Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Jag kan INTE se det som ett problem om de unga är vana vid att förhandla! Om kort hållna barn är de enda skolan förmår hantera, så har vi verkligen seriösa problem.

Den uppfostran jag fick, pratar mina föräldrar om som just "förhandlingsträning", och det är också vad jag själv ser som centralt både som förälder och som lärare (särskilt när det gäller de yngre studenterna).

Bra argument förtjänar belöning, helt enkelt. Lyckas man komma på ett bra argument mot kurslitteratur på engelska, har man VERKLIGEN gjort väl ifrån sig! :D

Jag har verkligen inte talat om kort hållna barn. :(

Jag ser inte förhandlandet i sig som ett problem, utan det är väl snarare så att det passar sig riktigt bra i vissa sammanhang och mindre bra i andra. Ibland får den unga personen för sig att man tex med goda argument kan slippa göra uppgifter och få bra betyg ändå.

Det kan bli lite tjatigt. Då är det bra att man får veta vad som är förhandlingsbart och vilket som inte är det, så man slipper slösa onödig tid.

Jag håller med om att skolan har en viss fostrande del men tänker att den lärare som skrev att hen får tillbringa en stor del av tiden till att få lugn i klassrummet istället för att undervisa så har vi en del att ta till oss.

Du menar "vi" som föräldrar?

Håller i viss mån med, men det är lärarens uppgift att ha ordning på klassen. Föräldrarna kontaktas givetvis vid behov.

Och ibland har man förlorat på förhand för att någon annan har beslutsrätten - det fanns ingen förhandling att genomföra i sikte. Det ingår i och för sig också i kraven man kan ställa - att man ska ta reda på vad som gäller innan man börjar kräva ändringar på saker. Sedan kan man ändå alltid ifrågasätta och lämna förbättringsförslag - men det är en annan sak.

@sjoberga Jag säger inte emot det. Men problemet med dagens studenter är absolut inte att de ifrågasätter för mycket, enligt min erfarenhet. De som gör det på det där ytliga och tramsigt omogna viset, går dock undantagslöst på de yrkesutbildande programmen. Enligt min erfarenhet. Jag är van vid blivande lärare och blivande ingenjörer. De läser ofta inte pga intresse, utan för att bli klara. 12 år i skolan har inte utvecklat deras lust att lära, de är strikt nyttoinriktade i en mycket snäv mening. Det påminner mig om när jag läste körkortsteorin. Bara nåt att klara av.

Studenter på enstaka kurser läser av intresse på ett annat sätt och vill lära. Enligt min erfarenhet. Så det finns visst hopp om dagens ungdom. Men bara visst.

Dagens skola verkar lyckas mycket dåligt med att odla elevernas intresse för ämnena. Och lärarprogrammet lägger inte heller tyngdpunkten där. Det är tråkigt.

Bra argument förtjänar belöning, helt enkelt.
...
:D
Vilket påminner mig om en artist som i mellansnacket talade om en scen i mataffären där ett litet barn sagt sig vilja ha en serietidning och föräldern svarat att det inte var ett tillräckligt bärande argument. Var förfärligt, tyckte artisten.

Själv konstaterade jag att jag nog kunnat säga samma sak och kunnat ge mig om argumentet verkligen varit tillräckligt bärande.

Gör inte de flesta föräldrar så??

@Petruska De två barn som jag har på universitet läser där av intresse.
Så det finns hopp.

@Petruska:
Jag har också en vuxen son som läser där av intresse (ekonomi). Efter att tvärsäkert ha gått yrkesutbildning på gymnasiet och insett att det inte var hans grej. Så det finns hopp.

Men som jag skrev i ett inlägg förut, när jag var lärare fick man på vissa utbildningar vara med om de mest konstiga utsagorna, i linje med ditt "vi ska bara bli klara". Klipper återigen in vad som stod i en kursutvärdering och som helt ställde mig:
"Vi är inte här för att lära oss, vi är här för att samla högskolepoäng."

Klipper återigen in vad som stod i en kursutvärdering och som helt ställde mig:
"Vi är inte här för att lära oss, vi är här för att samla högskolepoäng."

Den kommentaren är bara så dum så man tappar andan! Jag har tyvärr professionella i mitt skrå som säger ungefär samma sak. "Varför skall vi utvärdera individuellt - vad skall vi med utvärderingen till egentligen?" (Efter fem års högskolestudier).

Sedan finns förstås den andra kategorien som säger: "jag tog reda på X, satte det i samband med Y, drog slutsatsen Z och forskningen menar att Å, så därför provar jag Å. Blir spännande att se resultatet Ö och jämföra med tidigare grupp."

Man får med andra ord hoppas att arbetslivet tar hand om de studenter som vill och de som inte vill på bästa sätt för alla parter. :)

Happ, letade upp lite kurser och läste på halvtid distans på sidan av jobbet under en termin. Slutade på våren, och pratade med syon det sista jag gjorde. Som missade att tala om att de skulle ändra gränsen igen... Så när jag på hösten skulle plocka ut slutbetyg var det ändå för lite poäng. Jag hade då i betyg totalt 1½ gymnasieutbildning.. Det var skitsvårt ens hitta en kursjävel jag inte redan läst, så jag fick nödskarva med att läsa en vårdkurs.

Här är en till som hamnat i kläm med gymnasiebetygen pga ändringar i system och en skola som satte fel kurskoder och därmed kostade mig 1800 poäng.

Fast jag är så pass dysfunktionell i studiemiljön/studietempot som hålls på KomVux så efter att ha fått besked om att jag skulle behöva ägna ett drygt år åt att läsa nonsenskurser för att fylla i poäng som jag egentligen redan hade så gav jag upp. Har förälder med akademisk bakgrund men är pga särbegåvning minst sagt dysfunktionell i den traditionella klassrumsundervisningen. Så nu jobbar jag med ett astungt högriskyrke för en spottstyver i timmen och har sedan några år tillbaka helt gett upp alla drömmar om universitetsstudier. Säkert en vinst för samhället i längden *not*.

Här är en till som hamnat i kläm med gymnasiebetygen pga ändringar i system och en skola som satte fel kurskoder och därmed kostade mig 1800 poäng.

Fast jag är så pass dysfunktionell i studiemiljön/studietempot som hålls på KomVux så efter att ha fått besked om att jag skulle behöva ägna ett drygt år åt att läsa nonsenskurser för att fylla i poäng som jag egentligen redan hade så gav jag upp. Har förälder med akademisk bakgrund men är pga särbegåvning minst sagt dysfunktionell i den traditionella klassrumsundervisningen. Så nu jobbar jag med ett astungt högriskyrke för en spottstyver i timmen och har sedan några år tillbaka helt gett upp alla drömmar om universitetsstudier. Säkert en vinst för samhället i längden *not*.
Nyfiken bara, med särbegåvad menar du exeptionellt begåvad eller högt IQ eller? På vilket sätt gör det dig dysfunktionell i universitetsvärlden?

Nyfiken bara, med särbegåvad menar du exeptionellt begåvad eller högt IQ eller? På vilket sätt gör det dig dysfunktionell i universitetsvärlden?

Jag utreddes för diagnos inom autismspektrat men landade med "diagnosen" särbegåvning. Utreddes eftersom det har inneburit ett visst funktionshinder.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intellektuell_särbegåvning

Jag tror att jag skulle trivas som fisken i vattnet på universitet. Däremot fungerade det öht inte på grundskola/gymnasie/komvux. Knappast något ovanligt.

Men problemet med dagens studenter är absolut inte att de ifrågasätter för mycket, enligt min erfarenhet.

Intressant att du säger det, enligt min gymnasielärare i engelska ifrågasatte jag alldeles för mycket fast jag frågade pga nyfikenhet och att jag ville lära mig :meh:

Och ni andra som skrivit intressanta saker om utbildningen idag. Blir förvånad över att studenter på universitetnivå ifrågasätter så mycket :eek: Jag fick en chock över all kurslitteratur jag också men det var bara att svälja det bittra pillret och göra sitt bästa :D

Appropå utbildning så känner jag att man har blivit lite för släpphänta med polisutbildningen :crazy: Inget ont mot poliser men när man börjar läsa om mer polisskjutningar eller biljakter som kanske platsar bättre i COPS än i Sverige så blir man lite orolig över hur bra utbildningen är nu idag. Hellre mindre välutbildade poliser än många "cowboys"! :crazy:
Vad tycker ni?

@Asko - Hur ofta får man läsa om när polisen gör något bra? När de löser brott och tar fast brottslingar utan att skjuta eller jaga folk i bilar? Vi får höra om de extrema gångerna för att det säljer tidningar och just för att det är extremfall. Polisen är vanliga människor som gör misstag i arbetet, tyvärr med tråkig utgång i vissa fall. Men så är det för läkare och vissa andra yrkesgrupper också. Men visst är det så att man måste lära sig av de här misstagen, och det hoppas jag att de som ansvarar för utbildningen av poliser gör.

@fryckan Ja det förstår jag, jag hyser den största respekt för de poliser som gör sina jobb. Men det är just att de extrema gångerna har ökat lite på sistone som gör mig lite orolig över att politikerna kanske sätter press på polisutbildningarna att ploppa ut mera poliser och att det går ut över utbildningen.

Personkryssade Soraya Post för F! till slut.
Satt mig för att följa valvakan och fy fan vilket jävla elände, nazisthelveten :(
Folkviljan den demokratiska går inte alltid ens egen väg Men de populistiska grupperna verkar ju ta poäng, allt från Fi till SD...

men fick verkligen svenskarnas parti så många röster att de kom med? för det var väl dem du menade med nazi.....

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar