@prinsessfeminist , jag undervisade periodvis på universitetet 1994 - 2008 och har exakt samma upplevelse som
@Petruska. Studenternas förberedelse för akademiska studier sjönk dramatiskt under perioden. Påfallande många tycktes ha extrem vag idé om vad studier på universitetet innebär. Jag minns speciellt när jag, som alltid brukar lyfta fram att man kan och ska diskutera typ allt, vid ett tillfälle faktiskt tappade tålamodet under genomgång av arbetsuppgift med några A-kursare och sa ungefär: "Men nu är det såhär - det är bara att inse att om ni ska klara den här kursen
måste ni läsa litteratur på engelska. Köp ett lexikon och lär er! End of discussion.". Vid detta tillfälle var jag ungefär 35 år och relativt nydisputerad, så generationsglappet mellan mig och studenterna var inte så stort. Men det kändes som om de gått i en helt annan gymnasieskola än den jag själv knappt tog mig igenom (jag var urdålig i gymnasiet). Många studenter krävde otroligt mycket lärartid (uppsatshandledning på annandag jul = got the t-shirt) för att klara kurserna helt enkelt för att de inte hade en aning om hur de skulle arbeta.