Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
@Myrten
Jag känner igen din historia - jag undervisade som lärare på universitetet i datavetenskap och programmering ett par år i slutet av 90-talet. Det motstånd mot att vilja lära sig som uppvisades av 30-40 % av eleverna tog mig först på bar gärning, efter att först ha undervisat andra studenter (med mer liknande studieval som jag själv) i 1,5 år. Sedan fick jag ansvaret för en kurs i ett läsår för studenter som skulle studera naturvetenskap med kemi som inriktning, och gick tredje året på den universitetsutbildningen. Jag som aldrig läst kemi annat än på gymnasiet, lade ner mängder av timmar för att researcha, formulera både material och tentor med programmeringsuppgifter som innehöll enkla kemiuppgifter på väldigt basal nivå, men avsikten var att förmedla vad man kan använda programstrukturer till för att lösa problem inom deras eget område.

I kursutvärderingen fick jag några riktigt dräpande kommentarer, som jag än i dag inte riktigt förstår att de hör hemma på universitetet:
"Vi är inte här för att lära oss, vi är här för att samla högskolepoäng." (!)
"Alldeles för svårt, man ska inte blanda ämnen som kemi och programmering." (Gaah, det är ju det ni ska ha kunskaperna till!)
"Jag förstod ingenting av kemi-uppgifterna. Alldeles för svåra."
"Kursen krävde egen insats utanför lektionerna och därför sket sig min studieplanering." (Hopp, egen insats, nej, det kan man ju inte förvänta sig av en kurs på universitetet)

Nu ska det ändå sägas att den ambitiösa fjärdedelen av klassen gav mig utmärkt feedback och flera som skrev ordet "äntligen" i kursutvärderingen. Och jag fick också en del konstruktiv kritik, som gick att förstå och använda.

Det här var nästan 15 år sedan; den här debatten är ganska gammal. Vad som hänt de senaste 10 åren har jag bara koll på i egenskap av rekryterande chef.

Nu är vi långt OT och i just EU-valet är inte frågan om utbildningen en av de mer intressanta. Makten ligger inte hos EU.

Vi har fått höra många olika linjer i olika frågor och motiveringar till att rösta än så och än si. Nu uppmanar jag bara alla här att se till att få in sin röst idag, om ni inte gjort det tidigare!

Jag vill nog påstå att akademisk bakgrund spelar extremt stor roll. Jag läste naturbruksgymnasium å sen naturvetenskapligt program på universitet. Mina föräldrar är båda arbetar/medelklass. Jag upplevde STOR skillnad på förutsättningar för studier jämfört med mina klasskamrater med annan bakgrund.

Som @prinsessfeminist skriver, det är ett uttryck för klassförakt till viss del.

Bara för att jag tycker ämnet är intressant - jag gjorde en forskningsöversikt på sociologikursen angående kulturellt kapital, klasstillhörighet och studieresultat. Jag läste igenom många både stora kvantitativa och små kvalitativa studier och resultatet var alltid detsamma: de som kommer från mellan/överklassen är överlag bättre inom högskolestudier, på grund av flera orsaker. Så jag måste hålla med dig där! Klass (mellan/överklass var också mer trolig att ha akademisk bakgrund) var priviligierade. :)

Nu har jag röstat, Mp! (men ingen personröstning, det har jag varit lite för lat för att läsa på om). Det här valet kändes ganska självklart för min del ändå, blir klurigare i höstens riksdagsval.

Det blev efter visst velande M. Taktikröstat, jag hade hellre velat rösta på centern just till EU, men jag är rädd de inte får något mandat och därför fick det bli taktik, för att sabotera vad som går för SD..

Ja, eftersom jag inte hinner bli klar till juni nästa år = måste ta gymnasieexamen istället för slutbetyg. Har pratat med studievägledare i två timmar. Hade ingen aning om att det kunde bli så.

Suck, allt det där ändrandet är så irriterande. Jag hoppade av, läste sen in på komvux men hämtade inte ut något slutbetyg. För jag skulle ju inte plugga vidare då. Ingen tyckte det var en bra ide att nämna för mig vitsen med att ändå ta ut ett slutbetyg..

När jag väl skulle ta ut det var mina gymnasiebetyg för gamla. 2,5 år på gymnasiet var potentiellt värdelösa.. Rektor medgav dispens. Finemang. Fast de hade visst ändrat poänggränsen, så jag saknade lite poäng..

Happ, letade upp lite kurser och läste på halvtid distans på sidan av jobbet under en termin. Slutade på våren, och pratade med syon det sista jag gjorde. Som missade att tala om att de skulle ändra gränsen igen... Så när jag på hösten skulle plocka ut slutbetyg var det ändå för lite poäng. Jag hade då i betyg totalt 1½ gymnasieutbildning.. Det var skitsvårt ens hitta en kursjävel jag inte redan läst, så jag fick nödskarva med att läsa en vårdkurs.

Gissa om jag SLET åt mig det där jävla slutbetyget innan de skulle hitta på något mer jävla tok.. (Och det höll på att falla, jag ville ha med två lokala kurser. Men då behövde man skicka in kursplanen till det som förr hette VHS. Jo tjena, få fram en kursplan sen 1998.. fast det gick, phu!)

Det du säger om lärarna kräver nästan en tråd i sig för att resonera om, men vad gäller barnuppfostran så är det ett gemensamt ansvar för föräldrar och skola (där föräldrarna givetvis är viktigast och där skolan inte kan träda in).

Skolan har fostrande ansvar i och med de sociala värden som skolan skall förmedla. Föräldrar har ansvar för sina barn. Men att skylla på den ena eller andras bristande förmåga leder ingenstans.

Skolpersonal som skyller på föräldrar blir lite tokigt då föräldrarskap inte är något som skolan har ansvar för.
Jag håller med om att skolan har en viss fostrande del men tänker att den lärare som skrev att hen får tillbringa en stor del av tiden till att få lugn i klassrummet istället för att undervisa så har vi en del att ta till oss.

Jag är ingen skolexpert men ett par saker har jag uppfattat.
Att ge skolan arbetsro nu och inte röra om så mycket hela tiden. Samt vikten av väl utbildade och fortbildade lärare som har tid att ägna sig åt att vara just lärare.
Du har absolut rätt. Tyvärr får man som lärare idag ägna sig åt mycket som tidigare gjordes av annan administrativ personal.

Tyvärr får man som lärare idag ägna sig åt mycket som tidigare gjordes av annan administrativ personal.

Nyfiken: Vad är det för uppgifter som flyttats från "annan administrativ personal" till lärarna? Det jag känner till annars är att det tillkommit uppgifter som inte gjordes alls tidigare (IUP, betyg och annat)

Suck, allt det där ändrandet är så irriterande. Jag hoppade av, läste sen in på komvux men hämtade inte ut något slutbetyg. För jag skulle ju inte plugga vidare då. Ingen tyckte det var en bra ide att nämna för mig vitsen med att ändå ta ut ett slutbetyg..

När jag väl skulle ta ut det var mina gymnasiebetyg för gamla. 2,5 år på gymnasiet var potentiellt värdelösa.. Rektor medgav dispens. Finemang. Fast de hade visst ändrat poänggränsen, så jag saknade lite poäng..

Happ, letade upp lite kurser och läste på halvtid distans på sidan av jobbet under en termin. Slutade på våren, och pratade med syon det sista jag gjorde. Som missade att tala om att de skulle ändra gränsen igen... Så när jag på hösten skulle plocka ut slutbetyg var det ändå för lite poäng. Jag hade då i betyg totalt 1½ gymnasieutbildning.. Det var skitsvårt ens hitta en kursjävel jag inte redan läst, så jag fick nödskarva med att läsa en vårdkurs.

Gissa om jag SLET åt mig det där jävla slutbetyget innan de skulle hitta på något mer jävla tok.. (Och det höll på att falla, jag ville ha med två lokala kurser. Men då behövde man skicka in kursplanen till det som förr hette VHS. Jo tjena, få fram en kursplan sen 1998.. fast det gick, phu!)

Oj, visste inte att det hade varit så struligt redan tidigare. Mitt hopp står till att jag eventuellt kan få pengar från försäkringskassan medan jag läser klart gymnasiet, har ansökt om det och bör ha rätt till det eftersom det är uppenbart varför jag missade gymnasiet. Jag var liksom inte lat eller omotiverad. Om jag får nej från försäkringskassan vet jag inte vad jag gör, i nuläget är det uteslutet att jobba och plugga samtidigt. Vill ju läsa vidare efter gymnasiet men får jag nej kommer jag väl helt enkelt få leva med att det inte blev som jag tänkt mig, och försöka få jobb som inte kräver någon utbildning.

Jag undrar dock vad andra i samma situation ska göra som inte har möjlighet att få pengar från FK istället. Det känns helt orimligt att det ska bli omöjligt att läsa klart gymnasiet som vuxen om man behövt ta ett uppehåll pga sjukdom, barn eller liknande. Vem gynnar det?! Någon har tänkt helt galet.

Vi har en generation unga som är vana vid att delta i alla slags beslut och vana att förhandla

När jag läste vid universitetet hade jag också studiekamrater som vred sig i plågor för att kurslitteraturen var på engelska. Att aktuell forskning inte översätts till svenska i brådrasket reflekterade man mindre om.
Jag kan INTE se det som ett problem om de unga är vana vid att förhandla! Om kort hållna barn är de enda skolan förmår hantera, så har vi verkligen seriösa problem.

Den uppfostran jag fick, pratar mina föräldrar om som just "förhandlingsträning", och det är också vad jag själv ser som centralt både som förälder och som lärare (särskilt när det gäller de yngre studenterna).

Bra argument förtjänar belöning, helt enkelt. Lyckas man komma på ett bra argument mot kurslitteratur på engelska, har man VERKLIGEN gjort väl ifrån sig! :D

Bra argument förtjänar belöning, helt enkelt. Lyckas man komma på ett bra argument mot kurslitteratur på engelska, har man VERKLIGEN gjort väl ifrån sig! :D

Och helt oavsett om det är bra eller dåliga argument måste man acceptera att kursen är utvecklad på ett visst sätt, ska starta nu och det finns inga möjligheter att genomföra förbättringen. Då får man gå kursen i framtiden på eget bevåg.

Det är liksom inte så att allt är öppet för förhandling, man måste också lära sig att acceptera att vi jobbar utifrån de här förutsättningarna nu, förstå vem som bestämmer; och gärna tillföra sin argumentation för att förändra framöver.

Väldigt, väldigt ofta är det bättre att bestämma något och jobba vidare än att "förhandla" två likvärdiga alternativ i all oändlighet. Men det är en mer allmän sanning.

Nyfiken: Vad är det för uppgifter som flyttats från "annan administrativ personal" till lärarna? Det jag känner till annars är att det tillkommit uppgifter som inte gjordes alls tidigare (IUP, betyg och annat)
Betygen är väl en uppgift, även att göra div utakick gör idag av lärarna. Sen ska ju allt dokumenteras idag, vilket i och för sig är bra, men det blir många timmar med pappersjobb.

@sjoberga Just på den här punkten kan vi ju vara lugna. Det finns inga bra argument. Om litteratur på svenska hade varit bästa alternativet, hade man redan valt det.

I förhandlingsträning ingår att man fattar när man har förlorat. Ett fullt rimligt krav att ställa på myndiga personer, kunde man ha trott.

Då slipper man också det mer auktoritära utspel som du tar till.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar