Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Super, tack! Lutar mest åt F! i nuläget här men min handstil är så jävla kass :D

Ja, tänk om du trodde att du röstade på Fi och så såg det ut som kristdemokraterna i stället :D

Så här är det, enligt Fi:s webb:

I det förra Europaparlamentsvalet fick F! över 1% av rösterna och därför ska valmyndigheten lägga ut F!-valsedlar i vallokalerna den 25 maj. Men på valdagen hoppas vi att det ska kunna stå F!-volontärer och dela ut valsedlar utanför så många vallokaler som möjligt.

Tänker du på tv-reklamen? Jag är så kluven till den. Å ena sidan tänker jag "är de så desperata att de måste åka snålskjuts på sin enda riktiga stjärna", å andra sidan att det kanske är rätt läge att påminna om de grundläggande värdena med hjälp av just honom.

Det kan jag hålla med om men budskapet är lika aktuellt idag, mer faktiskt.
Klyftorna mellan de som har och de som inte har har ju ökat i raketfart, fas3, utförsäkringar ....

Ja, det finns färdiga sedlar för F! i lokalerna.
Själv ska jag sitta som röstmottagare och vi har fått stränga order om hur nära man får komma med reklam för partier, dela ut valsedlar osv. Det ska bli kul att vara med faktiskt på dagen! Vi har dessutom folkomröstning så det är väl det människorna väntar mest på.

Ang EU-valet så tror jag man ska tänka på vad partierna står i för block i Bryssel, de kan ju inte bedriva exakt samma politik som på hemmaplan.

Jag har nyss ägnat en ansenlig tid åt att försöka få min pappa att inte rösta på söndag. Nu undrar jag hur man beter sig för att få byta förälder, jag vill reklamera min - den har blivit defekt och det är något seriöst fel som är trasigt :S

Visst behövs MP i många frågor. Jag känner Isa Lövin redan från tiden innan hon blev politiker och det hon har åstadkommit för fisket går inte att överskatta. Hon är suverän! Gillar hennes "bort med kol och olja - in med ål och kolja" :D

Men generellt har jag svårt för MPs åsikter om landsbygden. Att människor nog helst bör bo i stora städer för att det ska bli "effektivt". Jag är helt övertygad om att landsbygden behövs och är en vital kraft. Jag är också övertygad om att vi kommer att behöva bilen många, många år till. Bor man på landsbygden KAN INTE kollektivtrafiken byggas ut så att vi kan förflytta oss vettigt. MEN det är inte bilen det är fel på - det är bränslet.
Håller med om exakt allting.
Det Lövin gör bäst är att hon använder EU till det EU ska användas för, dvs att försöka lösa de frågor som måste tas om hand på överstatligt vis, som inte kan lösas på statlig nivå eller lägre ned. Driver man då de allra viktigaste frågorna som finns, får man en rätt bra effekt på sitt arbete.

Och visst behöver vi bilen. Och visst är det bränslet det är fel på.
Och här har du framtiden - när du byggt ihop det här med induktionsdrift av våra framtida fordon.

Vi behöver tekniken för att ta oss ur den soppa vi har ställt till med under de sista 150 åren. Men vi behöver använda den rätt - som på den länkade filmsnutten. Och vi behöver dessutom förstå att jorden är en ändlig resurs, där vi endast är en delmängd som jorden äger; dvs vi äger ingenting.

(ber om ursäkt för den glättiga förpackningen, stryk en del av de föreslagna användningsområden - men trots detta går faktiskt budskapet fram för en gångs skull.)

Jag kommer personrösta Lövin.

Förtidsröstade, var tidigt ute i år.

Det blev Mp, efter en del funderande, eftersom miljön känns som en fråga där ett samarbete mellan länderna kan vara verkligt effektivt och den möjligheten borde tas tillvara.

Men jag hoppas att flera andra partier också går starkt framåt, tex F!, som motkraft till alla konservativa/nationalistiska vindar i Europa. Gör F! ett starkt EU-val tror jag också det skulle kunna övertyga vissa av de som står och väger mellan dem och en "taktisk röst" i riksdagsvalet. Så jag vill se dem, och andra som jag sympatiserar med i olika frågor, ge ett ordentligt formbesked.

Jag är feminist och liberal. Kan inte rösta F! eftersom det känns för vänsterorienterat. Men sympatiserar i många andra frågor.
Plus då att jag inte tycker att Soraya verkar seriöst påläst. Och nej @mandalaki det var inga tricky frågor direkt. Samma frågor ställdes till alla kandidater i alla partier och hon valde att inte ta ställning/valde att inte ha ngn åsikt i flera.
Dessutom tar hon inte heller avstånd från licensierad vargjakt vilket känns viktigt för mig.

Kommer nog inte rösta alls i EU-valet. Till riksdagen däremot

Trots att Marit är för GMO och för lagen om "Plant Reproductive Material"??

Dvs konkret innebär det att småsorter av tex grönsaker och buskar, träd som inte ägs av stora företag kommer att förbjudas.

Vi ska odla samma kålrötter , morötter och ärtor i Sundsvall som i Nice. Hon var den enda svenska parlamentarikern som röstade för! Vårt svenska POM (programmet för odlad mångfald) kan slänga sig i väggen om det blir verklighet.

Samtidigt satt hon på landsbygdsriksdagen och sa att vi skulle ha ståndortsanpassade skogsplantor - hon som redan röstat för att allt ska vara detsamma i hela Europa.
Jag upplevde henne faktiskt... gaggig. Få saker var konkreta, mest bara som en floskelmaskin. Hon är dock 70 och hon har rejäla problem med hälsan. Hon leddes upp på scenen med sina kryckor och satt ner. Dessutom svamlade hon.

Sorry men jag misstänker att hon är mer affischnamn än reell kandidat. Kryssar du henne får du nog acceptera att det blir någon annan som tar platsen rätt snart. Tror inte hon orkar eller klarar fem år till. Fast detta är bara min alldeles personliga åsikt.

Självklart är GMO precis som all annan växtförädling en del av lösningsmängden för framtiden när vi står inför stora utmaningar. Precis som nyutvecklad kärnkraft är en del av vad vi behöver för framtida energiförsörjning. När det gäller lagen om PRM så är jag tveksam, både till vilka konsekvenser det egentligen kan få och om det finns något behov som verkligen uppfylls. Men man kan liksom inte få allt i linje med exakt vad jag tycker.

Jag ser frågan om antibiotikaanvändning i jordbruket som en ödesfråga som bara måste hända något med. Och det spelar liksom ingen roll hur bra vi är i Sverige om vi inte får resten av världen att börja tänka på framtiden.

Och på det; FP är det enda partiet i vårt land som tydligt deklarerar att EU ska utvecklas i framtiden och har en bra grundhållning till EU. Alla andra partier tvekar, svamlar och inte minst Centerpartiets slogan i EU-valet är en riktig idiotramsa.

Trots att Marit är för GMO och för lagen om "Plant Reproductive Material"??

Dvs konkret innebär det att småsorter av tex grönsaker och buskar, träd som inte ägs av stora företag kommer att förbjudas.

Vi ska odla samma kålrötter , morötter och ärtor i Sundsvall som i Nice. Hon var den enda svenska parlamentarikern som röstade för! Vårt svenska POM (programmet för odlad mångfald) kan slänga sig i väggen om det blir verklighet.

Samtidigt satt hon på landsbygdsriksdagen och sa att vi skulle ha ståndortsanpassade skogsplantor - hon som redan röstat för att allt ska vara detsamma i hela Europa.
Jag upplevde henne faktiskt... gaggig. Få saker var konkreta, mest bara som en floskelmaskin. Hon är dock 70 och hon har rejäla problem med hälsan. Hon leddes upp på scenen med sina kryckor och satt ner. Dessutom svamlade hon.

Sorry men jag misstänker att hon är mer affischnamn än reell kandidat. Kryssar du henne får du nog acceptera att det blir någon annan som tar platsen rätt snart. Tror inte hon orkar eller klarar fem år till. Fast detta är bara min alldeles personliga åsikt.

Så du menar att en bonde som har eget utsäde inte får använda det?
skitsnack!
Däremot om han köper utsäde för produktion av mat eller foder så ingår han ett avtal med fröföretaget att använda utsädet till bara det det är avsett för. På samma sätt som om du köper en talbok, du får inte kopiera den och sälja dina kopior vidare.....

Och på det; FP är det enda partiet i vårt land som tydligt deklarerar att EU ska utvecklas i framtiden och har en bra grundhållning till EU. Alla andra partier tvekar, svamlar och inte minst Centerpartiets slogan i EU-valet är en riktig idiotramsa.

Det är intressant att du tycker det.
Kanske är jag för insyltad för att se det dåliga?

För mig är det så himla självklart att EU ska stå för de stora frågorna och där vara skarp och konkret. Men inte lägga sig i småsaker och petitesser. Nationellt självbestämmande är viktigt för mig. Vi kan inte ha samma regler överallt eftersom förutsättningarna ser så olika ut. T.ex. klimatmässigt och befolkningsmässigt.

Det är intressant att du tycker det.
Kanske är jag för insyltad för att se det dåliga?

För mig är det så himla självklart att EU ska stå för de stora frågorna och där vara skarp och konkret. Men inte lägga sig i småsaker och petitesser. Nationellt självbestämmande är viktigt för mig. Vi kan inte ha samma regler överallt eftersom förutsättningarna ser så olika ut. T.ex. klimatmässigt och befolkningsmässigt.

Det rättvisaste borde vara att varje land inom EU får släppa ut en viss mängd emissioner per Ha.
Överskrider man denna siffra så skulle landet ifråga belastas med en kraftig avgift. Denna skulle sedan användas för att finansiera EU;s utgifter.
Skulle utan att veta, tro att Sverige har bland de lägsta emissionerna per Ha räknat inom EU ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar