Ont efter skoning

Sv: Ont efter skoning

"Jag bara undrar om den blivit skodd av en utbildad hovis samt varför den tydligen inte vill gå/stå upp då det tydligen har blivit lite åderlåtning på endast hb. "

jag vet inte om han är utbildad på mer sätt än av den andra hovslagaren han arbetar med/för

"Fråga föresten har den lika ont i alla fyra hovarna eller är det "bara" en hov. "

det blödde ur en hov.. men är varm i alla.
och exakt vart han är halt/öm är svårt att se för han ville inte alls gå igår och idag var det mycket bättre.

"Det första du skall göra så måste du ringa upp din hovis som utförde detta och förklara hur hästen mår efter skoningen"

nu är ju hästen bättre så jag vågar inte ringa eftersom "alla" i stallet tycker att jag är dum i huvudet som tycker synd om min häst för att den har ont..

"Hur har det gått? Har du tagit ut hovslagare eller veterinär? Gör det annars omgående."

hästen är mycket bättre idag och därför kommer jag vänta och se hur det utvecklar sig över helgen. för alla känner alla här och jag klassas redan som dum i huvudet för att jag anser att det är fel att hästen blöder när den blir skodd..

"En bra hovslagare är guld värd och jag betalar gärna extra för ett bra jobb!"

ja samma här.. därför kommer jag ta tillbaka min gamla hovslagare

idag fick jag höra av stallfolket att det inte är någon fara att det blöder..

att det inte gör nått om hästen har ont.. speciellt inte när den aldrig blivit ORDENTLIGT verkad förut.. då gör det inget om dom är ömma i en 3 dar..

och hovarna blir såååååååå bra om dom får blöda..

jag är bra trött på folket där och jag anser att det inte är bra.

men hästen är mycket bättre idag. skrittar helt ok på gången nu.
har tagit bilder på hovarna men dom blev rätt kassa. ska se vad jag kan göra åt bilderna. bättre bilder kommer tas i helgen med en mycket bättre kamera.

www.fotogalleriet.se/alb57266

som ni ser så är bilderna mycket dåliga.. med blixt för ljusa och utan blixt för mörka.. =(

av det ni ser. hur tycker ni att det ser ut att vara skott?
(bilder kommer tas ifrån sidan med)

sweep skrev:
i
att det inte gör nått om hästen har ont.. speciellt inte när den aldrig blivit ORDENTLIGT verkad förut.. då gör det inget om dom är ömma i en 3 dar..

och hovarna blir såååååååå bra om dom får blöda..
.

Men allvarligt talat, vad är det för idioter du delar stall med? Hälsa dom från ett antal utbildade hovslagare att de har fel, Fel, FEL!
Legitimering för hästägare.....

sweep skrev:
www.fotogalleriet.se/alb57266

som ni ser så är bilderna mycket dåliga.. med blixt för ljusa och utan blixt för mörka.. =(

av det ni ser. hur tycker ni att det ser ut att vara skott?
(bilder kommer tas ifrån sidan med)

Ja bilderna va ju inte av toppkvalite men säg mig. Varför är din häst skodd med travskor???

för jag ville kunna ha 6 brodd i. så det är mitt eget val.

han har 6 brodd fram och 4 bak

Om hästen är sömstucken ska du ta av skorna, annars sätter du dit sulor några veckor, det skulle jag ha gjort;)
Nån enstaka gång har det blött när vi verkat hästarna men de brukar inte bli så där öm i fötterna.

han är inte sömstucken. han är för hårt verkad så det gick hål.

Ta inte illa upp.:) VDB

Det kan man inte veta när man bara läser vad som står på sidan.

Båda mina hästar är skodda av en av dessa:bow:

Senast ändrad:

axel skrev:
Ta inte illa upp.:) VDB

Det kan man inte veta när man bara läser vad som står på sidan.

Båda mina hästar är skodda av en av dessa:bow:

Va? Jag? Jag tar väl aldrig illa upp?;)

jag har frågat en veterinär om att verka tills det blöder och han sa att det är helt rätt för då har man tatt så mycket det går och då minskar risker för hovbölder..

(jag tror själv att det borde öka risken.. men men..)

Detta måste vara ett skämt ?? Det kan väl inte finnas någon veterinär som säger att det är bra att verka tills det blöder. Minska risken för hovbölder?? Självklart ökar det risken i stället! Vad är detta för veterinär? Fråga en hästveterinär i stället. I och för sig borde vilken veterimnär som helst begripa detta! Jag förstår ingenting.....

Förlåt mig Sweep, men jag blir så upprörd när jag ser vad du skriver!!! :eek: :mad: :cry:

HUR kan du tycka att det är ok att strunta i att kontakta hovis bara för att "andra" kan tycka att du är dum eller konstig!!!???????

Det är DU som har ansvar för hästen och det är DITT förb...ade ansvar att hästen mår bra!
Vågar du inte ta tag i saker som påverkar din hästs välmående kanske du ska tänka över varför du har häst och om du verkligen ska ha häst.. :mad: Varför inte flytta till ett stall där folk tänker mer som du, det verkar ju inte vara första gången du har hamnat på kollisionskurs med stallgästerna?

En häst ska INTE blöda och INTE ha ont efter skoning!
Och så klagar folk på att vildhäst o strassermetoden är plågsam...

Du/ni som läser kanske tycker jag tar i nu men HALLÅ! det är DU och ingen annan som har ansvaret!

Jag brukar verkligen inte ta i så här men denna tråd gjorde mig både :eek: :mad: :cry: förskräckt, arg och ledsen!

Jag tycker du Borkan går lite väl hårt fram nu som blir så upprörd på hästägaren. hovslagaren har visserligen inte kontaktats men veterinär har varit ute och hästen har fått vård. Alltså lider den inte längre akut. Sen kanske ett samtal med hovis vore på sin plats senare men det är kanske inte det första man tänker på om hästen har så ont att den inte ens vill stå upp... i det läget kan det nog vara bättre att kalla på veterinären som kan ge bl a smärtstillande

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama