Ont efter skoning

Sv: Ont efter skoning

Jag tycker bara så synd om dig och hästen.
Jag hade själv blivit jätte arg och orolig.

Ilxpo skrev:
Jag tycker bara så synd om dig och hästen.
Jag hade själv blivit jätte arg och orolig.

:) Ha ha det var inte min häst....men visst skulle man bli både galen och ledsen....:smirk:

sweep skrev:
vad är bra och vad är inte bra?

(jag tycker själv att han har för långa skor så det trycker på strålen och är trångskodd.. det är noll mellanrum mellan skon och strålen på bakhovarna..syns bra här www.fotogalleriet.se/pic1615934 )

På vänster bak, är det sömmen som sitter så ojämnt eller är det något annat som bildar en synvilla? Det ser ju ut som om den bakre sömmen sitter MYCKET högre upp än de andra :crazy: .

bettysmatte skrev:
På vänster bak, är det sömmen som sitter så ojämnt eller är det något annat som bildar en synvilla? Det ser ju ut som om den bakre sömmen sitter MYCKET högre upp än de andra :crazy: .
Jag är ju ingen hovslagare,men jag tycker om man jämför med mina hästars skor, så ser det ut som om tån är lång och traktern jättelåg, ser ut som om skon bak i traktern klämmer, men jag är orsäker där....:smirk:

den som brukar sko hästen finns med på sidan jag länkade till tidigare. den som skott hästen denna gång finns inte med men jobbar för den som finns med.

sen så beror det ju på exakt vad som menas med utbildad. ska om ha gått på hovslagar skolan i skara så tror jag inte att någon av dom gjort det men jag vet inte.

den som brukar sko hästen har skrivit en bok om hovar dessutom.

och vad är fel med skorna?
*nyfiken bara då jag inte kan mycket om olika skor och så*

sweep skrev:
det är inte taget rakt bakifrån så det är bara synvilla

Fast jag menar det kort som är taget från SIDAN på vänster bak. Det ser ut som om sömmen går i värsta zick-zack, och att den allra längst bak sitter mycket högre upp. Men, som sagt, det är kanske bara en synvilla då.

Fast jag har lärt mig att man egentligen kan sätta en söm "hur högt upp som helst" bara man träffar rätt. Hovväggen går ju hela vägen upp till kronranden.

Sen måste jag även tillägga att det självkart inte är lämpligt.
Men en av mina hästar hade fläkt av sig skon och han var så öm utan att han knappt kunde gå. Det fanns inget att spika i så hovslagaren fäste sömmen uppe i halva hoven.
Hästen var öm i en dag (pga att han gått utan)och sen var han som vanligt igen.

Förlåt om jag frångick den egentliga diskusionen...

fick räkningen för någon dag sen.

gissa hur mycket jag ska betala för den här skoningen...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama