Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
@sjoberga Jag har snarare kommit fram till att mp är lite bättre än de andra partierna på området, men inte så att det avgör hur jag röstar (nu är det ett tänkbart parti för mig ändå, men egentligen inte pga FoU-frågan). Inte mer än så. Jag har inte det där behovet av att svartmåla ens kd, som du verkar ha när det gäller v. Tycker att kommunistskräck känns lite ute. Tycker man kan lämna sådan retorik åt den lantis som sköter det så bra.

Jag håller med om att MP har en mycket framsynt FoU-politik som kanske slår alla andras. Jag röstade MP förra riksdagsvalet, men som vanligt hamnade inte min röst på regeringsmakten.

Jag har ingen kommunistskräck. Jag tycker inte om retoriken som handlar om att branscher där kvinnor dominerar inte ska få tjäna pengar, bidragen ska byggas ut och de som har ambitioner ska beskattas stenhårt. Det är kontraproduktivt för ett samhälle. Så enkelt är det. Skräcken för en totalitär stat har inte med min aversion mot (v) att göra - på det sätt lantis hela tiden anför. Jag har en mycket mer pragmatisk aversion.

Jag har stor respekt för Jonas Sjöstedt som är en klok man, men sedan han blev partiledare har jag bara hört knäpp vänsterpopulism från hans läppar. Det är synd att ett partiledarskap ska påverka det så mycket.

F! för mig. Hade tänkt rösta "som vanligt" imorgon men så gick jag igenom ett köpcentrum i onsdag eftermiddags där en tjusig junker kom och frågade om jag hade tänkt rösta och om jag ville rösta genast på en gång nu direkt och jaq ba'... ja, jag ska rösta och ja, jag vill gärna rösta nu!

De knödde nästan in mig bakom draperiet när jag skulle stoppa ner valsedeln i kuvertet - eftersom jag var så säker redan innan tyckte jag inte att det behövdes, men de tyckte visst att det var så det skulle gå till!

@sjoberga Jag tycker att det är helt tyst om v hela tiden. Jag hör i stort sett bara dig om lantisen säga något om det partiet, även om jag givetvis är den första att erkänna att ni inte uttrycker er exakt likadant (lantisen tycks ju sitta fast nånstans mellan andra världskriget och kalla kriget, vi andra har ju kämpat på vidare framåt genom historien, hur tufft det än har varit :p). Sjöstedt är det så tyst om att jag brukar glömma vad han heter.

Men jag har verkligen inget tålamod med det där typiska gnället på vissa partier. Jag tycker bara att det är förutsägbart, ointressant och tidsödande. Alltså, det finns nog ungefär en sorts typiskt gnäll för vart och ett av partierna, alla är de tröttsamma. Ett väldigt fånigt sätt att göra politik på.

Gör skolorna sitt jobb med att följa skollagen, kurs- och läroplaner så bör du få bättre studenter i framtiden.

Jag hade ju faktiskt bättre studenter förut. De har försämrats under en rad år. Jag är inte särskilt optimistisk om den närmaste framtiden, tyvärr, på det området.

Man pratar ju mycket om detta från de tekniska och naturvetenskapliga utbildningarnas sida, men jag lutar åt att problemet är mer generellt än så.

Jag hade ju faktiskt bättre studenter förut. De har försämrats under en rad år. Jag är inte särskilt optimistisk om den närmaste framtiden, tyvärr, på det området.

Det kan jag förvisso förstå, då det inte endast är kursplanerna som skapat skolan. Jag har också en viss farhåga att vissa lärare som utbildats idag är av sämre kaliber än de som skaffade sig sin utbildning förr. Utvecklingen att de som blir lärare själva har en bristfällig skolbakgrund rimmar illa med en skollag och kursplaner som efterfrågar hög kvalité på undervisningen.

Men om man menar allvar med den reform som gjorts så bör vi se resultat. Det kommer dock innebära en rad satsningar på att fortbilda lärare på alla nivåer och inte minst rektorer som ju skall säkerställa skolans kvalité av utbildning.

Man pratar ju mycket om detta från de tekniska och naturvetenskapliga utbildningarnas sida, men jag lutar åt att problemet är mer generellt än så.

Instämmer.

Jag måste säga att jag är nöjd med både den nya skollagen och våra kursplaner, samt läroplan. De har tillkommit under Björklunds tid.

Alla nya regler kring slutbetyg som numera ska bli gymnasieexamen är totalt idiotiska. Jag gick inte i gymnasiet pga trauma/sjukdom. Började läsa in gymnasiet på komvux men blev sjukskriven efter en rad väldigt svåra händelser. Har nu tagit upp studierna igen, men kommer inte hinna bli klar till juni -15 eller när det nu var, vilket gör att många av mina kurser som jag tagit studielån för att läsa har blivit värdelösa. Jag står alltså med studielån att betala av men kommer ändå inte ha möjlighet att slutföra gymnasiet eftersom jag inte har tillräckligt mycket studiemedel kvar på gymnasienivå. Min kurser är ju inte 20 år gamla utan snarare fyra år. Helt jävla vansinnigt och jag kan ju inte vara ensam om att ha hamnat i denna sits.

Jag har svårt att se hur det ska bli en förbättring så länge lärarna får mindre tid för undervisning och mer administration. Sen måste även föräkdrarna ta sitt ansvar för uppfostran.
Jag är ingen skolexpert men ett par saker har jag uppfattat.
Att ge skolan arbetsro nu och inte röra om så mycket hela tiden. Samt vikten av väl utbildade och fortbildade lärare som har tid att ägna sig åt att vara just lärare.

Alla nya regler kring slutbetyg som numera ska bli gymnasieexamen är totalt idiotiska. Jag gick inte i gymnasiet pga trauma/sjukdom. Började läsa in gymnasiet på komvux men blev sjukskriven efter en rad väldigt svåra händelser. Har nu tagit upp studierna igen, men kommer inte hinna bli klar till juni -15 eller när det nu var, vilket gör att många av mina kurser som jag tagit studielån för att läsa har blivit värdelösa. Jag står alltså med studielån att betala av men kommer ändå inte ha möjlighet att slutföra gymnasiet eftersom jag inte har tillräckligt mycket studiemedel kvar på gymnasienivå. Min kurser är ju inte 20 år gamla utan snarare fyra år. Helt jävla vansinnigt och jag kan ju inte vara ensam om att ha hamnat i denna sits.

Varför blir dina kurser värdelösa?

Jag velar om jag ska rösta helt som jag tycker, eller om jag ska rösta lite taktiskt med.
Om de som får min röst inte får något mandat (vilket är risken) så känns rösten ganska "bortkastad" liksom..

@prinsessfeminist , jag undervisade periodvis på universitetet 1994 - 2008 och har exakt samma upplevelse som @Petruska. Studenternas förberedelse för akademiska studier sjönk dramatiskt under perioden. Påfallande många tycktes ha extrem vag idé om vad studier på universitetet innebär. Jag minns speciellt när jag, som alltid brukar lyfta fram att man kan och ska diskutera typ allt, vid ett tillfälle faktiskt tappade tålamodet under genomgång av arbetsuppgift med några A-kursare och sa ungefär: "Men nu är det såhär - det är bara att inse att om ni ska klara den här kursen måste ni läsa litteratur på engelska. Köp ett lexikon och lär er! End of discussion.". Vid detta tillfälle var jag ungefär 35 år och relativt nydisputerad, så generationsglappet mellan mig och studenterna var inte så stort. Men det kändes som om de gått i en helt annan gymnasieskola än den jag själv knappt tog mig igenom (jag var urdålig i gymnasiet). Många studenter krävde otroligt mycket lärartid (uppsatshandledning på annandag jul = got the t-shirt) för att klara kurserna helt enkelt för att de inte hade en aning om hur de skulle arbeta.

För att svara på trådens verkliga ämne har jag redan röstat och det blev F!. Nu håller jag tummarna och hoppas :nailbiting: på plats i Europaparlamentet. Trots att jag hela mitt liv politiskt stått till höger om F! tror jag att jag kommer att lägga min röst där även i riksdagsvalet. Jag vill ha ökat fokus på feministiska perspektiv i den politiska debatten. I min värld är det ett sätt att arbeta för inte bara jämställdhet utan även jämlikhet.

Jag har svårt att se hur det ska bli en förbättring så länge lärarna får mindre tid för undervisning och mer administration. Sen måste även föräkdrarna ta sitt ansvar för uppfostran.

Det du säger om lärarna kräver nästan en tråd i sig för att resonera om, men vad gäller barnuppfostran så är det ett gemensamt ansvar för föräldrar och skola (där föräldrarna givetvis är viktigast och där skolan inte kan träda in).

Skolan har fostrande ansvar i och med de sociala värden som skolan skall förmedla. Föräldrar har ansvar för sina barn. Men att skylla på den ena eller andras bristande förmåga leder ingenstans.

Skolpersonal som skyller på föräldrar blir lite tokigt då föräldrarskap inte är något som skolan har ansvar för.

@Myrten , kan inte din upplevelse ha att göra med att en större andel av studenterna saknar akademisk bakgrund? Jag vet inte om det är så men min känsla är att betydligt fler utan akademiskt skolade föräldrar har valt universitetet under de senaste 15-20 åren än innan.

Det är helt enkelt mer accepterat att plugga vidare nu än förr.

@prinsessfeminist , jag undervisade periodvis på universitetet 1994 - 2008 och har exakt samma upplevelse som @Petruska. Studenternas förberedelse för akademiska studier sjönk dramatiskt under perioden. Påfallande många tycktes ha extrem vag idé om vad studier på universitetet innebär. Jag minns speciellt när jag, som alltid brukar lyfta fram att man kan och ska diskutera typ allt, vid ett tillfälle faktiskt tappade tålamodet under genomgång av arbetsuppgift med några A-kursare och sa ungefär: "Men nu är det såhär - det är bara att inse att om ni ska klara den här kursen måste ni läsa litteratur på engelska. Köp ett lexikon och lär er! End of discussion.". Vid detta tillfälle var jag ungefär 35 år och relativt nydisputerad, så generationsglappet mellan mig och studenterna var inte så stort. Men det kändes som om de gått i en helt annan gymnasieskola än den jag själv knappt tog mig igenom (jag var urdålig i gymnasiet). Många studenter krävde otroligt mycket lärartid (uppsatshandledning på annandag jul = got the t-shirt) för att klara kurserna helt enkelt för att de inte hade en aning om hur de skulle arbeta.

Jag ser också den utvecklingen, men jag tror inte det beror på kursplaner endast, utan ett samhälle där vi alla (både vuxna och unga), är vana vid en ganska hög standard utan ansträngning. Min poäng är att de nya kursplanerna och skollagen är tydligare i vad som krävs i skolan och det är lättare att både erbjuda hjälp och ta till sanktioner om inte det som skall göras efterlevs.

Min erfarenhet är att det finns mycket stöd i lagen för att tydliggöra elevens och föräldrars ansvar. Den utvecklingen tycker jag är bra ur ett längre perspektiv.

Vi har en generation unga som är vana vid att delta i alla slags beslut och vana att förhandla och ofta ser den enklaste lösningen som den bästa.

Jag säger samma sak till dem jag har ansvar för - "gilla läget" och slösa inte tid på det som är icke förhandlingsbart. Men det kräver i vissa fall en del mod och integritet.

När jag läste vid universitetet hade jag också studiekamrater som vred sig i plågor för att kurslitteraturen var på engelska. Att aktuell forskning inte översätts till svenska i brådrasket reflekterade man mindre om.

@Myrten , kan inte din upplevelse ha att göra med att en större andel av studenterna saknar akademisk bakgrund? Jag vet inte om det är så men min känsla är att betydligt fler utan akademiskt skolade föräldrar har valt universitetet under de senaste 15-20 åren än innan.

Du har absolut en poäng där. Universiteten tar för givet att eleverna är skolade vid köksbordet också, vilket ofta inte är fallet.

Enligt denna rapport

http://www.hsv.se/publikationer/rap...apport2011.5.27d86368130216405a680002388.html

så har antalet akademiskt utbildade människor ökat successivt under många år..

Självklart kommer fler från studieovana hem.

Så när man ondgör sig över studenternas "förslappning" så uttrycker man enligt min mening också en del klassförakt.

Nu skall jag inte plats med detta i denna tråd mer, men jag ser mer och mer behovet av att skolan kompenserar för den bildning man tidigare fick i hemmen - draghjälpen från föräldrar märks givetvis när den saknas.

Senast ändrad:

Ingen aning, fast jag kan ju tycka att när man väl genomgått gymnasiet ska akademisk bakgrunds vara eller icke vara spela mindre roll. Jag upplevde att om jag skulle ha den genomströmning som krävdes (sic!) så var jag tvungen att antingen sänka kraven eller jobba som en galning själv. Jag valde det sistnämnda och ärligt talat hjälpte jag en del studenter för mycket. Om insatsen gjort att de verkligen fattat galoppen och lärt sig till nästa gång hade det varit värt det. I några fall var det så (jag minns speciellt ett som fortfarande får mig att bli bara... glad när jag tänker på personens utveckling), men i många andra är jag tveksam till resultatet.

@prinsessfeminist - började dina kurskamrater argumentera med läraren om att all kurslitteratur borde finnas på svenska? Det gjorde mina. Dessvärre utan framgång. Din tolkning av de nya kursplanerna låter ändå som om det kan ge ett positivt resultat. Vi lär väl inte kunna utvärdera det förrän om X år, men det är skönt om det finns hopp.

Jag vill nog påstå att akademisk bakgrund spelar extremt stor roll. Jag läste naturbruksgymnasium å sen naturvetenskapligt program på universitet. Mina föräldrar är båda arbetar/medelklass. Jag upplevde STOR skillnad på förutsättningar för studier jämfört med mina klasskamrater med annan bakgrund.

Som @prinsessfeminist skriver, det är ett uttryck för klassförakt till viss del.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar