Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Fast du förstod nog att jag menade att de ska komma in och få mandat i riksdagen. V är bara skadligt inflytande, F! har samma skadliga inflytande i många frågor men tar som bonus med sig ett perspektiv som behövs i varje debatt.

Håller med, men tycker att det känns mycket vitalt att det är så att man bedömer varje val för sig och rör sig ur betongvardagen och skyttegravarna. Det ÄR andra frågor det gäller imorgon än i september.

Däremot ser jag gärna F! i riksdagen efter nästa riksdagsval på bekostnad av vänsterpartiets storlek i parlamentet. Den väljarströmmen gillar jag starkt.
Ja, det är vitalt helt klart, jag gillar det också. Det "känns" dessutom som om valdeltagandet i EU-valet kommer att öka lite i år, upplever att det är lite mer drag kring det än det brukar vara. Men jag kan ju ha fel.

Jag kommer ju att rösta på Fi även till riksdagen, trots att jag inte tror att de kommer in. Det ska i alla fall inte vara mitt fel att de inte gör det. Annars skulle jag ha röstat på vänsterpartiet så jag gissar att jag är en drömväljare i dina ögon ;)

:up: Jag ska hålla tummarna att de (F!) drar det hela vägen in i riksdagen. Min största dröm är att F! kommer in, V minskar rejält, KD och SD åker ur, folk lämnar det entoniga klassröstandet på S och M och vi skulle kunnat få en stark mittenregering med MP/C/FP. Fast det är ganska långt från rådande opinionsläge...

Jag börjar faktiskt fundera på om det är kört att få en bra regering efter (riksdags)-valet redan nu och om man skulle taktiktrösta på MP istället. Second best liksom att S+MP fick bilda majoritet istället och lämna hammaren och skäran skrikandes på bänken.

@sjoberga Det där sista kan jag hålla med dig om, sånär som på min faiblesse för hammaren och skäran då ;)

Men C och FP ska du nog inte hoppas alltför mycket på, om man ska tro opinionsläget, nej. Dock: valet i höst känns väldigt svårtippat - när det väl kommer till kritan kanske folk inte alls vågar det de vågade i mätningarna. Men det blir spännande.

Håller med, men tycker att det känns mycket vitalt att det är så att man bedömer varje val för sig och rör sig ur betongvardagen och skyttegravarna. Det ÄR andra frågor det gäller imorgon än i september.

Håller med här! Tycker att det är viktigt att man bedömer varje val för sig.

Och själv hoppas jag på att KD hamnar under 4% i höst :D så blir den där jä*la blockpolitiken lite mera "rättvis".

Röstar man enbart utifrån sin egen plånbok och situation är man ganska begränsad i sitt tänkande och sina funderingar i vad som är bra för framtiden, tycker jag. Så för mig är det ganska oväsentligt exakt hur det påverkar just mig; även om jag givetvis inkluderar mig själv i dem som samhället ska fungera bra för.

Bor också på landsbygd helt utan andra möjligheter än egen bil för transporter.

Jag kommer ju att rösta på Fi även till riksdagen, trots att jag inte tror att de kommer in. Det ska i alla fall inte vara mitt fel att de inte gör det.
Samma här! Det viktigaste är dock inte att de kommer in vid det här valet utan mest att de går framåt, får partistöd och kan bli större. Jag tror helt och fullt att de har goda chanser att komma in nästa val :)

Jag tycker att det är viktigt att de kommer in och får en möjlighet att påverka varje debatt med sitt perspektiv. Byter de bara ut vänsterpartister är skadan minimerad och effekten perfekt!

Jag tycker att det är viktigt att de kommer in och får en möjlighet att påverka varje debatt med sitt perspektiv. Byter de bara ut vänsterpartister är skadan minimerad och effekten perfekt!
Givetvis är det viktigt att de kommer in - tyckte jag inte det skulle jag inte rösta på dem. Men även om de inte kommer in är det inte en förlust, det är det som är min poäng.

Givetvis är det viktigt att de kommer in - tyckte jag inte det skulle jag inte rösta på dem. Men även om de inte kommer in är det inte en förlust, det är det som är min poäng.

Ok, jag ser det dock som en förlust. Och jag tycker det är viktigt att de kommer in; trots att jag aldrig kommer att rösta på dem.

Vad gäller att rösta för sin egen plånboks bästa, vet jag inte ens vad jag borde rösta på. Jag räknar inte på det. Ett gott liv, skapar man heller inte enbart med sin egen plånbok.

Mitt professionella fackområde: forskning och utbildning, ser jag som ett sorgebarn i politiken. INGET parti har en politik på det området som jag kan vara nöjd med.

Mitt professionella fackområde: forskning och utbildning, ser jag som ett sorgebarn i politiken. INGET parti har en politik på det området som jag kan vara nöjd med.

Tyvärr passar inte de bästa partierna för FoU med din andra politiska världsbild; dessutom är även de partierna väldigt fokuserade på teknisk FoU och innovation som är min hemvist. Och jag ger hela regeringen bakläxa på området, men är tyvärr helt övertygad om att en rödgrön regering skulle göra ett enormt mycket sämre jobb på området när man prioriterar jantelagen, att kvinnor inte ska få tjäna pengar på företagande och beskattning av ambition.

Alltså, det har ju varit vanligt att folk inom FoU röstar på fp, av hyfsat begripliga skäl ändå, men jag känner faktiskt inte en enda person verksam inom området som är nöjd med Björklund.

Min nuvarande och hemmagjorda bedömning är att det här är ett inneboende kulturellt problem i Sverige (kanske även i en del andra länder, av likartade eller andra skäl), som jag tänker mig går tillbaka till Sveriges förhållandevis korta urbana och akademiska historia. Som barn, fick jag höra om riskerna med att "bli förläst", tex av klasskamraters föräldrar. Ja, som en illustration till vad jag menar. Det är helt enkelt nästan lite suspekt att vara beläst i Sverige. För inte så länge sedan gick någon från Svenskt Näringsliv ut och tyckte att studenter som läser humaniora skulle få lägre studiemedel. Det är ju direkt bildningsfientligt, antiintellektuellt.

Men jag är helt uppriktig här. Jag ser inget att hoppas på hos något av partierna. Nu tror jag inte att den frågan ensam skulle kunna påverka min röst på något avgörande sätt, men jag vet ärligt inte för jag har inte fått minsta chans.

Det borgerliga, obildade och snäva innovationsbegreppet är bara ett av problemen, som är fler än jag kan räkna och finns överallt. Den av s (vill jag minnas) genomförda kommunaliseringen av skolan ett annat. Och så håller det på. Det här är inte partipolitik för mig, det är desperation.

För övrigt tycker jag att det du skriver om jantelagen osv är trams. Vill du köra det spåret, får du göra det utan mig, @sjoberga. Du behöver inte sänka dig så.

...men är tyvärr helt övertygad om att en rödgrön regering skulle göra ett enormt mycket sämre jobb på området när man prioriterar jantelagen, att kvinnor inte ska få tjäna pengar på företagande och beskattning av ambition.

Jag har alltid röstat borgerligt, men partierna har skilt sig något åt. Ser heller ingen anledning att byta block detta val heller. Av skäl som har med min övertygelse om att kvinnor bör ha samma möjligheter som män vad gäller företagande, så känns rösten helt rätt även denna gång.

För övrigt tycker jag att det du skriver om jantelagen osv är trams. Vill du köra det spåret, får du göra det utan mig, @sjoberga. Du behöver inte sänka dig så.

Som sagt; jag tycker verkligen inte att det är trams - men det är (v)-retorik jag pratar om och inte hela den rödgröna konstellationen. (v) är verkligen inne på jantelagen; och Sjöstedt kör det budskapet hela tiden. MP har ganska mycket konstruktiva förslag även på FoU-arenan som är lockande. (s) är ganska passiva ungefär som (m).

Jag är inte heller alls nöjd med satsningarna på utbildning, forskning och innovation som skett de senaste 8 åren! Men jag ser lätt hur exempelvis en satsning på bidragsutbyggnad, stenhård beskattning av företagande och stenhård beskattning av ambitiösa entreprenörer skulle försämra det betänkligt. Jag vill också ha något nytt och konstruktivt på den arena som faktiskt kan skapa den välfärd vi vill ha i framtiden! Där är FP, C och MP ganska framsynta och M och S ganska trötta. V är direkt åt fanders i frågan.

(fotnot: man kan inte skapa välfärd genom att skapa stora offentliga utgifter till människor som vägrar att bidra.)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar