Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Meh, i min glädje tittade jag inte ordentligt. 24 röster på F! = 19,5%. Men det är bra siffror det med.

Särskilt gillar jag utfallet för KD. Eftersom SD och KD i mångt och mycket har samma ultrakonservativa politik med samma religiösa värderingar, med väsentliga skillnader i (1) intellektuell förmåga hos representanterna och (2) den tydliga rasismen och främlingsfientligheten drar jag direkt slutsatsen att de 10 bukare som valt SD (och inte KD):

Är rasister eller extremt främlingsrädda
Eller tycker att det är bra att Sverige representeras av politiker som ligger strax söder om IQ-nivå obefintlig.

Det statistiska underlaget är ganska litet, men det rör sig om två väldigt lika partier förutom några få avgörande skiljelinjer. Sedan kan man komma från andra politiska miljöer till SD men då har jag så enormt svårt att förstå att man kan acceptera den hämmande ultrakonservatismen.

Jag är tyvärr pinsamt oinsatt, speciellt utvecklingen det senaste halvåret då jag haft fokus på mig och min lilla bubbla. Men, det jag har insett i den bubblan är att miljö, djur och ekologiskt tänkande är viktigt för mig. Jag köper mer och mer ekologiskt, speciellt frukt och grönt, det är viktigt både för mig och för mitt barn som ju är framtiden. Så min röst kommer falla på miljöpartiet. Om jag hinner läsa in mig tillräckligt kommer jag också personrösta, och jag är barnledig ikväll så chansen finns :D
Visst behövs MP i många frågor. Jag känner Isa Lövin redan från tiden innan hon blev politiker och det hon har åstadkommit för fisket går inte att överskatta. Hon är suverän! Gillar hennes "bort med kol och olja - in med ål och kolja" :D

Men generellt har jag svårt för MPs åsikter om landsbygden. Att människor nog helst bör bo i stora städer för att det ska bli "effektivt". Jag är helt övertygad om att landsbygden behövs och är en vital kraft. Jag är också övertygad om att vi kommer att behöva bilen många, många år till. Bor man på landsbygden KAN INTE kollektivtrafiken byggas ut så att vi kan förflytta oss vettigt. MEN det är inte bilen det är fel på - det är bränslet.

Jag var o röstade i måndags, förstår inte varför man måste åka o rösta, varför kan man inte rösta via nätet, precis som man kan deklarera?
Jag röstar inte på det som gynnar min plånbok, jag röstar så nära jag kan komma min politiska övertygelse.

Jag har inte helt bestämt mig men antingen MP eller F!, miljön och mänskliga rättigheter är viktiga frågor för mig.

Visst behövs MP i många frågor. Jag känner Isa Lövin redan från tiden innan hon blev politiker och det hon har åstadkommit för fisket går inte att överskatta. Hon är suverän! Gillar hennes "bort med kol och olja - in med ål och kolja" :D

Men generellt har jag svårt för MPs åsikter om landsbygden. Att människor nog helst bör bo i stora städer för att det ska bli "effektivt". Jag är helt övertygad om att landsbygden behövs och är en vital kraft. Jag är också övertygad om att vi kommer att behöva bilen många, många år till. Bor man på landsbygden KAN INTE kollektivtrafiken byggas ut så att vi kan förflytta oss vettigt. MEN det är inte bilen det är fel på - det är bränslet.

Jag är ju en sådan som velat mellan C och MP i EP-valet. Jag är ju liberal och borgerlig så det tog verkligen emot att ens fundera på att rösta på MP eftersom jag inte gillar deras vänsterorientering. Det som dock gjorde att jag valde att inte rösta på C är för att de är så för att Sverige ska ha årlig jakt på varg och verkar hålla hillbilliesarna med SGT-tänk om ryggen och DET kan inte jag acceptera. Därför blev det till slut MP och en personröst på Isabella Lövin (suveränt citat hon hade förresten :D)

Jag kommer att rösta, vad är min ensak.
Men jag undrar så över varför inte alla partier är med på listan?
Junilistan - har den glömts bort?

@Petruska Visst skulle det vara ett likadant problem om F! bara bestod av högermänniskor.

Det jag menade är att feminismen är så otroligt viktig och det är synd när energin hamnar på att försöka dränka det feministiska budskapet och istället läggs på att visa hur vänster F! är. Motståndarnas energi alltså.

Jag gillar som sagt F! som idé och tänker att det är som Schyman säger, genom att F! finns och når framgångar så får feminister i andra partier mer utrymme att driva dessa frågor i sina partier. På så sätt fyller F! ett syfte som är bra, oavsett annan politik.

Förövrigt så insåg jag när jag skrev det här inlägget att det pratas om Gudrun Schyman som "Gudrun", vilket det aldrig görs om en man. Där är det "Reinfeldt" eller "Borg". Så numera är det Schyman som gäller från min sida ;)

Inte heller riktigt bestämt mig, mer än att jag tveklöst kommer att rösta, för att göra vad jag kan för att motarbeta SD.. Hamnar kring FP eller M i valkompasserna men jag vet så att säga exakt vilka frågor som F!, MP osv faller bort på, och de behöver inte ha samma vikt i verkligheten som valkompasserna ger den.

Särskilt gillar jag utfallet för KD. Eftersom SD och KD i mångt och mycket har samma ultrakonservativa politik med samma religiösa värderingar, med väsentliga skillnader i (1) intellektuell förmåga hos representanterna och (2) den tydliga rasismen och främlingsfientligheten drar jag direkt slutsatsen att de 10 bukare som valt SD (och inte KD):

Är rasister eller extremt främlingsrädda
Eller tycker att det är bra att Sverige representeras av politiker som ligger strax söder om IQ-nivå obefintlig.

Det statistiska underlaget är ganska litet, men det rör sig om två väldigt lika partier förutom några få avgörande skiljelinjer. Sedan kan man komma från andra politiska miljöer till SD men då har jag så enormt svårt att förstå att man kan acceptera den hämmande ultrakonservatismen.

Jag hade ett samtal med en SDröstare en gång. Om "vad är det för jävla fel på dig?" ungefär. Personen är inte rasistisk ska tilläggas, men ville ha en bättre vård/skola/omsorg. Jag tyckte att det är ju fint, men vad var det för fel på t ex KD då?
Personen: Men fan det går ju inte, jag har ju till och med gått ur kyrkan, det blir ju helt fel om jag röstar på KD.
Alex: Men det gör inget att rösta på ett rasistiskt parti då alltså, fast du inte är rasist?

Någonstans där bekräftades den sista fördomen om vilken kategori människor som röstar på SD...

Angående F!, finns färdiga röstsedlar för de i vallokalerna eller är det att skriva på en blankröst som gäller? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar