jag får obehagsrysningar av att någon skulle anse sig vara mer ämnad än jag själv att ta hand om mig.
Det finns ju tillfällen dock när lite mer handfast hjälp faktiskt behövs, som när jag och sonen handgripligen fick bära maken till bilen och sedan in på akuten när han drabbats av ett vidrigt diskbråck. Där behövdes omhändertagande.