Ont efter skoning

Sv: Ont efter skoning

Borkan skrev:
Förlåt mig Sweep, men jag blir så upprörd när jag ser vad du skriver!!! :eek: :mad: :cry:

HUR kan du tycka att det är ok att strunta i att kontakta hovis bara för att "andra" kan tycka att du är dum eller konstig!!!???????

Det är DU som har ansvar för hästen och det är DITT förb...ade ansvar att hästen mår bra!
Vågar du inte ta tag i saker som påverkar din hästs välmående kanske du ska tänka över varför du har häst och om du verkligen ska ha häst.. :mad: Varför inte flytta till ett stall där folk tänker mer som du, det verkar ju inte vara första gången du har hamnat på kollisionskurs med stallgästerna?

En häst ska INTE blöda och INTE ha ont efter skoning!
Och så klagar folk på att vildhäst o strassermetoden är plågsam...

Du/ni som läser kanske tycker jag tar i nu men HALLÅ! det är DU och ingen annan som har ansvaret!

Jag brukar verkligen inte ta i så här men denna tråd gjorde mig både :eek: :mad: :cry: förskräckt, arg och ledsen!

Hur skulle du göra om du bodde i en landsdel där tydligen både hovisarna samt Vet påstår att det är helt ok att det börjar blöda vid verkning samt att det dessutom är BRA och mindre skadligt än om det inte blöder.

Flytta till mer civilicerad landsdel vore väl det enklaste fast kanske är det inte så lätt för henne att göra så.

Jag blir helt matt, är det verkligen så här i vissa delar av Sverige 2006 eller har Djurskydds myndigheten helt tappat bort detta län.

peter_lundin skrev:
Tokstollar finns lite varstans!
PL

Och ovan på allt en kollega till dig som tydligen är legetimerad Vet. Helt jävla obergipligt hur vissa kan bli legitimerade inom vissa yrken.

*förlåt* men nu börjar jag inte bara bli förbannad utan även orolig för hästarnas välfärd.

sweep skrev:
jag har frågat en veterinär om att verka tills det blöder och han sa att det är helt rätt för då har man tatt så mycket det går och då minskar risker för hovbölder..

Be att få detta uttalande skriftligt från honom och vidarebefodra det till mig så skall jag delge det till ALLA berörda instanser för etisk prövning.

Lena skrev:
Jag tycker du Borkan går lite väl hårt fram nu som blir så upprörd på hästägaren. hovslagaren har visserligen inte kontaktats men veterinär har varit ute och hästen har fått vård.

Var framgår det att Vet varit ute och gett hästen "vård"????

"HUR kan du tycka att det är ok att strunta i att kontakta hovis bara för att "andra" kan tycka att du är dum eller konstig!!!???????"

jag tycker inet att det är OK men eftersom hästen var bättre dag 2 och skrittade helt normalt så ville jag inte ringa och bråka.. dels för att jag vet att hovslagarna kommer sitta och skratta och prata skit om mig för en massa folk och dels för att "alla" andra anser det vara helt ok att det blöder, osv
jag orkar inte hamna i bråk..

"Det är DU som har ansvar för hästen och det är DITT förb...ade ansvar att hästen mår bra!"

Ja jag vet det MEN som jag redan sagt hästen mår MYCKET BÄTTRE nu. och verkar inte ha så jävla ont. Han är som vanligt nu igen.

"Varför inte flytta till ett stall där folk tänker mer som du, det verkar ju inte vara första gången du har hamnat på kollisionskurs med stallgästerna?"

för jag vill kunna ha tillgång till ridhus och då måste jag stå i detta stall. och jag har inte heller bil och detta är det stall som är närmast och jag har varken tid eller ork att gå till stall som ligger långt ut i bushen.. tyvärr

"hovslagaren har visserligen inte kontaktats men veterinär har varit ute och hästen har fått vård. Alltså lider den inte längre akut."

Vet har inte varit ute. jag kontaktade Vet via internet och frågade honom vad han tyckte om att hovarna blöder när man verkar.
Hästen hade ont samma dag som han blev skodd. dagen efter var han MYCKET bättre. och idag var han som vanligt.

"Flytta till mer civilicerad landsdel vore väl det enklaste fast kanske är det inte så lätt för henne att göra så. "

nej tyvärr så är det inte bara att flytta hur som helst..

hovis skrev:
Be att få detta uttalande skriftligt från honom och vidarebefodra det till mig så skall jag delge det till ALLA berörda instanser för etisk prövning.

jag skrev till honom på internet så det finns redan sparat..
Veterinären är en bekant/vän till mig...

sweep skrev:
jag skrev till honom på internet så det finns redan sparat..
Veterinären är en bekant/vän till mig...

Vilken jävla soppa det här börjar likna.

det är därför jag inte ville ta ut Vet eftersom alla känner alla här

Ser förfärligt trångskott ut. Har han överhuvudtaget riktat skorna? Det ser ut som han endast bankat ihop skorna i trakten så att skon ligger över strålen i trakterna. På bilderna framifrån på höger och vänster fram ser skorna ut att nästan ligga innanför hovväggen på insidan. Hästen ser då inte nyskodd ut! Byt hovslagare !
Vilken hov var det som började blöda vid verkning? Har det läkt? Har du hästen stelkrampsvaccinerad ?

vad är bra och vad är inte bra?

(jag tycker själv att han har för långa skor så det trycker på strålen och är trångskodd.. det är noll mellanrum mellan skon och strålen på bakhovarna..syns bra här www.fotogalleriet.se/pic1615934 )

"Vilken hov var det som började blöda vid verkning? Har det läkt? Har du hästen stelkrampsvaccinerad ?"

höger bak började blöda
jag vet inte vart det blödde men hästen är helt ok i röselserna nu. red igår och han kändes helt ren och vi sprang även på hårt underlag och han travade som vanligt.

peter_lundin skrev:
Knappast ngt för en hovslagare att vara stolt över! Här får barfotafolket vatten på sin kvarn.
PL

Är det så PL att den är skodd av en hovslagare???

:crazy: :smirk:
sweep skrev:
Idag blev min häst skodd och tydligen så hade det blött en del när höger bak skulle skos..
Det var ett pyttehål men blödde en massa så tillochmed hovslagaren blev förvånad.

När jag kom till stallet senare på kvällen (var alltså inte med när han blev skodd) så låg han ner och hade legat ner ganska mycket enligt de som var i stallet.

Jag tog ut han på gången och han kunde knappt gå.. hade jätteont i fötterna.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa honom få mindre ont och få honom att bli oöm snabbt..
Stackarn jag lider med honom.....Hade en hovslagare en gång som tog för mkt på ena bakhoven på flickans ponny, han blödde i 2 dagar...Bytte faktiskt hovslagare efter det, sånt acceptera inte jag, sånt borde man både kunna se och känna på hoven.....Om hovslagaren har åstakommit detta ska du ej betala för skoningen,så vida inte det var en hovböld som orsakade blödningen, men det borde han ju haft ont innan med...tycker man...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama