Operation av klapphingst.

FannyN

Trådstartare
Min häst ska kastreras snarast och eftersom han är klapphingst och kulan inte känns så krävs det en operation som det verkar. Det jag kan konstatera efter att ha läst gamla trådar och ´googlat i största allmänhet är att priserna varierar väldigt.
Jag skulle vilja ha era erfarenheter om pris, kvalitet och hur det hela gick till och på vilken klinik det gäller.
Just nu är det bara så snurrigt och ledsamt att inte veta hur jag bäst löser det.
Tacksam för alla tips!

Sv: Operation av klapphingst.

Har erfarenhet av två olika klapphingst operationer på samma klinik. Den ena där kulan inte satt väldigt bra till kostade 4500 och hästen var fitt for fight igen inom samma tid som en vanlig kastration. Den andra blev nästan en hel buköppning och gick på 15 000 och det var för sju år sedan. Hästen blev bra men hade längre konvalescens än vid en vanlig kastration.

Mïn ena medryttarhäst är också klapphingst. Då han har varit jobbig har ägaren valt att göra en s.k "kemisk kastrering". Detta funkade faktiskt bra på honom och han lugnade sig mycket. Detta kanske är ett alternativ istället för operation? Dock får ju en vanlig kastrering mer resultat,men vilket alternativ som funkar bäst för er båda beror ju på varför du valt att kastrera och hur din hingst beter sig mm.

Men tack båda!!
Kemisk kastrerin har jag inte ens hört talas om!! var kan jag få info om detta?
Jag hade veterinär ute i fredags och hon sa ine ett ord om det utan skrämde bara upp mig om buköppningar och gigantiska kostnader.
Vem hjälpte din kompis??? Var ska jag ringa??

Kontakta Strömsholm. De gjorde ett fantastiskt jobb på min som skulle kastreras liggande under narkos på vanligt vis. Jag skulle åka dit alla gånger jag får hingstföl faktiskt.
Kostade ca 4500 har jag för mig. Vet inte vad det kan kosta för klapphingst op. men de behöver säkert inte buköppna utan kan nog gå in via mindre hål.

Nu var ju min inte klapphingst men av olika orsaker valde jag ändå liggande på klinik. Största orsaken är att jag inte fick tag i veterinär här på holmen som kunde göra det inom rimlig tid, d.v.s. före det blev för varmt, dessutom är hästen av en ras som ofta har vida kanaler, hästen var 2 år och hade rätt stora kulor redan.

Hursomhelst gjordes det på Mälarkliniken i början på maj och jag är jättenöjd! Jag fick hem hästen samma dag, han var lite svullen ca 1 vecka efteråt, men verkade aldrig ha ont och hade ingen feber. Gick i liten grushage 1 vecka med dagliga promenader, sedan ut i vanlig hage då det var torrt och fint i marken. 2-3 veckor efteråt syntes ingenting mera.
Faktum är att jag inte riktigt vet var de gick in, hittade aldrig något sår:o. Men kulorna är synbarligen borta;).

Milton som har fått två kemiska kastreringar fick dem av en veterinär. Så ring en klinik/veterinär så har det säkerligen information om detta. Dock kan sprutorna behöva upprepas då och då. Men som sagt, helt beroende på hur ding hingst beter sig och hur lugn han är mm.

Ring runt, det skiljer ngt otroligt mycket i pris mellan olika kliniker!

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 777
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 074
Senast: inverterad
·
Hästvård Jag har en annan tråd gällande min 1,5 åring, som nu är undersökt för andra gången utan tillstymmelse till kula på höger sida:( han ska...
2
Svar
21
· Visningar
2 135
Senast: kryddelydd
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka