Ont efter skoning

Sv: Ont efter skoning

sweep skrev:
jag ska försöka fota hovarna idag.

tyvärr så tycker hovslagaren (och större delen av folket i stallet) att det är helt OK när det blöder för det är bara bra..

så om attack inte är bättre idag ringer jag en annan hovslagare.

Allvarligt talat!?? Som utbildad hovslagare skäms jg över detta. Är han/hon verkligen utbildad hovslagare???
Som sagt KAN det komma någon droppe någon gång, men dom gångerna ska vara undantag, inte regel, och det ska INTE blöda. Det säger sig själv...Ring hovslagarföreningen om du vill veta mer om sådant här. Eller någon av oss hovslagare här på buke.

Jag hade bytt hovslagare direkt! En dålig utförd verkning kan inte rättas till av puckot som utförde den!

För att undvika att du hamnar i samma sits igen försök ta reda på mer om hovar, funktion, anatomi osv. Då kommer du direkt märka nästa gång hovslagaren gör ett bra eller dåligt jobb!

axel skrev:
Det var inte många som var fortbildade.

Bara två st. m Mästarbrev.

En utbildad hovslagare måste inte vara ansluten till hovslagarföreningen, däremot är det ett krav för att få vara ansluten. Min egen hovslagare har te x inte varit ansluten, men är numera det.

axel skrev:
Syftade på medlemmarna i föreningen.

Jo, men vad man inte känner till är ju de hovslagare som faktiskt är utbildade och även fort/vidarutbildning fast inte ansluten. Det var det jag syftade på.:D

Jag tycker du ska ringa veterinär. Det kan bli otäcka infektioner. Min hovis råkade skära så det blödde pyttelite en gång, då brände han genast (han varmskor) pga infektionsrisken. Prata åtminstone med veterinären. Då kan du få tips om du ska ta av skorna och de kan ge smärtlindrande och/eller antibiotika.

Lycka till med hästen!

vet en häst som fick liknande problem, men då var det för att hovslagaren råkade spika in sömmen där den inte ska vara så hästen blev halt, skon åkte av direkt och hästen fick stå med typ liknande silvettejp runt hela hoven så blev han bättre och bättre efter en hel del vila. (1 månad kankse? :s)

sweep skrev:
Idag blev min häst skodd och tydligen så hade det blött en del när höger bak skulle skos..
Det var ett pyttehål men blödde en massa så tillochmed hovslagaren blev förvånad.

När jag kom till stallet senare på kvällen (var alltså inte med när han blev skodd) så låg han ner och hade legat ner ganska mycket enligt de som var i stallet.

Jag tog ut han på gången och han kunde knappt gå.. hade jätteont i fötterna.

Nu undrar jag vad jag kan göra för att hjälpa honom få mindre ont och få honom att bli oöm snabbt..

Jag bara undrar om den blivit skodd av en utbildad hovis samt varför den tydligen inte vill gå/stå upp då det tydligen har blivit lite åderlåtning på endast hb. Det kan faktiskt vara så att den av okänd anledning fått ett punkttryck med utvecklad blödning i just den hoven på just ett litet ställe och är det så så skapar blödningen ett övertryck med smärta som följd. I dom fallen (vilka är sällsynta) så är det bättre att punktera blödningen så trycket lättar men då måste man oxå decifisera och skydda området mot bakterier då man kommit in i levande vevnad i kötthoven.Personligen har ingen av dom hästar jag gjort detta på visat minsta hälta eller obehag direkt efteråt, snarare uppvisat bättre välmående.

Skit samma för det här är det mest korrekta sättet att gå till väga. Fråga föresten har den lika ont i alla fyra hovarna eller är det "bara" en hov.

Det första du skall göra så måste du ringa upp din hovis som utförde detta och förklara hur hästen mår efter skoningen och ge honom en tjans att rätta till det(dom) problem som uppstått och det är hans förbannade skyldighet att OMGÅENDE återkomma (även om det är en helg) och utan ersättning rätta till det som blivit fel och sedan hoppas man ju bara att hästen iom denna åtgärd blir haltfri så han även slipper betala dina övriga kostnader avseende Vet,vård samt övriga stillestånds kostnader.

Vägrar han att komma eller anser sig inte ha gjort ngn fel så är det bara för dig att förklara att du då i stället kommer kalla ut Veterinär där ni tillsammans kommer att dokumentera hovstatusen och kan det påvisas att han/hon varit vållande till detta så kommer dokumentation att vidrarebefogas till SHF:s kansli(så vida han/hon nu är medlem) samt till komunens hälsa o miljö för anmälan och vidare befodran till Länsveterinären.

Vad du än gör ta INTE AV SKORNA så vida du inte lägger decifiserande hovbandage på dom hovarna du tagit av skorna på och varför???? Jo för är det nu så att den är "bottenverkad" eller t.o.m. sömstucken så har bärranden och eller sömkanalerna punkterat kötthoven vilket mkt lätt kan leda till extrema bakterieangrepp med både efterföljande hovbölder eller t.o.m. i värsta fall underminerad sula.

sweep skrev:
enligt foket i stallet så är dom som skor typ sveriges bästa.. och det ska blöda osv..

och jag kommer troligen byta nu

Det där är rent skitsnack!!

Skor man så det börjar blöda så har man överarbetat och befinner sig i levande vävnad (läs kötthoven) och det finns inte en tjans att ngn av Sveriges bästa hovisar för dagen utifrån "modern" (läs efter 2002) kunskaps nivå skulle se ett sådant arbete som annat än ett grovt misslyckande då det ofelbart kommer utsätta hästen för smärta som leder till att den under inga omständigheter vill belasta den delen och därmed inte kommer balanserat ta upp full belastning i sin kropp. Ovanpå
allt så är risken för bakterieangrepp extremt stor utifrån hovarnas miljö så fort minsta blodvite uppstår.

Tänk på att hoven utanför kötthoven består av skyddande strålhorn,sulhorn samt vägghorn vilket det förmodligen finns en naturlig förklaring till att det är så och skall så vara.

Det är mkt utifrån okunskap om hovens skyddande olika hornlager och bärande funktion som vi för dagen har stött på dom problemen som uppkommer utifrån främst två barfota metoders yrkesutövande.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Det första du skall göra så måste du ringa upp din hovis som utförde detta och förklara hur hästen mår efter skoningen och ge honom en tjans att rätta till det(dom) problem som uppstått och det är hans förbannade skyldighet att OMGÅENDE återkomma (även om det är en helg) och utan ersättning rätta till det som blivit fel och sedan hoppas man ju bara att hästen iom denna åtgärd blir haltfri så han även slipper betala dina övriga kostnader avseende Vet,vård samt övriga stillestånds kostnader.

Vägrar han att komma eller anser sig inte ha gjort ngn fel så är det bara för dig att förklara att du då i stället kommer kalla ut Veterinär där ni tillsammans kommer att dokumentera hovstatusen och kan det påvisas att han/hon varit vållande till detta så kommer dokumentation att vidrarebefogas till SHF:s kansli(så vida han/hon nu är medlem) samt till komunens hälsa o miljö för anmälan och vidare befodran till Länsveterinären.
hovis skrev:
Det skulle jag ha vetat om:crazy: Mitt kalas gick på ett par tusen kr med distriktsveterinär på jourtid, Finadyne så hästen kunde stå upp + mycket lidande för hästen och oro för mig då stoet var dräktigt.

Hur har det gått? Har du tagit ut hovslagare eller veterinär? Gör det annars omgående. Min häst blev också för hårt verkad så sulan blev mjuk och skon lades sedan in på sulan så det blev tryck. Hästen blev halt båda fram. Hovslagaren ville/kunde ej komma på 1 vecka. Då hästen efter några dagar knappt kunde gå fick jag som tur var tag i en annan hovslagare som tog av skorna, skålade ur dem och satte på dem igen med mkt noggrann kontroll att skon ej tryckte på sulan. Hade ej kunnat låta bli att sätta på skorna igen då sulan var mkt tunn och hovvväggarna under sulnivå. Fick ge Butta länge efter detta. Tog flera veckor innan hästen blev ohalt. Har nu bytt hovslagare. Jag tycker det är svårt att hitta bra hovslagare. Att de är utbildade är verkligen ingen garanti. Har många exempel på detta. Verkar endast vara ett fåtal som verkligen intresserar sig för sitt yrke, vill utvecklas och gå vidareutbildningar. De flesta verkar helst vilja sko så snabbt och oftast slarvigt som möjligt ta betalt och åka vidare. En bra hovslagare är guld värd och jag betalar gärna extra för ett bra jobb!

kullerbytta skrev:
Det skulle jag ha vetat om:crazy: Mitt kalas gick på ett par tusen kr med distriktsveterinär på jourtid, Finadyne så hästen kunde stå upp + mycket lidande för hästen och oro för mig då stoet var dräktigt.

Varför begärde du inte ersättning utifrån hovisens ansvarsförsäkring???

Ja, du. Jag var nog så chockad av förloppet och tänkte mest på att ta hand om hästen. Jag gick in på hovslagarföreningens diskussionsforum och frågade om ansvars bördan hos hovslagaren. Tyvärr var det ingen där som verkade tycka att hovslagaren gjort fel, så jag la ner det hela.
Men jag skulle nog agerat annorlunda idag.

jag vet faktiskt inte om han är utbildad (mer än av den andra hovslagaren)

jag kan fråga Veterinären sen vad han anser om när det blöder när man skor.. och se vad han tycker..

Attack är mycket bättre idag och kunde skritta ok inne och trava ok ute i ridhuset

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 369
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama